@article { author = {Abedini, Elahe and Tabibi, Zahra and Ziaee, Parisa and Zarezade Kheibari, Shiva}, title = {A qualitative study on mothers’ experiences from sex education to female adolescents underlining cultural factors}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {4}, pages = {202-211}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2016.7163}, abstract = {Introduction:Sex education may differ depending on the cultural norms of each region and country. A great number of studies show that parents play a very important role in talking to their children about sexual matters. In this context, mother’s position is more prominent, and most teenagers especially girls learn about these issues from their mothers. The present research aimed to deeply understand mothers’ experiences from sex education to their daughters. Materials and Methods: It is a qualitative, phenomenological research study, which was conducted using semi-structured interviews and purposive sampling was conducted until reaching the saturation level. The sample consisted of 13 mothers who lived in Mashhad and had 11- to 18-year-old daughters. Semi-structured interviews were adopted for gathering information and data was analyzed using Morse’s content analysis method. Results: Four main themes, each of which had categories and subcategories, were extracted. The main themes were: “education on puberty and menstruation,” “education on sexual intercourse,” “proper age for sex education,” and “proper person for sex education.” Conclusion: In spite of all cultural developments regarding sex education in families, the dominant culture of society and families is still cautious about certain aspects of sex education and the mothers feel insufficiency about it. Hence, planning and implementing educational interventions for enhancing mothers’ knowledge and a coordination between school and home with regard to this issue seem necessary for achieving better results.}, keywords = {Female adolescents,mothers,Sex education}, title_fa = {مطالعه‌ی کیفی تجارب مادران از آموزش مسایل جنسی به دختران نوجوان با تاکید بر عوامل فرهنگی}, abstract_fa = {مقدمه: آموزش مسایل جنسی بسته به هنجارهای فرهنگی هر منطقه و کشور، متفاوت است. مطالعات زیادی نشان می‌دهند که والدین، نقش بسیار مهمی در صحبت کردن با کودکان‌ در مورد مسایل جنسی ایفا می‌کنند و در این میان، جایگاه مادر بارزتر است و بیشتر نوجوانان به خصوص دختران، این مسایل را از مادران خود فرا‌می‌گیرند. پژوهش حاضر نیز با هدف درک عمیق تجارب مادران از آموزش مسایل جنسی به فرزندان دختر انجام شد. روش‌کار: این پژوهش مطالعه‌ای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. نمونه‌گیری با استفاده از روش مبتنی بر هدف و تا حد رسیدن به اشباع انجام گرفت. نمونه‌ی مطالعه 13 مادر دارای فرزند دختر 11 تا 18 ساله‌ی ساکن در شهر مشهد بودند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته استفاده شد و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوای مورس صورت گرفت. یافته‌ها: در طی پژوهش 4 مضمون اصلی که هر کدام حاوی طبقات و زیرطبقاتی بودند، استخراج شد. مضامین اصلی عبارت بودند از: "آموزش درباره‌ی بلوغ و قاعدگی"، "آموزش درباره‌ی رابطه‌ی جنسی"، "سن مناسب برای آموزش مسایل جنسی" و "فرد مناسب برای آموزش مسایل جنسی". نتیجه‌گیری: با وجود تمام تحولات فرهنگی در خصوص آموزش مسایل جنسی در خانواده‌ها، هم‌چنان فرهنگ عرفی در جامعه و خانواده‌ها با بعضی جوانب آموزش مسایل جنسی با احتیاط برخورد کرده و مادران در این حیطه، احساس عدم کفایت می‌کنند. لذا طراحی و اجرای مداخلات آموزشی جهت ارتقای سطح آگاهی مادران و لزوم هماهنگی و همراهی خانه و مدرسه برای نتیجه‌گیری بهتر ضروری به نظر می‌رسد.}, keywords_fa = {آموزش جنسی,دختران نوجوان,مادران}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_7163.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_7163_123f120391a573d0cad10b60fb9d908e.pdf} }