@article { author = {Saffarian, Mohammadreza and Ashoori, Jamal}, title = {Investigation the relationship of locus of control, personality traits, self-esteem and religiosity orientation with discipline desired behavior}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {16}, number = {63}, pages = {222-232}, year = {2014}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2014.3546}, abstract = {Introduction: Psychological constructs such as locus of control, personality traits, self-esteem and religiosity orientation play an important role in creating discipline desired behavior. This research aimed to investigate the relationship between locus of control, personality trait, self-esteem and religiosity with discipline desired behavior. Materials and Methods: This is a descriptive analytical study of correlation type. The statistical population includes all students in English language, elementary education and family study of Islamic Azad University of Mashhad unit in 2013-14 academic years. For this research, 200 students (134 girls and 66 boys) were selected using stratifies randomly sampling. All of them completed the questionnaires of locus of control, personality trait, self-esteem, religiosity and discipline desired behavior. The data were analyzed with using the SPSS-19 software and by method of step wise regression. Results: The findings showed a positive and significant relationship between internal locus of control, openness, Agreeableness, conscientiousness, self-esteem, internal religiosity in level (P<0.01) and extroversion in level (P<0.05) with discipline desired behavior and a negative and significant relationship between neuroticism in level (P<0.05) with discipline desired behavior. Conscientiousness, self-esteem, neuroticism and internal religiosity in one predicted model predicted 46 percent of variance of discipline desired behavior and also share of conscientiousness in prediction discipline desired behavior was over of other variables.  Conclusion: The most important predictor of discipline desired behavior was conscientiousness, self-esteem, neuroticism and internal religiosity. So in order to increase discipline desired behavior, the first is to teach conscientiousness and self-esteem, then offer ways for reduce conscientiousness and finally teach internal religiosity.}, keywords = {Behavior,Discipline,Locus of control,Orientation,Personality traits,Religion,Self-Esteem}, title_fa = {بررسی رابطه ی منبع کنترل، صفات شخصیت، عزت نفس و جهت گیری مذهبی با رفتار مطلوب انضباطی}, abstract_fa = {مقدمه: سازه‌های روان‌شناختی مانند منبع کنترل، صفات شخصیت، عزت نفس و جهت‌گیری مذهبی در ایجاد رفتار مطلوب انضباطی نقش مهمی دارند. این پژوهش با هدف بررسی روابط میان منبع کنترل، صفات شخصیت، عزت نفس و جهت‌گیری مذهبی با رفتار مطلوب انضباطی انجام شد. روش‌کار: این مطالعه‌ی توصیفی–تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری شامل دانشجویان رشته‌های زبان انگلیسی، آموزش ابتدایی و مطالعات خانواده‌ی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال تحصیلی 93-1392 بودند. 200 دانشجو (134 دختر و 66 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. آن‌ها پرسش‌نامه‌های منبع کنترل، صفات شخصیت، عزت نفس، جهت‌گیری مذهبی و رفتار مطلوب انضباطی را تکمیل کردند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 19 و روش رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافته‌ها: میان منبع کنترل درونی، پذیرش، سازگاری، وظیفه‌شناسی، عزت نفس، جهت‌گیری مذهبی درونی در سطح (01/0P<) و برون‌گرایی در سطح (05/0P<) با رفتار مطلوب انضباطی، رابطه‌ی مثبت و معنادار و میان روان‌رنجورخویی در سطح (05/0P<) با رفتار مطلوب انضباطی، رابطه‌ی منفی و معنادار وجود داشت. وظیفه‌شناسی، عزت نفس، روان‌رنجورخویی و جهت‌گیری مذهبی درونی در یک مدل پیش‌بین توانستند 46 درصد از واریانس رفتار مطلوب انضباطی را پیش‌بینی کنند و نیز سهم وظیفه‌شناسی در پیش‌بینی رفتار مطلوب انضباطی بیش از سایر متغیرها بود. نتیجه‌گیری: مهم‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های رفتار مطلوب انضباطی، وظیفه‌شناسی، عزت نفس، روان‌رنجورخویی و جهت‌گیری مذهبی درونی بودند. برای افزایش رفتار مطلوب انضباطی نخست باید به آموزش وظیفه‌شناسی و عزت نفس پرداخت، سپس برای کاهش روان‌رنجورخویی راهکارهایی ارایه کرد و در نهایت به آموزش جهت‌گیری مذهبی درونی اقدام کرد.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3546.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3546_ab6e2c9fc069c0fb1ceeafd4ffc9d32a.pdf} }