دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821220190220Predicting pathological eating patterns based on the primary object-relations and personality organizationپیشبینی الگوهای مرضی خوردن بر اساس روابط موضوعی اولیه و سازمانیافتگی شخصیت71801240710.22038/jfmh.2019.12407FAعارفه منجمدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران0000-0002-9130-5277نادر منیرپورگروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران0000-0002-9889-5126حسن میرزا حسینیگروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران0000-0002-0869-3150Journal Article20190301<strong>Introduction:</strong> The present study was conducted to predict pathological eating patterns based on primary object relations and personality organization.
<strong>Materials and Methods: </strong>The statistical population of this descriptive-correlational study consisted of Bachelor and Master undergraduate students of Payame Noor University and Islamic Azad University of Qom who were studying in the second semester of the academic year 2016-2017. So, 888 students were selected using multi-stage cluster random sampling method. To collect data, Object Relations Inventory, Kernberg’s Inventory of Personality Organization and Garner's Eating Attitudes Test (EAT-26) were used. Data analysis conducted through multiple regression analysis.
<strong> </strong><strong>Results:</strong><strong> </strong>The primary object relations and personality organization explained 0.23 and 0.17 of the variance of the pathological eating patterns, respectively. The regression coefficient for the primary object relations in the dimensions of inadequacy and insecurity were β=0.29 and β=0.28 respectively. Regression coefficient for primary mental defenses, identity confusion and borderline personality disorder (BPD), with beta coefficients were 0.70, 0.16 and 0.18, respectively that they are predicted positively and suggest the pathological eating patterns at level of 0.01.
<strong> </strong><strong>Conclusion:</strong> It is concluded that primary object relations and personality organization can predict pathological eating patterns.<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف پیشبینی الگوهای مرضی خوردن بر اساس روابط موضوعی اولیه و سازمانیافتگی شخصیت انجام شد.<br /><strong>روشکار:</strong> جامعه آماری این پژوهش توصیفی-همبستگی شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 96-1395 دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی شهر قم بودند. تعداد 888 نفر از این دانشجویان با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای روابط موضوعی، سازمانیافتگی شخصیت کرنبرگ و نگرشهای خوردن گارنر بودند. تحلیل دادهها با تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> روابط موضوعی اولیه 23/0 و سازمانیافتگی شخصیت 17/0 از واریانس الگوی مرضی خوردن را تبیین میکنند. ضریب رگرسیون مربوط به روابطموضوعی اولیه در بعد بیکفایتی و ناایمنی به ترتیب با ضرایب بتا (29/0 و 28/0 و ضریب رگرسیون مربوط به دفاعهای روانی نخستین، سردرگمی هویت و شخصیت مرزی به ترتیب با ضرایب بتای 70/0، 16/0 و 18/0 به صورت مثبت و در سطح 01/0 الگوی مرضیخوردن را پیشبینی میکنند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس نتایج مطالعه حاضر، روابط موضوعی اولیه و سازمانیافتگی شخصیت قادر به پیشبینی الگوهای مرضیخوردن میباشند.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821220190220Investigation of the relation between parents’ socioeconomic status and the incidence of Autismبررسی رابطه بین وضعیت اجتماعی- اقتصادی والدین و بروز اوتیسم81851345410.22038/jfmh.2019.13454FAآرزو کیانیاستادیار روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران0000-0001-2725-0605سحر کیانیکارشناسی ارشد روانشناسی، ارومیه، ایرانJournal Article20190712<strong>Introduction:</strong> Real causes of Autism disorders are unknown. Today, neurodevelopment factors are considered as the main cause of this disorder. Possibly, the potential genetic factors and their interaction with environmental factors increase the probability of Autism. Recently, the interest toward the studies on the impact of socioeconomic status on health is increased. This study aims to investigate the relation between parents' socioeconomic status and incidence of Autism.
<strong>Materials and Methods: </strong>In this case-control study, the case community concluded all children who received Autism diagnosis in the health centers of West Azarbaijan Province, and they were educating in schools in 2016 and the control group concluded the healthy individuals. A SES questionnaire was used to determine the economic and social status, including four components (income, economical class, residence and education).
<strong>Results:</strong><strong> </strong>The results of this study did not indicate any significant difference in maternal leave and socioeconomic status in the studied groups (<em>P</em>>0.05) while distribution of changing in the residence location was statistically significant among the studied groups (<em>P</em>=0.020).
<strong>Conclusion:</strong> It seems that parents' socio-economic status cannot cause Autism.<strong>مقدمه:</strong> دلایل حقیقی اختلالات اوتیسم، ناشناخته است. امروزه عوامل رشدی عصبی را علت اصلی این اختلال میدانند. به احتمال زیاد، عوامل ژنتیکی به صورت بالقوه و تعامل آنها با عوامل محیطی، احتمال بروز اتیسم را افزایش میدهد. به تازگی علاقه به مطالعات در مورد تاثیر وضعیت اجتماعی-اقتصادی بر وضعیت سلامت، افزایش یافته است. هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه بین عوامل اجتماعی- اقتصادی والدین و بروز اوتیسم میباشد.<br /><strong>روشکار:</strong> در این مطالعه مورد-شاهدی، جامعه مورد شامل تمام کودکانی است که در مراکز بهداشتی استان آذربایجان غربی، تشخیص اوتیسم دریافت کردهاند و در سال 1395 در حال دریافت آموزش بودند و گروه شاهد از افراد سالم تشکیل شد. برای تعیین وضعیت اقتصادی و اجتماعی از پرسشنامه SES شامل چهار مولفه (میزان درآمد، طبقه اقتصادی، وضعیت مسکن و تحصیلات) استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> مطالعه حاضر، اختلاف معنیداری در خصوص ترک مادر و وضعیت اقتصادی-اجتماعی در گروههای شاهد و مورد نشان نداد (05/0<em>P</em>>) در حالی که تفاوت توزیع تغییر محل سکونت از نظر آماری معنیدار بود (020/0=<em>P</em>).<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد که عوامل اقتصادی- اجتماعی والدین نمیتواند عامل بروز اوتیسم باشد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821220190220Evaluating the role of sensation seeking and brain-behavioral systems in internet addiction among college studentsنقش هیجانخواهی و سیستمهای مغزی-رفتاری در ابتلا به اعتیاد اینترنتی در دانشجویان87931360610.22038/jfmh.2019.13606FAعاطفه سلطانیفردانشیار روانپزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-7228-491Xزنیره سلیمیدستیار تخصصی روانپزشکی، مرکز تحقیقات روان-پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000000333811443علی مشهدیدانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-6212-1372سعید تیموریاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام، تربت جام، ایرانزهرا غفاریکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام، تربت جام، ایرانJournal Article20190806<strong>Introduction:</strong> The Internet is one of the most powerful tools of development in the contemporary world, but excessive use of the Internet will causes Internet addiction. Given that various factors can be influential on the Internet addiction; this research aimed to evaluate the role of sensation seeking and brain-behavioral systems in Internet addiction among students of Islamic Azad University, branch of Mashhad.
<strong> </strong><strong>Materials and Methods:</strong><strong> </strong>In this correlational research conducted on 92 students of Islamic Azad University, branch of Mashhad during 2016, questionnaire including: demographic characteristics data, Young Internet Addiction Test, Zuckerman's Sensation Seeking and Brain-Behavioral Systems. Data analyzed through descriptive statistics and regression analysis using SPSS software.
<strong>Results:</strong><strong> </strong>There is a correlation between Internet addiction and the components of female student’s brain-behavioral systems, including drive, searching for entertainment, behavioral activation system, behavioral inhibition system but this correlation was not significant and there is only a positive relationship with the response to reward component. No significant relationships between these components have been found among male students. The correlation between Internet addiction and sensation seeking has been significant and positive and this correlation between internet addiction and disinhibition component was significant and negative, while the correlation coefficient between Internet addiction and boredom susceptibility and experience seeking components was not significant.
<strong> </strong><strong>Conclusion:</strong> According to the results, there was a direct and significant relation between Internet addiction and sensation seeking. This relationship was weaker about the role of brain behavioral systems and Internet addiction.<strong>مقدمه:</strong> اینترنت یکی از قدرتمندترین ابزارهای توسعه در دنیای معاصر است، اما استفاده بیش از حد از اینترنت منجر به اعتیاد اینترنتی می شود. عوامل مختلفی میتوانند بر ابتلا به اعتیاد اینترنتی اثرگذار باشند. در این مطالعه پیشبینی میزان اعتیاد اینترنتی بر اساس هیجانخواهی و سیستمهای مغزی-رفتاری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مورد بررسی قرار گرفته است.<br /><strong>روشکار:</strong> در این پژوهش همبستگی بر روی 92 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سال 1395، پرسشنامههای ویژگیهای جمعیتشناختی، اعتیاد اینترنتی یانگ، هیجانخواهی زوکرمن و سیستمهای مغزی-رفتاری تکمیل شدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون با کمک نرمافزار SPSS تحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> بین اعتیاد به اینترنت و اجزای سیستم مغزی-رفتاری دانشجویان دختر از جمله سائق (کشاننده)، جستجوی سرگرمی، سیستم فعالسازی رفتاری و سیستم مهار رفتاری، رابطهای وجود دارد که معنیدار نیست و تنها ارتباط مثبت با پاسخ به مولفه پاداش وجود دارد. ارتباط معنیداری بین این مولفهها در میان دانشجویان پسر دیده نشد (05/0<em>P</em>>). ارتباط بین اعتیاد به اینترنت و هیجان خواهی، مثبت و معنی دار بوده در حالی که این ارتباط بین اعتیاد اینترنتی و گریز از بازداری، معنیدار و منفی و ضریب همبستگی بین اعتیاد به اینترنت و حساسیت به یکنواختی و عناصر تجربهطلبی نیز در این مطالعه معنیدار نبود.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس نتایج، ارتباط مستقیم و معنیداری بین اعتیاد به اینترنت و هیجانخواهی وجود دارد، هر چند این ارتباط نسبت به نقش سیستمهای مغزی- رفتاری، کمی ضعیف تر است.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821220190220The effectiveness of cognitive skills training based on stress reduction on students' night homework anxietyاثربخشی آموزش مهارتهای شناختی مبتنی بر کاهش استرس بر اضطراب تکلیف شب دانشآموزان951001391310.22038/jfmh.2019.13913FAفرناز ابهرزنجانیدکترای تخصصی روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، واحد نیشابور، ایران0000 0001 5478 5403حسن توزنده جانیدانشیار روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، واحد نیشابور، ایران0000-0002-3888-1099مهدی امیریاستادیار روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان-پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-6506-3390Journal Article20190922<strong>Introduction:</strong> The present study aimed to evaluate the effectiveness of teaching cognitive skills based on stress reduction on students' night homework anxiety.
<strong>Materials and Methods: </strong>The statistical population of this study included all elementary students of the second period of Khorasan Razavi province who had homework anxiety. 24 of them (experimental and control groups) were selected by purposeful method. For data collection, the problem scale of the homework for children at the ANCCO and colleagues (HPC)<em> </em>was used. After performing the pre-test, the intervention of cognitive skills training was presented to the experimental group in format of eight 45 minute- sessions. At the end of the intervention, two groups were evaluated in post-test phase. Covariance analysis was used to analyze the data.
<strong>Results:</strong><strong> </strong>The results show that after controlling the pre-test, the difference between the pre-test and post-test scores of the two groups was significant for homework anxiety, and the mean scores of the experimental group was significantly less than the control group (0.45, ETA, <em>P</em><0.05, F=17.26). The effect of this intervention on night homework anxiety is 0.45.
<strong> </strong><strong>Conclusion:</strong> According to the results, it seems that the training of cognitive skills based on stress reduction is effective on students´ night homework anxiety.<strong>مقدمه:</strong> این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی مبتنی بر کاهش استرس بر اضطراب تکلیف شب دانشآموزان انجام شد.<br /><strong>روشکار:</strong> جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی دوره دوم استان خراسان رضوی دارای اضطراب تکلیف شب بود. تعداد 24 نفر (دو گروه آزمون و شاهد) از آنها به روش هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه مقیاس مشکل تکالیف خانه کودکان آنسکو و همکاران (1987) استفاده گردید. پس از اجرای پیشآزمون، آموزش مهارتهای شناختی طی 8 جلسه 45 دقیقهای به گروه آزمون ارایه گردید. پس از پایان برنامه آموزشی، از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان میدهد که پس از کنترل اثر پیشآزمون، تفاوت نمرههای پیشآزمون- پسآزمون دو گروه برای متغیر اضطراب تکلیف خانه شب، معنیدار است و میانگین نمرههای گروه آزمون در متغیر اضطراب تکلیف خانه نیز به طور معنیداری کمتر از گروه شاهد است (45/0=مجذور اتا، 05/0><em>P</em>، 26/17=F). میزان تاثیر این مداخله بر اضطراب تکلیف خانه برابر 45/0 میباشد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد که آموزش مهارتهای شناختی مبتنی بر کاهش استرس بر اضطراب تکلیف شب دانشآموزان، موثر است.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821220190220Comparison of spiritual intelligence, self-control and defense mechanisms in boy and girl studentsمقایسه هوش معنوی،خودکنترلی ومکانیسم های دفاعی در دختران و پسران1011071421610.22038/jfmh.2019.14216FAخدیجه صاحبکارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران0000-0001-8519-9626کیوان کاکابراییدانشیار گروه روان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران0000-0002-9970-9626Journal Article20191114<strong>Introduction:</strong> Intelligence is one of the most important individual differences among people. Spiritual intelligence, performance with insight, calmness and kindness with maintaining inner and outer peace. The purpose of this study was to compare spiritual intelligence, self-control and defense mechanisms in boy and girl students.
<strong>Materials and Methods: </strong>This is a descriptive and comparative study. The statistical society of the present study included all students in the second grade secondary school of Kermanshah in the academic year of 2015-2016. Using a randomized cluster sampling, 360 subjects (180 boys and 180 girls) were selected as sample volume. Questionnaires of spiritual intelligence, self-control questionnaire and defense mechanism were used to collect data. Data analysis was performed using one-way ANOVA and SPSS software.
<strong>Results: </strong>The results showed that there was a significant difference in spiritual intelligence between the two genders in the spiritual life component. There is also a significant difference between self-control and prohibition of self-control between the two groups. There is a significant difference in defense mechanisms between the two groups in terms of reversal, replication, rejection and displacement (P<0.05).
<strong>Conclusion:</strong> It seems that there are significant differences between boy and girl students in self-control, spiritual intelligence and defense mechanisms.<strong>مقدمه:</strong> هوش یکی از مهم ترین تفاوتهای فردی در بین افراد جامعه است. هوش معنوی، عملکرد همراه با بصیرت، ملایمت و مهربانی با حفظ آرامش درونی و بیرونی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش معنوی، خودکنترلی و مکانیسمهای دفاعی در دختران و پسران صورت گرفت.<br /><strong>روشکار:</strong> جامعه آماری این پژوهش مقایسهای-علی شامل دانشآموزان مقطع دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 95-1394 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 360 نفر (180 نفر پسر و 180 نفر دختر) به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای هوش معنوی، خودکنترلی و مکانیسمهای دفاعی استفاده شد. تحلیل دادهها با نرمافزار آماری SPSS و آنووا صورت گرفت.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که هوش معنوی بین دو گروه دختر و پسر در مولفه زندگی معنوی تفاوت معناداری دارد. همچنین تفاوت خودکنترلی بین دو گروه به لحاظ خودکنترلی منعکننده و طبقهبندیکننده معنادار است. مکانیسم دفاعی بین دو گروه به لحاظ واپسرانی، همانندسازی، دلیلتراشی و جابهجایی تفاوت معناداری دارد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد که بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر خودکنترلی، هوش معنوی و مکانیسمهای دفاعی تفاوتهای معنیداری وجود دارد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821220190220The role of emotional intelligence and marital satisfaction in women’s quality of life: Structural equation modelingنقش هوش هیجانی و رضایت زناشویی بر کیفیت زندگی زنان: مدلسازی معادلات ساختاری1091201421710.22038/jfmh.2019.14217FAحسین شارهدکترای تخصصی روان شناسی بالینی، دانشیار دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران0000-0002-0102-2290کاظم فشتنقیکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی بالینی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایرانJournal Article20191114<strong>Introduction:</strong> This study was conducted to investigate the relationships between emotional intelligence, marital satisfaction and quality of life and examine the role of emotional intelligence and marital satisfaction in quality of life for women.
<strong>Materials and Methods: </strong>The current study was a descriptive-analytic research, which was carried out using the structural equation modeling technique. In this study, 248 married women working at the elementary level of education in Sabzevar city during 2016 were selected through simple random sampling and were evaluated using Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i), Hudson Index of Marital Satisfaction (IMS) and World Health Organization Quality of Life Questionnaire-BRIEF (WHOQOL-BRIEF). To examine the relationship between variables and to evaluate model fit, partial least squares approach was used in SmartPLS-2 software.
<strong>Results: </strong>The research findings indicated that emotional intelligence is effective in marital satisfaction with beta coefficient of 0.285 (t=4.793) and in quality of life with beta coefficient of 0.545 (t=15.563). The impact of marital satisfaction on quality of life with beta coefficient of 0.373 (t=9.240) was also approved. Further, the structural model designed based on the relationships between emotional intelligence, marital satisfaction and quality of life could cover 55% of the factors affecting the quality of life.
<strong>Conclusion:</strong> Based in the findings, it seems that emotional intelligence and marital satisfaction are among the effective factors in quality of life for married women.<strong><span style="text-decoration: underline;">مقدمه:</span></strong> این پژوهش به منظور بررسی روابط بین هوش هیجانی، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی و نقش هوش هیجانی و رضایت زناشویی بر کیفیت زندگی زنان انجام شد.<br /><strong><span style="text-decoration: underline;">روش کار:</span> </strong>پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی و به شیوه مدلسازی معادلات ساختاری بود که در آن 248 نفر از زنان متأهل شاغل در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهر سبزوار در سال 1395 به صورت تصادفی ساده انتخاب و با پرسشنامههای هوش هیجانی بار- آن (EQ-i)، رضایت زناشویی هادسون (IMS) و مقیاس فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL- BREF) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای بررسی ارتباط بین متغیرها و ارزیابی برازش مدل طراحی شده، از رویکرد حداقل مربعات جزئی در نرم افزار SmartPLS-2 استفاده شد.<br /><strong><span style="text-decoration: underline;">یافتهها:</span></strong> یافتههای پژوهش نشان داد که هوش هیجانی بر رضایت زناشویی با ضریب بتا 285/0 (793/4=t) و بر کیفیت زندگی با ضریب بتا 545/0 (563/15=t) تأثیرگذار است. تاثیر رضایت زناشویی بر کیفیت زندگی با ضریب بتا 373/0 (240/9=t) نیز تأیید شد. بعلاوه، مدل ساختاری طراحی شده مبتنی بر ارتباطات بین هوش هیجانی، رضایت زناشویی و کیفیت زندگی توانست 55% از عوامل موثر بر کیفیت زندگی را در خود جای دهد.<br /><strong><span style="text-decoration: underline;">نتیجهگیری:</span> </strong>هوش هیجانی و رضایت زناشویی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت زندگی زنان هستند.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821220190220Comparing personality characteristics and impulsivity in smokers and non-smokers dormitory male studentsمقایسه ویژگی های شخصیتی و تکانشگری دانشجویان مرد سیگاری و غیرسیگاری خوابگاهی1211271424610.22038/jfmh.2019.14246FAکسری شریفیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-9049-1725محمد جواد اصغری ابراهیم آباداستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0003-2408-1098ایمان الله بیگدلیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-2116-3402Journal Article20191119<strong>Introduction:</strong> Impulsivity, especially in smoker’s students, is one of the psychological factors for future high-risk behaviors. This study was performed to compare impulsivity and personality characteristics of smokers and non-smokers male students who live in a dormitory.
<strong>Materials and Methods:</strong> The study population of this causal-comparative study consists of all Razi University male students of Kermanshah city who live in a dormitory and studying in the second semester of the academic year 2015-2016. The students were selected through a convenient method (400 smokers and 200 non-smokers). Research instrument included Cloninger Personality Inventory (TCI), Barratt Impulsivity Scale (BIS-11), modified Fagerstrom Tolerance Questionnaire (mFTQ), and Balloon Analogue Risk (BART). Data were analyzed by SPSS software version 22, using descriptive statistics and discriminant analysis test.
<strong>Results:</strong><strong> </strong>The research findings indicated that smokers with high and low dependency and non-smokers in components of motor impulsivity, reward dependence, indecision, and novelty-seeking are significantly different (<em>P</em><0.05).
<strong>Conclusion:</strong> Based on the findings, it seems that factors such as motor impulsivity, reward dependence, indecision, and novelty seeking can discriminate among low and high-dependent smokers and non-smokers.<strong>مقدمه:</strong>تکانشگری خصوصاً در دانشجویان سیگاری، یکی از مولفه های روانشناختی برای برای رقتارهای پرخطر در آینده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تکانشگری و ویژگی های شخصیتی دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری انجام شد.<br /><strong>روش کار:</strong> این پژوهش، توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مرد ساکن در خوابگاه های دانشگاه رازی مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی1395-1394 بود. برای انتخاب نمونه از نمونه گیری در دسترس استفاده شد و نمونه ای به حجم 600 نفر انتخاب گردید (400 نفر از دانشجویان به عنوان افراد سیگاری و 200 نفر غیر سیگاری در نظر گرفته شدند).رضایت آگاهانه برای انجام پژوهش از شرکت کنندگان اخذ شد.پیشنهاده و پایان نامه جهت انجام در گروه روانشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه تایید شده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه شخصیتی کلونینجر (پرسشنامه سرشت و منش TCI)، مقیاس تکانشگری بارات (BIS-11)، پرسشنامه تحمل تعدیل شده فاگرسترام (mFTQ) و آزمون خطرپذیری بادکنکی (لجویز و همکاران، 2003) استفاده شد. تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی و آزمون تحلیل ممیز و نیز با کمک نرم افزار22 SPSS- انجام شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> یافته ها نشان داد که افراد سیگاری با وابستگی بالا و پایین و افـراد غیرسـیگاری در مولفه های تکانشگری حرکتی و وابستگی به پاداش و همچنین در بی تصمیمی و نوجویی به طور معنی داری در سطح 05/0>P با یکدیگر متفاوتند.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> بنابراین میتوان از طریق مولفه هایی چون تکانشگری حرکتی، وابستگی به پاداش، بی تصمیمی و نوجویی بین افراد سیگاری با وابستگی کم و زیاد و افراد غیرسیگاری تمایز قائل شد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691821220190220A comparative study of mental health and life satisfaction in employed and unemployed womanبررسی مقایسهای سلامت روان و رضایت از زندگی زنان شاغل و غیرشاغل1291331417710.22038/jfmh.2019.14177FAمحمدرضا تمنائیفردانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران0000-0002-2980-6230حکیمه لیثدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران0000-0002-7687-1393Journal Article20191109<strong>Introduction:</strong> Regarding to the increasing rate of women’s social cooperation, the importance of their mental health and life satisfaction and women’s crucial role in the establishment of healthy family and society, the present research aimed to compare mental health and life satisfaction among employed and unemployed women.
<strong>Materials and Methods: </strong>In this descriptive study, 120 employed women in governmental offices and 120 unemployed women were selected through random cluster sampling. 24 of them (experimental and control groups) were selected by purposeful method. For data collection, General Health Questionnaire-28 and Diener’s Life Satisfaction Inventory were used. Data analyzed by descriptive and inferential statistics through SPSS software.
<strong>Results: </strong>The results showed that employed women had higher scores in life satisfaction and general health questionnaires compared to unemployed women (<em>P</em><0.05).
<strong> </strong><strong>Conclusion:</strong> It seems that employee has a positive impact on life satisfaction and mental health of women so providing for women’s social cooperation and entrepreneurship in congruence with women’s status and dignity and facilitation of interaction between working and family life are recommended.<strong>مقدمه:</strong> با توجه به حضور روزافزون زنان در عرصه اجتماع و اهمیت سلامت روانی و رضایت از زندگی آنها و نقش مهم زنان به لحاظ ایجاد خانواده و جامعه سالم، پژوهش حاضر با هدف مقایسه سلامت روان و رضایت از زندگی زنان شاغل و خانهدار انجام شد.<br /><strong>روشکار:</strong> در این پژوهش توصیفی، تعداد 120 زن شاغل در ادارات دولتی و 120 زن غیر شاغل با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سلامت عمومی (GHQ-28) و رضایت از زندگی داینر جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با آمار توصیفی و استنباطی با کمک نرمافزار SPSS انجام شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که زنان شاغل در مقایسه با زنان خانهدار در پرسشنامههای سلامت روانی و رضایت از زندگی نمرات بالاتری به دست آوردهاند (05/0><em>P</em>).<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد، اشتغال بر سلامت روان و رضایت از زندگی زنان تاثیر مثبتی دارد لذا فراهم نمودن زمینههای مشارکت اجتماعی و اشتغالزایی متناسب با شان زنان و تسهیل تعامل بین زندگی کاری و خانوادگی توصیه میگردد.