TY - JOUR ID - 1216 TI - مقایسه ی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - قمری گیوی, حسین AD - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 11 IS - 44 SP - 33 EP - 322 KW - اختلال نقص توجه بیش فعالی KW - کارکردهای اجرایی KW - کودک KW - ناتوانی در یادگیری DO - 10.22038/jfmh.2009.1216 N2 - این پژوهش جهت مقایسه‌ی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه‌ بیش‌فعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار انجام‌ شد. روش‌کار: پژوهش ‌مقایسه‌ای حاضر بر روی تمامی دانش‌آموزان سوم ابتدایی تا اول راهنمایی که در سال 1386 در مدارس عادی و مراکز کودکان استثنایی شهر اردبیل تحصیل می‌کردند اجرا شد. شصت آزمودنی  شامل 20 پسر مبتلا به اختلال نقص‌توجه ‌بیش‌فعالی، 20 کودک مبتلا به ناتوانی در یادگیری و 20 کودک عادی،  به شیوه‌ی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش نامه‌ی کانرز، آزمون قلب‌ها و گل‌ها، آزمون های سیمون 1 و2، آزمون جستجوی دیداری و آزمون ارزیابی هوش ریون استفاده ‌شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی LSD تحلیل‌گردیدند. یافته‌ها: نتایج تفاوت معنی‌داری در زمینه کارکردهای اجرایی بین سه گروه نشان‌ دادند (00/0P<). کودکان دارای اختلال  نقص‌توجه ‌بیش‌فعالی نسبت به کودکان دچار ناتوانی در یادگیری، نمرات بالاتری را در حافظه‌ی فعال کسب کردند (05/ 0P<)، اما از نظر بازداری تفاوت معنی‌داری نداشتند (05 /0P>). کودکان مبتلا به ناتوانی در یادگیری نسبت به کودکان بهنجار در هر دو زمینه‌ی بازداری و حافظه‌ی فعال نمرات کمتری کسب‌کردند (01/ 0P<). نتیجه‌گیری: کودکانی که از ناتوانی در یادگیری رنج می‌برند، در مقایسه  با کودکان بهنجار و کودکان دارای اختلال نقص‌توجه ‌بیش‌فعالی، اختلال بیشتری در کارکردهای اجرایی دارند.     UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_1216.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_1216_3cbe4792accac023e45eb9c5c0e67091.pdf ER -