دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
24
1
2022
01
21
اختلال در توانایی تغییر مجموعه ای در بیماران مبتلا به پرخوری عصبی: مروری سیستماتیک و متاآنالیز
3
10
FA
Zahra
Moghanizadeh
0000-0002-0707-2854
Department of Psychology, Islamic Azad University, Zahedan branch, Zahedan, Iran
moghaniz2@mums.ac.ir
Farhad
Kahrazehi
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
farhad_kahraz@pedusb.ac.ir
Ali
Mashhadi
0000-0002-6212-1372
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
mashhadia@yahoo.com
10.22038/jfmh.2022.19519
مقدمه: تحقیقات قبلی نشان داده است که ارتباطی بین تشخیص پرخوری عصبی (BN) و ناتوانی در جابجایی مجموعه وجود دارد، اگرچه نتایج متناقضی دارد، اما هیچ متاآنالیز آسیب شناسی BN را با تغییر مجموعه بررسی نکرده است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی انتقادی و ترکیب ادبیات مربوط به توانایی تغییر مجموعه در پرخوری عصبی است.<br />مواد و روش ها:<br />چهار پایگاه داده (PubMed، PsycINFO، Scopus و Google Scholar) برای مطالعات واجد شرایط جستجو شدند. 8 مطالعه انتخاب شده شامل (با 24 اندازه اثر) اختلال پرخوری عصبی و گروه کنترل سالم بودند و حداقل یکی از شش معیار عصب روانشناختی زیر را در مورد توانایی تغییر مجموعه به کار گرفتند. تست ساخت مسیر (TMT)، تست مرتبسازی کارت ویسکانسین (WCST)، وظیفه بریکستون (BT)، وظیفه توهم هپتیک (HIT)، کار CatBat (CBT)، تست مجموعه تصویر (PTS). وظیفه روانی کلامی (VFT)؛ تست جابهجایی مجموعههای درونبعدی (کار تغییر ID/ED)؛ و وظیفه تغییر عاطفی (AST) برای متاآنالیز استفاده می شود. متغیر نتیجه عملکرد در جنبه تغییر مجموعه کار بود. اندازههای اثر (g Hedges) با استفاده از مدلهای اثرات ثابت ادغام شدند.<br />نتایج:<br />بیست و یک مطالعه با مجموع 514 بیمار مبتلا به پرخوری عصبی و 939 فرد سالم مورد بررسی قرار گرفتند. تأثیر کمی از تشخیص BN در تغییر مجموعه وجود داشت (Hedges's g = 0.24).<br />نتیجه:<br />مشکلات در جابجایی مجموعه که با انواع وظایف عصب روانشناختی اندازه گیری می شود در افراد مبتلا به پرخوری عصبی وجود دارد.
انعطاف پذیری شناختی,پرخوری عصبی,تغییر مجموعه,متاآنالیز
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19519.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19519_6bcb04931570fd6293e95f7c17e4bf0b.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
24
1
2022
01
21
مطالعه تأثیر مؤلفه های برنامه درسی پنهان بر نگرش شناختی یادگیری دانش آموزان دبیرستان
11
19
FA
Yaghoob
Raissi Ahvan
0000-0002-5146-5866
Ph. D student of Curriculum studies, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran
yrahvan1343@gmail.com
Ali Akbar
Sheikhei Fini
0000-0003-1682-5886
Associate professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran
shaykheifini2013@gmail.com
Hossein
Zainalipor
0000-0002-0781-6307
Associate professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran
hzeinalipour@hormozgan.ac.ir
10.22038/jfmh.2022.19442
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی، مقایسه و کشف تأثیرگذاری مؤلفه های برنامه درسی پنهان بر نگرش شناختی یادگیری دانش آموزان انجام گرفت.<br />روش کار: روش پژوهش آمیخته یا ترکیبی است که در بخش کمی، از روش پیمایشی نوع مقطعی و در بخش کیفی از روش بررسی موردی ( پژوهش پدیدارشناختی از نوع تجربه زیست شده) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان کلیه دبیرستان های دوره دوم متوسطه پسرانه ناحیه یک شهر بندرعباس در سال تحصیلی 99- 1398 است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 277 دانش آموز انتخاب شدند. . به منظور تجزیه و تحلیل داده هادر بخش کمی از ضریب همبستگی پیرسون، مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون چند گانه استفاده شد.<br />یافته ها: در بخش کمی نتایج رگرسیون چندگانه بین مولفه های برنامه درسی پنهان با ویژگی های شناختی یادگیری همبستگی 567 ./. را نشان می دهد که در سطح اطمینان 95 درصد معنا دار است. نتایج یافته های کمی مقایسه مؤلفه های برنامه درسی پنهان در دبیرستان های مختلف نشان داد که میانگین نمرات اکثر مؤلفه ها در دبیرستان تیزهوشان به طور معنی داری بالاتر از میانگین نمرات دبیرستان های دولتی و غیر دولتی بود (05/0>P).<br />نتیجه گیری: نتایج پژوهش کیفی نشان داد دانش آموزان اکثر دبیرستان های مورد مشاهده تحت تأثیر آثار منفی و قصد نشده مولفه های برنامه درسی پنهان قرار داشتند که این آثار به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر نگرش شناختی آنان تآثیر عمیق و پایداری می گذاشت.
برنامه درسی,مولفه,نگرش شناختی,یادگیری
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19442.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19442_7633196a5873e264f89705299398fe3a.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
24
1
2022
01
21
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش نشخوار فکری و نگرانی از تصویر بدنی سالمندان مبتلا به افسردگی
21
28
FA
Mohammad Mehdi
Shirazipour
0000-0002-1120-2541
Undergraduate student, General Psychology, Non-Profit Institute, Apadana University, Shiraz, Shiraz, Iran
bberaka@yahoo.com
10.22038/jfmh.2022.19448
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) در کاهش نشخوار فکری و نگرانی از تصویر بدنی سالمندان مبتلا به افسردگی شهر شیراز بود.<br />روش کار: جامعه آماری پژوهش کلیه سالمندان دارای افسردگی مراکز تحت پوشش بهزیستی شهر شیراز بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده 30 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه گمارده شدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. در طی این مدت گروه گواه هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تصویر بدنی، پرسشنامة افسردگی بک ویرایش دوم و مقیاس پاسخ نشخوارفکری در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایش و گواه استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار(SPSS.21) انجام گرفت.<br />یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری بین دو گروه از لحاظ متغیرهای نشخوار فکری و نگرانی از تصویر بدنی وجود دارد.<br />نتیجه گیری: یافتهها حاکی از آن بود که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش نشخوار فکری و نگرانی از تصویر بدنی، اثربخش است.
تصویر بدنی,سالمند,درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد,نشخوار فکری
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19448.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19448_d72d97b72bc1c5ff3bfb2a79f72c805c.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
24
1
2022
01
21
پیشبینی شدت نشانگان وسواسی-جبری براساس سبک فرزندپروری ادراکشده: نقش میانجیگری باورهای وسواسی
29
37
FA
Naeeme
Dorri Mashhadi
0000-0001-8034-6594
Ph.D. student in clinical psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
Milad
Shirkhani
0000-0002-6428-5581
M. A. student in clinical psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
milad.shirkhani@gmail.com
Mahdieh
Mahdavian
0000-0002-6754-6548
Bachelor of psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
mahdieh.mahdavian1997@gmail.com
Sousan
Mahmoudi
0000-0002-0419-4821
Bachelor in psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
sousanmhd@yahoo.com
10.22038/jfmh.2022.19449
مقدمه: اختلال وسواس-جبری کیفیت زندگی را کاهش میدهد و چهارمین اختلال شایع روانپزشکی است، به همین منظور بررسی علل شکلگیری و تداوم این نشانگان از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر پیشبینی شدت نشانگان وسواس-جبری براساس سبک فرزند پروری ادراکشده از طریق نقش میانجیگری باورهای وسواسی بود.<br />روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع تحلیلمسیر بود. از میان افرادی که برای درمان وسواس در بازه 1400-1399 به مراکز مشاوره شهر مشهد مراجعه کردهاند، 206 نفر با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاسهای وسواس یل- براون، باورهای وسواسی و سبک فرزندپروری یانگ جمعآوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیلمسیر انجام شد.<br />یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بین طرحوارههای ناسازگار اولیه محرومیت هیجانی، رهاشدگی/بیثباتی، نقص/شرم و معیارهای سختگیرانه و باورهای وسواسی با شدت نشانگان وسواسی-جبری همبستگی معناداری (P<0.01) وجود دارد. علاوه براین، نتایج بوت استراپ نیز بیانگر این است که نقش میانجیگری باورهای وسواسی در رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه ذکر شده با شدت نشانگان وسواسی-جبری (χ2/df = 1.93 و سطح معناداری 0.001) معنادار بود.<br />نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش، طرحوارههای ناسازگار اولیه محرومیت هیجانی، رهاشدگی/بیثباتی، نقص/شرم و معیارهای سختگیرانه میتوانند از طریق تعامل با باورهای وسواسی، شدت نشانگان وسواس-جبری را پیشبینی کرده و در آن تاثیرگذار باشد. بنابراین، مداخلاتی مبتنی بر معرفی پیشگیریهایی در رابطه با سبک فرزندپروری والدین در جهت کاهش باورهای وسواسی افراد، میتواند به عنوان برنامههای پیشگیری و درمانی در نظر گرفته شود تا به افراد در درمان اختلال وسواسی-جبری کمک کند.
اختلال وسواسی-جبری,باورهای وسواسی,فرزندپروری,طرحوارههای ناسازگار اولیه
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19449.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19449_803cbfc4b19f016b1335104c35c41c49.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
24
1
2022
01
21
مقایسه اثربخشی زوج درمانی یکپارچه رفتاری (IBCT) و زوج درمانی بازسازنده عاطفی (ARCT) بر متعارف سازی زناشویی زوجین و پریشانی عمومی
39
46
FA
Harayer
Danlian Namagardi
0000-0002-1506-6593
Department of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran,Iran
Vlialah
Farzad
0000-0002-8684-8648
Professor. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran. Department of Literature,
Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
vfarzad@yahoo.com
Rahmatollah
Nooranipoor
Associate Professor. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Behshti University, Tehran, Iran. Department
of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
10.22038/jfmh.2022.19522
مقدمه: در سالهای اخیر، محققان تلاش کردهاند اثربخشی زوج درمانیها را ارزیابی کنند. هدف این تحقیق ارزیابی زوجدرمانی رفتاری یکپارچه (IBCT) و زوجدرمانی بازسازنده عاطفی (ARCT) به عنوان درمانهایی برای متعارفسازی زناشویی و پریشانی عمومی است.<br />روش کار: جامعه آماری پژوهش حاضر را زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاوره منطقه 3 تهران در سال 1396 تشکیل میدهند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. 24 زوج به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. همه آنها پرسشنامه رضایت زناشویی اصلاح شده اسنایدر (1979) را تکمیل کردند. گروه های آزمایش 12 جلسه نود دقیقه ای (IBCT) یا (ARCT) دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. از آزمون MANCOVA با اندازه گیری های مکرر استفاده شد و تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد.<br />نتایج: یافته ها نشان داد که رفتار درمانی تلفیقی به طور معنی داری بر متعارف سازی زناشویی و پریشانی کلی تاثیر دارد (001/0> P، 361/23=F). همچنین زوج درمانی بازسازنده عاطفی بر قراردادی شدن زناشویی (566/13=F، 001/0>P) و پریشانی (003/0>P، 267/10=F) تأثیر معناداری داشت. علاوه بر این، هر دو روش درمانی، پیگیریهای یک ماهه مؤثر بودهاند.<br />نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که زوجدرمانی رفتاری یکپارچه و زوجدرمانی بازسازی عاطفی در افزایش متعارف سازی زناشویی و کاهش پریشانی مؤثر است. آموزش زوج درمانی رفتار تلفیقی و زوج درمانی بازسازی عاطفی می تواند برای روانشناسان، متخصصان سلامت، زوج درمانگران و مشاوران خانواده برای بهبود رضایت زناشویی موثر باشد.
دیسترس,رفتار درمانی یکپارچه,زوج درمانی,متعارف سازی زناشویی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19522.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19522_c343606a48a34812b80f6d5640df382f.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
24
1
2022
01
21
بررسی مقایسه ای سلامت روانی، افسردگی و تطابق نقش بعد از عمل در افراد تراجنسی مقیم ایران و افراد تراجنسی ایرانی مقیم آلمان
47
53
FA
Shima
Jamali
0000-0001-9076-9419
MS.c. student, Department of Psychology, Hekmat Razavi Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
talebian@mum.ac.ir
Hamidreza
Ghanbari
0000-0002-1004-7764
Ph.D. in psychology, Department of Psychology, Hekmat Razavi Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
hamidrezaghanbari@hri.ac.ir
Jafar
Talebian Sharif
0000-0002-8173-2611
Ph.D. in clinical psychology, Department of Psychology, Hekmat Razavi Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
talebian@ferdowsi.um.ac.ir
10.22038/jfmh.2022.19542
مقدمه: پژوهش حاضر به بررسی سلامت روانی، افسردگی و تطابق و شکل گیری نقش افراد تراجنسی بعد از عمل تطبیق جنسیت در دو جامعه ایران و آلمان میپردازد.<br />روش کار: جمعیت این مطالعه توصیفی علی مقایسه ای شامل افراد تراجنسی ایرانی و ایرانیان مقیم آلمان بود که پس از گذراندن کلیه مراحل درمانی عمل جراحی تغییر جنسیت را انجام دادند. 50 نفر(25 نفر تراجنسیهای ایرانی در ایران و 25نفر تراجنسی های ایرانی مقیم آلمان) به صورت در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه های سلامت عمومی (GHQ)، افسردگی بک و نقش جنسیت بم به صورت آنلاین در سال 1399 و در بازه زمانی 2 ماه بدست آمد. تحلیل داده ها با کمک تحلیل واریانس چند متغیره انجام گردید.<br /><strong>یافته ها</strong>: نتایج نشان داد که 70 درصد افراد مورد مطالعه مرد و 30 درصد زن، میانگین سنی 6±29 سال بود. میانگین سلامت روانی در مردان بیشتر از زنان بود. تفاوت معناداری بین سلامت روانی (افسردگی) افراد شرکت کننده در ایران و آلمان مشاهده نشد. همچنین تفاوت معناداری بین تطابق نقش و میزان رضایت از تغییر جنسیت در افراد شرکت کننده در ایران و آلمان وجود نداشت.<strong> </strong><br />نتیجه گیری: <strong> </strong>با توجه به عدم وجود تفاوت معنادار در دو گروه مورد بررسی در ایران و آلمان، می توان بیان کرد تفاوت محیطی و اجتماعی موثر نبوده و ساختار فردی و خانوادگی بسیار موثرتر از اجتماع و فرهنگ اجتماعی بوده است.
افسردگی,تراجنسی,تطابق نقش,سلامت روانی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19542.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19542_500be82164af820662140a7078a65ba6.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
24
1
2022
01
21
ارتباط گروه خونی و اضطراب، استرس و افسردگی در دانشجویان
55
59
FA
Hadis
Romiani
Resident of pediatrics , Department of Social Medicine, Medical School, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
irani706@yahoo.com
Morteza
Mikhak-Beyranvand
0000-0002-5411-9918
Assistant professor, Department of Electrical Engineering, Technical and Vocational University (TVU), Tehran, Iran
mikhak.mo@gmail.com
Ali
Farhady
Associated professor, Department of Social Medicine, Medical School, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
farhadi@lums.ac.ir
10.22038/jfmh.2022.19450
مقدمه: تغییرات در سبک زندگی انسان های امروزی باعث تحمیل فشارهای روانی فراوان بر افراد شده است. با توجه به اهمیت این موضوع، مطالعه کنونی جهت بررسی اضطراب، استرس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان و ارتباط آن با گروه خونی انجام شده است.<br />روشها: این مطالعه مقطعی برروی 315 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل دردانشگاه علوم پزشکی لرستان صورت گرفت. جهت بررسی استرس، اضطراب وافسردگی از پرسشنامه DASS-21 استفاده شده است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS انجام شده است.<br />یافته ها: بیشترین و کمترین درصد فراوانی در بین گروههای خونی به ترتیب گروه خونی O و AB میباشند. میانگین نمره استرس، اضطراب و افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در محدوده طبیعی قرار دارند. ارتباط معناداری بین نمرات میانگین استرس، اضطراب و افسردگی در دانشکده های مختلف وجود ندارد ((P >0.05.متغیر های استرس، اضطراب و افسردگی در بین دانشجویان از نظر گروه های خونی مختلف، نسبت به همدیگر تفاوت معناداری ندارند ((P >0.05.نمره میانگین افسردگی و استرس در مردها نسبت به زنها بالا تر است ولی نمره اضطراب به صورت جزیی در زنان بالاتر است اما اختلاف معنا داری با یکدیگر ندارند ((P>0.05.<br />نتیجه گیری: با توجه به یافته های فوق، ارتباط مشخصی بین گروه خونی و استرس، اضطراب و افسردگی وجود ندارد.
استرس,اضطراب,افسردگی,گروه خونی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19450.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19450_411acf59ec4ea6d8b6d42a1a3509c6e8.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
24
1
2022
01
21
ارزیابی اپیدمیولوژیک تجاوز جنسی
61
65
FA
Seyed Ariya
Hedjazi
0000-0002-3581-4034
Associate professor of forensic medicine, Legal Medicine Research Center, Legal Medicine Organization, Tehran, Iran
Nazila
Badieyan Moosavi
Psychiatrist, Legal Medicine Research Center, Legal Medicine Organization, Tehran, Iran
rbahrami477@yahoo.com
Ramin
Bahramizadeh Sajjadi
MD, Legal Medicine Research Center, Legal Medicine Organization, Tehran, Iran
Shabnam
Niroumand
0000-0002-6479-1636
Assistant professor of community medicine, School of Medicine, Mashhad University of Medical Science, Mashhad, Iran
shabnamniroomand@yahoo.com
10.22038/jfmh.2022.19545
<strong>مقدمه:</strong> مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگی های اپیدمیولوژیک قربانیان تجاوز و متجاوزان انجام شد.<br /><strong>روش کار:</strong> این مطالعه مقطعی بر روی 68 مورد بررسی شده خشونت جنسی در سازمان پزشکی قانونی شیراز طی سالهای 93-1392 انجام شد. قربانیان از مقام یا معاونت قضایی معرفی شدند. اطلاعات پرونده پرونده های ارجاعی بدون نام و کد منحصر به فرد برای هر پرونده استخراج شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> تمامی موارد این مطالعه قربانیان زن بودند. میانگین سنی قربانیان 6/11 ± 21/39 سال بود. اکثر موارد مجرد (94%) بودند. از کل موارد مورد مطالعه، 2/63 درصد و 9/30 درصد به ترتیب دارای وضعیت اجتماعی-اقتصادی متوسط و پایین بودند. خانه، بیشترین محل تجاوز جنسی (54/4%) بوده است. در 58/8 درصد موارد، قربانیان و مهاجمان یکدیگر را می شناختند. در اکثر مواقع یک مجرم (59/7 درصد) وجود داشته است، اما به ترتیب در 19/4 درصد و 11/8 درصد، دو و سه مرتکب همزمان بوده اند. قربانیان در 76/5 درصد موارد تهدید لفظی، 8/8 درصد با اسلحه و 28 درصد با چاقو مورد تهدید قرار گرفتند. تجاوز کامل در اکثر قربانیان (98/5%) اتفاق افتاده است.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج این مطالعه بر اولویت پیشگیری از تجاوزات جنسی و افزایش آگاهی عمومی نسبت به این تخلفات به عنوان یک موضوع بهداشتی قانونی تاکید کرد.
آزار جنسی,پزشکی قانونی,تجاوز,قربانی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19545.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19545_f3a01e6b0f663c80825a132fc6048c3b.pdf