@article { author = {Heydari Allah Abad, Taktam and Talepasand, Siavash and Rahimian Booger, Isaac}, title = {The effectiveness of positive education intervention on happiness, depression, academic satisfaction, and academic achievement}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {6}, pages = {379-386}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14821}, abstract = {Introduction: Positive psychology is a type of psychology focuses on a topic beyond illnesses and disabilities. Unlike other approaches that focus on problems and weaknesses, it focuses on positive emotions and quality of life. This study was performed to determine the effectiveness of positive education intervention on happiness, depression, academic satisfaction, and academic achievement.Materials and Methods: This clinical trial conducted on high school female students in Shahroud city in the academic year of 2015-16. The participants were selected voluntarily among students of two schools then they divided into experimental group (n=15) and control group (n=15) randomly. The experimental group received 14 sessions of positive education. After intervention, both groups completed the Oxford Happiness Questionnaire, Beck Depression Inventory, and Hubner Academic Satisfaction. Data were analyzed using multivariate analysis of variance.Results: Findings showed that positive intervention had a significant effect on happiness (P=0.005), depression (P=0.037) and academic achievement (P=0.031), but it had no significant effect on academic satisfaction (P=0.058).Conclusion: It seems that positive intervention is a good strategy to increase happiness and academic achievement and decrease depression in students.}, keywords = {Academic achievement,Depression,Happiness,Positive education}, title_fa = {اثربخشی مداخله‌آموزش مثبت‌نگر بر شادکامی، افسردگی، رضایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی}, abstract_fa = { مقدمه: روان­شناسی مثبت نوعی از روان­شناسی است که هدف اصلی آن تمرکز کردن بر موضوعی فراتر از بیماری ها و ناتوانی­ها می­باشد. بر خلاف روش­های دیگر که بر مشکلات و نقاط ضعف تمرکز دارند این روش بر احساسات مثبت و زندگی با کیفیت متمرکز است. این تحقیق به منظور تعیین اثربخشی مداخله­آموزش مثبت­نگر بر شادکامی، افسردگی، رضایت تحصیلی و  پیشرفت تحصیلی انجام گرفت.روش کار: این پژوهش بالینی بر روی دانش آموزان دختر در دوره متوسطه شهرستان شاهرود در سال تحصیلی 94-95 اجرا شده است. گروه آزمون (15 نفر) و گروه شاهد (15 نفر) از دو مدرسه دخترانه این شهرستان به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و با روش تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمون 14 جلسه تحت آموزش مثبت­­نگر قرار گرفتند. بعد از مداخله، هر دو گروه پرسشنامه های شادکامی آکسفورد­، افسردگی بک، رضایت تحصیلی هوبنر را تکمیل کردند. داده ها با مدل تحلیل واریانس چند متغیری آزمون شدند.یافته­ها: مداخله مثبت نگر بر شادکامی (005/0=p )، افسردگی (037/0=p ) و پیشرفت تحصیلی (031/0=p )به طور معنادار اثر داشت، ولی بر رضایت تحصیلی اثر معنادار نداشت (058/0=p ). نتیجه­گیری : مداخله مثبت نگر راهکار مناسبی برای افزایش شادکامی و پیشرفت تحصیلی و کاهش افسردگی در دانش آموزان است. }, keywords_fa = {آموزش مثبت نگر,افسردگی,پیشرفت تحصیلی,شادکامی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14821.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14821_e636245319559f0a3df9ba7193250386.pdf} }