TY - JOUR ID - 1831 TI - خوش‌بینی-بدبینی و سبک‌های پردازش اطلاعات به ‌عنوان پیش‌بین‌های افسردگی و رضایت از زندگی JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - رضائی, اکبر AU - محمدزاده, علی AU - قدم پور, عزت اله AU - کرد نوقابی, رسول AD - دانشیار گروه روان-شناسی، دانشگاه پیام نور AD - استادیار گروه روان-شناسی، دانشگاه پیام نور AD - استادیار گروه روان-شناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد AD - دانشیار گروه روان-شناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 15 IS - 59 SP - 184 EP - 193 KW - افسردگی KW - اطلاعات KW - پردازش KW - رضایت شخصی DO - 10.22038/jfmh.2013.1831 N2 - مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه‌ی بین خوش‌بینی-بدبینی و سبک‌های پردازش اطلاعات و هم‌چنین تعیین سهم این متغیرها در پیش‌بینی افسردگی و رضایت از زندگی دانشجویان بود. روش‌کار: در این مطالعه‌ی همبستگی و پیش‌بینی، 187 نفر (110 زن و 77 مرد) از دانشجویان علوم انسانی و علوم پایه‌ی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز به‌ صورت تصادفی با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های سبک‌های پردازش اطلاعات، افسردگی، خوش‌بینی-بدبینی و رضایت از زندگیرا تکمیل نمودند. برای تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه‌ی همزمان یا استاندارد استفاده شد. یافته‌ها: بین سبک‌های پردازش اطلاعات خردگرایی و خوش‌بینی با افسردگی، همبستگی منفی و معنی‌داری وجود دارد ولی رابطه‌ی بین خردگرایی و خوش‌بینی با رضایت از زندگی مثبت و معنی‌دار بود (01/0P<). رابطه‌ی بین رضایت از زندگی و افسردگی، منفی و معنی‌دار ولی بین خوش‌بینی و خردگرایی مثبت و معنی‌دار بود (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه‌ی همزمان نشان داد که متغیرهای خوش‌بینی و خردگرایی پیش‌بین‌‌های معنی‌داری برای افسردگی و رضایت از زندگی هستند. این متغیر‌ها در پیش‌بینی افسردگی ارزش بتای منفی ولی در پیش‌بینی رضایت از زندگی ارزش بتای مثبت داشتند. سهم خوش‌بینی در پیش‌بینی هر دو اندازه‌ی سازگاری روان‌شناختی، بیشتر از سبک پردازش اطلاعات خردگرایی بود. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت خوش‌بینی و سبک پردازش اطلاعات خردگرایی در درک سازگاری روان‌شناختی تاکید می‌کند. UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_1831.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_1831_c576d1f548a8a17fc91c4cb6cfa1cba9.pdf ER -