دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821320190421Correlation between dimensions of psychological well-being with life satisfaction and self-regulationارتباط ابعاد بهزیستی روانشناختی با رضایت از زندگی و خودتنظیمی1351401340110.22038/jfmh.2019.13401FAمینو شعرباف شاعردانشکده روان شناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران0000-0001-9887-5304Journal Article20190701<strong>Introduction:</strong> The purpose of this study was to investigate the effect of psychological well-being’s dimensions on the life satisfaction and self-regulation in employees of Zahedan city.
<strong>Materials and Methods: </strong>In this descriptive-correlational study, 500 employees of university were selected randomly. Research instrument included: Reef’s Psychological Well-being Questionnaire (18 questions), Life Satisfaction Questionnaire (5 questions) and Miller and Brown Self-Regulatory Inventory. Data analyzed through descriptive statistics, Pearson correlation, stepwise regression and SPSS version 24.
<strong>Results:</strong><strong> </strong>The results indicated that five dimensions of psychological well-being had a positive significant relationship with life satisfaction at 99% level. Meanwhile, self-regulation was related to self-control, autonomy, positive relationships significantly. The positive relationship with others, personal growth, independence, self-acceptance and environmental domination explained 6.49%, 6.13%, 5.91%, 5.78%, and 5.74% of variance for life satisfaction. Also, independence explained 21.31% of variance for self-regulation.
<strong>Conclusion:</strong> It seems that dimensions of psychological well-being are effective on life satisfaction and self-regulation. Educational programs about psychological well-being should be used with providing conditions and facilities for increasing employees’ life satisfaction and self-regulation.<strong>مقدمه:</strong> این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ابعاد بهزیستی روانشناختی بر رضایت از زندگی و خودتنظیمی کارمندان زاهدان انجام شد.<br /><strong>روشکار:</strong> در این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 1395، 500 نفر از کارمندان دانشگاه به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی 18 سئوالی ریف، مقیاس رضایت از زندگی 5 سئوالی و پرسشنامه خودتنظیمی میلر و براون بود. تحلیل دادهها با آمار توصیفی، همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و نرمافزارSPSS نسخهی 24 انجام شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد پنج بعد بهزیستی روانشناختی با رضایت از زندگی در سطح 99/0 ارتباط مثبت و معنیداری داشتهاند. خودتنظیمی با استقلال، ارتباط مثبت با دیگران و هدفمندی در زندگی، ارتباط مثبت و معنیداری داشته است که ارتباط مثبت با دیگران، رشد شخصی، استقلال، پذیرش خود و تسلط بر محیط به ترتیب به میزان 49/6% - 13/6% - 91/5% - 78/5% و 74/5% واریانس را برای رضایت از زندگی و همچنین استقلال به میزان 31/21% واریانس را برای خودتنظیمی تبیین کرد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد ابعاد بهزیستی روانشناختی بر رضایت از زندگی و خودتنظیمی، موثر بوده و باید برنامههای آموزشی در زمینهی بهزیستی روانشناختی و فراهم کردن شرایط و امکانات برای افزایش رضایت از زندگی و خودتنظیمی کارمندان، مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821320190421The correlation between mothers’ knowledge of non-verbal communication on mother-child relationshipارتباط سنجی میزان دانش مادر از رابطه غیر کلامی خود با رابطه مادر-کودک1411461424810.22038/jfmh.2019.14248FAمریم صف آرااستادیار گروه روان شناسی، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-7280-6818مه سیما پور شهریاریدانشیار گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانزینب رضایی دهشیبیکارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانمینا خانباباییکارشناسی ارشد روان شناسی، گروه
روان شناسی، دانشگاه علوم و تحقیقات، قزوین، ایران0000-0002-4991-2508Journal Article20191120<strong>Introduction:</strong> This study investigated the relationship between mothers’ knowledge of non-verbal communication and the relationship between mother and child.
<strong> </strong><strong>Materials and Methods: </strong>The population of this correlational study consisted of mothers having 3-6-year child in the academic year of 2015-2016. Pre-school institutions in the five districts of Shiraz were studying. The sample of the study consisted of 154 women, were selected by multistage cluster sampling. The research instrument included test of non-verbal cue knowledge (TONCK) and the scale of the relationship between parent-child (PCRS). Data analyzed by descriptive and analytical statistics using SPSS software.
<strong> </strong><strong>Results:</strong><strong> </strong>The results showed that the mothers’ knowledge of non-verbal communication and overall positive mother-child relationship were not correlated. In addition, there was no significant correlation between mothers’ knowledge of non-verbal communication with subscales of the mother-child relationship, and mothers’ age and education.
<strong>Conclusion:</strong> It seems that there is not significant correlation between the mothers’ knowledge of non-verbal communication and overall positive mother-child relationship.<strong>مقدمه: </strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ی میزان آگاهی مادر از رفتار غیرکلامی خود با روابط مادر - کودک طراحی و اجرا شد.<br /><strong>روش کار: </strong>روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دارای فرزند 3 تا 6سال بود؛ که فرزندان آنها در سال تحصیلی 94-95 در مراکز پیش دبستانی، منطقه پنج شهر شیراز حضور داشتند. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 154 نفر از مادران بودند؛ که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده های مورد مطالعه از پرسشنامه دانش ارتباط غیرکلامی بنی اسدی و همکاران و مقیاس رابطه والد – کودک پیانتا استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها به روش آمار توصیفی و استنباطی، با استفاده از نرم افزار spss22 انجام شد.<br /><strong> یافته ها: </strong>بین آگاهی مادران از رفتار غیرکلامی و رابطه مثبت کلی مادر – کودک (r=0/04)، همبستگی وجود ندارد. همچنین آگاهی مادران از رفتار غیرکلامی، با خرده مقیاس های دلبستگی(r=0/09) ، وابستگی(r=0/02) و تعارض (r=0/07) همبستگی ندارند.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> بر اساس نتایج، بین آگاهی مادران از رفتار غیرکلامی با رابطه مادر – کودک رابطه وجود ندارد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821320190421The effect of self-regulation-oriented training on mental health and anxiety of female high school studentsبررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودتنظیمی بر کاهش اضطراب دانشآموزان دختر دبیرستانی1471521425410.22038/jfmh.2019.14254FAبهاره عبدالمالکیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-3072-5892نوشین پیماندانشیار گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20191121<strong>Introduction:</strong> Mental illnesses have created many problems in modern societies, especially in the school age group. Therefore, this research aimed to assess the effect of self-regulation-oriented training on anxiety and mental health of female high school students.
<strong>Materials and Methods: </strong>In this clinical trial, 103 female students in the 10th grade of high schools of Mashhad city (47 students in control group and 56 students in experimental group) were selected through multi-stage random cluster sampling. Mental Health Questionnaire (GHQ-28), Beck Anxiety Inventory, and Self-Regulatory Learning Strategies questionnaires were used. The experimental group received a training program for four sessions, while the control group received no training program. At the end of the training program, a post-test was conducted. Three months after the last training session, questionnaires were filled in two groups. The data were analyzed using SPSS software version 24, Kolmogrov-Smirnov test, independent t-test, repeated measure, and Pearson correlation.
<strong>Results:</strong><strong> </strong>The results indicated that the scores of anxiety and mental health were different significantly in post-test phase between the two groups (<em>P</em>=0.01). While, the mentioned variables were not statistically different after three months (<em>P</em>=0.07, <em>P</em>=0.08, respectively).
<strong>Conclusion:</strong> It seems that self-regulated learning can be useful to reduce anxiety and mental health of students.<strong>مقدمه: </strong>اختلالات روانی مشکلات زیادی را در جوامع امروزی بخصوص در گروه سنی مدرسه ایجاد کردهاست. متاسفانه در اکثر نقاط جهان سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی مورد توجه قرار نمیگیرد. بنابراین، این پژوهش با هدف بالا بردن سطح آگاهی دانشآموزان در ارتباط با کاهش اضطراب آنها و بهبود سلامت روان با استفاده از مدل خودتنظیمی انجام شدهاست.<br /><strong>روش کار:</strong> در این کارآزمایی بالینی 103 نفر از دانشآموزان دختر مقطع دهم (47نفر گروه کنترل و56نفر گروه مداخله) انتخاب شدند. پرسشنامههای سلامت روان (GHQ-28)، اضطراب بک و راهبردهای آموزشی خودتنظیمی ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. در نهایت دادههای مربوط به پیشآزمون، بلافاصله و سه ماه پس از آزمون وارد نرمافزار SPSS-24 شد وتحلیل دادهها انجامگرفت.<br /><strong>یافته ها: </strong>میانگین و انحراف معیار نمرات اضطراب و سلامت روان در قبل، بلافاصله و سهماه پس از مداخله در دو گروه از لحاظ آماری معنادار بود(p-value=0.05). تنها همبستگی با متغیر اضطراب، جزء انگیزشی با ضریب29/0- ، همچنین همبستگی مثبت موجود با متغیر سلامت روان، متغیر اضطراب با ضریب 5/0 و همبستگی منفی را متغیر انگیزشی با ضریب 21/0- داشته است.<br /><strong>نتیجه گیری: </strong>باتوجه به یافتههای بدست آمده، آموزش میتواند بر بهبود سلامت روان و کاهش اضطراب دانشآموزان دختر تاثیرگذار باشد. در نتیجه یادگیری خودتنظیمی میتواند برای عملکرد تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان مفید باشد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821320190421The relationship between transdiagnostic factors and psychotic symptoms in individual with schizophrenia disorderبررسی رابطه بین عوامل فراتشخیصی و علائم روانپریشی در افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیا1531611426710.22038/jfmh.2019.14267FAمحبوبه صدیقیدانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران0000-0003-0210-3110احمد منصوریاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران0000-0003-3944-4082علی طلائیاستاد گروه روان پزشکی، مرکز تحقیقات
روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20191124<strong>Introduction:</strong> The present study aimed to investigate the relationship between transdiagnostic factors and psychotic symptoms in individuals with schizophrenia disorder.
<strong> </strong><strong>Materials and Methods: </strong>In this descriptive-correlational study, 60 individual with schizophrenia disorder in Mashhad and Neyshabur in 2017 were selected by convenience sampling method. The participants completed Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS), Intolerance of Uncertainty Scale (IUS), Cognitive Avoidance Questionnaire (SAQ), Metacognition Questionnaire (MCQ), Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II) and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). Data were analyzed by Pearson correlation and regression analysis.
<strong>Results:</strong><strong> </strong>The result showed that there are significant relationships between transdiagnostic factors, namely intolerance of uncertainty (P=0.01), cognitive avoidance (P=0.01), experiential avoidance (P=0.01), worry about worry (P=0.01), adaptive (P=0.01) and maladaptive (P=0.05) cognitive emotion regulation, and psychotic symptoms. In addition, experiential avoidance and intolerance of uncertainty predicted psychotic symptoms in individuals with schizophrenia disorder.
<strong>Conclusion:</strong> The results of this study emphasize the importance of transdiagnostic factors in experience of psychotic symptoms in individuals with schizophrenia disorder.<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین عوامل فراتشخیصی و علائم روانپریشی در افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیا انجام گردید.<br /><strong>روش کار:</strong> در یک پژوهش توصیفی- همبستگی تعداد 60 نفر از افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیا شهر مشهد و نیشابور در سال 1396 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. مقیاس نشانگان علائم مثبت و منفی (کی و همکاران، 1987)، مقیاس تحملناپذیری بلاتکلیفی (کارلتون و همکاران، 2007)، اجتناب شناختی (سکستون و دوگاس، 2008)، پرسشنامه فراشناخت (ولز و کارترایت-هاتون، 2004)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کراج، 2006) و مقیاس پذیرش و عمل (بوند و همکاران، 2011) در مورد شرکتکنندگان اجرا گردید. دادههای پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که بین عوامل فراتشخیصی، یعنی تحملناپذیری بلاتکلیفی (01/0=p)، اجتناب شناختی (01/0=p)، باورهای منفی نسبت به نگرانی (01/0=p)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ناسازگار (01/0=p) و سازگار (05/0=p) و همچنین اجتناب تجربهای (01/0=p) با علائم روانپریشی رابطه وجود دارد. بعلاوه، اجتناب تجربهای و تحملناپذیری بلاتکلیفی پیشبینی کننده علائم روانپریشی در افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیا میباشند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت عوامل فراتشخیصی در تجربه علائم روانپریشی افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیا تأکید دارد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821320190421The impact of competitive and non-competitive activities on children's aggressionبررسی تاثیر فعالیتهای رقابتی و غیررقابتی بر پرخاشگری کودکان1631681428210.22038/jfmh.2019.14282FAجعفر صداقتیدانشجوی دکتری رشد و تکامل و یادگیری حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0003-0808-3165عبدالله قاسمیاستادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0001-7113-6894معصومه شجاعیدانشیار، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20191127<strong>Introduction: </strong>Regarding to the importance of children and adolescents' aggression in the prediction of problems over the psycho-social adjustments in future, the current study was conducted in order to compare the impact of competitive and non-competitive activities on the aggression of children aged 7-9 and 10-12 years.<br /><strong>Materials and Methods: </strong>The statistical community of this clinical trial consists of 2200 boy students of elementary schools in Khalil Abad city through the academic years of 2015-2016. At first, 4 elementary schools were randomly chosen, and 200 students were divided into two competitive and non-competitive groups randomly. The aggression questionnaire for the child aged 7-11 years was given as a pre-test to the participants in the school (teachers' form). The duration of the exercise plan was 12 weeks (twice a week). At the end of the intervention, a post-test was conducted on the groups. The data were analyzed using the multi-variate co-variance test.<br /><strong>Results:</strong> The results showed that upon deleting the impact of pre-test of aggression score, the effect of competitive- non-competitive group with the age group on the post-test scores was not significant (P= 0.11 and f (1, 99)=2.47).<br /><strong>Conclusion: </strong>Based on the results of this study, it seems that competitive or non-competitive activities do not have various effects on the aggression of students.<strong>مقدمه:</strong> با توجه به اهمیت پرخاشگری کودکان و نوجوانان در پیش بینی مشکلات سازگاری روانی- اجتماعی آینده، پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر فعالیتهای رقابتی و غیررقابتی بر پرخاشگری کودکان 7 تا 9 و10 تا 12 ساله انجام شد.<br /><strong>روشکار:</strong> جامعهآماری این کارآزمایی بالینی شامل 2200 دانشآموز پسر مدارس ابتدایی خلیلآباد در سال تحصیلی 95-1394 بودند. ابتدا به صورت تصادفی 4 مدرسه ابتدایی انتخاب و 200 دانشآموز با انتخاب تصادفی در گروه فعالیتهای رقابتی و گروه فعالیتهای غیررقابتی قرار گرفتند. پرسشنامه پرخاشگری کودک 11-7 ساله در مدرسه (فرم معلمان) به عنوان پیشآزمون در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت. طول دوره اجرای برنامه 12 هفته (هفته ای دو جلسه) بود. در انتهای مداخله از گروهها پسآزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از آزمون کواریانس چند متغیره تحلیل گردیدند.<br /><strong> </strong><strong>یافتهها: </strong>پس از حذف اثر پیشآزمون نمره پرخاشگری، تفاوت اثر تعامل گروه رقابتی ـ غیررقابتی با گروه سنی بر نمرههای پسآزمون معنیدار نبود (11/0 P= و 47/2 f <sub>(1,199)</sub>=).<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس نتایج، فعالیتهای رقابتی و غیررقابتی تفاوت معنیداری در پرخاشگری دانشآموزان ندارند.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821320190421Assessing the relationship between internet addiction and loneliness with sleep quality in youth populationبررسی رابطه احساس تنهایی و وابستگی به اینترنت با کیفیت خواب جوانان1691721429510.22038/jfmh.2019.14295FAعاطفه سلطانی فردانشیار روان پزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-7228-491Xمائده کامرانیاستادیار روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانعفت گلیارکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آراد اسلامی، واحد تربت جام، تربت جام، ایرانJournal Article20191204<strong>Introduction:</strong> Internet addiction has increased among young adults as public health problem which lead to mental and physical disturbances. The present study aimed to assess the relationship between internet addiction and loneliness with sleep quality in youth population.
<strong>Materials and Methods: </strong>In this descriptive-correlational study, 50 college students who educating in academic year of 2014-15 in Islamic Azad University, branch of Torbat-e-Jam were selected via convenience method. They fulfilled Internet Addiction Inventory (IAI), Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) and the revised UCLA Loneliness Scale. Data analyzed through descriptive and conferential statistics.
<strong>Results:</strong><strong> </strong>The findings showed that there was positive and direct correlation between internet addiction and poor sleep quality. The same correlation was seen between loneliness and sleep quality. Also, loneliness can predict sleep quality and it can explain 13% of changes in sleep quality.
<strong>Conclusion:</strong> Regarding to the findings, internet addiction and loneliness are associated to negative impact on quality of sleep among college students.مقدمه: اعتیاد اینترنتی، به عنوان یک مشکل بهداشتی که منجر به اختلاللات روانی و جسمی میگردد در بین جوانان افزایش یافته است. این مطالعه با هدف ببرسی رابطه بین احساس تنهایی و وابستگی به اینترنت با کیفیت خواب جوانان انجام گردید. <br />روش کار: در این مطالعه توصیفی-همبستگی، 50 دانشجوی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1394-95 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام به صورت در دسترس انتخاب گردیدند. این افراد پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت، کیفیت خواب پیتزبورگ و احساسی تنهایی UCLA را تکمیل نمودند. داده ها با کمک امار توصیفی و استنباطی تحلیل گردیدند. <br />یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و کیفیت خواب نامناسب ارتباط مثبت و مستقیمی وجود دارد. چنین رابطه ای بین احساس تنهایی و کیفیت خواب نیز مشاهده گردید. همچنین احساس تنهایی قادر به پیش بینی کیفیت خواب بوده و میتواند 13 درصد تغییرات در کیفیت خواب را تبیین نماید.<br />نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، اعتیاد به اینترنت و احساس تنهایی میتوانند بر کیفیت خواب دانشجویان تاثیر منفی بگذارند.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821320190421Comparing the effectiveness of social skills and cognitive-affective skills trainings on violent behaviors tendency among high school studentsمقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی و شناختی- عاطفی بر گرایش به رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان مقطع متوسطه1731841432610.22038/jfmh.2019.14326FAرسول کرد نوقابیدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-2655-8825شهریار مرادیدکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-2970-1746آرزو دلفان بیرانوندکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0003-2910-3145Journal Article20191209<strong>Introduction:</strong> This study aimed to investigate the effectiveness of social and cognitive-affective skills on violent behaviors tendency among high school students.
<strong>Materials and Methods: </strong>The population of this clinical trial included male high school students of Hamadan and Tehran studying in academic year of 2012-2013. The sampling in the first step was done through multi-level cluster sampling and in the second step, random substitution was used. First, the Interpersonal Aggressive questionnaire was administered to the students. Then, 120 students (60 students in each province) were chosen from among those who received the higher scores than the cut point and they were randomly distributed to the control and experimental groups (i.e., 6 groups with 20 students in each group). The social and cognitive-affective skills programs were performed in 10 sessions. In addition to the CTS questionnaire including social specifications, demographic questionnaire, Bar-On Emotional Intelligence questionnaire, Emotional Control scale, and the second version of Rahim Organizational Conflict Inventory- II (ROCI-II) were administered. To analyze the data, Covariance analysis (ANCOVA) and LSD test were used.
<strong>Results:</strong><strong> </strong>The results indicated that there is a difference between the effectiveness of social skills and cognitive-affective skills on the tendency toward aggressive behaviors (P= 0.021, M= 2.824).
<strong>Conclusion:</strong> It seems that training cognitive-affective skills is more effective than social skills in reducing violent behaviors tendency in high school students.<strong>مقدمه:</strong> این پژوهش باهدف بررسی مقایسه اثربخشی مهارتهای اجتماعی و شناختی- عاطفی بر کاهش گرایش به رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان مقطع متوسطه صورت گرفته است.<br /><strong>روشکار:</strong> جامعهی آماری این کارآزمایی بالینی شامل دانشآموزان پسر دورهی متوسطهی استانهای تهران و همدان در سال تحصیلی 92-1391 بود. برای انتخاب نمونه در مرحلهی اول از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، و در مرحلهی دوم، از روش جایگزینی تصادفی استفاده شد. ابتدا پرسشنامه خشونت بین فردی (CTS) بر روی دانشآموزان مدارس انتخابشده اجرا شد. سپس تعداد 120 نفر (هراستان 60 نفر) که بالاتر از خط برش قرار داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمون و شاهد قرار داده شدند (6 گروه 20 نفری). برنامهی آموزش مهارتهای اجتماعی و شناختی- عاطفی در قالب یک دورهی 10 جلسهای اجرا شد. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه خشونت بین فردی (CTS)، پرسشنامه مشخصات اجتماعی، جمعیت شناختی، پرسشنامهی هوشبهر هیجانی بار- ان، مقیاس کنترل عواطف (ECS)، و نسخه دوم مقیاس شیوه مقابله با تعارض «رحیم» (ROCI- II) بودند. جهت تحلیل دادهها از آزمون تعقیبی LSD و آنکووا استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> بین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی و شناختی- عاطفی بر کاهش گرایش به رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان تفاوت وجود دارد (824/2M=، 021/0 = P).<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد آموزش مهارتهای شناختی- عاطفی بیش از آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش گرایش به رفتارهای خشونتآمیز مؤثر میباشد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821320190421Relationship between anxiety, depression and stressful life events with chronic idiopathic urticarialبررسی ارتباط اضطراب، افسردگی و رویدادهای استرس زای زندگی با کهیر مزمن ایدیوپاتیک1851891436510.22038/jfmh.2019.14365FAفریده سینی چیدستیار روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-9086-4205بیتا کیافردانشیار گروه پوست، مرکز تحقیقات سالک پوستی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-9305-0936Journal Article20191216<strong>Introduction:</strong> Chronic idiopathic urticaria is a kind of urticaria, although it doesn’t have known external cause, but many studies have shown the role of psychological factors in development of allergic diseases. The aim of this study is to compare the anxiety, depression and mental pressures caused by stressful life events in patients with chronic idiopathic urticaria and healthy people.
<strong>Materials and Methods: </strong>This case-control study was performed on 22 patients with chronic idiopathic urticaria compared with 22 healthy subjects. Both groups responded to the checklist for demographic characteristics, Spielberger State/Trait Personality Inventory, Beck Depression Inventory, Pakel Life Events Inventory and the severity of the urticaria rash. The data analyzed through SPSS 10 software.
<strong> </strong><strong>Results:</strong><strong> </strong>Results showed no significant difference in terms of age, gender, marital status and education level between the two groups. State/trait anxiety (P=0.006 and P=0.003) and depression scores (P=0.044) were significantly higher in the case group than control group. In the case of stressful life events, the mean scores of patients and cases were not different significantly (P=0.418). On the other hand, the results of the study showed that with increasing the level of state/trait anxiety and depression in patients, the severity of urticaria rash has been significantly increased as well.
<strong>Conclusion:</strong> Regarding the higher level of anxiety and depression in patients with chronic idiopathic urticaria, mental interventions are necessary for the treatment of these patients.مقدمه: کهیر مزمن ایدیوپاتیک نوعی از کهیر است که اگرچه عامل شناخته شده خارجی ندارد، اما مطالعات زیادی نقش عوامل روانی را در بروز بیماری های آلرژیک از جمله این بیماری نشان داده اند. هدف این تحقیق مقایسه میزان اضطراب، افسردگی و فشارهای روانی ناشی از رویدادهای استرس زای زندگی در بیماران مبتلا به کهیر مزمن ایدیوپاتیک و افراد سالم می باشد.<br />روش کار: این مطالعه مورد-شاهد بر روی 22 بیمار مبتلا به کهیر مزمن ایدیوپاتیک در مقایسه با 22 فرد سالم انجام شد. دو گروه به چک لیست مشخصات دموگرافیک و آزمون های اضطراب آشکار و پنهان اشپیلبرگر، افسردگی بک و رویدادهای زندگی پیکل پاسخ دادند و شدت راش کهیر بیماران ثبت شد. نتایج حاصل از آزمون ها توسط آزمون های آماری بین دو گروه مقایسه و همبستگی بین شدت علائم روانی و کهیر ارزیابی شد.<br />یافته ها: نتایج اختلاف معنی داری از لحاظ سن، جنسیت، وضعیت تاهل و سطح تحصیلات بین دو گروه نشان نداد. نمرات اضطراب آشکار و پنهان و افسردگی در گروه بیماران به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود. در مورد رویدادهای استرس زای زندگی، بالاتر بودن میانگین نمرات بیماران به سطح معنی داری نرسید. از طرفی نتایج مطالعه نشان داد با افزایش سطح اضطراب آشکار و پنهان و افسردگی بیماران شدت راش کهیر افزایش معنا داری داشته است.<br />نتیجه گیری: با توجه به بالاتر بودن سطح اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به کهیر مزمن ایدیوپاتیک مداخلات روانی برای درمان این بیماران ضروری به نظر می رسد.