TY - JOUR ID - 7804 TI - اثربخشی برنامه چندبعدی رسد بر مهارت‏های سه‌گانه رمزگشایی، سیالی و درک‏مطلب کودکان نارسا خوان ابتدایی شهرستان بهبهان JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - قنبریان, مینا AU - رمضانی, خسرو AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران AD - گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج ، یاسوج، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 18 IS - ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی SP - 393 EP - 399 KW - خواندن KW - درک‏ مطلب KW - رمزگشایی KW - سیالی KW - نارساخوان DO - 10.22038/jfmh.2016.7804 N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه چندبعدی رسد بر مهارت‏های سه‏گانه خواندن (رمزگشایی، سیالی،درک‏مطلب) دانش‏آموزان نارساخوان پایه‏ی اول و دوم ابتدایی انجام گرفت. روش‌کار: جامعه‏ی آماری این پژوهش بالینی پژوهش شامل دانش‏آموزان نارساخوان دختر و پسری بودند که به مرکز اختلالات شهرستان بهبهان معرفی شده بودند. از بین این دانش‏آموزان ابتدا دانش‏آموزان پایه‌ی اول و دوم جدا شدند. سپس از بین آن‏ها 30 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند که به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. برای گروه آزمون برنامه ترمیمی چندبعدی رسد طی 21 جلسه یک ساعته انجام گرفت و گروه شاهد هیچ مداخله‏ای دریافت نکرد. برای گردآوری داده‏ها از آزمون هوش وکسلر و آزمون تشخیصی خواندن (جدول سمن) و برنامه چندبعدی رسد استفاده و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری کوواریانس تک‌متغیری و چند متغیری انجام شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمره‏های خواندن، رمزگشایی، سیالی و درک مطلب پس‏آزمون گروه آزمون با پیش‏آزمون، تفاوت معناداری دارد (001/0=P). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‏توان گفت که برنامه چندبعدی رسد موجب بهبود عملکرد خواندن دانش‏آموزان نارساخوان گردید. UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_7804.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_7804_d8e4ae08b934dabfbba94aec45b61046.pdf ER -