TY - JOUR ID - 21618 TI - رابطه اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - Sadeghi Bimorgh, Mohammad AU - Akbarzadeh, Farzad AU - Moharreri, Fatemeh AU - Akbari, Ali AU - Porghafar, Hossein AU - Ebrahimi, Alireza AD - Ph.D. in addiction studies, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. AD - Assistant professor of psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. AD - Professor of child and adolescent psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. AD - General physician, Medical School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 25 IS - 1 SP - 3 EP - 9 KW - اعتیاد به اینترنت KW - اعتیاد به تلفن همراه KW - فرسودگی تحصیلی DO - 10.22038/jfmh.2023.21618 N2 - مقدمه: فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان می تواند به دلایل مختلفی از جمله دوری خانواده، ناتوانی در برقراری ارتباط صحیح با سایر همسالان و حجم زیاد دروس ایجاد شود که به عملکرد و موفقیت تحصیلی آسیب می زند . این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین اعتیاد به تلفن همراه و اعتیاد به اینترنت با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.روش‌ کار: این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) بر روی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1399 انجام شد. تعداد یکصد و نود و نه دانشجو در رشته‌های علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل تست اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ (IAT)، شاخص اعتیاد به تلفن همراه کوهی (MPAI) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مازلاک (MBI) بود. داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، تی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی بونفرونی، رگرسیون خطی چندگانه و نرم افزار SPSS-25 تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دوره کارورزی کمتر از سایر دوره ها است (001/0 P<). همچنین میانگین نمره اعتیاد به تلفن همراه در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بود. اما میانگین نمرات فرسودگی شغلی بر اساس جنسیت، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات و وضعیت سکونت، تفاوتی نداشت (05/0 P>). همچنین نتایج رگرسیون خطی نشان داد که استفاده از اینترنت می‌تواند فرسودگی تحصیلی را در دانش‌آموزان افزایش دهد (001/0 P<) اما اعتیاد به تلفن همراه بر فرسودگی تحصیلی تأثیری نداشت (05/0 P>).نتیجه گیری: اعتیاد به اینترنت می تواند خطر فرسودگی تحصیلی را در دانشجویان افزایش دهد. با این حال، استفاده از تلفن همراه این خطر را افزایش نمی دهد. UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_21618.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_21618_baad3e8ffad8ca1b1438e078855eebe4.pdf ER -