@article { author = {Asgari, Masoumeh and Amini, Kourosh and Sahbaie, Faezeh}, title = {Prevalence of social phobia disorder in high school students in Abhar city, Iran}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {1}, pages = {42-47}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.6254}, abstract = {Introduction: Social phobia is one of the most prevalent anxiety disorders in adolescence years. This disorder owns negative effects on overall health and performance of this group of society people. The aim of this study is determination the prevalence of social phobia disorder among high school students in Abhar city.  Materials and Methods: In this cross-sectional/descriptive study, numbers of 5526 high school students during academic year of 2011-2012 in both of two genders were selected. Participants were studied by using Liebowitz questionnaire through anonymity principle. In addition, the information related to their demographic features was also collected. SPSS software (version 17) was used for statistical analyses. Absolute and relative frequency distribution was applied to describe data and chi-square test was used to determine and compare the ratio of social phobia disorder according to field variables.  Results: Totalprevalence of social phobia disorder was 17.2% in the population. The study showed that female gender (P=0.000), age (P=0.001), single marital status (P=0.001), low population of family (P=0.003), parents’ elementary and middle education (P =0.001), mother’s house maker being (P=0.012), father’s free job (P=0.002), urbanism (P=0.000) and family’s average income (P=0.000) have relation with higher prevalence of disorder.  Conclusion: The prevalence of social phobia disorder is high among high school students in Abhar city. Findings can help the decision-makers of health and hygiene in implementing a kind of comprehensive strategy in population regarding interference of mental health promotion arena and preventing from infecting into social phobia disorder.}, keywords = {Adolescents,Prevalence,Social phobia Disorder}, title_fa = {میزان شیوع اختلال فوبیای اجتماعی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه‌ی شهرستان ابهر}, abstract_fa = {مقدمه: فوبیای اجتماعی یکی از شایع‌ترین اختلالات اضطرابی سنین نوجوانی است. این اختلال دارای اثرات منفی بر سلامت کلی و عمکرد این گروه از افراد جامعه می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع فوبیای اجتماعی در دانش‌آموزان  مقطع متوسطه‌ی شهرستان ابهر انجام شد. روش‌کار: در این مطالعه‌ی توصیفی- مقطعی، تعداد 5526 دانش‌آموز مقطع متوسطه‌ی شهرستان ابهر در طول سال تحصیلی 1390-1389 از هر دو جنس با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. مشارکت‌کننده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ی لایبویتز و مشخصات جمعیت‌شناختی با رعایت اصل گمنامی مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل‌های آماری و توصیف داده‌ها با استفاده از جداول توزیع فراوانی مطلق و نسبی و به منظور تعیین و مقایسه‌ی نسبت شیوع اختلال فوبیای اجتماعی بر اساس متغیرهای زمینه‌ای از مجذور خی و نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 17 استفاده شد. یافته‌ها: شیوع کلی فوبیای اجتماعی در جمعیت مورد بررسی 2/17 درصد بود.  جنسیت مونث (000/0=P)، سن (001/0=P)، تجرد (001/0=P)، کم‌جمعیت بودن خانواده (003/0=P)، تحصیلات والدین در حد ابتدایی و متوسط (001/0=P)، خانه‌دار بودن مادر (012/0=P)، شغل آزاد پدر (000/0=P)، شهرنشینی (000/0=P) و درآمد متوسط خانواده (000/0=P)  با میزان شیوع بالاتر اختلال ارتباط دارند. نتیجه‌گیری: اختلال فوبیای اجتماعی در میان دانش‌آموزان مقطع متوسطه‌ی شهرستان ابهر از شیوع بالایی برخوردار است. یافته‌های مطالعه می‌تواند به تصمیم‌گیرندگان سلامت و بهداشت در اجرای نوعی راهبرد جامع در جمعیت مورد مطالعه در راستای مداخلات عرصه‌ی ارتقای سلامت روان و جلوگیری از ابتلا به اختلال فوبیای اجتماعی، کمک‌ نماید.}, keywords_fa = {Adolescents,Prevalence,Social phobia Disorder}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6254.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6254_cf2f0a00a935a4af18b91d474dae84e4.pdf} }