@article { author = {moallemy, sedigheh}, title = {On the relationship between mental health, spiritual intelligence and dysfunctional attitudes in students of Systan and Baluchestan University, Southeast of Iran}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {12}, number = {48}, pages = {9-702}, year = {2010}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2010.1033}, abstract = {The main objective of this research was to investigate the relationship between dysfunctional attitude, spiritual intelligence and their effect on mental health in students of Systan and Baluchestan University in 2009-2010.  Materials and Methods: Our sample was included of 370 students (108 males and 255 females) which were assessed with the Spiritual Intelligence Self‐Report Inventory-24 (SISRI-24), Dysfunctional Attitudes Scale (DAS) and General Health Questionnaire (GHQ). The data have been analyzed by Pearson correlation coefficient and regression analysis.  Results: There are significant positive correlations between SISRI-24 scores and GHQ scores (P<0.01) and significant negative correlations between DAS scores and GHQ scores and between DAS scores and SISRI-24 scores (P<0.01). Based on the regression analysis, both spiritual intelligence and dysfunctional attitudes scores could predict students’ mental health.  Conclusion: Students’ spiritual intelligence and dysfunctional attitudes correlate with their mental health.  }, keywords = {Mental health,Dysfunctional attitudes,Spiritual Intelligence}, title_fa = {بررسی رابطه ی سلامت روان، هوش معنوی و افکار ناکارآمد در دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی رابطه‌ی سلامت روان، هوش معنوی و افکار ناکارآمد در دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 88-1387 پرداخته است.   روش‌کار: نمونه‌ی تحقیق شامل 370 دانشجو (108 پسر و 255 دختر) بود. ابزار مورد استفاده، پرسش‌نامه‌ی سلامت عمومی گلدبرگ 4، پرسش‌نامه‌ی افکار ناکارآمد (DAS) و پرسش‌نامه‌ی خودگزارشی هوش معنوی 24 (SISRI-24) بوده است. برای تحلیل نتایج از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی به روش ورود مکرر استفاده شد.  یافته‌ها: بین هوش معنوی و سلامت روان همبستگی مثبت معنی‌دار (01/0P<) و  بین هوش معنوی و افکار ناکارآمد و بین سلامت روان و افکار ناکارآمد نیز همبستگی منفی معنی‌دار وجود دارد (01/0P<). تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش معنوی و نیز افکار ناکارآمد، قادر به پیش‌بینی قسمتی از واریانس سلامت روان می‌باشند.  نتیجه‌گیری: هوش معنوی و افکار ناکارآمد دانشجویان، بر سلامت روان ایشان موثر می‌باشد.  }, keywords_fa = {Mental health,Dysfunctional attitudes,Spiritual Intelligence}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1033.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1033_95062dae9cae89c5fd6d6de2b6d2ea0d.pdf} }