دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691817520150823Prevalence of attention deficit hyperactivity disorder among primary school children according to teachers and parents' report: Systematic review and meta-analysis studyبررسی میزان شیوع اختلال نقص توجه-بیشفعالی در دانشآموزان دبستانی از دید معلمان و والدین: مطالعهی مروری سیستماتیک و فراتحلیل213221476710.22038/jfmh.2015.4767FAشهره ارجمندیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، ایلام، ایران
آموزش و پرورش استان ایلام، ایلام، ایرانستار کیخاوندیدانشیار روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایرانکورش سایهمیریدانشیار گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیبهای روانی-اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایرانJournal Article20150831Introduction: Attention deficit hyperactivity disorders (ADHD) is the most common psychiatric disorder diagnosed in primary school children's psychiatric outpatient clinics. Many researchers have used the data provided by parents and teachers in diagnosing children with ADHD. The aim of this meta-analysis study is to estimate of prevalence of ADHD through the perspective of teachers and parents in school children in Iran. <br />Materials and Methods: Overall 16 articles were extracted, by searching the databases: SID, Magiran, GoogleScholar and etc. in the years 1996 to 2011 in Iran. Data were analyzed by random effects model of meta-analysis. Study heterogeneity was assessed using the I2 index. To investigate the relationship between years of study and sample size, meta-regression was used. Data analysis was done with R and Stata software version 11.2. <br /> Results: In 16 articles<em>,</em> in a total sample of 14,891 primary school children aged 7 to 12 years<em>, </em>the pooled prevalence ADHD by parents and teachers agreement was 8%, prevalence of ADHD was 20% according to parents and 20% according to teachers. <br /> Conclusion: This study shows that the prevalence of ADHD is moderate. This issue indicated the necessity of students’ mental health care as the future of the country, and the need to identify and treatment groups at risk by revealing and responsible institutions.مقدمه: اختلال نقص توجه-بیشفعالی شایعترین اختلال روانپزشکی تشخیص داده شده در کلینیکهای سرپایی روانپزشکی در کودکان دبستانی است. بسیاری از محققان از اطلاعات معلمان و والدین جهت تشخیص کودکان مبتلا استفاده نمودهاند. هدف از این مطالعه، بررسی فراتحلیلی این اختلال در دانشآموزان دبستانی از دید معلمان و والدین میباشد. <br/>روشکار: با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی Magiran، SID، GoogleScholar و غیره، تعداد 16 مقاله جمعآوری شد و وزن هر مطالعه با توجه به تعداد نمونه و میزان شیوع از توزیع دوجملهای محاسبه شده است. دادهها با استفاده از روش فراتحلیلی مدل اثرات تصادفی و با نرم افزار R و Stata نسخهی 2/11تحلیل شدند. <br/>یافتهها: در این مطالعه 16 مقاله که بین سالهای 1375 تا 1390 انجام گرفته بودند، وارد تحلیل شدند. تعداد کل نمونه 14891 دانشآموز 12-7 ساله مقطع دبستان بود. میزان شیوع نقص توجه-بیشفعالی بر اساس توافق نظر والدین و معلمان در کل 8 درصد به دست آمد. میزان شیوع نقص توجه-بیشفعالی از دید والدین در کل 20 درصد و از دید معلمان نیز در کل20 درصد به دست آمد. <br/>نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که شیوع اختلال نقص توجه-بیشفعالی در حد متوسط است لذا لزوم اهمیت سلامت روانی دانشآموزان به عنوان آیندهسازان کشور و ضرورت شناسایی، درمان و پیگیری گروههای در معرض خطر توسط نهادهای مسئول و مرتبط آشکار میگردد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691817520150823Effectiveness of combined purposeful play therapy and narrative therapy on pre-school childrens’ attention and concentrationاثربخشی روش ترکیب بازی و قصهی هدفمند بر توجه و تمرکز کودکان پیشدبستانی222228477710.22038/jfmh.2015.4777FAسیده آفرین فرزادفردکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمحمدسعید عبدخداییدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانعلی غنایی چمنآبادیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20150901Introduction: According to some studies, play therapy and story-telling affect on children’s attention and concentration so the purpose of the present study aimed to assess the effect of combination of purposeful play therapy and narrative therapy on attention and concentration of preschool children in a nonclinical sample.<br />Materials and Methods: The statistical community of the clinical trial with pre-test, post-test design is all pre-school children of region 2 in Mashhad. Four kindergartens were selected through multi cluster sampling method and 60 children with IQ score in range of 90-119 (6-6.5 years old girls and boys) were selected by available sampling method and randomly assigned to 4 groups (10 persons) play therapy, narrative therapy, combined purposeful play therapy and narrative therapy and control group. The research instruments were Wechsler IQ test, test of every day attention for children and continuous performance test. Experimental groups received 12 sessions of interventions and the control group did not receive any treatment. The data were analyzed using descriptive statistics and multi variable analysis of covariance. <br /> Results: Children's attention increased significantly more in combined play therapy and narrative therapy group than the other groups (<em>P</em>=0.004). However, children's concentration did not increase significantly more than other groups in the combined play therapy and narrative therapy group (<em>P</em>=0.31). <br /> Conclusion: According to the results, purposeful play therapy and narrative therapy as attractive and educational tools can promote attention factors and prevent to attention defects among children.مقدمه: با توجه به برخی مطالعات، بازی و قصهگویی بر توجه و تمرکز کودکان تاثیر دارد لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ترکیبی بازی و قصههای هدفمند بر توجه و تمرکز کودکان پیشدبستانی در نمونهی غیر بالینی انجام شد. <br/>روشکار: جامعهی آماری این پژوهش کاربردی با پیشآزمون و پسآزمون، شامل تمام کودکان پیشدبستانی منطقهی 2 شهر مشهد بود که از بین آنها تعداد چهار مهدکودک به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و 60 نفر (دختر و پسر) 6 تا 5/6 ساله به روش نمونهگیری در دسترس و با در نظر داشتن هوشبهر 90 تا 119 انتخاب و به روش تصادفی به 4 گروه 10 نفری قصه، گروه بازی، گروه ترکیبی بازی و قصه و گروه شاهد تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده، تست هوش وکسلر خردسال، آزمون توجه روزانهی کودکان وآزمون عملکرد پیوسته بودند. سه گروه آزمون، 12جلسه آموزش دریافت کرد ولی گروه شاهد آموزشی دریافت ننمود. دادهها با آمار توصیفی و روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری، تحلیل شدند. <br/>یافتهها: میزان توجه کودکان افزایش معنیداری را در روش ترکیب نسبت به سه گروه دیگر نشان داد (004/0=<em>P</em>) در حالی که میزان تمرکز کودکان افزایش معنیداری را در روش ترکیب نسبت به سه گروه دیگر نشان نداد (31/0=<em>P</em>). <br/>نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، با بهکارگیری استفاده از بازیها و قصههای هدفمند به عنوان ابزارهایی هیجانانگیز و آموزشی، میتوان عوامل توجهی کودکان را افزایش داده و از بروز نقصهای توجهی جلوگیری کرد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691817520150823Comparison of social intelligence and prosocial personality in medical students with and without internet addictionمقایسهی هوش اجتماعی و شخصیت جامعهپسند در دانشجویان علوم پزشکی با و بدون اعتیاد به اینترنت229233478710.22038/jfmh.2015.4787FAمجید صفارینیادانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانپرستو عباسپوردانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانمهدی دهستانیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانJournal Article20150901Introduction: Internet addiction can have a negative impact on the social and emotional function of peoples. Therefore, the present study was carried out to compare the social intelligence and prosocial personality in the medical students with and without internet addiction. <br /> Materials and Methods: The study has a causal-comparative design. The study population included all students of Kermanshah University of Medical Sciences in 2013-2014 academic years. A random cluster sampling procedure was done and following the initial screening, 120 students with and without Internet addiction (60 persons for each group) were selected. The data collection was carried out by Yang Internet Addiction, Thet Social Intelligence, and Penner Prosocial Personality Questionnaires. The data were analyzed using descriptive statistics, multivariate analysis of variance (MANOVA) and SPSS software version 20. <br /> Results: The results showed there is significant difference between the groups in social intelligence (<em>P</em>=0.001) and prosocial personality (<em>P</em><0.0005). The levels of both variables were lower in the college students with internet addiction. Furthermore, there is a significant difference between the groups in terms of the ascription of responsibility (<em>P</em><0.0005), perspective taking (<em>P</em>=0.007), mutual-concerns moral reasoning (<em>P</em>=0.002), other-oriented moral reasoning (<em>P</em>=0.036), and personal distress (<em>P</em>=0.007) subscales. <br /> Conclusion: Due to the lower level of social intelligence and prosocial personality in the medical students with internet addiction, social and communication skills training could possibly lead to improvements in mental health of this group.مقدمه: اعتیاد به اینترنت میتواند تاثیر منفی بر کارکرد اجتماعی و هیجانی افراد بگذارد. بنابراین، مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی هوش اجتماعی و شخصیت جامعهپسند در دانشجویان علوم پزشکی با و بدون اعتیاد به اینترنت انجام گرفت. <br/>روشکار: جامعهی آماری این پژوهش علی-مقایسهای شامل تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونهگیری به روش خوشهای تصادفی انجام گرفت و بعد از غربالگری اولیه، 120 دانشجوی با و بدون اعتیاد به اینترنت (هر گروه 60 نفر) انتخاب گردیدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، هوش اجتماعی تت و شخصیت جامعهپسند پنر انجام گرفت. یافتهها با استفاده از آمار توصیفی و روش تحلیل واریانس چندمتغیره و نرمافزار SPSS نسخهی 20 مورد تحلیل قرار گرفتند. <br/>یافتهها: بین دو گروه از لحاظ هوش اجتماعی (001/0=<em>P</em>) و شخصیت جامعهپسند (0005/0><em>P</em>) تفاوت معنیداری وجود دارد و سطح هر دو متغیر در دانشجویان دارای اعتیاد به اینترنت پایینتر است. به علاوه، بین دو گروه در خردهمقیاسهای مسئولیت اجتماعی (0005/0><em>P</em>)، نگاه از منظر دیگران (007/0=<em>P</em>)، استدلال اخلاقی دوجانبه (002/0=<em>P</em>) و استدلال اخلاقی جهتگیری شده-دیگران (036/0=<em>P</em>) و پریشانی فردی (007/0=<em>P</em>) تفاوت معنیداری مشهود است. <br/>نتیجهگیری: با توجه به پایینتر بودن سطح هوش اجتماعی و شخصیت جامعهپسند در دانشجویان علوم پزشکی دارای اعتیاد به اینترنت، آموزش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی احتمالا میتواند پیامدهای مثبت سلامت روان را در پی داشته باشد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691817520150823Prevalence of behavioral disorders among preschool childrenمیزان شیوع اختلالات رفتاری در کودکان پیشدبستانی234239479410.22038/jfmh.2015.4794FAرضا پورحسیندانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمجتبی حبیبیدکترای روانشناسی سلامت، استادیار پژوهشکدهی خانوادهی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراناحمد عاشوریدکترای روانشناسی بالینی، انیستیتو روان-پزشکی تهران، تهران، ایراننیکزاد قنبریکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانیاسمن ریاحیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی خانوادهدرمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانسعید قدرتیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی خانوادهدرمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20150902Introduction: : Detailed assessment of behavioral disorders is of high importance, especially in preschool children. The present study aimed to compare the prevalence of behavioral disorders between preschool boys and girls and suggestion about strategies for reduction these problems. <br /> Materials and Methods: Statistical community of this descriptive study was all preschool children aged 1.5-7 years residing in Tehran during 2010-11. The study population included 2000 children were selected through multistage sampling. Each child’s mother completed the Child Behavior Checklist (CBCL) and the data were analyzed using descriptive statistics, chi square and SPSS software version 18. <br /> Results: Total cases are 1977 persons included 957 boys (48.4%) and 1020 girls (51.6%). Findings indicated that attention problem was the most common disorder among preschool boys (6.1%) while emotionally reactive was the most common problem among preschool girls (17.2%). In addition, the most prevalent disorder before age 5 was emotionally reactive (11.3%). The most common disorders between ages 5 to 7 were emotionally reactive (10.7%) and somatic complaints (10.3%). In most of the behavioral problem subscales, girls experienced more problems compared to boys (<em>P</em>=0.001). <br /> Conclusion: Based on the results, in most of the behavioral problem subscales, girls experienced more problems compared to boys. The prevalence rate of behavioral disorders is relatively high in preschools. The issue therefore requires serious attention from mental health services authorities.مقدمه: ارزیابی دقیق مشکلات رفتاری کودکان بسیار حایز اهمیت است. بنابراین پژوهش حاضر با هدفبررسی مقایسهای میزان شیوع اختلالات رفتاری دختران و پسران پیش از دبستان و ارایهی راهکارهای کاهش آن انجام شد. <br/>روشکار: جامعهی آماری این مطالعهی توصیفی شامل تمام کودکان پیش از سن دبستان 7-5/1 سالهی شهر تهران در سال 90-1389 بود که از این میان نمونهای با حجم 2000 نفر با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان در اختیار مادران آنها قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، مجذور خی و نرمافزار SPSS نسخهی 18 تحلیل گردیدند. <br/>یافتهها: تعداد کل آزمودنیها 1977 نفر بوده و 957 نفر (4/48%) پسر و 1020 نفر (6/51%) دختر بودند. شایعترین اختلال در پسران مربوط به اختلال توجه (1/6%) و در دختران مربوط به مشکلات عاطفی-هیجانی واکنشی (2/17%) است. شایعترین اختلال در دورهی قبل از 5 سال مربوط به مشکلات عاطفی-هیجانی واکنشی (3/11%) و در دورهی 7-5 سال مربوط به مشکلات عاطفی-هیجانی واکنشی (7/10%) و شکایات بدنی (3/10%) است. دختران در مقایسه با پسران در اغلب زیرمقیاسهای مشکلات رفتاری، مشکلات بیشتری را تجربه کردند (001/0=<em>P</em>). <br/>نتیجهگیری: دختران پیش از دبستان در مقایسه با پسران در اغلب زیرمقیاسهای مشکلات رفتاری، مشکلات بیشتری را تجربه کردند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که میزان شیوع اختلالات رفتاری در کودکان سنین پیش از دبستان در سطح نسبتا بالایی میباشد که لزوم توجه هرچه بیشتر مسئولان بهداشت روان را به این امر مشخص میسازد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691817520150823Relationship of love and marital satisfaction with pornography among married university students in Birjand, Iranبررسی رابطهی عشق و رضایت زناشویی با هرزهنگاری جنسی در دانشجویان متاهل شهرستان بیرجند240246479710.22038/jfmh.2015.4797FAسیدمرتضی جعفرزاده فدکیروانپزشک، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایرانپریسا امانیکارشناسی ارشد روانشناسی، بیرجند، ایرانJournal Article20150905Introduction: Pornography can inflict major damages on people, insofar as the role of normal marital relationship is downplayed. This leads to a growing disenchantment in spouses. Love and marital satisfaction are among the factors contributing to the progress and achievement of one's goals in life. This study investigated the relationship of love and marital satisfaction with pornography in married university students in Birjand, Iran. <br /> Materials and Methods: This descriptive-correlation study was conducted on 310 married students studying at private and public universities in Birjand, in 2012-2013 academic year using random quota sampling method. Data collection instruments included a demographic questionnaire, Enrich Marital Satisfaction Inventory, Sternberg's Triangular Love Scale and a researcher-made pornography scale. Data were analyzed using descriptive statistics, independent-t test, Pearson correlation test, multivariate regression analysis and SPSS software version 15. <br /> Results: Results indicated a significant negative relationship between the components of love (i.e. intimacy, passion, commitment) and marital satisfaction (<em>P</em><0.001). In addition, religious orientation and commitment could together determine 23% of pornography variations. Other components were excluded from the equation. Findings also indicated that the mean scores of intimacy, commitment, financial management, and sexual relationship were significantly higher among female students. On the other hand, the mean scores of personality, marital relationship, and religious orientation were significantly higher in male students (<em>P</em><0.05). There was no significant gender-difference in overall mean scores of marital satisfaction (<em>P</em>>0.05). <br /> Conclusion: It appears that pornography has a negative impact on love and marital satisfaction.مقدمه: هرزهنگاری جنسی منجر به آسیبهای جدی در افراد شده و موجب از دست رفتن نقش روابط طبیعی زناشویی در زندگی مشترک زوجین گردیده و ایجاد حالت دلزدگی در آنان میگردد در حالی که عشق و رضایت زناشویی از عوامل پیشرفت و دستیابی به اهداف زندگی میباشد. این مطالعه با هدف بررسی رابطهی بین عشق و رضایت زناشویی با هرزهنگاری جنسی در دانشجویان متاهل دانشگاههای شهر بیرجند انجام شد. <br/>روشکار: این مطالعهی توصیفی-همبستگی بر روی 310 نفر از دانشجویان متاهل دانشگاههای شهر بیرجند (آزاد، دولتی) در سال تحصیلی 92-1391 با روش نمونهگیری سهمیهای تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل فرم مشخصات جمعیتشناختی و پرسشنامههای رضایت زناشویی انریچ، مثلث عشق استرنبرگ و هرزهنگاری جنسی محققساخته بود. دادهها با آزمونهای آماری توصیفی، تی مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره و نرمافزار آماریSPSS نسخهی 15 تحلیل شدند. <br/>یافتهها: بین مولفههای عشق (صمیمیت، هوس، تعهد) و رضایت زناشویی در کل، با هرزهنگاری در دانشجویان، رابطهی منفی و معنیداری وجود دارد (001/0<em>P</em><) و مولفههای جهتگیری مذهبی و تعهد با هم میتوانند حدود 23 درصد از تغییرات هرزهنگاری را تبیین نمایند و سایر مولفهها از معادله خارج شدند. همچنین میانگین نمرهی صمیمیت، تعهد، مدیریت مالی و روابط جنسی در دانشجویان زن نسبت به مرد و میانگین نمرهی موضوعات شخصیتی، ارتباطات زناشویی و جهتگیری مذهبی در دانشجویان مرد نسبت به زن به طور معنیداری بیشتر بود (05/0<em>P</em><) اما میانگین نمرهی رضایت زناشویی در دانشجویان مرد و زن، تفاوت معنیداری نداشت (05/0<em>P</em>>). <br/>نتیجهگیری: به نظر میرسد هرزهنگاری جنسی بر عشق و رضایت زناشویی، تاثیری منفی دارد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691817520150823Epidemiological Survey of Psychiatric Disorders in Children and Adolescents of Mashhad in 2009بررسی همه گیر شناسی اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان در شهر مشهد در سال 1388247253480510.22038/jfmh.2015.4805FAفاطمه محرریدانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانپریا حبرانیدانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایراناعظم السادات حیدری یزدیدانشجوی فوق تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20150907Introduction: Prevention and treatment of children’ mental disorders are important, not just to reduce their present problems but to improve their performance in adulthood. The nation-wide epidemiological survey of psychiatric disorders in terms of lifetime prevalence is not adequately known in Iran. This study aimed to assess the mental health status of 6-18 year-old children and adolescents in Mashhad province using the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). <br /> Materials and Methods: 2012 children and adolescent (6-18 years old) were selected from 10 cluster heads from different municipality areas of Mashhad, Iran. Parents and adolescents filled out the SDQ. The prevalence of symptoms and the relationship between the obtained scores and demographic factors were determined. In this study, a p-value less than 0.05 was considered significant for statistical analysis. <br /> Results: Analyzing the self-report form of the SDQ indicated that 34% of the participants were abnormal. In other words, 34% of children had psychiatric problems. In the parent form of the SDQ, 67.7% of children had psychological problems. Determining the subscale score in the self-report form revealed that peer relationship problems (44.4%) was the most common problem in children and adolescents followed by conduct disorder (44.1%), impairment of prosocial behavior (26.8%), emotional problems (15.9%) and hyperactivity (5.8%). In the parent form, impairment in peer relationships (75%) was the most common problem followed by emotional problems (69.6%), conduct disorder (64.5%), impairment in prosocial behavior (52.7%) and hyperactivity (6.3%). In the parent form of the SDQ, the total difficulties score was higher in children and adolescents aged 14-18 and primary school children. There was a significant difference between different age groups and grades in terms of the total difficulties score. In the self-report form of the SDQ, no significant difference was observed between demographic features in terms of the total difficulties score. <br /> Conclusion: Our findings showed that mental health of children in Mashhad, especially peer relationship problems, needs more attention.مقدمه: پیشگیری و درمان مشکلات روانی در کودکان نه تنها برای کاهش مشکلات حاضر بلکه برای ارتقاء عملکرد آن ها در بزرگسالی بسیار مهم می باشد. بررسی اپیدمیولوژیک شیوع اختلالات روانی در طول عمر در وسعت یک ملت در ایران به اندازه کافی شناخته شده نیست. مطالعه حاضر به منظور بررسی وضعیت سلامت روانی کودکان و نوجوانان در سن 18-6 سال در شهرستان مشهد و با استفاده از پرسشنامه نقاط ضعف و قوت (SDQ)[1] انجام شد. <br/>روش کار: 2012 کودک و نوجوان (18-6 ساله) از ده سرخوشه از مناطق مختلف شهرداری مشهد انتخاب شدند. پرسشنامه ها توسط والدین و نوجوانان پر شد. شیوع علائم و ارتباط نمرات کسب شده با عوامل دموگرافیک در این مطالعه تعیین شد. برای تحلیل آماریP-value زیر 05/0 در این مطالعه معنی دار در نظر گرفته شد. <br/>نتایج: فرم خودگزارشگر نتایج بیانگر آن است که 34% از کودکان و نوجوانان در محدوده غیرطبیعی یعنی دارای مشکلات سایکولوژیک بودند . در نسخه والدین پرسشنامه SDQ، 67% کودکان مشکلات سایکولوژیک داشتند . با تعیین نمره زیرگروه ها در فرم خودگزارشگر مشخص شد که مشکلات با همسالان (4/44%) شایع ترین مشکل در کودکان و نوجوانان بود و به دنبال آن مشکلات سلوک (1/44%)، نقص در رفتارهای جامعه پسند (8/26%)، مشکلات احساسی (9/15) و بیش فعالی (8/5%) قرار داشتند. در فرم والدین نیز نقص در ارتباط با همسالان (75%) شایعترین مشکل بود که به دنبال آن مشکلات احساسی (6/69%)، مشکلات سلوک(5/64%)، نقص در رفتارهای جامعه پسند (7/52%) و بیش فعالی (3/6%) قرار داشتند . در فرم والدین پرسشنامه SDQ نمره کل مشکلات کودکان و نوجوانان در گروه سنی 18-14 سال و افرادی که در مقطع ابتدایی قرار داشتند بالاتر از بقیه بود و تفاوت معنی داری بین نمره کل مشکلات کودکان و نوجوانان در گروه های سنی و مقاطع مختلف وجود داشت . در نسخه خودگزارشگر پرسشنامه SDQنمره کل مشکلات هیچگونه تفاوت معنی داری را بین ویژگی های دموگرافیک مختلف نشان نمی داد . <br/>نتیجهگیری:یافته های ما نشان دهنده آن بود که سلامت ذهنی کودکان در مشهد و به خصوص مشکلات با همسالان نیازمند توجه بیشتری است .دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691817520150823Assessment of using of emerging communication tools (cell phone, internet and satellite) among young adults and its association with anxiety, depression and stressبررسی میزان استفاده از وسایل ارتباطی نوپدید (اینترنت، ماهواره و تلفن همراه) در بین جوانان و ارتباط آن با اضطراب، استرس و افسردگی254259480610.22038/jfmh.2015.4806FAالهه پوراکبرانکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تربت حیدریه، ایران0000000213026862Journal Article20150907Introduction: According to formation of emerging communication tools and their effects in community, this study aimed to investigate the use of these tools (cell phone, internet and satellite) among young adults in Torbat-e-Heydarieh and its relation with anxiety, depression and stress. <br />Materials and Methods: In this descriptive-correlative study that conducted in Torbat-e-Heydarieh (summer 2014) numbers of 209 young adults (129 men and 80 women) were selected through randomized sampling method and they fulfilled the questionnaires of Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS-21), Yang Internet Addiction, Cell Phone Internet Addiction and demographic form. Data analyzed by descriptive statistics, t-test sample group, one factor variation analysis and Pearson coefficient. <br /> Results: The use of cell phone, internet and satellite among young adults in Torbat-e-Heydarieh were higher than mean of our community. Also the use of these tools among men and range of age 20-30 years were higher significantly (P=0.000). In addition, results showed that the anxiety scores were higher in use of cell phone and the anxiety and stress scores were higher in use of internet, and the depression and stress scores were higher in use of satellite significantly (P<0.05). <br /> Conclusion: Based on the results the use of emerging communication tools is high and increase of use of them relates to higher scores of stress, depression and anxiety.مقدمه: با توجه به شکلگیری وسایل ارتباطی نوپدید و اثرات آن در جامعه، پژوهش حاضر با هدف بررسی استفاده از این وسایل (تلفن همراه، اینترنت و ماهواره) در بین جوانان شهرستان تربت حیدریه و بررسی ارتباط آن با اضطراب، افسردگی و استرس در ایشان صورت گرفت. <br/>روشکار: در این پژوهش توصیفی-همبستگی در تابستان سال 1392تعداد 209 نفر از جوانان شهرستان تربت حیدریه (129مرد و 80 زن) با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامههای اضطراب، افسردگی و استرس (DASS-21)، اعتیاد به اینترنت یانگ، اعتیاد به گوشی همراه و اطلاعات جمعیتشناختی مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تستهای تی تک گروهی، تحلیل واریانس یکعاملی و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. <br/>یافتهها: میزان استفاده از تلفن همراه، اینترنت و ماهواره در بین جوانان تربت حیدریه به طور معنیداری بیشتر از متوسط جامعهی ایرانی بوده و همچنین میزان استفاده از این وسایل ارتباطی در مردان بیشتر از زنان (000/0=<em>P</em>) و در افراد 20 تا 30 ساله بیشتر از سایرین بوده است. همچنین بر اساس نتایج مشخص گردید که نمرات میزان اضطراب در افزایش استفاده از گوشی همراه، نمرات اضطراب و استرس در موارد افزایش استفاده از اینترنت و نمرات افسردگی و استرس در افزایش استفاده از ماهواره به طور معنیداری بالاتر بوده است (05/0><em>P</em>). <br/>نتیجهگیری: بر اساس نتایج، میزان استفاده از وسایل ارتباطی بالا بوده و افزایش استفاده از این وسایل با نمرات افسردگی، اضطراب و استرس بالاتر در ارتباط است.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691817520150823Nurses burnout in psychiatric wardsفرسودگی شغلی پرستاران در بخشهای روانپزشکی260264478910.22038/jfmh.2015.4789FAمحمدرضا آهنچیاناستاد گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانعلی مشکین یزدکارشناس ارشد آموزش روانپرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانپروانه سودمنددانشجوی دکترای آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-3498-2052Journal Article20150901Introduction: Burnout is syndrome common among psychiatric nurses and lack of attention can lead to depression, low job satisfaction, reproach, blame, and lack of empathy towards patients, decreased job performance, increased interpersonal difficulties, family dysfunction, and consequently affect the care of patients. The aim of this study was to understand the experiences of psychiatric nurses regarding burnout in psychiatric hospitals in Mashhad in 2013. <br /> Materials and Methods: This research is a qualitative study with interpretive phenomenological method. Participants were selected from psychiatric nurses based on inclusion criteria through purposive sampling to reach data saturation (n=12). Data collection was done by in depth and unstructured interviews and every interview was tape recorded then data analysis was done by the method of Diekelman et al. (1989). <br /> Results: The results of this study were categorized into three main themes and 10 sub-themes: 1- Walking on glass (violence, to confront unusual behavior and speech of patients, physical and psychological needs of patients, the unwanted interventions), 2- Living in a spider's web (high volume of work, lack of understanding of managers, shortage of personnel) and 3- Dark clarity (financial needs, life responsibilities, family problems). <br /> Conclusion: Many of the symptoms of various conditions affecting burnout in this study suggest that interventions should be individualized and attend to all domains of life such as behavior, social, and the work. Also, further support and involvement of managers in the prevention of burnout is a necessity.مقدمه: فرسودگی شغلی، سندرمی شایع در میان پرستاران بخش روانپزشکی است و عدم توجه به آن منجر به افسردگی، رضایت شغلی پایین، عیبجویی، سرزنش کردن و فقدان همدلی نسبت به بیمار، کاهش عملکرد شغلی، افزایش مشکلات بین فردی و خانوادگی و بالاخره اختلال در امر مراقبت از بیماران میباشد، لذا هدف از این مطالعه درک تجارب پرستاران بخش روانپزشکی از فرسودگی شغلی در بیمارستانهای روانپزشکی مشهد در سال 1392 بوده است. <br/>روشکار: این یک مطالعهی کیفی با رویکرد پدیدارشناسی تفسیری است. شرکتکنندگان از میان پرستاران بخشهای روانپزشکی بر اساس معیارهای پذیرش با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند (12 نفر). جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبههای عمیق و بدون ساختار انجام و بر روی نوار ضبط و کلمه به کلمه بر روی کاغذ نوشته شد و سپس تحلیل اطلاعات به روش دیکلمن و همکاران (1989) صورت گرفت. <br/>یافتهها: نتایج این مطالعه در قالب 3 درونمایهی اصلی و 10 زیر درونمایه: 1- راه رفتن روی شیشه (خشونت، برخورد با رفتارها و کلام غیر معمول بیماران، برآوردن نیازهای جسمی و روانی بیماران و اقدامات ناخواسته)، 2- زندگی در تارعنکبوت (حجم بالای کار، عدم درک مدیران، کمبود کارکنان) و 3- وضوح تاریکی (نیاز مالی، مسئولیت زندگی، مشکلات خانوادگی) از تجربیات مشارکتکنندگان ارایه شد. <br/>نتیجهگیری: بسیاری از نشانهها وشرایط مختلف موثر بر فرسودگی شغلی موجود در این مطالعه نشان می دهد که مداخلات باید منحصر به فرد بوده و بر تمام زندگی فرد از جمله رفتار، زندگی اجتماعی و محل کار تاثیر بگذارد، همچنین حمایت بیشتر مدیران نیز در پیشگیری از فرسودگی شغلی یک امر لازم است.