@article { author = {Ghazanfari, firoozeh}, title = {The role of personal and social identity on the well – being of girls and boys University Students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {8}, number = {32}, pages = {123-130}, year = {2006}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2006.1810}, abstract = {Social identity theory argues there are two distinct aspects of the self-concept namely, Social and Personal Identity. It posits that individuals strive to maintain or enhance not only a positive personal identity but also a positive collective identity. Although theorists suggest that social identities should have positive effects on the lives of group members, only a few studies have assessed the relation between collective identity and well-being. Purpose: The purpose of the present study is to examine the relationship collective and personal self-esteem with subjective well-being (SWB) in two groups of the girls and boys college students. Methods and Materials: Participants were 85 female and 62 male undergraduate students at the Loorestan University. Each participant was tested by the Collective self-esteem scale (CSE), the Rosenberg self-esteem scale, the satisfaction with life scale (SWLS) and the positive and negative affect scale (PANAS). Results: The results show that in the girls versus boys the reliable relation between collective self-esteem and SWB is more than the personal self-esteem and SWB. Discussion: Thus our data suggest that in the boy students, both individuals’ evaluations of themselves (Personal self-esteem) and their evaluations of their in groups (Collective Self-esteem) play mutual roles in well – being. But girls’ well – being makes sense in connection with others and their own positive senses include a minor life satisfaction.}, keywords = {Social identity,personal identity,self – evaluation,well – being}, title_fa = {بررسی مقایسه ای بهزیستی دانشجویان دختر و پسر بر حسب ارزیابی از هویت اجتماعی و هویت فردی}, abstract_fa = {مطابق نظریه هویت اجتماعی ، مفهوم خود دارای دو جزء یعنی هویت فردی و هویت اجتماعی است. بر اساس این نظریه، انسان تلاش می کند تا هویت اجتماعی مثبت را همچون هویت فردی مثبت حفظ و نگهداری کند. با وجود نظریه های متعددی که پیشنهاد می کند هویت های اجتماعی روی زندگی اعضاء گروه اثرات مثبتی دارد، اما فقط اندک مطالعاتی در مورد رابطه بین هویت جمعی و بهزیستی صورت گرفته است. هدف : هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه هویت جمعی و فردی و نقش ارزیابی کننده آنها (احترام به خود جمعی و فردی) با بهزیستی در دو گروه دانشجویان دختر و پسر است. روش کار : در این تحقیق از روش همبستگی استفاده شد. نمونه های آماری شامل 85 دانشجوی دختر و 62 دانشجوی پسر مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه لرستان می باشد. ابزار اندازه گیری عبارت بود از پرسش نامه اطلاعات شخصی، مقیاس احترام به خود جمعی، مقیاس احترام به خود روزنبرگ، مقیاس رضایتمندی زندگی کلی داینر و پوت، مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی که توسط واتسون، کلارک و تلجن ساخته شده است. روش های آماری در تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام شد و به وسیله آزمون مقایسه میانگین های دو گروه مستقل و محاسبه ضرایب همبستگی، آزمون فرضیه ها به عمل آمد. نتایج: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین احترام به خود جمعی بین دختران و پسران وجود دارد (005/0< p و44/2 = t) . همچنین در دختران احترام به خود جمعی بیش از احترام به خود فردی با بهزیستی رابطه دارد. در حالی که در پسران عکس این رابطه مشاهده شد. بحث و نتیجه گیری : بنابراین به نظر می رسد در پسران ارزیابی از هویت فردی و جمعی نقش دو جانبه ای با بهزیستی دارد. اما در دختران، بهزیستی بیشتر در ارتباط با دیگران معنا می یابد و احساسات مثبت نسبت به خود فردی بخش کوچکتری از خشنودی و رضایتمندی زندگی آنان را تشکیل می دهد.}, keywords_fa = {هویت اجتماعی,هویت شخصی,ارزیابی از خود,بهزیستی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1810.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1810_c8a3ba6f253ffb84431a023ee787be9e.pdf} }