TY - JOUR ID - 14821 TI - اثربخشی مداخله‌آموزش مثبت‌نگر بر شادکامی، افسردگی، رضایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - حیدری اله آباد, تکتم AU - طالع پسند, سیاوش AU - رحیمیان بوگر, اسحق AD - کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، سمنان، ایران AD - دانشیار، گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 21 IS - 6 SP - 379 EP - 386 KW - آموزش مثبت نگر KW - افسردگی KW - پیشرفت تحصیلی KW - شادکامی DO - 10.22038/jfmh.2019.14821 N2 -  مقدمه: روان­شناسی مثبت نوعی از روان­شناسی است که هدف اصلی آن تمرکز کردن بر موضوعی فراتر از بیماری ها و ناتوانی­ها می­باشد. بر خلاف روش­های دیگر که بر مشکلات و نقاط ضعف تمرکز دارند این روش بر احساسات مثبت و زندگی با کیفیت متمرکز است. این تحقیق به منظور تعیین اثربخشی مداخله­آموزش مثبت­نگر بر شادکامی، افسردگی، رضایت تحصیلی و  پیشرفت تحصیلی انجام گرفت.روش کار: این پژوهش بالینی بر روی دانش آموزان دختر در دوره متوسطه شهرستان شاهرود در سال تحصیلی 94-95 اجرا شده است. گروه آزمون (15 نفر) و گروه شاهد (15 نفر) از دو مدرسه دخترانه این شهرستان به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و با روش تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمون 14 جلسه تحت آموزش مثبت­­نگر قرار گرفتند. بعد از مداخله، هر دو گروه پرسشنامه های شادکامی آکسفورد­، افسردگی بک، رضایت تحصیلی هوبنر را تکمیل کردند. داده ها با مدل تحلیل واریانس چند متغیری آزمون شدند.یافته­ها: مداخله مثبت نگر بر شادکامی (005/0=p )، افسردگی (037/0=p ) و پیشرفت تحصیلی (031/0=p )به طور معنادار اثر داشت، ولی بر رضایت تحصیلی اثر معنادار نداشت (058/0=p ). نتیجه­گیری : مداخله مثبت نگر راهکار مناسبی برای افزایش شادکامی و پیشرفت تحصیلی و کاهش افسردگی در دانش آموزان است.  UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_14821.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_14821_e636245319559f0a3df9ba7193250386.pdf ER -