دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-6918155920130923Effectiveness of communication skills training on emotional maturity evolution of female students on the eve of marriageاثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تحول بلوغ عاطفی دانشجویان دختر در آستانه ی ازدواج158170182610.22038/jfmh.2013.1826FAزهرا منصورنژادکارشناسی ارشد روان-شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهانسید رضا پورسیدکارشناسی ارشد روان-شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهانفریبا کیانیدکترای روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگانمحمد رضا خدابخشدکترای روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20121018<em>Abstract</em> <br /> Introduction: The most common problem that is introduced by unhappy couples is failure in developing communication. One of the most important successful factors in marital life is growth and emotional maturity. The purpose of this study has been to evaluate the effectiveness of communication skills training on the evolution of emotional maturity of female students on the eve of marriage. <br />Materials and Methods: This study is a clinical trial with pre-test and post-test plan along with control group. The research group included all female students on the eve of marriage (candidate and married) of Abarkouh universities in academic year 2010-2011. In this study sampling method was randomized, as the emotional maturity test was taken from 21-26 years old female students who were on the eve of marriage, then among of those were obtained test score between 89 and 106 (indicates unstable emotionally), 30 persons were selected randomly and replaced in two groups, experimental and control group. Then the experimental group attended in 10 sections/90 minutes on communication skills training program. Tool used in this study was emotional maturity scale (EMS). After the education, the post-test was taken from the control and experimental group. Data of tests were analyzed by descriptive statistics and independent T-test. <br /> Results: Results showed that the communication skills training is effective on female students' emotional maturity (<em>P</em>=0.001). <br /> Conclusion: Considering the importance of communication skills and emotional maturity in marriage of young people, holding educational courses for youth in order to better knowledge how to communicate with others, especially, before marriage can be useful.چکیده <br/>مقدمه: شایعترین مشکل مطرح توسط زوجهای ناراضی، عدم موفقیت در برقراری ارتباط است. یکی از مهمترین عوامل موفقیت در زندگی زناشویی، رشد و بلوغ عاطفی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تحول بلوغ عاطفی دانشجویان دختر در آستانهی ازدواج بوده است. <br/>روشکار: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی با طرح پیشآزمون و <br clear="all" />پسآزمون با گروه شاهد است. جامعهی پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر در آستانهی ازدواج (نامزد و عقدکرده) دانشگاههای شهر ابرکوه در سال تحصیلی 90-1389 بودند. در این مطالعه روش نمونهگیری به شکل تصادفی بود. به این ترتیب که از میان دانشجویان 26-21 ساله در آستانهی ازدواج، آزمون بلوغ عاطفی گرفته شد و سپس از میان کسانی که در این آزمون نمرهای بین 89-106 (نشاندهندهی بیثبات بودن از لحاظ عاطفی) کسب نمودند، به شکل تصادفی 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمون و شاهد به شکل تصادفی جایگزین شدند. سپس گروه آزمون در 10 جلسهی90 دقیقهای در برنامهی آموزش مهارتهای ارتباطی شرکت کردند. ابزار مورد استفاده، مقیاس بلوغ عاطفی (EMS) بود. پس از اجرای آموزش از گروههای شاهد و آزمون، پسآزمون به عمل آمد. دادهها توسط آمارههای توصیفی و آزمون تی مستقل، تحلیل شدند. <br/>یافتهها: نتایج نشان داد، آموزش مهارتهای ارتباطی بر بلوغ عاطفی دانشجویان موثر بوده است (001/0=<em>P</em>). <br/>نتیجهگیری: با توجه به اهمیت مهارتهای ارتباطی و بلوغ عاطفی در ازدواج جوانان، برگزاری دورههای آموزشی برای جوانان به منظور آگاهی بهتر نحوهی ارتباط با دیگران به خصوص قبل از ازدواج، میتواند مفید باشد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-6918155920130923The survey of musculoskeletal disorders of midwives and its relationship
with job stressبررسی اختلالات اسکلتی-عضلانی ماماها و ارتباط آن با تنش شغلی171183182810.22038/jfmh.2013.1828FAمصطفی محمدیانکارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی کرمانناصر هاشمی نژاداستادیار گروه بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی کرمانسمیه رحیمی مقدمکارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی نیشابورفاطمه امیریدانشجوی کارشناسی روان-شناسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20121024Introduction: Job stresses can increase the prevalence of musculoskeletal disorders (MSDs) in midwifery job, and reduce the efficiency and quality of their services. Therefore, this study was conducted to determine the prevalence of MSDs among midwives and to examine the relationship between job stress and the prevalence of MSDs in different regions their body. <br />Materials and Methods: This was descriptive-analytical and cross-sectional study. The study population included all midwives working in public and private hospitals of Kerman in 2011. According to the research community, 74 midwives were selected as a sample of research, by Census method. For data collection, Standard Nordic Musculoskeletal Questionnaire (NMQ) and Altmeyer job stress questionnaire were used. The data were analyzed with descriptive and analytical statistics (Pearson correlation, t-test and Chi square test) methods by SPSS 16 software. <br /> Results: In this study 78.4 % of subjects had experienced discomfort or pain in the past 12 months at least in one body part. The most frequent symptoms of MSDs were observed in the three parts of body, feet with a frequency of 39.2% (29 persons), and knees and back each one 35.1% (26 persons). Also in this study, the relationship between musculoskeletal disorders and job stress was dignificant (<em>P</em><0.05). <br />Conclusion: According to the resultof this research, it can be concludedthat job stresses can presumably intensify physical side effects includingmusculoskeletal disorders. Also the prevalence of musculoskeletal disorders in midwives under studied was high. Therefore, holding training courses about standard body postures while doing job tasks and avoiding inappropriate body posture will be important.مقدمه: بروز تنشهای شغلی در حرفهی مامایی میتواند باعث افزایش شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی و کاهش میزان بازدهی و کیفیت ارایهی خدمات آنها شود. لذا این پژوهش به منظور تعیین میزان شیوع علایم اختلالات اسکلتی-عضلانی در نواحی گوناگون بدن ماماها و بررسی ارتباط میان تنش شغلی و شیوع علایم اختلالات اسکلتی-عضلانی انجام گرفت. <br/>روشکار: جامعهی مورد پژوهش این مطالعهی توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی را تمام ماماهای شاغل در بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر کرمان در سال 1390 تشکیل دادند. 74 نفر از ماماها به روش سرشماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد نوردیک و تنش شغلی آلتمایر استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی و مجذور خی) و نرمافزار SPSS نسخهی 16 تحلیل شدند. <br/>یافتهها: در این پژوهش 4/78 درصد افراد مورد بررسی، در 12ماه گذشته حداقل در یک عضو بدن ناراحتی و یا درد را تجربه کردهاند که بیشترین فراوانی علایم اختلالات اسکلتی-عضلانی در سه عضو پاها 2/39 درصد (29 نفر)، زانوها و کمر هر کدام 1/35 درصد (26 نفر) دیده شد. همچنین ارتباط<br clear="all" />معنیداری بین اختلالات اسکلتی-عضلانی و تنش شغلی ماماها به دست آمد (05/0<em>P</em><). <br/>نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، احتمالا تنشهای شغلی میتوانند باعث تشدید عوارض جسمانی از جمله اختلالات اسکلتی-عضلانی شوند. <br clear="all" />همچنین با توجه به شیوع بالای اختلالات اسکلتی-عضلانی بالا، برگزاری <br clear="all" />دورههای آموزشی در خصوص اتخاذ وضعیتهای بدنی استاندارد حین انجام وظایف و اجتناب از وضعیتهای بدنی نامناسب، حایز اهمیت هستند.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-6918155920130923Optimism-pessimism and information processing styles as predictors of depression and life satisfactionخوشبینی-بدبینی و سبکهای پردازش اطلاعات به عنوان پیشبینهای افسردگی و رضایت از زندگی184193183110.22038/jfmh.2013.1831FAاکبر رضائیدانشیار گروه روان-شناسی، دانشگاه پیام نورعلی محمدزادهاستادیار گروه روان-شناسی، دانشگاه پیام نورعزت اله قدم پوراستادیار گروه روان-شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آبادرسول کرد نوقابیدانشیار گروه روان-شناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان0000-0002-2655-8825Journal Article20120929Introduction: The purpose of the present study was to investigate the relationship between optimism- pessimism and information processing styles; also, determining the contribution of these variables in the prediction of depression and life satisfaction in students. <br /> Materials and Methods: This investigation is a correlation and prediction study.187 students of humanity and basic sciences (110 females and 77 males) from Payam-e-Noor University-Tabriz branch were randomly selected, with using stratified and multiple stage cluster sampling method. Information processing styles, depression, optimism-pessimism and life satisfaction questionnaires were completed by these students. The Pearson’s correlation test and Simultaneous or Standard multiple regression analysis were used to analyze the collected data. <br /> Results: The results showed that there was negative and meaningful correlation between rationality information processing styles and optimism with depression, but the relationship between rationality and optimism with life satisfaction was positive and meaningful (<em>P</em><0.01). There was negative and meaningful correlation between life satisfaction and depression, but relationship between rationality and optimism was positive and meaningful (<em>P</em><0.01). The results of simultaneous multiple regression analysis showed that optimism and rationality variables were significant predictors for depression and life satisfaction. These variables in prediction of depression had a negative Beta value, but in prediction of life satisfaction had a positive Beta value. The contribution of optimism in prediction both of psychological adjustment measures was more than rationality information processing style. <br /> Conclusion: The present findings emphasized on the importance of optimism and rationality information processing style in the psychological adjustment understanding.مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین خوشبینی-بدبینی و سبکهای پردازش اطلاعات و همچنین تعیین سهم این متغیرها در پیشبینی افسردگی و رضایت از زندگی دانشجویان بود. <br/>روشکار: در این مطالعهی همبستگی و پیشبینی، 187 نفر (110 زن و 77 مرد) از دانشجویان علوم انسانی و علوم پایهی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز به صورت تصادفی با روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سبکهای پردازش اطلاعات، افسردگی، خوشبینی-بدبینی و رضایت از زندگیرا تکمیل نمودند. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانهی همزمان یا استاندارد استفاده شد. <br/>یافتهها: بین سبکهای پردازش اطلاعات خردگرایی و خوشبینی با افسردگی، همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد ولی رابطهی بین خردگرایی و خوشبینی با رضایت از زندگی مثبت و معنیدار بود (01/0<em>P</em><). رابطهی بین رضایت از زندگی و افسردگی، منفی و معنیدار ولی بین خوشبینی و خردگرایی مثبت و معنیدار بود (01/0<em>P</em><). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانهی همزمان نشان داد که متغیرهای خوشبینی و خردگرایی پیشبینهای معنیداری برای افسردگی و رضایت از زندگی هستند. این متغیرها در پیشبینی افسردگی ارزش بتای منفی ولی در پیشبینی رضایت از زندگی ارزش بتای مثبت داشتند. سهم خوشبینی در پیشبینی هر دو اندازهی سازگاری روانشناختی، بیشتر از سبک پردازش اطلاعات خردگرایی بود. <br/>نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت خوشبینی و سبک پردازش اطلاعات خردگرایی در درک سازگاری روانشناختی تاکید میکند.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-6918155920130923Compare the effect of group cognitive behavioral hypnotherapy and group cognitive behavioral therapy on increasing the self-esteem of adolescentsمقایسه ی میزان اثربخشی هیپنوتراپی شناختی رفتاری گروهی و درمان شناختی رفتاری گروهی بر افزایش عزت نفس نوجوانان194204183310.22038/jfmh.2013.1833FAمرتضی بادلهکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جاممهدی فتحیاستادیار گروه بیهوشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهدحمیدرضا آقامحمدیان شعربافاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهدمحمد تقی بادلهکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی و کارشناسی ارشد بی هوشی، کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگاننقی استادیکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جامJournal Article20121027 Introduction: This study was done with the aim of the investigating the effect of group cognitive behavioral hypnotherapy and group cognitive behavioral therapy on increasing adolescents' self-esteem. <br /> Materials and Methods: The research population (n= 250) of the current study was the adolescents living in a boarding school of Taibad city in 2012 academic year. using convenience sampling, the subjects were selected and asked to fill out copper smite self-esteem Inventory, and considering the cut-off point of less than 23, 30 adolescences with the lowest self-esteem were randomly assigned to two experimental groups and one control group. <br />The subjects of experimental groups took part in 8 two hours long sessions of group cognitive behavioral hypnotherapy and group cognitive behavioral therapy, respectively, while the ones of control group did not receive any training. At the end of this period, the subjects’ self-esteem was measured again and compared with pre-test. Data were analyzed with SPSS 19 software, descriptive statistics, covariance analysis and Bonferroni post-hoc analysis. <br /> Results: ANCOVA test analysis indicated that the self-esteem score in the group cognitive behavioral hypnotherapy, in comparison with the control group, was significantly increased (<em>P</em><0.01). Although the group cognitive behavioral hypnotherapy, intervention resulted in greater esteem than the group cognitive behavioral therapy, but this increase was not significant. <br /> Conclusion: Both group cognitive behavioral hypnotherapy and group cognitive behavioral therapy can lead to increased self-esteem in adolescents, but the difference between these procedures is not significant.مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هیپنوتراپی شناختیرفتاری گروهی و درمان شناختیرفتاری گروهی بر افزایش عزت نفس نوجوانان انجام پذیرفت. <br/>روشکار: جامعهی آماری این کارآزمایی بالینی شامل تمام نوجوانان پسر ساکن در مدارس شبانهروزی شهرستان تایباد در سال تحصیلی 91-1390 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از 250 نفر از نوجوانان ساکن در یک مرکز شبانهروزی، پرسشنامهی عزت نفس کوپر-اسمیت به عمل آمد و با توجه به نمرهی عزت نفس پایینتر از 23، 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و یک گروه شاهد جایگزین شدند. سپس گروههای آزمون به مدت 2 ماه (در هر هفته یک جلسهی 2 ساعتی) تحت درمان هیپنوتراپی شناختیرفتاری و درمان شناختیرفتاری قرار گرفتند و گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکرد. بعد از اتمام دوره جهت بررسی میزان تغییر در عزت نفس، مجددا آزمون مذکور به عنوان پسآزمون در همهی افراد اجرا گردید. دادهها با کمک نرمافزار SPSS نسخهی 19، آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل گردیدند. <br/>یافتهها: تحلیل آزمون کوواریانس نشان داد که نمرات عزت نفس در گروههای آزمون در مقایسه با شاهد افزایش معنیداری داشته است (01/0<em>P</em><) اما هیپنوتراپی شناختیرفتاری منجر به افزایش بیشتر، اما غیر معنیدار عزت نفس نسبت به درمان شناختیرفتاری گروهی شد. <br/>نتیجهگیری: هیپنوتراپی شناختیرفتاری و درمان شناختیرفتاری گروهی<br clear="all" />میتوانند عزت نفس نوجوانان را افزایش دهند اما بین این دو تفاوت معنیداری دیده نشد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-6918155920130923Comparative effectiveness of group mindfulness-based cognitive therapy and group cognitive-behavioral therapy on self-esteem of girl studentsمقایسه ی اثربخشی درمان گروهی شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان گروهی شناختی رفتاری
بر عزت نفس دانش آموزان دختر205215183610.22038/jfmh.2013.1836FAفهیمه یوسفیانکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جامنگار اصغری پوراستادیار روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد0000-0003-3446-8181Journal Article20121112 Introduction: The aim of this study is to compare the effectiveness of group mindfulness based cognitive therapy and group cognitive-behavioral therapy on self-esteem of girl students. <br /> Materials and Methods: The present study is a clinical trial. The statistical population includes all first grade female students of public high schools in 2012 in Sarakhs. Participants were chosen by random selection method and randomly allocated in three groups. Two groups received cognitive-behavioral and mindfulness based cognitive therapy for 2 months (8 sessions of 2 hours) while the control group received no training at all. <br />Data were collected by Cooper Smith self-esteem questionnaire scale which was given to the subjects before and after of the training. The collected data was put to one way variance analysis and Danken test. <br /> Results: This study demonstrated that group mindfulness based cognitive therapy and cognitive-behavioral therapy in comparison to the control group had positive effects on the self-esteem improvement (F=21.56, P<0.0001) and both methods had equal effect in self-esteem improvement. <br /> Conclusion: Both cognitive-behavioral therapy and mindfulness based cognitive therapy methods were found effective in increasing self-esteem.مقدمه: هدف این پژوهش، مقایسهی اثربخشی درمان گروهی شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان گروهی شناختیرفتاری بر عزت نفس دانشآموزان دختر میباشد. <br/>روشکار: پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی میباشد. جامعهی آماری شامل تمام دانشآموزان دختر پایهی اول دبیرستانهای دولتی شهرستان سرخس در سال 1391 میباشد. آزمودنیها به شیوهی تصادفی، انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. دو گروه به مدت دوماه تحت درمان شناختیرفتاری و درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفتند (هشت جلسهی دو ساعتی) در حالی که گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. پرسشنامهی عزت نفس کوپراسمیت قبل و بعد از آموزش به آزمودنیها داده شد. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل واریانس یکسویه، آزمون تعقیبی دانکن و نرمافزار SPSS تحلیل گردید. <br/>یافتهها: درمان گروهی شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان شناختیرفتاری در مقایسه با گروه شاهد، تاثیر مثبتی بر بهبود عزت نفس داشتهاند (0001/0<em>P</em>< و 56/21=F) اما تفاوت این دو گروه به صورت معنیداری نبوده است. <br/>نتیجهگیری: به نظر میرسد درمان شناختیرفتاری و درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی در افزایش عزت نفس موثر میباشند.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-6918155920130923relationship of religious basic beliefs and God attachment style with job burnout in employees of Mashhad University of Medical Sciencesرابطه ی باورهای اساسی دینی و سبک دلبستگی به خداوند با فرسودگی شغلی درکارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد216224183710.22038/jfmh.2013.1837FAعلی طلائیدانشیار گروه روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهدفاطمه محرریدانشیار گروه روان پزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد0000000333811443فاطمه توکلیکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی مشهدامین فردوسی مکاندانشجوی دکترای آمار، عضو هیئت علمی گروه ریاضی و آمار دانشگاه نیشابورمهدیه برهانی مغانیپزشک عمومی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهدJournal Article20121222Introduction: Job burnout has imposed much expense on the institutes and employees, but religious beliefs and god attachment styles can change it. The aim of this study was the investigation of religious basic beliefs and god attachment styles as the predictors of job burnout. <br /> Materials and Methods: The statistic groups of this correlational-descriptive research were containing 300 employees of Mashhad University of Medical Sciences, which they were chosen with random sampling method. Data were gathered with Maslach job burnout questionnaire, Rajaee religious basic beliefs questionnaire and the questionnaire of god attachment styles measurement. Data were analyzed with SPSS 19 software, descriptive tests, Pierson correlation coefficient, Spearman t-test and multiple regressions. <br /> Results: The relationship of religious basic beliefs (<em>P</em>=0.000, r= -0.3) and god attachment styles with the job burnout was negative and significant (<em>P</em>=0.010, r= -0.15) and the relationship between the religious basic beliefs and the god attachment styles was positive and significant (<em>P</em>=0.000, r=0.31). In regression model, the synchronous effect of religious basic beliefs and god attachment styles on the job burnout was confirmed (<em>P</em>=0.000, F=18.19). The job burnout between females and males showed a significant difference and the amount of this difference was more in females (<em>P</em>=0.004). <br /> Conclusion: It seems that the religious basic beliefs and the god attachment styles can decrease the job burnout.مقدمه: فرسودگی شغلی، عواقب و هزینههای بسیاری بر سازمانها و کارکنان تحمیل میکند اما باورهای دینی و سبکهای دلبستگی به خداوند قادرند آن را تغییر دهند. هدف این پژوهش بررسی باورهای اساسی دینی و سبک دلبستگی به خداوند به عنوان پیشبینهای فرسودگی شغلی است. <br/>روشکار: جامعهی آماری این پژوهش توصیفی همبستگی را 300 تن از کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل دادند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات با پرسشنامههای فرسودگی شغلی مازلاک و باورهای اساسی دینی رجائی و پرسشنامهی محققساختهی سنجش سبکهای دلبستگی به خداوند، جمعآوری گردیدند. دادهها با نسخهی 19 نرمافزار SPSS و شاخصهای توصیفی، ضرایب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، آزمون تی و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شدند. <br/>یافتهها: رابطهی باورهای اساسی دینی (000/0=<em>P</em> و30/0-=r) و سبک دلبستگی به خداوند، با فرسودگی شغلی (010/0 =<em>P</em> و 15/0-=r) منفی معنیدار و رابطهی بین باورهای اساسی دینی و سبکهای دلبستگی به خداوند، مثبت و معنیدار (000/0=<em>P</em> و 31/0 =r) بود. در مدل رگرسیون (000/0=<em>P</em> و 19/18=F) نیز تاثیر همزمان باورهای اساسی دینی و سبکهای دلبستگی به خداوند بر فرسودگی شغلی تایید گردید. فرسودگی شغلی نیز در بین مردان و زنان اختلاف معنیداری را از خود نشان داد و در زنان بالاتر از مردان گزارش گردید (004/0=<em>P</em>). <br/>نتیجهگیری: به نظر میرسد که باورهای اساسی دینی و سبکهای دلبستگی به خداوند میتوانند از فرسودگی شغلی بکاهند.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-6918155920130923The effect of neurofeedback training on competitive state-anxiety track and field athleticsاثر تمرینات نوروفیدبک بر اضطراب حالتی-رقابتی ورزشکاران دو و میدانی225232189610.22038/jfmh.2013.1896FAمریم کیهانیدانشجوی دکترای تربیت بدنی، دانشگاه فردوسی مشهدآرش میری فرکارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوبپیمان هاشمیاناستادیار روان پزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهداحمد فرخیدانشیار رفتار-حرکتی، دانشکده ی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهرانJournal Article20121201Introduction: The aim of this research is to examine the effect of neurofeedback training on the competitive state-anxiety and its components of track and field athletes. <br /> Materials and Methods: The present study is a clinical trial; with pre-test and post-tests by three groups of experimental, control and sham. Therefore 36 athletics from both genders have been chosen voluntarily and purposefully, randomly the subjects have been divided in 3 groups that each group has 12 members (experimental, sham and control). Intervention was made in a form of increased alpha-wave in O1 and O2 over 12 sessions. 2-CSAI questionnaire was used for evaluation of trait-competitive anxiety state. This questionnaire Independently evaluate three factors (cognitive, physical`s anxiety and self-confidence). In order to analyze data, the descriptive-inferential statistics and to be significant, LSD post hoc test was used. <br /> Results: One-way analysis of variance showed a significant difference between neurofeedback training and physical, cognitive anxiety and self-confidence of athletes. According to the results of post hoc test, there is a significant difference in physical, cognitive anxiety and self-confidence between test group with control and test group with Sham but there’s no significant difference between Sham group and control group. The results show a significant relationship between neurofeedback training and improvement of physical, cognitive anxiety and confidence and competitive state anxiety (<em>P</em>=0.001, <em>P</em>=0.002 and <em>P</em>=0.001 respectively). <br /> Conclusion: Neurofeedback training makes relaxation, along with consciousness, reduces anxiety and increase brain integration. Brain will achieve balance by continuous combine of electrical activity during the training sessions.مقدمه: این پژوهش به اثر تمرینات نوروفیدبک بر اضطراب حالتی-رقابتی و مولفههای آن در ورزشکاران دو و میدانی پرداخته است. <br/>روشکار: این کارآزمایی بالینی به صورت پیش و پسآزمون با 3 گروه آزمون، شاهد و شم میباشد. از میان ورزشکاران زن و مرد دو و میدانی شهر مشهد در سال 1390تعداد 36 نفر به صورت داوطلبانه و هدفدار انتخاب شدند، نمونهها به صورت تصادفی در 3 گروه 12 نفری (آزمون، شم و شاهد) قرار گرفتند. مداخلهی آزمایشی در قالب پروتکل افزایش آلفا در نواحیO1 و O2 در مدت 12 جلسه اجرا شد. میزان اضطراب با پرسشنامهی اضطراب رقابتی ایلینویز اندازهگیری شد. این پرسشنامه سه عامل مستقل شناختی، جسمانی و اعتماد به نفس را میسنجد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یکسویه و در صورت معنیداری از آزمون تعقیبی استفاده شد. <br/>یافتهها: تفاوت معنیداری بین تمرینات نوروفیدبک و اضطراب بدنی، شناختی و اعتماد به نفس ورزشکاران مشاهده شد. بر اساس نتایج آزمون تعقیبی، اختلاف معنیداری در مولفههای بدنی، شناختی و اعتماد به نفس بین گروههای آزمایش با شاهد و آزمون با شم وجود داشت و بین گروههای شم با شاهد، اختلاف معنیداری مشهود نبود. ارتباط معنیداری بین تمرینات نوروفیدبک و بهبود مولفههای بدنی، شناختی و اعتماد به نفس اضطراب حالتی-رقابتی وجود داشت (به ترتیب 001/0=<em>P</em>، 002/0=<em>P</em> و 001/0=<em>P</em>). <br/>نتیجهگیری: به نظر میرسد نوروفیدبک باعث آرامش همراه با هوشیاری، کاهش اضطراب و یکپارچگی مغز میشود و مغز با ترکیب مستمر فعالیت الکتریکی موثر خود در طول جلسات تمرین به تعادل دست پیدا میکند.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-6918155920130923The prevalence of obsessive-compulsive disorder among the women 20 to 40 years old of Ardabil city, Western part of Iranشیوع اختلال وسواسی-جبری در بین زنان 20 تا 40 ساله ی شهرستان اردبیل233242189710.22038/jfmh.2013.1897FAملاحت امانیعضو هیئت علمی گروه مشاوره، دانشگاه بجنورد0000000208748369عباس ابوالقاسمیدانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیبتول احدیدانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمحمد نریمانیاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20121006Introduction: The prevalence of obsessive-compulsive disorder (OCD) as hidden disease than other mental disorders in the general populationhas not been well established. The purpose of this study was the investigation of obsessive-compulsive disorder prevalence and its subtypes; also, the relationship between OCD and some of the demographic characteristic among women 20 to 40 years old of Ardabil city. <br /> Materials and Methods: In thiscross-sectional descriptive study, with using random cluster sampling method among the women 20-40 years old of Ardabil city, 1790 females were selected and they filled obsessive- compulsive disorder inventoryin autumn 2010. After the separating of incomplete questionnaires, data of 1557 questionnaires were analyzed, and then diagnosis interview was done forwomen who had earned one standard deviation more than average on obsessive-compulsive inventory were done. Data were analyzed by frequency, percent and Kruskal-Wallis tests. <br /> Results: Theprevalence of obsessive-compulsive disorder among women was 9.37%. The most frequency of obsessive and compulsive was about obsessing, ordering, washing, and doubting, respectively. Less frequency was hoarding. Also housewife, unemployed and low educated women had higher scores in obsessive- compulsive disorder inventory. <br /> Conclusion: In this research, the prevalence rate of obsessive-compulsive disorder among 20-40 years old women was higher than that of reported researches in Iran or other countries. So it disclosed the emphasis of this topic.مقدمه: شیوعاختلال وسواسی-جبری به عنوان بیماری پنهاننسبت به سایر اختلالات روانی در جمعیت عمومی به خوبی اثبات نشده است. هدف تحقیق حاضر بررسی شیوع این اختلال و زیرمجموعههای آن و ارتباط آن با برخی از ویژگیهای جمعیتشناختی در بین زنان 20 تا 40 سالهی شهرستان اردبیل بود. <br/>روشکار: در این مطالعهی توصیفیمقطعی در پاییز 1389 با استفاده از نمونهگیری خوشهای از بین زنان 20 تا 40 سالهی شهرستان اردبیل، 1790 زن انتخاب و پرسشنامهی اختلال وسواسی-جبری را تکمیل کردند. بعد از جداسازی پرسشنامههای ناقص، دادههای 1557 نفر تحلیل شده و از زنانی که یک انحراف معیار بالاتر از میانگین کسب کرده بودند، مصاحبهی تشخیصی به عمل آمد. دادهها با استفاده از فراوانی، درصد و آزمون کروسکال-والیس تحلیل شدند. <br/>یافتهها: نتایج نشان داد که شیوع وسواس فکری و عملی در بین زنان 37/9 درصد میباشد. بیشترین فراوانی وسواس به ترتیب مربوط به وسواس فکری، نظم و ترتیب، شستشو و شک و تردید و کمترین فراوانی مربوط به وسواس احتکار بود. همچنین زنان خانهدار، بیکار و کمسواد، نمرات بالایی در پرسشنامهی اختلال وسواسی-جبری داشتند. <br/> نتیجهگیری: میزان شیوع اختلال وسواسی-جبری در بین زنان 20 تا 40 سالهی شهرستان اردبیل، بالاتر از میزان شیوع گزارش شده در داخل و خارج کشور میباشد که لزوم توجه به این امر را آشکار میسازد.