دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691819120161221Psychometric properties of Social Safeness and Pleasure Scale (SSPS)بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس امنیت و لذت اجتماعی513810410.22038/jfmh.2016.8104FAخدیجه علویدانشجوی دکترای روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد0000-0002-8199-3627محمدعلی اصغری مقدمدکترای روانشناسی بالینی، استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهدعباس رحیمی نژاددکترای روانشناسی، دانشیار گروه روان-شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانحجت اله فراهانیدکترای روانشناسی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران، تهران، ایرانمرتضی مدرس غرویاستادیار روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهدJournal Article20161231<strong>Introduction:</strong> Researches have shown that social safeness is a transdiagnostic vulnerability factor in a wide range of psychological problems. Therefore it seems to be necessary that researchers and clinicians consider this component in their investigations. To achieve this, the first step is to prepare an appropriate measure for evaluating this construct. The aim of this study was to investigate the psychometric properties of Persian version of the Social Safeness and Pleasure Scale (SSPS). <br /><strong> Materials and Methods: </strong>Translation-back translation was done to prepare the Persian version of SSPS. A convenience sample of 521 students from three universities in Tehran was examined in 2015-2016. To investigate the validity of the scale, construct validity (via exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis) and divergent validity were used. Therefore, the total sample was split randomly to two samples of 300 subjects (for exploratory factor analysis) and 221 subjects (for confirmatory factor analysis). For investigation of reliability, Cronbach's alpha and test-retest reliability coefficient were used. <br /><strong> Results: </strong>Exploratory factor analysis of SSPS’s items showed a single factor structure and confirmatory factor analysis confirmed this structure. Cronbach's alpha was 0.91 and test- retest reliability coefficient was 0.82. The divergent validity was verified by calculating the correlation between SSPS and IIP, BDI-II, and SPIN. <br /><strong> Conclusion:</strong> It seems that the Persian version of the Social Safeness and Pleasure Scale has adequate validity and reliability.<strong>مقدمه:</strong> پژوهشها نشان دادهاند که امنیت اجتماعی یک عامل آسیبپذیری فراتشخیصی در گسترهای از مشکلات روانشناختی است. از این رو به نظر میرسد ضروری است که پژوهشگران و متخصصان بالینی، این مولفه را در بررسیهای آسیبشناسی خود، مورد توجه قرار دهند. برای رسیدن به این مهم، نخستین گام، آمادهسازی یک شاخص مناسب برای ارزیابی سازهی مورد نظر است. هدف مطالعهی حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی مقیاس امنیت و لذت اجتماعی (SSPS) بود.<br /><strong>روشکار:</strong> فرآیند ترجمه و بازترجمه برای تهیهی نسخهی فارسی SSPS انجام شد. 521 نفر از دانشجویان سه دانشگاه در تهران در سال تحصیلی 95-1394 به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس امنیت و لذت اجتماعی به همراه پرسشنامههای مشکلات بینفردی، افسردگی بک و هراس اجتماعی پاسخ دادند. برای بررسی اعتبار مقیاس از اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و اعتبار واگرا استفاده شد. به این منظور نمونه به طور تصادفی به دو بخش 300 نفری برای تحلیل عاملی اکتشافی و 221 نفری برای تحلیل عاملی تاییدی تقسیم شد. برای بررسی پایایی مقیاس از روشهای آلفای کرونباخ و ضریب پایایی بازآزمایی استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مقیاس امنیت و لذت اجتماعی حاکی از وجود یک ساختار تکعاملی است و تحلیل عاملی تاییدی نیز موید این ساختار است. ضریب آلفای کرونباخ 91/0 و ضریب پایایی بازآزمایی 82/0 به دست آمد. اعتبار واگرا نیز از راه محاسبهی همبستگی مقیاس با سه پرسشنامهی مشکلات بینفردی، افسردگی بک و هراس اجتماعی تایید شد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> به نظر میرسد نسخهی فارسی مقیاس امنیت و لذت اجتماعی از ویژگیهای روانسنجی مناسبی برخوردار است.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691819120161221The relationship between self-regulation and personality traits with job stress in University of Isfahan employeesرابطهی خودتنظیمی و ویژگیهای شخصیتی با استرس شغلی در کارمندان دانشگاه اصفهان1421814210.22038/jfmh.2016.8142FAآوا فتحیزادهکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد یزد، یزد، ایرانمهدیهسادات خشوعیپژوهشگر فوق دکترای روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20170102<strong>Introduction:</strong> The aim of the study was to investigate the relationship between self-regulation and personality traits (neuroticism, extraversion, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness) with job stress in University of Isfahan employees. <br /><strong> Materials and Methods: </strong>This study has a descriptive correlational design. The statistical population was employees (1217) working at university of Isfahan during 2015. 200 individuals were selected through multistage random sampling. Self-Regulation Questionnaire (Brown, Miller, Lawendowski, 1999), NEO Five-Factor Inventory (Costa and McCrae, 1990), and Job Stress Questionnaire (Davis, Robbins and McKay, 1991) were used to collect data. Pearson’s correlation, simultaneous regression, and independent t-test were used to analyze data. <br /><strong> Results: </strong>The results showed that there was a significant negative relationship between job stress with self-regulation and four traits of personality (extraversion, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness) (<em>P</em><0.01). There was also a significant positive relationship between job stress and neuroticism (<em>P</em><0.01). Self-regulation (<em>P</em><0.01), neuroticism (<em>P</em><0.01), and extraversion (<em>P</em><0.05) can predict job stress. In addition, there was no significant difference between males and females in terms of self-regulation, personality traits, and job stress. <br /><strong>Conclusion:</strong> Regarding the role of self-regulation, neuroticism, and extraversion in job stress; it may be advised to allocate jobs in accordance with these individual characteristics, so that we can reduce the level of job stress and increase the level of mental health.<strong>مقدمه:</strong> این پژوهش با هدف بررسی رابطهی خودتنظیمی و ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری، برونگرایی، تجربهپذیری، توافقپذیری و مسئولیتپذیری) با استرس شغلی کارمندان دانشگاه اصفهان انجام شد.<br /><strong>روشکار:</strong> جامعه آماری این پژوهش توصیفی همبستگی شامل کلیه کارمندان یعنی 1217 فرد شاغل در دانشگاه اصفهان در سال 1394 بود. از این جامعه 200 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه ابزار مقیاس خودتنظیمی (براون، میلر، لاوندوسکی، 1999)، فرم کوتاه پرسشنامهی نئو (کاستا و مککری، 1990) و مقیاس استرس شغلی (دیویس و رابینز و مککی، 1991) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان و آزمون تی مستقل استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشـان داد بین استرس شغلی با خودتنظیمی و چهار بعد شخصیت یعنی برونگرایی، تجربهپذیری، توافقپذیری و مسئولیتپذیری، رابطهی منفی معنیدار (01/0><em>P</em>) و بین استرس شغلی با یک بعد شخصیت یعنی روانرنجوری رابطهی مثبت معنیداری (01/0><em>P</em>) وجود دارد. از بین متغیرهای خودتنظیمی و ابعاد ویژگیهای شخصیتی، تنها سه متغیرخودتنظیمی (01/0><em>P</em>)، روانرنجوری (01/0><em>P</em>) و برونگرایی (05/0><em>P</em>) میتوانند استرس شغلی را پیشبینی کنند. همچنین بین زنان و مردان در متغیرهای خودتنظیمی، ابعاد ویژگیهای شخصیتی و استرس شغلی، تفاوت معنیداری وجود ندارد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به نقش خودتنظیمی، روانرنجوری و برونگرایی در استرس شغلی لازم است کار متناسب با ویژگیهای مذکور به افراد محول شده تا به این ترتیب بتوان میزان استرس شغلی را کاهش و سلامت روان را افزایش داد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691819120161221Neuropsychological characteristics and theory of mind in ADHD and normal studentsویژگیهای عصب روانشناختی و نظریهی ذهن در کودکان بیشفعال همراه با نقص توجه و کودکان عادی2229814610.22038/jfmh.2016.8146FAکبری اباذریدکترای روانشناسی کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان، مدرس دانشگاه فرهنگیانمحمدرضا مهدویدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامشهر، ایرانابوالفضل درویشیکارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور بهارستان، ایرانJournal Article20170103<strong>Introduction:</strong> Comprehensive neuropsychological assessment considers symptoms in an individual, based on the understanding of structure and function of the brain, and can lead to a better understanding of the symptoms, and eventually more effective treatment recommendations. The aim of this research was to study and compare the neuropsychological character and theory of mind as well as the correlation between them in ADHD and normal children. <br /><strong> </strong><strong>Materials and Methods: </strong>This was a casual-comparative study. 25 ADHD children were selected through convenience sampling and 25 normal children were selected through cluster sampling. Finally, the Connors Neuropsychological Inventory and Theory of Mind Test were applied to assess the participants. The data were analyzed through multivariate, t test, and Pearson correlation. <br /><strong> Results: </strong>Our findings showed that there is a significant difference between these two groups in terms of the theory of mind and the three subscales of the neuropsychological inventory (attention problem (<em>P</em>=0.001), executive function (<em>P</em>=0.0001), and reading function (<em>P</em>=0.027). ADHD children had lower efficiency than normal children did in theory of mind (<em>P</em>=0.009) and the three subscales of the neuropsychological inventory. However, there was no correlation between neuropsychological characteristics and theory of mind in ADHD and normal children. <br /><strong> Conclusion:</strong> It can be concluded that neuropsychological tests can be used as a complement to behavioral tests for diagnostic assessment of ADHD children. In addition, it was observed that ADHD children require rehabilitations program focused on academic performance, attention problems, and reading performance, as well as theory of mind. Hence, the necessary measures should be taken for these children.<strong>مقدمه:</strong> ارزیابی عصب روانشناختی جامع علایم موجود در فرد را در نظر می گیرد که بر پایهی درک ساختار و عملکرد مغز است و باعث درک غنیتر از علایم و در نهایت، منجر به توصیههای درمانی موثرتر میشود. این پژوهش به منظور بررسی ویژگیهای عصب روانشناختی و تئوری ذهن و رابطهی این دو مولفه در کودکان بیشفعال همراه با نقص توجه و مقایسهی آنها با کودکان عادی صورت گرفت.<br /><strong>روشکار:</strong> روش تحقیق این پژوهش، به روش علی مقایسهای است که به این منظور 25 دانشآموز بیشفعال به روش نمونهگیری در دسترس و 25 دانشآموز عادی به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و از آزمون عصب روانشناختی کانرز و آزمون نظریهی ذهن برای سنجش دو گروه استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج تجزیه و تحلیل آماری با استفاده تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) و تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون نشان دادکه بین دو گروه بیشفعال و عادی از نظر مولفههای نظریهی ذهن و 3 تا زیرمقیاس آزمون عصب روانشناختی، مشکلات توجه (001/0=<em>P</em>) و کارکردهای اجرایی (0001/0=<em>P</em>) و عملکرد تحصیلی خواندن (027/0=<em>P</em>) تفاوت وجود داشت یعنی کودکان بیشفعال از نظر این 3 مولفه و از نظر نظریهی ذهن (009/0=<em>P</em>) پایینتر از کودکان عادی عمل کردند اما همبستگی بین ویژگیهای عصب روانشناختی و نظریهی ذهن در دو گروه بیشفعال و عادی ملاحظه نشد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> برای ارزیابی تشخیصی کودکان بیشفعال میتوان از آزمونهای عصبشناختی به عنوان مکمل آزمونهای رفتاری استفاده کرد و همچنین با توجه به نتایج این پژوهش، کودکان بیشفعال، نیازمند برنامههای توانبخشی در مورد عملکرد تحصیلی، مشکلات توجهی، عملکرد تحصیلی خواندن همچنین تئوری ذهن هستند بنابراین تمهیداتی در این زمینه باید صورت گیرد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691819120161221Effectiveness of mindfulness-based therapy on the rate of symptoms and mindfulness in adolescents with attention-deficit hyperactivity disorderاثربخشی درمان مبتنی بر ذهنآگاهی بر میزان نشانهها و ذهنآگاهی نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزونکنشی3037821410.22038/jfmh.2016.8214FAزینب عبدالهزادهدانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانعلی مشهدیدانشیار دانشکدهی علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانزهرا طبیبیدانشیار دانشکدهی علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20170124<strong>Introduction:</strong> Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common childhood disorders that can often continue through adolescence and adulthood. Different treatment methods have been used so far for treating this disorder. In recent years, mindfulness-based treatment approaches have attracted the attention of researchers. This research aims to investigate the effect of mindfulness-based treatment on the symptoms of ADHD and mindfulness score in adolescents suffering from ADHD. <br /><strong> </strong><strong>Materials and Methods: </strong>The present research is a clinical trial research with pretest-posttest design and control group (IRCT code: IRCT2016011826079N1). The study sample included 30 female first and second grade high school students in Gonabad suffering from ADHD. The tools used in the research included clinical interview, SNAP-IV Parent Rating Scale, and Mindful Attention Awareness Scale. The experimental group received eight 90-minute sessions of mindfulness-based treatments and the control group was assigned to a waiting list. The data was analyzed through descriptive statistics and univariate analysis of covariance by SPSS version 20 software. <br /><strong> Results: </strong>According to our findings, the experimental group reported fewer symptoms of ADHD in posttest (<em>P</em><0.001) compared to the control group. Moreover, the mindfulness of the experimental group improved in the posttest (<em>P</em><0.001) compared to the control group. <br /><strong> Conclusion:</strong> The results of the research show that mindfulness-based treatment improved the symptoms of ADHD and mindfulness in adolescents suffering from ADHD.<strong>مقدمه:</strong> اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی از شایعترین اختلالهای دوران کودکی است که اغلب تا دوران نوجوانی و بزرگسالی تداوم مییابد. تا کنون روشهای درمانی مختلفی جهت بهبود نشانههای این اختلال به کار گرفته شده است. در سالهای اخیر، درمانهای مبتنی بر ذهنآگاهی از جمله روشهایی بوده که توجه بیشتر پژوهشگران را به خود جلب کرده است. این پژوهش نیز با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنآگاهی بر میزان نشانهها و ذهنآگاهی نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزون کنشی به انجام رسید.<br /><strong>روشکار:</strong> پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی با طرح پیشآزمون-پس آزمون با گروه شاهد میباشد. نمونهی این پژوهش را 30 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانهای دورهی اول و دوم شهرستان گناباد که مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزونکنشی بودند، تشکیل دادند. ابزار مورد استفاده شامل مصاحبهی بالینی، مقیاس درجهبندی اسنپ فرم والدین (SNAP-IV) و پرسشنامهی ذهنآگاهی بودند. گروه آزمون هشت جلسهی 90 دقیقهای درمان مبتنی بر ذهنآگاهی را دریافت کردند و گروه شاهد در لیست انتظار قرار داشتند. دادهها با کمک آمار توصیفی و نیز با روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری در نرمافزار SPSS نسخهی 20 تحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> بر اساس نتایج مشخص گردید گروه آزمون در مقایسه با شاهد نشانههای اختلال نارسایی توجه-فزونکنشی را در پسآزمون بهبود یافت (001/0<em>P</em><). همچنین نمرهی ذهنآگاهی گروه آزمون در مقایسه با شاهد در پسآزمون، تغییر معنیداری نشان داد (001/0<em>P</em><).<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج این پژوهش نشان داد درمان مبتنی بر ذهنآگاهی موجب بهبود نشانههای اختلال نارسایی توجه-فزونکنشی و ذهنآگاهی در نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزونکنشی گردیده است.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691819120161221Investigating the correlation between early maladaptive schemas and clinical symptoms in patients with major depressive disorder with and without psychotic featuresارتباط طرحوارههای ناسازگار اولیه و علایم بالینی در مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی با و بدون نمای سایکوتیک3844821610.22038/jfmh.2016.8216FAزهرا کیافرکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران (همدان)، ایرانحمیدرضا جمیلیاندانشیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایرانزهرا شعرباف علیاییکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران (خراسان رضوی)، ایرانمحمدرضا خوانساریکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، بنیاد بیماریهای خاص، مرکز پزشکی خاص شرق، تهرانJournal Article20170124<strong>Introduction:</strong> Numerous studies have been so far conducted on the relationship between early maladaptive schemas and clinical symptoms. Considering this issue, the present study aimed to compare early maladaptive schemas in major depressive disorder with and without psychotic features. <br /><strong> Materials and Methods: </strong>The statistical population of this research comprised patients with major depressive disorder in the psychiatric hospital in Arak in the year 2014-15. To this end, 60 patients suffering from major depressive disorder and 30 patients with major depressive disorder with psychotic features were selected through simple random sampling method. For data collection, Young Schema Questionnaire and Symptom Checklist-90-R were applied. Data were analyzed through discriminated function analysis and ANOVA tests by SPSS software. <br /><strong> Results: </strong>Our findings demonstrated that maladaptive schemas of defectiveness/shame, failure to achieve, social isolation, dependence/ incompetence, Subjugation, and self-control/ inadequate self-discipline in patients with major depressive disorder with psychotic features are more prominent than in patients suffering from major depressive disorder without psychotic features (<em>P</em><0.01). <br /><strong> Conclusion:</strong> With regard to the relationship between early maladaptive schemas and clinical symptoms in major depressive disorder, it can be concluded that maladaptive schemas play a role in the formation of psychopathology in individuals.<strong>مقدمه:</strong> تا کنون پژوهشهای فراوانی دربارهی رابطهی طرحوارههای ناسازگار اولیه و اختلالات روانپزشکی صورت گرفته است. با توجه به این امر، پژوهش حاضر با هدف مقایسهی طرحوارههای ناسازگار در اختلال افسردگی اساسی با نمای سایکوتیک و اختلال افسردگی اساسی انجام گرفت.<br /><strong>روشکار:</strong> جامعهی آماری این پژوهش شامل بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی بیمارستان تخصصی روانپزشکی اراک در سال 94-1393 بود. به این منظور تعداد60 بیمارمبتلا به اختلال افسردگی اساسی و30 نفر بیمار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی با نمای سایکوتیک به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای طرحوارههای یانگ و چکلیست علایم بالینی استفاده شد .برای تحلیل دادههای پژوهش از آزمونهای تابع تشخیص و تحلیل واریانس یکسویه با بهرهگیری از نرمافزار SPSS نسخهی 16 استفاده گردید.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که طرحواره های ناسازگارانهی نقص/شرم، شکست، انزوای اجتماعی، وابستگی/بیکفایتی، اطاعت و خویشتنداری/خودانضباطی ناکافی در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی با نمای سایکوتیک به گونهای معنیدار (01/0<em>P</em><) بیشتر از مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی است، به طور کل میتوان نتیجه گرفت که علایم بالینی و طرحوارههای ناساز گارانه، ابتلای افراد به اختلال افسردگی اساسی با نمای سایکوتیک و اختلال افسردگی اساسی را پیشبینی میکند در نتیجه ترکیب طرحوارههای ناسازگار و علایم بالینی به عنوان پیشبینیکنندهی اختلال افسردگی اساسی با نمای سایکوتیک و اختلال افسردگی اساسی تایید شد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به ارتباط بین طرحوارههای ناسازگار و علایم بالینی در اختلال افسردگی اساسی میتوان گفت که طرحوارههای ناسازگارانه در شکلگیری آسیبشناسی روانی در افراد موثرند.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691819120161221The study of predictive model of social anxiety, based on behavioral inhibition and cognitive factorsبررسی الگوی پیشبینی علایم اضطراب اجتماعی بر پایه عامل سرشتی بازداری رفتاری و عوامل شناختی4551822010.22038/jfmh.2016.8220FAمهدی امیریاستادیار روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانالهام طاهریدکترای تخصصی روانشناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران0000-0002-9867-0728پروانه محمدخانیدکترای تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایرانبهروز دولتشاهیدکترای تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایرانJournal Article20170128<strong>Introduction:</strong> The aim of this research was to study the predictive model of symptoms of social anxiety based on behavioral inhibition and cognitive factors. The research hypothesis is that behavioral inhibition, as a temperamental factor, along with cognitive factors lead to social anxiety symptoms. <br /><strong> Materials and Methods: </strong>This is a cross-sectional study (2012-13). Number of 408 students were selected through random sampling. They completed the following questionnaires: Social Phobia Inventory (SPIN), Behavioral Inhibition Scales (AMBI and RMBI), Focus of Attention Questionnaire (FAQ), and Consequences of Negative Social Events Questionnaire (CNSEQ). Data were analyzed through multiple regression method by SPSS software version 16. <strong> </strong> <br /><strong> Results: </strong>All of the variables were correlated with social anxiety significantly (<em>P</em><0.05). Behavioral inhibition and cognitive factors have a significant effect on the development social anxiety. Also, the predictive model that behavioral inhibition along with cognitive factors creates social anxiety is confirmed. <br /><strong> Conclusion:</strong> These results may be used as a tool for screening and prediction of social anxiety in students. Also, according to the effect of cognitive factors on the development of social anxiety, we can train the children in cognitive skills in order to prevent social anxiety. In addition, we can use these skills in treatment.<strong>مقدمه:</strong> هدف از انجام این پژوهش، بررسی الگوی پیشبینی علایم اضطراب اجتماعی بر پایه مولفه تکاملی-سرشتی بازداری رفتاری و مولفههای شناختی بوده است. فرض بر این است که بازداری رفتاری به عنوان یکی از علل تاریخچهای نوعی و فردی علایم اضطراب اجتماعی، به همراه مولفههای فردی و شناختی مانند سوگیری در توجه و تعبیر رخدادهای اجتماعی، موجب بروز علایم اضطراب اجتماعی میشود.<br /><strong>روشکار:</strong> در این پژوهش مقطعی، در سال 91-1390 تعداد 408 دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاههای شهر تهران در این پژوهش شرکت کردند. این دانشجویان، پرسشنامههای بازداری رفتاری بزرگسالان، گذشتهنگر بازداری رفتاری، کانون توجه، پیامدهای رویدادهای منفی اجتماعی و اضطراب اجتماعی را تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل رگرسیون چندگانهی خطی گام به گام با کمک نرمافزارSPSS نسخهی 16 تحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> تمامی متغیرها، به طور معنیداری با اضطراب اجتماعی همبستگی داشتند (05/0 <em>P</em><). همچنین متغیرهای سرشتی و شناختی در بروز علایم اضطراب اجتماعی تاثیر معنیداری داشتند. در نهایت الگوی پیشبینی که در آن بازداری رفتاری به همراه عوامل شناختی موجب بروز علایم اضطراب اجتماعی میگردد، مورد تایید قرار گرفت.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به نتایج این پژوهش میتوان از ابزارهای پژوهش به عنوان وسیلهای برای پیشبینی و در نهایت غربالگری افراد در معرض ابتلا به اضطراب اجتماعی بهره برد. همچنین با توجه به تاثیر عوامل شناختی در بروز علایم اضطراب اجتماعی، میتوان آموزشهای مبتنی بر شکلگیری باورها و دیدگاههای متناسب و منطقی را از سنین پایه شروع کرده و این آموزشها را در درمان نیز به کار برد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691819120161221The influence of group stress management skills training on ambiguity tolerance of parentless or poorly parented adolescent girlsاثربخشی آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام نوجوانان دختر بیسرپرست و بدسرپرست5259823810.22038/jfmh.2016.8238FAنوشین احمدیانگروه مشاوره، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایرانعلیاکبر ثمریگروه روانشناسی بالینی، واحد کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشمر، ایران0000-0003-0437-1987Journal Article20170131<strong>Introduction:</strong> The present study examines the Influence of group stress management skills training on ambiguity tolerance on parentless and poorly parented adolescent girls. <br /><strong> </strong><strong>Materials and Methods: </strong>This clinical study is implemented by pretest, post-test design and a control group. Statistical community included all of the parentless and poorly parented adolescent girls that are under the support of Mashhad Welfare Organization. Among them, 30 girls were selected through multiphase cluster sampling. They were divided in two groups randomly: experimental group (15 girls) and control group (15 girls). We used Ahmadpour's Ambiguity Tolerance Questionnaire in order to collect the data. The experimental group attended in 12 sessions of stress management skills training that lasted 100 minutes; while the control group had no training program. The data were analyzed through covariance analysis by SPSS software. <br /><strong> </strong><strong>Results: </strong>Our findings showed that group stress management skills training has a significant positive influence on ambiguity tolerance (total score and 5 subscales of 7 subscales) of parentless and poorly parented adolescent girls. The influence of training program on avoidance of aesthetic ambiguity and avoidance of anarchy wasn't statistically significant. <br /><strong> Conclusion:</strong> It seems that group stress management skills training has a significant influence on the ambiguity tolerance of parentless and poorly parented adolescent girls.<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام (نمرهی کل و هفت مولفهی آن) نوجوانان دختر بیسرپرست و بدسرپرست انجام شد.<br /><strong>روشکار:</strong> این پژوهش بالینی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه شاهد اجرا شد. جامعهی آماری شامل تمام نوجوانان دختر بیسرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر مشهد بودند که از میان آنها 30 نفر به شیوهی نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون (15 نفر) و شاهد (15 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهی تحمل ابهام احمدپور مبارکه استفاده شد. گروه آزمون در 12 جلسهی 100 دقیقهای، در برنامهی آموزش مهارت مدیریت استرس شرکت کردند، در حالی که گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام (نمره کل و پنج مولفه از هفت مولفهی آن) نوجوانان دختر بیسرپرست و بدسرپرست تاثیر مثبت و معنیدار داشته اما تاثیر این آموزش بر دو مولفهی اجتناب از ابهام زیباییشناختی و اجتناب از بینظمی، از لحاظ آماری معنیدار نبوده است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> بنا بر نتایج این پژوهش به نظر میرسد آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام نوجوانان دختر بیسرپرست و بدسرپرست موثر است.دانشگاه علوم پزشکی مشهدمجله اصول بهداشت روانی1028-691819120161221Assessment of proportion of attachment styles in prediction of college students’ happinessتعیین سهم سبکهای دلبستگی در پیشبینی میزان شادکامی دانشجویان6065823910.22038/jfmh.2016.8239FAزهرا مغنیزادهکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانالهه هوشمنددکترای مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، عضو هیئت علمی گروه بهداشت و مدیریت، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانجعفر طالبیان شریفدکتری روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20170131<strong>Introduction:</strong> According to the focus of positive psychology as a new approach in perception of mental wellbeing and prediction of effective factors, the present study aimed to assessment of proportion of attachment styles in prediction of college students’ happiness. <br /><strong> Materials and Methods: </strong>The statistical community of this correlative study concluded all of female students of Ferdowsi University of Mashhad in academic year of 2013-2014. Number of 357 participants according to Morgan formula selected via randomized method. They fulfilled the questionnaires of happiness and attachment styles. Data analyzed by descriptive statistics, Pearson coefficient and regression analysis. <br /><strong> Results: </strong>The findings indicated that there was positive and significant relation between happiness and safe attachment style (<em>P</em>=0.001 and r=0.44) on the other hand there were negative and significant relations between happiness and avoidance and ambivalent attachment styles (<em>P</em>=0.01, r= -0.25 and <em>P</em>=0.05, r= -0.19 respectively). Also among 3 attachment styles, only safe attachment style can predict students happiness (<em>P</em>=0.001 and Beta=0.36) so one score increase in score of safe attachment style can predict 0.36 increase of happiness score. <br /><strong> Conclusion:</strong> According to the importance of happiness and the role of safe attachment style in prediction of happiness, safe and deep parent-child emotional relationship in childhood is recommended.<strong>مقدمه:</strong> با توجه به این که روانشناسی مثبتنگر به ویژه به عنوان رویکرد تازهای در روانشناسی بر فهم و تشریح احساس ذهنی بهزیستی و همچنین پیشبینی دقیق عوامل موثر بر آن، تمرکز یافته است، مطالعهی حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای دلبستگی در پیشبینی میزان شادکامی دانشجویان صورت گرفت.<br /><strong>روشکار:</strong> روش مطالعه، همبستگی و جامعهی آماری شامل تمامی دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 93-1392 بودند که تعداد 357 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و پرسشنامههای شادکامی و سبکهای دلبستگی را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> بین شادکامی با سبک دلبستگی ایمن، رابطهی مثبت و معنیدار (44/0=r، 001/0=<em>P</em>) و با سبک اجتنابی (25/0-=r، 01/0=<em>P</em>) و دوسوگرا (19/0-=r، 05/0=<em>P</em>) رابطهی منفی و معنیدار وجود دارد. از بین سبکهای سهگانهی دلبستگی، فقط سبک دلبستگی ایمن، قادر به پیشبینی میزان شادکامی دانشجویان مورد بررسی بود (001/0 =<em>P</em> ، 36/0=Beta). به گونهای که به ازای یک نمره افزایش در سبک دلبستگی ایمن میتوان پیشبینی کرد نمرهی شادکامی دانشجویان 36/0 افزایش مییابد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به یافتههای حاصل از مطالعهی حاضر و نقش سبک دلبستگی ایمن در پیشبینی شادکامی، توجه به پیوند عاطفی ایمن و عمیق بین والد-کودک در دوران کودکی به جهت تاثیر در بزرگسالی، به والدین توصیه میگردد.