@article { author = {Babaei, Ali and Maktabi, Gholamhosen and Behrozi, Naser and Atashafroz, Askar}, title = {The impact of successful intelligence on students' critical thinking and tolerance of ambiguity}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی}, pages = {379-386}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2016.7780}, abstract = {Introduction: Successful intelligence is the combination of analytical, creative and practical capabilities. This helps individuals to adapt, select and change the environment, in order to achieve their goals in life, regarding to the socio-cultural context. The aim of this study was to determine the effectiveness of successful intelligence on university student, Imam Ja'far Sadeqh in Behbahan city. Materials and Methods: In this descriptive study, using simple random sampling method, 50 students were selected and randomly divided into two groups of 25 patients. They were divided into experimental group and control group. Experimental group were taught by successful intelligence package. Both were measured by Watson-Glaser Critical Thinking and tolerance of ambiguity McLean questionnaires in pre-test and post-test. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Results:Results showed that teaching components of successful intelligence has been able to increase students' critical thinking and tolerance of ambiguity. Conclusion: Teaching successful intelligence components and teaching based on this approach in the universities of the country, gives new trends in teaching students and students' learning. It also can open new look in issues around.}, keywords = {Critical Thinking,Intelligence,Studends,Tolerance of ambiguity}, title_fa = {تاثیر آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی و تحمل ابهام دانشجویان}, abstract_fa = {مقدمه: هوش موفق ترکیبی از توانایی‌های تحلیلی، خلاق و عملی است که به افراد برای سازگاری، انتخاب و تغییر محیط به منظور رسیدن به اهداف خود در زندگی، با توجه به بافت فرهنگی–اجتماعی کمک می‌کند.  هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی و تحمل ابهام دانشجو معلمان پسر دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی امام جعفر صادق (ع) بهبهان است. روش‌کار: در این پژوهش توصیفی با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 50 دانشجو انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه 25 نفری به ‌عنوان گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند و گروه آزمون در قالب یک کلاس درسی، مورد آموزش بسته آموزشی هوش موفق قرار گرفت. هر دو گروه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون با پرسش‌نامه‌های تفکر انتقادی واتسون-گلاسر و تحمل ابهام مک لین مورد سنجش قرار گرفتند. در تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها: آموزش مولفه‌های هوش موفق توانسته است تفکر انتقادی و تحمل ابهام را در دانشجویان افزایش دهد. دو خرده‌مقیاس شناسایی مفروضات و تعبیر و تفسیر، از متغیر تفکر انتقادی، تحت تاثیر آموزش هوش موفق بهبود یافتند. نتیجه‌گیری: آموزش مولفه‌های هوش موفق و تدریس بر اساس این رویکرد در دانشگاه‌های کشور، روند جدیدی را در زمینه آموزش و یادگیری دانشجویان ارایه می‌دهد و هم‌چنین می‌تواند نوع نگاه تازه‌ای نسبت به مسایل پیرامون را برای دانشجویان باز گذارد.}, keywords_fa = {تحمل ابهام,تفکر انتقادی,دانشجویان,هوش}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_7780.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_7780_adc97f81269de6af558d900adf3f5352.pdf} }