@article { author = {Rastgoo, Fatemeh and Babakhani, Narges}, title = {The relationship between emotional self-regulation and quality of life in twin adolescents and young adults}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی}, pages = {485-490}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2016.8026}, abstract = {Introduction: The aim of this study was to investigate the relationship between emotion regulation and quality of life in twin adolescents and young adults. Materials and Methods: The population of the study population includes all twins and more twins a boy and girl who are twins aged 30-15 years, a member of the cooperative that 260 of them were chosen method available. Data were collected by questionnaires difficulties in emotion regulation, and the SF36 quality of life.  Pearson correlation test was used to test the hypotheses. Results:Results revealed that the difficulty in regulating emotions such as denial of emotional responses (r= -0.212), difficulty handling purposeful behavior (r= -0.304), lack of emotional awareness (r= -0.466), limited access to guidelines set up emotional (r= -0.453) and lack of emotional clarity (r= -0.600) and significant negative correlation with quality of life score. The increasing difficulty with emotional regulation for listed dimensions has been reduced quality of life or the quality of life increases with increasing emotion regulation skills. Conclusion: The results of this research to inform parents of how emotional regulation skills on quality of life multiples can have good effects and training in emotional self-regulation of multiple correct. It is recommended training classes and workshops for parents and twin sons held a few in the field of emotion regulation skills.}, keywords = {Emotion,Quality of life,Self-regulation}, title_fa = {ارتباط بین خودتنظیمی هیجانی با کیفیت زندگی در نوجوانان و جوانان همزاد چندتایی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین خودتنظیمی هیجانی با کیفیت زندگی در نوجوانان و جوانان همزاد چندتایی  است.روش‌کار: جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل تمامی دوقلوها و چندقلوهای دختر و پسری است که در گروه سنی 30-15 سال عضو جامعه همیار دوقلو هستند که 260 نفر از آنان به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌های دشواری های تنظیم هیجانی و کیفیت زندگی SF36 بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد ابعاد دشواری در تنظیم هیجانات از جمله عدم پذیرش پاسخ های هیجانی (r=-0.212)، دشواری دست زدن به رفتار هدفمند (304/0- =r)، فقدان آگاهی هیجانی (466/0- =r)، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی (453/0- =r) و فقدان شفافیت هیجانی (600/0- =r) با نمره کیفیت زندگی همبستگی منفی  و معنی‌دار دارد. یعنی با افزایش دشواری تنظیم هیجانی برای ابعاد ذکر شده کیفیت زندگی کاهش داشته است یا به عبارت دیگر با افزایش مهارت‌های تنظیم هیجانات کیفیت زندگی  افزایش می‌یابد.نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش جهت آگاهی والدین از چگونگی مهارت‌های خودتنظیمی هیجانی بر کیفیت زندگی چندقلوها می‌تواند اثر مطلوبی داشته باشد و باعث آموزش الگوهای صحیح خودتنظیمی هیجانی چندقلوها شود. پیشنهاد می‌گردد کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌های آموزشی هم برای والدین و هم برای فرزندان همزاد چندتایی در زمینه مهارت‌های خودتنظیمی هیجانی برگزار شود.}, keywords_fa = {خودتنظیمی,کیفیت زندگی,هیجان}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8026.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8026_1d843f2d7ab9d73716a12c33882eb9c7.pdf} }