%0 Journal Article %T مقایسه ی اثربخشی درمان گروهی شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان گروهی شناختی رفتاری بر عزت نفس دانش آموزان دختر %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A یوسفیان, فهیمه %A اصغری پور, نگار %D 2013 %\ 09/23/2013 %V 15 %N 59 %P 205-215 %! مقایسه ی اثربخشی درمان گروهی شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان گروهی شناختی رفتاری بر عزت نفس دانش آموزان دختر %K دانش آموز %K درمان شناختی رفتاری %K عزت نفس %K گروه درمانی %R 10.22038/jfmh.2013.1836 %X مقدمه: هدف این پژوهش، مقایسه‌ی اثربخشی درمان گروهی شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان گروهی شناختی‌رفتاری بر عزت نفس دانش‌آموزان دختر می‌باشد. روش‌کار: پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی می‌باشد. جامعه‌ی آماری شامل تمام دانش‌آموزان دختر پایه‌ی اول دبیرستان‌های دولتی شهرستان سرخس در سال 1391 می‌باشد. آزمودنی‌ها به شیوه‌ی تصادفی، انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. دو گروه به مدت دوماه تحت درمان شناختی‌رفتاری و درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی قرار گرفتند (هشت جلسه‌ی دو ساعتی) در حالی که گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. پرسش‌نامه‌ی عزت نفس کوپراسمیت قبل و بعد از آموزش به آزمودنی‌ها داده شد. داده‌های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس یک‌سویه، آزمون تعقیبی دانکن و نرم‌افزار SPSS تحلیل گردید. یافته‌ها: درمان گروهی شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و درمان شناختی‌رفتاری در مقایسه با گروه شاهد، تاثیر مثبتی بر بهبود عزت نفس داشته‌اند (0001/0P< و 56/21=F) اما تفاوت این دو گروه به صورت معنی‌داری نبوده است. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد درمان شناختی‌رفتاری و درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در افزایش عزت نفس موثر می‌باشند. %U https://jfmh.mums.ac.ir/article_1836_f6af8e152a08f4abe10a2feea5a5690e.pdf