TY - JOUR ID - 8303 TI - بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود کیفیت زندگی، کاهش علایم اضطراب و افسردگی در سالمندان ساکن سرای سالمندان خصوصی شهر تهران JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - موسوی, محمدرضا AU - پروین, سمیه AU - فرید, فاطمه AU - بحرینیان, عبدالمجید AU - اصغرنژاد فرید, علی اصغر AD - گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران AD - دانشگاه علوم پزشکی بهبهان، بهبهان، ایران AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور تهران AD - دانشیار، دانشگاه علوم پزشکی ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 18 IS - ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی SP - 549 EP - 555 KW - افسردگی KW - اضطراب KW - سالمندان KW - کیفیت زندگی KW - هوش هیجانی DO - 10.22038/jfmh.2016.8303 N2 - مقدمه: هوش هیجانی به عنوان یک مفهوم نوپدید موضوعی است که به جایگاه و نقش هیجانات، احساسات و عواطف و تنظیم آن‌ها در انسان اشاره دارد و از آن به عنوان یک متغیر مرتبط با کیفیت زندگی، اضطراب و افسردگی نام برده می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود کیفیت زندگی، کاهش علایم اضطراب و افسردگی در سالمندان ساکن سرای سالمندان خصوصی شهر تهران بود.روش‌ کار: این پژوهش بالینی بر روی 24 نفراز سالمندان ساکن سرای خصوصی سالمندان با روش نمونه‌ گیری در دسترس انجام گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه اضطراب و افسردگی بک و پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) بود. گروه آزمون تحت آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند در حالی که گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت ننمودند. نتایج توسط  نرم‌افزار  SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته‌ ها: آموزش هوش هیجانی تاثیر مثبت و معنی‌داری  بر بهبود کیفیت زندگی، بهبود علایم روانی و کاهش علایم اضطراب و افسردگی سالمندان ساکن سرای سالمندان داشته است (05/0>P).نتیجه‌ گیری: نتایج به دست آمده حاکی است که هوش هیجانی می‌تواند به عنوان یک متغیر تعدیل‌کننده و مهم، تاثیر تعیین کننده‌ای بر بهبود کیفیت زندگی، کاهش علایم اضطراب و افسردگی سالمندان داشته  باشد. UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_8303.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_8303_1149c86a81b638ef7efaeb3da6d2243b.pdf ER -