%0 Journal Article %T اثربخشی برنامه‌های ضد قلدری مدرسه بر توان‌مندی معلمان زن در مدیریت رفتار قلدری دانش‌آموزان %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A واحدی, شهرام %A فتحی آذر, اسکندر %A گل پرور, فرشته %D 2016 %\ 02/20/2016 %V 18 %N 2 %P 68-75 %! اثربخشی برنامه‌های ضد قلدری مدرسه بر توان‌مندی معلمان زن در مدیریت رفتار قلدری دانش‌آموزان %K دانش‌آموز %K رفتار %K قلدری %K کارآمدی %K معلم %R 10.22038/jfmh.2016.6534 %X مقدمه: قلدری یکی از پدیده‌های پیچیده در مدارس است. توانمندی معلمان در مدیریت رفتار قلدری، با وقوع و تداوم آن، رابطه‌ی نزدیکی دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش شناخت و مقابله با قلدری به معلمان بر راهبردهای مدیریت رفتار کلاس و خودکارآمدی ادراک شده‌ی معلمان می‌باشد. روش‌کار: جامعه‌ی آماری این پژوهش بالینی شامل تمام معلمان زن دوره‌ی ابتدایی شهرستان اهر در سال تحصیلی 92-1391 بود. تعداد 40 نفر از معلمان به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامه‌های راهبردهای مدیریت رفتار کلاس و خودکارآمدی معلمان استفاده شد. برنامه‌ی طراحی شده برای گروه آزمون با محتوای شناخت و مقابله با قلدری دانش‌آموزان، در 6 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای انجام شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم‌افزار  SPSSنسخه‌ی 15 تحلیل شدند. یافته‌ها: بنا بر نتایج، آموزش توانسته است تغییرات معنی‌داری در انتخاب بین راهبردهای جرأت‌مندی دفاع (005/0=P)، اجتناب از دفاع (00/0=P) و جدا کردن دانش‌آموزان از یکدیگر (01/0=P)  و کارآمدی ادراک شده‌ی معلمان در مدیریت رفتار کلاس (001/0=P) در مقایسه با گروه شاهد به وجود آورد. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد آموزش برنامه‌ی ضد قلدری توانسته است بر راهبردهای مدیریت رفتار قلدری و کارآمدی ادراک شده‌ی معلمان در کلاس موثر واقع شود لذا اجرای دوره‌های آماده‌سازی و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای معلمان و مشاوران مدارس برای مواجهه‌ی صحیح با مشکلات رفتاری دانش‌آموزان ضرورت دارد. %U https://jfmh.mums.ac.ir/article_6534_3aad1fff9b0c5f7f222f48d7ecebd9ac.pdf