@article { author = {akbari, mohamad}, title = {Study of emotional intelligence of Arak University students and it's relation with computer anxiety}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {9}, number = {36}, pages = {44-56}, year = {2007}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2007.1783}, abstract = {:Today, emotionalintelligencehasgainedaparticularimportance. Therefore, the present study was performed aiming at surveying emotional intelligence and its relation with computer anxiety of Arak university students. Methods and Materials: This descriptive study of (correlation type) analyzes student’s Emotional intelligence and it's relation with computer anxiety. The statistical population consisted of all students of Arak university (faculties of Engineering, Science and Humanities).The sample consisted of 370 students selected based on Random Classification method. in order to analyze data, Statistical regression, Pearson’s correlation and T-test were used. Data was collected through two kinds of questionnaires [Emotional intelligence, Computer Anxiety questionnaires]. Findings: Findings indicated a meaningful relation (p<0.01) between emotional intelligence, its sub-components and computer anxiety. They showed that only self-awareness, self-motivation and social consciousness, among emotional intelligence sub-components, and field, among individual variables, are effective on estimating computer anxiety while there wasn't meaningful difference between computer anxiety and emotional intelligence in terms of their effect on sex-dependant variability of the means. Conclusion: consideringthe low level of emotional intelligence among students the meaningful relation between emotional intelligence and computer anxiety, it seems very important take to emotional intelligence in to consideration students mental health improve and help them do their tasks more successfully; hence it is suggested that educational authorities pay more attention tp emotional intelligence.}, keywords = {Intelligence,Gmoyjonal intelligence,Anxiety,computer anxiety}, title_fa = {بررسی هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با اضطراب رایانه}, abstract_fa = {امروزه هوش هیجانی اهمیت روز افزونی در ابعاد مختلف زندگی افراد، اعم از تحصیل و یا حرفه یافته است. این پژوهش نیز با هدف بررسی هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با اضطراب رایانه انجام گرفت. روش کار : در این مطالعه توصیفی (از نوع پیمایشی و همبستگی) در مجموع370 دانشجوی ترم سوم و چهارم دانشگاه اراک که در دانشکده های ادبیات و علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه تحصیل می کردند به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسش نامه استاندارد شده در این زمینه استفاده گردید که عبارتند از: پرسش نامه هوش هیجانی شرینگ و پرسش نامه اضطراب رایانه هنسن و همکاران. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون آماری و آزمون t استفاده گردید. نتایج : یافته های پژوهشی نشان داد دانشجویان دانشگاه اراک از هوش هیجانی بالاتر از متوسط و پایین تر از عالی برخوردارند. بین هوش هیجانی و خرده مؤلفه های آن با اضطراب رایانه رابطه معنادار منفی وجود دارد (01/0p=). همچنین در بررسی تأثیر خرده مولفه های هوش هیجانی و متغیرهای فردی (جنسیت، رشته تحصیلی، معدل و ...) در پیش بینی متغیر ملاک (اضطراب رایانه) نتایج نشان داد که تنها خود آگاهی، هوشیاری اجتماعی و خود انگیزی در پیش بینی متغیر ملاک تأثیر معناداری دارند(001/0p<) و از متغیر های فردی تنها رشته تحصیلی در پیش بینی اضطراب رایانه تأثیر معناداری داشت (01/0p=). بین میانگین نمرات پسران و دختران در متغیرهای هوش هیجانی و اضطراب رایانه تفاوت معنا داری مشاهده نشد. بحث: با توجه به بالا نبودن هوش هیجانی در دانشجویان و وجود رابطه معنادار منفی بین هوش هیجانی و اضطراب رایانه به نظر می رسد توجه به هوش هیجانی برای بهبود بهداشت روانی و موفقیت در عملکرد دانشجویان از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار باشد. لذا پیشنهاد می گردد تا در برنامه درسی دانشگاه ها به هوش هیجانی و لزوم ارتقاء آن در دانشجویان توجه لازم به عمل آید.}, keywords_fa = {هوش,هوش هیجانی,اضطراب,اضطراب رایانه}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1783.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1783_fa83e9f13f973f0da03d785de0aa0c74.pdf} }