دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
20
4
2018
06
22
پیشبینی نگرانی بارداری بر اساس خودافشایی هیجانی و خودنظمدهی هیجانی
201
209
FA
خدیجه
عابدینی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
khadijeabedini1362@gmail.com
کاظم
برزگر بفرویی
0000-0002-5649-0016
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدهی روان-شناسی و علوم تربیتی، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
k.barzegar@yazd.ac.ir
10.22038/jfmh.2018.11037
<strong>مقدمه:</strong> نگرانی بارداری، نوع خاصی از استرس است که به ترسها و نگرانیهای مادرانهی مرتبط با بارداری اشاره دارد و دربرگیرندهی نگرانیها درباره سلامتی جنین، نشانههای جسمانی، فرزندپروری، روابط با دیگران و زایمان است. هدف این پژوهش پیشبینی نگرانی بارداری بر اساس خودافشایی هیجانی و خودنظمدهی هیجانی است.<br /><strong>روشکار:</strong> جامعهی آماری این پژوهش توصیفی شامل تمامی زنان باردار مراجعهکننده به یکی از مراکز مراقبتهای بارداری یزد در خرداد سال 1395 بود که 240 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای نگرانی بارداری، خودافشایی هیجانی و خودنظمدهی هیجانی استفاده شد. دادهها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> بین نگرانی بارداری و زیرمقیاسهای خودافشایی هیجانی مانند افسردگی (793/0- =r)، شادکامی (217/0- =r)، حسادت (137/0 =r)، اضطراب (r=-317)، آرامش (244/0- =r)، ترس (518/0- =r) و از زیرمقیاسهای خودنظمدهی هیجانی، راهبردهای نظمجویی متمرکز بر پیشایند (214/0- =r)، و راهبردهای نظمجویی متمرکز بر پاسخ (317/0- =r)، رابطه معنیدار وجود دارد. بر اساس نتایج رگرسیون چندگانه از بین ابعاد خودافشایی هیجانی افسردگی، ترس در سطح 01/0 منفی و حسادت در سطح 05/0 مثبت توانستند نگرانی بارداری را پیشبینی کنند همچنین راهبردهای خودنظمدهی متمرکز بر پیشایند در سطح 05/0 نیز توانست در پیشبینی نگرانی بارداری نقش معنیداری داشته باشد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس نتایج، خودافشایی و خودتنظیمی هیجانی میتوانند نگرانی بارداری را پیشبینی نمایند. نتایج حاصل از این پژوهش جهت آگاهی زنان باردار از چگونگی تاثیر مهارتهای خودافشایی و خودتنظیمی هیجانی بر اضطراب بارداری میتواند اثر مطلوبی داشته باشد.
ارداری,خودافشایی,خودنظمدهی,نگرانی,هیجان
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11037.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11037_acd66fef580d49d3ec01a11df716f7c4.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
20
4
2018
06
22
اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر افسردگی و رضایت از زندگی مادران دارای کودک بستری در بیمارستان روانپزشکی
211
217
FA
کاظم
طوسی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران
مهدی
امیری
0000-0002-6506-3390
استادیار روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
amiri.psy@gmail.com
10.22038/jfmh.2018.11047
<strong>مقدمه:</strong> تحقیق حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر افسردگی و رضایت از زندگی مادران دارای کودک بستری در بیمارستان روانپزشکی انجام شد.<br /><strong>روشکار:</strong> جامعه آماری این پژوهش بالینی شامل تمامی مادران شهر مشهد دارای کودک بستری در بیمارستان روانپزشکی ابنسینا هستند. نمونه آماری شامل 30 نفر بود که به صورت تصادفی در گروههای شاهد و آزمون قرار گرفتند. جهت آموزش گروه آزمون، از پروتکل درمانی شناختی-رفتاری (10 جلسه 90 دقیقهای) و جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای افسردگی بک و رضایت از زندگی داینر (1985) استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفتند.<br /><strong>یافتهها:</strong> درمان شناختی-رفتاری به صورت معنیداری موجب کاهش افسردگی و افزایش رضایت از زندگی در بین مادران گروه آزمون نسبت به گروه شاهد گردیده است (05/0><em>P</em>) که اثر آن در طی دوره پیگیری نیز ماندگار بوده است. <br /><strong>نتیجهگیری:</strong> یافتههای تحقیق حاضر حاکی از آن است که درمان شناختی-رفتاری بر افسردگی و رضایت از زندگی مادران دارای کودک بستری در بیمارستان روانپزشکی تاثیر مثبتی دارد.
اختلالات روانپزشکی,افسردگی,درمان شناختی-رفتاری,رضایت از زندگی,مادران
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11047.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11047_ca417d779accba3c6e5466b673742588.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
20
4
2018
06
22
رابطهی بین میزان برآورده شدن نیازها (بر اساس نظریهی انتخاب) با کیفیت زندگی و رضایت زناشویی معتادان تحت درمان
219
224
FA
عاطفه
سلطانیفر
0000-0001-7228-491X
دانشیار روانپزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد،ایران
موسیالرضا
آدینهپور
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، سوپروایزر آموزشی بیمارستان ابنسینا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد،ایران
مهدیه
برهانی
0000-0003-2403-1744
پزشک عمومی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد،ایران
borhanimm3@mums.ac.ir
ملیحه
ضیائی
متخصص پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد،ایران
ziaeem911@mums.ac.ir
10.22038/jfmh.2018.11096
خلاصه<br />مقدمه: عوارض ناشی از سوءمصرف مواد نه تنها کیفیت زندگی فرد، بلکه زندگی همسر و روابط خانوادهی وی را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. هدف از این مطالعه بررسی رابطهی بین میزان برآورده شدن نیازها (بر اساس نظریهی انتخاب) با کیفیت زندگی و رضایت زناشویی معتادان تحت درمان می باشد.<br /><strong>روش کار:</strong> در این پژوهش توصیفی-همبستگی، 50 نفر از بیماران معتاد بستری در بخش ترک وابستگی به مواد بیمارستان ابنسینای مشهد در سال 1394، به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، رضایت زناشویی انریچ و برآورده شدن نیازها پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 22، آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون تحلیل شدند.<br /><strong>نتایج:</strong> نتایج نشان دادکه بین برآورده شدن نیازها با رضایت زناشویی (001/0<em>P</em><) و کیفیت زندگی (000/0<em>P</em><) بیماران معتاد تحت درمان، رابطه ای معنیدار وجود دارد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به نتایج، برآوردن نیازها بر اساس نظریهی انتخاب میتواند باعث افزایش کیفیت زندگی و رضایت زناشویی بیماران معتاد شود.
رضایت زناشویی,کیفیت زندگی,نظریهی انتخاب,نیازها
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11096.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11096_62af7e45b9fc1473a9bd907aa7c6e90f.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
20
4
2018
06
22
پیشبینی تعارضات زناشویی بر اساس نگرش مذهبی در زنان متقاضی طلاق
225
229
FA
پیمان
کاظمی
کارشناسی ارشد روانشناسی، واحد رامسر، دانشگاه پیام نور، مازندران، ایران
peymankazemi93@gmail.com
مرتضی
ترخان
دانشیارگروه روانشناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
mttmaster20 @yahoo.com
رضا
گلپور
استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
10.22038/jfmh.2018.11104
<strong>مقدمه:</strong> هدف این پژوهش پیشبینی تعارضات زناشویی بر اساس نگرش مذهبی در زنان متقاضی طلاق شهر رشت بود.<br /><strong>روشکار:</strong> جامعه آماری این پژوهش همبستگی شامل کلیه زنان متقاضی طلاق شهر رشت در نیمه اول سال 1396 بود. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 180 نفر در نظر گرفته شد. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای تعارضات زناشویی و نگرش مذهبی خدایاری فرد و غباری بناب استفاده شده است. تحلیل دادهها با روش آمار توصیفی، آزمونهای کولموگروف–اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با روش گام به گام انجام گردید.<br /><strong>یافتهها:</strong> رابطه خطی بین نگرش مذهبی با میزان تعارضات زناشویی در زنان در سطح 01/0 منفی و معنیدار است. متغیر نگرش مذهبی قادر به توجیه 7/7 درصد واریانس تعارضات زناشویی شده است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج نمایانگر این بود که به طور کلی نگرش مذهبی در پیشبینی تعارضات زناشویی نقش دارد.
تعارضات زناشویی,طلاق,نگرش مذهبی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11104.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11104_5556e82d78fe9d76c6eaeb6d6b32096c.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
20
4
2018
06
22
کودکان پیشدبستانی مبتلا به اختلال نارسایی توجه فزونکنشی: تجارب پدران ایرانی
231
239
FA
زهرا
حسینزاده ملکی
دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روان-شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کاظم
رسولزاده طباطبایی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
علی
مشهدی
0000-0002-6212-1372
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
mashhadi@um.ac.ir
فاطمه
محرری
0000000333811443
دانشیار روانپزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
mohararif1@mums.ac.ir
10.22038/jfmh.2018.11125
<strong>مقدمه:</strong> اختلال نارسایی توجه فزونکنشی (ADHD) از رایجترین اختلالات کودکی است و توجه اندکی به پدران و تجربیات آنها صورت گرفته است. هدف از این مطالعه، درک عمیقتر تجربیات زندگی پدران ایرانی دارای کودک با تشخیص ADHD در سنین پیش از دبستان بود.<br /><strong>روشکار:</strong> این پژوهش مطالعهای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان تعداد 9 پدر دارای فرزند 4 الی6 ساله مبتلا به ADHD بودند و با استفاده از نمونهگیری هدفمند و تا حد رسیدن به اشباع انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با مصاحبهی عمیق انجام شد. مصاحبهها بر اساس روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br /><strong>یافتهها:</strong> ساختار اساسی تجربیات پدران، مواجههی مستمر با چالشهای روزآمد بود که در قالب موضوعات اصلی مرتبط قرار داشت: فراز و نشیب در مدیریت موثر رفتار، نارضایتی از خدمات سلامت روان و تعاملهای نامطلوب.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> افزایش آگاهی در مورد تجربیات پدران دارای فرزند پیشدبستانی مبتلا به ADHD برای جهتدهی عملکرد و ارایه حمایت مناسب، مفید است.
اختلال نارسایی توجه فزونکنشی,پدران,پدیدارشناسی,پیشدبستانی,تجارب
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11125.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11125_89e8bb40b60a19a44549b6810f278cf0.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
20
4
2018
06
22
اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری گروهی بر علایم شناختی هیجانی اختلال اضطراب اجتماعی
241
247
FA
فرناز
ابهر زنجانی
دانشجوی دکترای روانشناسی، علوم تحقیقات خراسان رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
حسن
توزنده جانی
0000-0002-3888-1099
دانشیار روانشناسی، علوم تحقیقات خراسان رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
h.toozandehjani@ymail.com
مهدی
امیری
0000-0002-6506-3390
استادیار روانشناسی، مرکز تحقیقات روان-پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
amiri.psy@gmail.com
10.22038/jfmh.2018.11129
<strong>مقدمه:</strong> این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری گروهی بر اضطراب و افسردگی، ارزیابی منفی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد.<br /><strong>روشکار:</strong> جامعهی آماری این پژوهش بالینی، شامل کلیه مراجعهکنندگان به مراکز خدمات روانشناسی و مطبهای خصوصی روانپزشکی با تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی در سطح شهر مشهد بود که در سال 96-1395 در مرکز تخصصی روانشناسی، 24 نفر از این بیماران به شیوه در دسترس و داوطلبانه انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمون و شاهد قرار گرفتند. درمان فعالسازی رفتاری گروهی طی 8 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمون اجرا شد. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای مقیاس اضطراب اجتماعی اسپین (2000)، افسردگی بک-2، مقیاس فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (1989)، پیامدهای رویدادهای منفی اجتماعی ویلسون و رپی (2005) میباشد. نمونهها قبل و بعد درمان و 3 ماه بعد از گروهدرمانی با رویکرد فعالسازی رفتاری، مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل آماری دادهها با تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر انجام شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج حاکی از آن است که فعالسازی رفتاری در هر دو مقطع زمانی ارزیابی بر میانگین نمرات خردهمولفههای ترس و اجتناب (از مولفه اضطراب اجتماعی) و مولفه افسردگی و هر دو خردهمولفههای ترس از ارزیابی منفی (دیگران و خود) و خردهمولفه روانشناختی (از مولفه کیفیت زندگی) به طور معنیدار اثربخشی داشته (05/0><em>P</em>) اما بر ناراحتی فیزیولوژیک (از اضطراب اجتماعی) و روابط اجتماعی و رضایت از وضعیت زندگی و سلامت جسمانی (از کیفیت زندگی) اثربخشی معنیداری نداشته است. در گروه شاهد، هیچ تفاوت معنیداری در مراحل مختلف یافت نشد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> به طور کلی، فعالسازی رفتاری بر اضطراب و افسردگی، ارزیابی منفی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، تاثیر دارد.
اضطراب اجتماعی,شناخت,فعالسازی رفتاری,کیفیت زندگی,هیجان
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11129.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11129_15b13fa764aab2160d65320ec1349aad.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
20
4
2018
06
22
تاثیر درمان چندوجهی لازاروس بر علایم افسردگی، اضطراب و کنترل قند خون زنان مبتلا به دیابت نوع 2
249
255
FA
حسن
درخشان شهرآباد
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
derakhshanh1@mums.ac.ir
محمد حسین
بیاضی
دکترای روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام، تربت جام، ایران
bayazim@yahoo.com
زهرا
ظفری
ایران
aminayi.psy86@gmail.com
سعید
تیموری
ایران
st.cp1390@yahoo.com
فرزانه
رجبزاده
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
10.22038/jfmh.2018.11131
<strong>مقدمه:</strong> با توجه به اثرات متقابل افسردگی و اضطراب بر افزایش قند خون بیماران دیابتی و نیاز به مداخله جهت بهبود این متغیرها، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمانگری چندوجهی لازاروس بر کاهش علایم افسردگی، اضطراب و کنترل قند خون زنان مبتلا به دیابت نوع 2 بوده است.<br /><strong>روشکار:</strong> در این پژوهش که بر روی زنان مبتلا به دیابت نوع 2 با افسردگی و اضطراب بالا و میزان هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1C) بیشتر از 7 درصد انجام شد، تعداد 24 نفر از آزمودنیها که شرایط ورود به پژوهش را داشتند به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد (هر گروه 12 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اضطراب و افسردگی بک و سنجش هموگلوبین گلیکوزیله بود. گروه آزمون به مدت سه ماه تحت آموزش کارگاهی جلسات گروهی رواندرمانی چندوجهی لازاروس (12 جلسه هفتگی 90 دقیقهای) قرار گرفتند که در بهار و تابستان 1394 در مرکز بهداشت ثامن مشهد برگزار شد. گروه شاهد نیز در لیست انتظار قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره با کمک نرمافزارSPSS استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج حاکی از آن است که درمان چندوجهی لازاروس به طور معنیداری (001/0=<em>P</em>) باعث کاهش علایم افسردگی، اضطراب و کاهش میزان قند خون زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با گروه شاهد شده است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> در مجموع، درمان چندوجهی لازاروس میتواند برای کاهش علایم اضطراب، افسردگی و علایم جسمانی بیماران دیابتی، موثر واقع شود.
افسردگی,اضطراب,درمان چند وجهی لازاروس,دیابت نوع 2,قند خون
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11131.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11131_7e388c93db680316f215780ca5c62bf5.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
20
4
2018
06
22
ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی پرسشنامه فضای انگیزشی تقویتی و تضعیفی ایجاد شده توسط مربی
257
264
FA
ولیاله
کاشانی
استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
احمد
نیکروان
استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
طاهره
نجفی
دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
t.najafi.sp@gmail.com
10.22038/jfmh.2018.11139
<strong>مقدمه:</strong> جو انگیزشی، به درک ورزشکار از شیوهها، ساختارها و انتظارات وضعی برمیگردد که رشد هدفگراییهای خاص را از طریق انتقال بین شیوههای انگیزشی تکلیفگرا و خودگرا جهت میدهد. هدف از پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی پرسشنامه فضای انگیزشی تقویتی و تضعیفی ایجاد شده توسط مربی بود.<br /><strong>روشکار:</strong> در این پژوهش تعداد 335 دختر و پسر (235پسر و 100 دختر) در سطوح مختلف مهارتی و در رشتههای مختلف، به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و نسخهی فارسی پرسشنامه فضای انگیزشی تقویتی و تضعیفی ایجاد شده توسط مربی را تکمیل کردند. به منظور بررسی روایی سازه عاملی از تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی از ضریب همبستگی درون طبقهای در روش آزمون مجدد استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشاندهندهی برازش مطلوب نسخهی فارسی پرسشنامه فضای انگیزشی تقویتی و تضعیفی ایجاد شده توسط مربی است. شاخصهای برازندگی (07/0 =RMSEA، 88/0 =CFI، 88/0 =TLI)، همسانی درونی و پایایی زمانی (77/0)، از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس نتایج، نسخهی فارسی پرسشنامه فضای انگیزشی تقویتی و تضعیفی ایجاد شده توسط مربی از روایی و پایایی قابل قبولی در بین ورزشکاران ایرانی برخوردار است و قابلیت این را دارد که ورزشکاران، مربیان و پژوهشگران از آن استفاده کنند.
انگیزش,خودمختاری,دستیابی,روانسنجی,ورزشکاران
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11139.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_11139_84d3eff55ef6d796d6b36515c3412c73.pdf