@article { author = {Arjmandi, Shohreh and kikhavandi, Sattar and Sayehmiri, Kourosh}, title = {Prevalence of attention deficit hyperactivity disorder among primary school children according to teachers and parents' report: Systematic review and meta-analysis study}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {17}, number = {5}, pages = {213-221}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.4767}, abstract = {Introduction: Attention deficit hyperactivity disorders (ADHD) is the most common psychiatric disorder diagnosed in primary school children's psychiatric outpatient clinics. Many researchers have used the data provided by parents and teachers in diagnosing children with ADHD. The aim of this meta-analysis study is to estimate of prevalence of ADHD through the perspective of teachers and parents in school children in Iran. Materials and Methods: Overall 16 articles were extracted, by searching the databases: SID, Magiran, GoogleScholar and etc. in the years 1996 to 2011 in Iran. Data were analyzed by random effects model of meta-analysis. Study heterogeneity was assessed using the I2 index. To investigate the relationship between years of study and sample size, meta-regression was used. Data analysis was done with R and Stata software version 11.2.  Results: In 16 articles, in a total sample of 14,891 primary school children aged 7 to 12 years, the pooled prevalence ADHD by parents and teachers agreement was 8%, prevalence of ADHD was 20% according to parents and 20% according to teachers.  Conclusion: This study shows that the prevalence of ADHD is moderate. This issue indicated the necessity of students’ mental health care as the future of the country, and the need to identify and treatment groups at risk by revealing and responsible institutions.}, keywords = {Attention deficit hyperactivity disorder,Children,Prevalence}, title_fa = {بررسی میزان شیوع اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی در دانش‌آموزان دبستانی از دید معلمان و والدین: مطالعه‌ی مروری سیستماتیک و فراتحلیل}, abstract_fa = {مقدمه: اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی شایع‌ترین اختلال روان‌پزشکی تشخیص داده شده در کلینیک‌های سرپایی روان‌پزشکی در کودکان دبستانی است. بسیاری از محققان از اطلاعات معلمان و والدین جهت تشخیص کودکان مبتلا استفاده نموده‌اند. هدف از این مطالعه، بررسی فراتحلیلی این اختلال در دانش‌آموزان دبستانی از دید معلمان و والدین می‌باشد. روش‌کار: با جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی Magiran، SID، GoogleScholar و غیره، تعداد 16 مقاله جمع‌آوری شد و وزن هر مطالعه با توجه به تعداد نمونه و میزان شیوع از توزیع دوجمله‌ای محاسبه شده است. داده‌ها با استفاده از روش فراتحلیلی مدل اثرات تصادفی و با نرم افزار R و Stata نسخه‌ی 2/11تحلیل شدند. یافته‌ها: در این مطالعه 16  مقاله که بین سال‌های 1375 تا 1390 انجام گرفته بودند، وارد تحلیل شدند. تعداد کل نمونه 14891 دانش‌آموز 12-7 ساله مقطع دبستان بود. میزان شیوع نقص توجه-بیش‌فعالی بر اساس توافق نظر والدین و معلمان  در کل 8 درصد به دست آمد. میزان شیوع نقص توجه-بیش‌فعالی از دید والدین در کل 20 درصد و از دید معلمان نیز در کل20 درصد به دست آمد. نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان می‌دهد که شیوع اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی در حد متوسط است لذا  لزوم اهمیت سلامت روانی دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور و ضرورت شناسایی، درمان و پی‌گیری گروه‌های در معرض خطر توسط نهادهای مسئول و مرتبط آشکار می‌گردد.}, keywords_fa = {اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی,شیوع,کودکان}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4767.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4767_40eedcd132cab4a31c16acf659b0d0a8.pdf} }