@article { author = {Abbasi-Asl, Roya and Naderi, Habibollah and Akbari, Abbas}, title = {Predicting female students’ social anxiety based on their personality traits}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {6}, pages = {343-349}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2016.7808}, abstract = {Introduction: One of the most important psychological issues reflected more in the social developments is social anxiety disorder. In this context, this paper aims at predicting social anxiety in female students studying in the University of Mazandaran, based on their personality traits. Materials and Methods: The population of this descriptive study consists of all female students in the University of Mazandaran in 2014-2015. The samples are 384 students selected by stratified random sampling. Collecting data of social anxiety, we used Watson and Friend's social anxiety scale (SAD, FNE), and personality inventory short form (NEO) to collect the data of personality traits. The data were analyzed by SPSS 22 and using Pearson's correlation and multiple regression. Results:The results showed that neuroticism was positive and significant predictor of social anxiety (β=0.50, P<0.000). Extroversion (β=-0.32, P<0.000) and agreeableness (β=-0.10, P<0.049) were negative and significant predictors of social anxiety. Openness and conscientiousness were not predictors of social anxiety. Conclusion: The results show that different personality traits can predict different aspects of social anxiety in students.}, keywords = {Personality traits,Social anxiety,Students}, title_fa = {پیش‌بینی میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر بر اساس ویژگی‌های شخصیتی}, abstract_fa = {مقدمه: یکی از مهم‌ترین اختلالات روان شناختی‌ که همراه با تحولات اجتماعی، بیشتر خود را نشان داده، اختلال اضطراب اجتماعی است. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر دانشگاه مازندران بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها صورت پذیرفت.روش‌کار: جامعه آماری این پژوهش توصیفی، شامل تمام دانشجویان دختر دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 94-1393 بود و تعداد 384 نفر دانشجو از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به اضطراب اجتماعی از مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (FNE,SAD) و برای ویژگی‌های شخصیتی از فرم کوتاه پرسش‌نامه‌ی شخصیتی (NEO) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS نسخه‌ی 22 و به روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه (هم‌زمان) انجام پذیرفت.یافته‌ها: نتایج نشان داد که بعد روان‌رنجورخویی، پیش‌بینی‌کننده‌ی مثبت و معنی‌دار اضطراب اجتماعی (000/0P<، 50/0=β) و ابعاد برون‌گرایی (000/0P<، 32/0- =β) و توافق‌پذیری (049/0P<، 10/0- =β)، پیش‌بینی‌کننده‌ی منفی و معنی‌دار اضطراب اجتماعی هستند. ابعاد تجربه‌پذیری و وظیفه‌شناسی، توان پیش‌بینی اضطراب اجتماعی را ندارند.نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر حاکی از این است که ویژگی‌های شخصیتی مختلف پیش‌بینی‌کننده‌های متفاوت از سطوح اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر می‌باشند.}, keywords_fa = {ویژگی‌های شخصیتی,اضطراب اجتماعی,دانشجویان}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_7808.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_7808_a4f892c46c57f58fa039be426b1e2529.pdf} }