دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
10
39
2008
09
22
نارسایی هیجانی و سبک های دفاعی
181
190
FA
محمدعلی
بشارت
استاد روان شناسی بالینی- دانشگاه تهران
besharat@chamran.ut.ac.ir
10.22038/jfmh.2008.1673
در این پژوهش رابطه ی بین نارسایی هیجانی و سبک های دفاعی من در یک نمونه ی دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه ی نوع رابطه ی نارسایی هیجانی و مولفه های آن شامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی با سبک های دفاعی من شامل سبک دفاعی رشد یافته، سبک دفاعی نوروتیک و سبک دفاعی رشد نایافته بود.
روش کار: 286 دانشجو (135 پسر و151 دختر) از رشتههای مختلف دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند. از آزمودنی ها خواسته شد نسخه ی فارسی" مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو" (FTAS-20) و "پرسش نامه سبک های دفاعی"(DSQ) را تکمیل کنند. برای تحلیل داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، تحلیل واریانس چند متغیره، ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافته ها: بین نارسایی هیجانی و سبک دفاعی رشد یافته، همبستگی منفی معنادار (001/0P<) و بین نارسایی هیجانی و سبک های دفاعی نوروتیک و رشد نایافته همبستگی مثبت معنادار (001/0P<) وجود دارد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که نارسایی هیجانی با مکانیسم های دفاعی من رابطه دارد.
سبک دفاعی,مکانیسم دفاعی,نارسایی هیجانی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1673.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1673_d9b8ed3dd6b21ff4299d5d98dc2fc34e.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
10
39
2008
09
22
بررسی شیوع افسردگی پس از سکته ی مغزی و ارتباط آنبا میزان ناتوانی و محل ضایعه ی مغزی
191
199
FA
کبری
لشکری پور
استادیار روان پزشکی
dr_lashkaripour@yahoo.com
10.22038/jfmh.2008.1675
این مطالعه با هدف بررسی میزان بروز افسردگی پس از سکته ی مغزی و عوامل مرتبط با آن انجام گردید.
روش کار: این بررسی یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی و مقطعی است که در 6 ماهه ی نخست سال 1386 در بخش مغز و اعصاب بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان، پس از کسب تایید کمیته ی اخلاق دانشگاه، انجام گردید. تعداد 100 نفر بیمار مبتلا به سکته ی مغزی به روش نمونهگیری در دسترس در صورت تمایل و دارا بودن شرایط ورود به مطالعه و نداشتن شرایط حذف از مطالعه در ماه اول پس از سکته ی مغزی مورد ارزیابی قرار گرفتند. این بیماران با استفاده از پرسش نامه ی مشخصات دموگرافیک، آزمون افسردگی بک و شاخص ناتوانی بارتل ارزیابی شدند و داده ها با استفاده از آزمون تی و مجذور خی، با کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: از مجموع 100 بیمار مورد مطالعه (61 مرد، 39 زن) 42 نفر (42%) افسرده بودند. بین میزان ناتوانی جسمی پس از سکته ی مغزی <br clear="all" />بر اساس شاخص ناتوانی بارتل (60 < BI) و فراوانی افسردگی ارتباط معنیداری مشاهده شد (001/0P<) ولی بین افسردگی و محل ضایعه رابطه ی معنی دار مشاهده نگردید.
نتیجه گیری: به نظر میرسد بین میزان ناتوانی جسمی ناشی از سکته ی مغزی و بروز افسردگی ارتباط معنی دار وجود دارد.
آزمون افسردگی بک,افسردگی,سکته ی مغزی,شاخص ناتوانی بارتل
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1675.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1675_13735c7ae2bd7f16f75ccbb3cdd9e577.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
10
39
2008
09
22
نشانه های پرخاشگری در آزمون نقاشی آدمک در پسران 9 ساله
199
207
FA
علی
فرهادی
دانشجوی دکترای روان شناسی
aram_f_a@yahoo.com
10.22038/jfmh.2008.1689
آزمون نقاشی آدمک به عنوان فرافکنی دنیای درونی می تواند اطلاعاتی در مورد علایق، اضطراب ها، دفاع ها و بازداری فرد <br clear="all" />نشان دهد. هدف این مطالعه بررسی نشانه های پرخاشگری در آزمون نقاشی آدمک دانش آموزان پسر بود.
روش کار: در این مطالعه ی تبیینی، 57 نفر از دانش آموزان پسر پایه ی سوم دوره ابتدایی یکی از مدارس شهر خرم آباد به <br clear="all" />روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مطابق دستورالعمل تست آدمک در ابتدا از آن ها خواسته شد تصویر یک فرد را نقاشی کرده و سپس ویژگی های یک فرد پرخاشگر را بنویسند و در آخر تصویر یک فرد پرخاشگر را بکشند. جهت تعیین نشانه های پرخاشگری، نشانه های موجود در نقاشی آدمک پرخاشگر با آدمک معمولی مقایسه گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های غیر پارامتر یک نظیر آزمون علامت، مک نمار وضریب همبستگی فی تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته ها: بر اساس تحلیل داده ها، خطوط پررنگ، رنگ قرمز، شکل دهان ( قوس به پایین)، ابروی کج و گره ای، سر بدون مو، موی سیخ شده وگرفتن ابزار پرخاشگری در دست (مخصوصا چاقو) به عنوان نشانه های پرخاشگری در آزمون آدمک پرخاشگر استخراج شدند که <br clear="all" />به طور معنی داری (001/0P<) از فراوانی بالاتری نسبت به آزمون نقاشی آدمک معمولی برخوردار بودند.
نتیجه گیری: بین نتایج این مطالعه درخصوص بعضی نشانه های پرخاشگری با سایر مطالعات هم خوانی وجود دارد. چون در این مطالعه نمایش ابزارهای پرخاشگری به خصوص چاقو قابل ملاحظه بود، این مسئله باید مورد توجه خا�%
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1689.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1689_18201502306819aeca4c599b44ed4aa3.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
10
39
2008
09
22
بررسی رابطه ی جهتگیری مذهبی بااضطراب و افسردگی در دانشجویان
209
214
FA
علی اصغر بیانی
بیانی
استادیار علوم تربیتی
bayaniaa@yahoo.com
10.22038/jfmh.2008.1690
<span style="font-size: 8pt;"> گرایش انسان به دین با تاریخ بشر مقارن است. پژوهش های تجربی حاکی از عدم هماهنگی یافته ها در خصوص <br clear="all" />رابطه ی بین جهت گیری مذهبی و بهداشت روانی است. هدف اصلی مطالعه ی حاضر بررسی رابطه ی بین جهت گیری مذهبی با اضطراب و افسردگی در دانشجویان بود.</span>
<span style="font-size: 8pt;"><span style="font-weight: bold; font-size: 8pt;">روش کار:</span> روش غالب بر این پژوهش روش توصیفی- همبستگی بود. 571 دانشجو از بین3500 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به طور تصادفی انتخاب شدند.آزمودنی ها 324 نفر زن و 247 نفر مرد با میانگین سنی 22 سال بودند که به <br clear="all" />پرسش نامه ی جمعیت شناختی محقق ساخته، آزمون افسردگی بک، مقیاس جهت گیری مذهبی و پرسش نامه ی صفت- حالت اشپیل برگر پاسخ دهند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و در سطح توصیفی و استنباطی و با آزمون تحلیل واریانس و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. </span>
<span style="font-size: 8pt;"><span style="font-weight: bold; font-size: 8pt;">یافته ها:</span> بین جهت گیری مذهبی دانشجویان با اضطراب و افسردگی آن ها رابطه ی معکوس و معناداری از لحاظ آماری وجود داشته و با افزایش جهت گیری مذهبی دانشجویان، افسردگی و اضطراب آن ها کاهش یافت (05/0><span style="font-size: 8pt; font-style: italic;">P</span> ). </span>
<span style="font-size: 8pt;"><span style="font-weight: bold; font-size: 8pt;">نتیجه گیری:</span> این مطالعه نشان داد که بین جهت گیری مذهبی دانشجویان و اضطراب و افسردگی آنان رابطه ی تنگاتنگی وجود دارد لذا به نظر می رسد تقویت و درونی سازی ارزش های دینی می تواند منجر به افزایش سطح بهداشت روانی دانشجویان گردد.</span>
اضطراب,افسردگی,دانشجو,مذهب
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1690.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1690_9e5eaba5e168c89695bc95855514e748.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
10
39
2008
09
22
مقایسه ی تاثیر"آوای قرآن"و موسیقی بر موفقیت تلقیح داخل رحمی اسپرم
215
220
FA
نیره
خادم
دانشیار گروه زنان
10.22038/jfmh.2008.1694
یکی از این درمان های مکمل صدا درمانی است که در این مطالعه اثر "آوای قرآن" و موسیقی بر موفقیت تلقیح داخل رحمی اسپرم (آی یوآی) بررسی شده است.
روش کار: این کارآزمایی بالینی بر روی 327 زوج نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1383 انجام شد. زنان نابارور کاندید تلقیح داخل رحمی اسپرم (آی یوآی) به صورت" مبتنی بر هدف" انتخاب و به طور تصادفی به 3 گروه تحت<br clear="all" />"آوای قرآن"، موسیقی و شاهد تقسیم شدند. قبل، طی و بعد از انجام آی یوآی،110 نفر به صوت قرآن و 105 نفر به موسیقی گوش دادند. 112 نفر نیز به عنوان گروه شاهد بودند. بهداشت روان آزمودنی ها با استفاده از پرسش نامه ی سلامت عمومی روان در حد مناسب ارزیابی شد. داده ها به صورت دوسوکور جمع آوری و با آزمون های آماری تی و خی دو با SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: تفاوت آماری معنی داری بین گروه ها در میانگین سن زن و مرد، مدت ناباروری، شغل زنان و مردان، روش تحریک تخمک گذاری، ضخامت آندومتر و تعداد فولیکول قبل از درمان مشاهده نشد. در گروه "آوای قرآن"، 18 مورد در هر سیکل آی یوآی به درمان پاسخ مثبت دادند (36/16%)، که در گروه موسیقی 10 مورد (52/9%) و شاهد 6 مورد (35/5%) بود. تفاوت پاسخ درمانی بین گروه "آوای قرآن" و شاهد معنی دار (007/0=P) ولی بین گروه موسیقی و شاهد (18/0=P) و گروه "آوای قرآن" و موسیقی(1/0=P) معنی دار نبود.
نتیجه گیری: در مجموع تاثیر مثبت آوای قرآن بر نتیجه ی درمان ناباروری از موسیقی بیشتر بود.
آوای قرآن,تلقیح داخل رحمی اسپرم,موسیقی,ناباروری
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1694.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1694_8b22425374ce64ffb9f66d1333f1d680.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
10
39
2008
09
22
اثر روشهای تمرینی آیروبیک و یوگا بر مولفههای خود توصیفی بدنی دانشجویان دختر
221
230
FA
نصراله
جوادیان صراف
استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی- دانشگاه فردوسی مشهد
njsarraf@um.ac.ir
10.22038/jfmh.2008.1695
<span style="font-size: 8pt;">خود پنداره ی بدنی میتواند تحت تاثیر برنامههای مداخلهای چون ورزش و تمرین بدنی یا برنامه های کاهش وزن قرار گیرد. بنا بر این ادراک بیشتر از نحوه ی شکلگیری و شیوههای تاثیر پذیری آن به وسیله ی روشهای تمرینی مناسب، برای نیل به بهداشت روانی و رفتار مطلوب فردی، نقش مهمی را ایفا میکند. هدف تحقیق حاضر بررسی اثر روشهای تمرین آیروبیک و یوگا بر مولفههای خود توصیفی بدنی دانشجویان دختر است. </span>
<span style="font-size: 8pt;"><span style="font-weight: bold; font-size: 8pt;">روش کار:</span> تعداد 57 دانشجوی دختر غیرفعال دانشگاه فردوسی مشهد با دامنه ی سنی 25-19 سال که تجربهای در روشهای تمرینی منتخب نداشتند، به صورت داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی و به تعداد مساوی به سه گروه تجربی آیروبیک، یوگا و شاهد تقسیم شدند. آزمودنیها در گروههای تجربی، به مدت 10 هفته (2 جلسه در هفته و60 دقیقه در هر جلسه) در برنامه ی تمرینی مشخص شرکت کردند، اما آزمودنیهای گروه شاهد در این مدت در هیچ برنامه تمرینی سازمانیافتهای شرکت نداشتند. برای جمعآوری دادهها از پرسش نامه ی خود توصیفی بدنی در شروع و پایان برنامه ی تمرین استفاده شد و دادهها از طریق تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند.</span>
<span style="font-size: 8pt;"><span style="font-weight: bold; font-size: 8pt;">یافته</span><span style="font-weight: bold; font-size: 8pt;">ها:</span> در پایان دوره ی تمرین، خود پنداره ی بدنی و مولفههای قدرت و فعالیت بدنی در گروه یوگا نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری بالاتر بود (05/0<span style="font-size: 8pt; font-style: italic;">P</span><). مولفه ی هماهنگی نیز در گروه یوگا و آیروبیک به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود (05/0<span style="font-size: 8pt; font-style: italic;">P</span><). </span>
<span style="font-size: 8pt;"><span style="font-weight: bold; font-size: 8pt;">نتیجه</span><span style="font-weight: bold; font-size: 8pt;">گیری: </span>بر اساس نتایج فوق تمرینات یوگا در بهبود برخی از مولفههای خود توصیفی بدنی از مزیت نسبی برخوردار است. </span>
The effects of aerobic and Yoga training modes on physical self-description components of female university students
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1695.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1695_64512947a9b34febd614d7f615adb3b4.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
10
39
2008
09
22
بررسی عوامل تنش زا در پرستاران
231
237
FA
پریا
حبرانی
دانشیار روان پزشکی
hebranip@mums.ac.ir
10.22038/jfmh.2008.1696
پرستاران به علت مواجهه با عوامل تنش زای مختلف در محل کار با هدف تامین سلامت و آسایش بیماران در معرض عوارض جسمانی و روان شناختی متعدد هستند. هدف این مطالعه تعیین عوامل تنش زای مختلف در پرستاران می باشد تا با شناخت بهتر این عوامل جهت کاهش آن ها برنامه ریزی شود.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی مقطعی است. جامعه ی پژوهش 150 نفر از پرستاران بخش های داخلی، جراحی، سوختگی، روان پزشکی و اورژانس بیمارستان های امام رضا(ع) و ابن سینای مشهد در سال 1383 هستند. ابزار پژوهش پرسش نامه ی "عوامل تنش زای پرستاران" بود که عوامل تنش زای بین فردی، مدیریتی، مراقبت از بیمار، فیزیکی و فردی را بررسی می کند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های مجذور خی، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس مورد آنالیز آماری قرار گرفتند.
یافته ها: مهم ترین عوامل تنش زا، در دسترس نبودن پزشکان در موارد اضطراری، کمبود کارکنان نسبت به بیماران و مراقبت از بیماران بدحال و رو به مرگ بودند. در بین عوامل تنش زا، عوامل تنش زای مدیریتی بیشترین شدت و عوامل بین فردی کمترین شدت را دارا بودند. میانگین تنش بین بخش های مختلف بیمارستانی تفاوت معناداری نداشت. عوامل تنش زای شغلی پرستاران با هیچ کدام از متغیرهای سن، جنس، وضعیت تاهل، سنوات کاری، نوبت کاری و در نهایت اشتغال در بخش های مختلف بیمارستانی ارتباط معناداری نداشت.
نتیجه گیری: بیشترین شدت عوامل تنش زا در پرستاران شاغل بیمارستانی مربوط به عوامل تنش زای مدیریتی است.
بخش های بیمارستانی,پرستاران,عوامل تنش زا
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1696.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1696_236884d12ff136fcf75a584face7a44b.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
10
39
2008
09
22
شیوع مصرف سیگار و عوامل مرتبط در دانش آموزان دبیرستانی کرمان
239
245
FA
حسن
ضیاءالدینی
دانشیار روان پزشکی
h_ziaaddini@yahoo.com
10.22038/jfmh.2008.1697
<span style="font-size: 8pt;">این مطالعه با هدف برآورد شیوع اعتیاد و مصرف سیگار و برخی عوامل مرتبط در دانش آموزان سال اول و دوم دبیرستان شهر کرمان انجام شد.</span>
<span style="font-size: 8pt;"><span style="font-weight: bold; font-size: 8pt;">روش کار: </span>در این پژوهش مقطعی860 دانش آموز (514 دختر، 346 پسر) در سال 1381 از طریق خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و توسط پرسش نامه ای که علاوه بر سئوالات دموگرافیک شامل سئوالات مربوط به مصرف و هم چنین آزمون بررسی اعتیاد به نیکوتین فاجراستروم بود، مورد بررسی قرار گرفتند. داده های حاصل با استفاده از آزمون تی، مجذور خی و آزمون دقیق فیشر و نرم افزار10-SPSS تحلیل شدند. </span>
<span style="font-size: 8pt;"><span style="font-weight: bold; font-size: 8pt;">یافته ها: </span>در مجموع 1/6% پسرها و 6/6% دخترها (4/6%) حداقل یک بار سیگار کشیدن را تجربه کرده بودند. 7/1% پسرها و 3/2% دخترها (1/2%) گاهی اوقات سیگار می کشیدند و 3/2% پسرها و 4/0% دخترها (2/1%) سیگاری بودند، به عبارت دیگر 1/10% پسران و 7/9% <br clear="all" />دختران سیگار را تجربه یا مصرف کرده و یا به آن اعتیاد داشتند. 3/2% پسرها و 2/1% دخترها تمایل به ترک سیگار داشتند. با توجه به نتایج تست فاجر استروم، 9 نفر سیگاری شدید بودند که 5 نفر آن ها پسر (5/1%) و 4 نفر دختر (8/0%) بودند و 27 نفر سیگاری خفیف تا متوسط که 15 نفر پسر (4/4%) و 12 نفر دختر (3/3%) بودند.</span>
<span style="font-size: 8pt;"><span style="font-weight: bold; font-size: 8pt;">نتیجه گیری: </span>سوء مصرف سیگار در سنین نوجوانی به طور قابل توجهی بالا است و لذا خدمات پیشگیرانه و آموزش مهارت های زندگی باید در نظر گرفته شود. شیوع مصرف سیگار در پسران بالاتر از دختران بوده اما شیوع تفریحی مصرف در دختران بالاتر از پسران است. </span>
ایران,سیگار,دانش آموزان,دبیرستان
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1697.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1697_79a747855d46d541b540681bd1b64782.pdf