%0 Journal Article %T مقایسه اثربخشی مداخله روانشناختی مبتنی بر مدل شناختی - رفتاری و مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر عملکرد ورزشی تیراندازان: پیگیری دو ماهه %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A صمدی, حسین %A گورکی, هادی %A بیدکی, رضا %A دهقانی زاده, جلال %A رضوی, سید حسین %A افکاری شهرستانی, زهرا %D 2017 %\ 04/21/2017 %V 19 %N شماره 3-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری %P 401-409 %! مقایسه اثربخشی مداخله روانشناختی مبتنی بر مدل شناختی - رفتاری و مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر عملکرد ورزشی تیراندازان: پیگیری دو ماهه %K شناختی رفتاری %K ذهن آگاهی %K عملکرد ورزشی %R 10.22038/jfmh.2017.11609 %X مقدمه: مطالعات اندکی روی اثر مداخلات شناختی رفتاری و ذهن آگاهی بر عملکرد ورزشی ورزشکاران صورت گرفته است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی 6 هفته آموزش راهبردهای شناختی رفتاری و تمرینات ذهن آگاهی بر عملکرد ورزشی تیراندازان با پیگیری دو ماهه بود.روش کار: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه تیراندازان پسر استان یزد با دامنه سنی 22-17 سال بود. برای انجام تحقیق 24 تیرانداز حرفه­ای به طور تصادفی در سه گروه آموزش راهبردهای شناختی رفتاری، مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی و کنترل (هر گروه 8 نفر) قرار گرفتند. برای اندازه گیری عملکرد ورزشی از فرم­های مخصوص استفاده شد. برای بررسی تغییرات عملکرد در گروه های سه گانه از آنالیز واریانس با اندازه گیری­های تکراری و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. داده­ها به کمک نرم افزار spss 20تجزیه و تحلیل گردید.یافته­ها:  نتایج نشان داد اگر چه گروه­های آزمایش اثر مثبتی بر نمرات عملکرد ورزشی در مرحله­­ی پس آزمون داشته­اند، این اثر در مرحله­ی پیگیری از بین رفته است. مقایسه­ گروه­ها در مراحل پس­آزمون و پیگیری عملکرد ورزشی نشان می­دهد که بین گروه ذهن­آگاهی با گروه کنترل و گروه شناختی - رفتاری تفاوت معنادار وجود دارد، اما بین گروه کنترل و شناختی- رفتاری تنها در پس­آزمون تفاوت معناداری وجود دارد.نتیجه­گیری: یافته­ها پیشنهاد می­کند که تمرینات ذهن آگاهی می­تواند به عنوان یک روش جدید و نویدبخش در افزایش عملکرد ورزشی تیراندازان مورد استفاده قرار گیرد. %U https://jfmh.mums.ac.ir/article_11609_83c49c8d49f672b077473a3260a28947.pdf