%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش شناختی–رفتاری ایمن‌‌سازی در برابر استرس بر مهارت‎های مقابله‌ای و کیفیت زندگی زوجین ناسازگار %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A Simi, Zahra %A Makhlooq, Mohsen %A Sarkeshikzadeh, Parvaneh %A Aghayousefi, Alireza %A Ghasemi, Nezamaddin %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 24 %N 3 %P 169-175 %! اثربخشی آموزش شناختی–رفتاری ایمن‌‌سازی در برابر استرس بر مهارت‎های مقابله‌ای و کیفیت زندگی زوجین ناسازگار %K ایمن‌سازی در برابر استرس %K زوجین %K کیفیت زندگی %K مهارت‎های مقابله‌ای %R 10.22038/jfmh.2022.20350 %X  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی–رفتاری ایمن‌‌سازی در برابر استرس بر مهارت های مقابله ای و کیفیت زندگی زوج های ناسازگار انجام شد. روش‌ کار: در این مطالعه، از بین زوج‌های ناسازگار مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره شهرستان کازرون، 24 زوج انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش ده جلسه برنامه ایمن سازی در برابر استرس را دریافت کردند و گروه شاهد در لیست انتظار قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سبک های مقابله ای اندلر و پارکر، پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-18 و روش کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش شناختی-رفتاری به طور موثری استرس را کاهش داده و کیفیت زندگی زوجین را بهبود می بخشد (P= 0.001). این رویکرد همچنین سبک های مقابله ای را برای زوجین افزایش داد (P= 0.001). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد آموزش ایمن سازی در برابر استرس می‌تواند با افزایش سبک‌های مقابله‌ای حل مسئله، کیفیت زندگی زوج‌های ناسازگار را افزایش دهد. %U https://jfmh.mums.ac.ir/article_20350_2d4bbcfdefc3aba2df88522693cbd698.pdf