@article { author = {besharat, ali}, title = {Relation of alexithymia with ego defense styles}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {10}, number = {39}, pages = {181-190}, year = {2008}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2008.1673}, abstract = {In this study the relationship between alexithymia and ego defense styles was investigated in a sample of students. The aim of this study was to examine the kind of association exist among alexithymia and its three components including difficulty identifying feelings, difficulty describing feelings, and externally oriented thinking with ego defense styles including mature, neurotic, and immature defense styles. Materials and Methods: Two hundreds and eighty six students (135 boys, 151 girls) from the Tehran University were included in this study. All participants were asked to complete Farsi version of the Toronto Alexithymia Scale (FTAS-20) and Defense Styles Questionnaire (DSQ). Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, multivariate analysis of variance, Pearson’s correlation coefficients, and regression analysis. Results: Alexithymia showed a significant negative association with mature defense style (P< 0.001) as well as a significant positive association with neurotic and immature defense styles (P< 0.001). Conclusion: It can be concluded that alexithymia is associated with ego defense mechanisms.  }, keywords = {Alexithymia,Defense mechanism,Defense style}, title_fa = {نارسایی هیجانی و سبک های دفاعی}, abstract_fa = {در این پژوهش رابطه ی بین نارسایی هیجانی و سبک های دفاعی من در یک نمونه ی دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه ی نوع رابطه ی نارسایی هیجانی و مولفه های آن شامل دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی با سبک های دفاعی من شامل سبک دفاعی رشد یافته، سبک دفاعی نوروتیک و سبک دفاعی رشد نایافته بود. روش کار: 286 دانشجو (135 پسر و151 دختر) از رشته‏های مختلف دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند. از آزمودنی ها خواسته شد نسخه ی فارسی" مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو" (FTAS-20) و "پرسش نامه سبک های دفاعی"(DSQ) را تکمیل کنند. برای تحلیل داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، تحلیل واریانس چند متغیره، ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها: بین نارسایی هیجانی و سبک دفاعی رشد یافته، همبستگی منفی معنادار (001/0P<) و بین نارسایی هیجانی و سبک های دفاعی نوروتیک و رشد نایافته همبستگی مثبت معنادار (001/0P<) وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که نارسایی هیجانی با مکانیسم های دفاعی من رابطه دارد.  }, keywords_fa = {سبک دفاعی,مکانیسم دفاعی,نارسایی هیجانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1673.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1673_d9b8ed3dd6b21ff4299d5d98dc2fc34e.pdf} } @article { author = {lashkaripour, kobra}, title = {Prevalence of post stroke depression and its relationship with disability and lesion location}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {10}, number = {39}, pages = {191-199}, year = {2008}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2008.1675}, abstract = {This study aims to investigation the incidence of depression after stroke and related factors. Materials and Methods: This investigation is a descriptive- analytic study which was conducted in the neurology department of Khatam hospital in 2007. We studied 100 patients with stroke in the first month after stroke, with using the available sampling. Patient's inclusion criteria were age higher than 18, defined place of cerebral lesion with CT scan or MRI, the sensory-motor disorders, Barthel disability index>70 before the stroke. Exclusion criteria were aphasia, consciousness impairment and mini-mental status examination <20. These patients were studied by demographic and Beck Depression Inventory and Bartheldisability index. Data were analyzed by SPSS statistical soft ware with t-test and Chi-square test. Results: We studied 100 (61 men and 39 women) patients, that 42 (42%) persons were depressed. Between physical disability after stroke on the basis of Barthel index and depression were significant relation (қ2=12.322, df =1, P<0.001) but there was no significant relationship between depression and lesion location. Conclusion: It seems there is a significant relation between the amount of physical disability after stroke and the occurrence of depression. }, keywords = {Barthel disability index,Beck Depression Inventory,Depression,Stroke}, title_fa = {بررسی شیوع افسردگی پس از سکته ی مغزی و ارتباط آنبا میزان ناتوانی و محل ضایعه ی مغزی}, abstract_fa = {این مطالعه با هدف بررسی میزان بروز افسردگی پس از سکته ی مغزی و عوامل مرتبط با آن انجام گردید. روش کار: این بررسی یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی و مقطعی است که در 6 ماهه ی نخست سال 1386 در بخش مغز و اعصاب بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان، پس از کسب تایید کمیته ی اخلاق دانشگاه، انجام گردید. تعداد 100 نفر بیمار مبتلا به سکته ی مغزی به روش نمونه‌گیری در دسترس در صورت تمایل و دارا بودن شرایط ورود به مطالعه و نداشتن شرایط حذف از مطالعه در ماه اول پس از سکته ی مغزی مورد ارزیابی قرار گرفتند. این بیماران با استفاده از پرسش نامه ی مشخصات دموگرافیک، آزمون افسردگی بک و شاخص ناتوانی بارتل ارزیابی شدند و داده ها با استفاده از آزمون تی و مجذور خی، با کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: از مجموع 100 بیمار مورد مطالعه (61 مرد، 39 زن) 42 نفر (42%) افسرده بودند. بین میزان ناتوانی جسمی پس از سکته ی مغزی بر اساس شاخص ناتوانی بارتل (60 < BI) و فراوانی افسردگی ارتباط معنی‌داری مشاهده شد (001/0P<) ولی بین افسردگی و محل ضایعه رابطه ی معنی دار مشاهده نگردید. نتیجه گیری: به نظر می‌رسد بین میزان ناتوانی جسمی ناشی از سکته ی مغزی و بروز افسردگی ارتباط معنی دار وجود دارد.  }, keywords_fa = {آزمون افسردگی بک,افسردگی,سکته ی مغزی,شاخص ناتوانی بارتل}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1675.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1675_13735c7ae2bd7f16f75ccbb3cdd9e577.pdf} } @article { author = {farhadi, ali}, title = {Indicators of aggression in draw-a-man test in 9 years boys}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {10}, number = {39}, pages = {199-207}, year = {2008}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2008.1689}, abstract = {Draw-A-Man test (DAM) as projection of a person’s inner world can provide information about people interests, anxieties, defenses and inhibitions. The aim of this study was to investigate indicators of aggression in DAM test in primary male school students. Materials and Methods: In this explanatory study 57 male student in third grade of a primary school of KhorramAbad city were selected by convenience selection. Firstly, according to manual of DAM test, they were asked to draw a person. Then, they were asked to write characters of an aggressive individual, finally they were directed to draw an angry and aggressive person. For the purpose of the study, two drawings were compared with regular TAM. Data were analyzed using descriptive statistics and non-parametric tests such as Sing test, McNemar and Phi(Ф) correlation coefficient. Results: Data analysis showed that, dark lines, red color, mouth form (as bow down), tilted and knotted eyebrow, baldhead or stiffness of hairs and holding aggressive instrument (especially knife) were significantly more common in aggressive men as aggression sign. These indicators had significant frequency in comparison with regular DAM (P<0/001). Conclusion: The results of this study are mainly in accord with other studies about some of aggression indicators. Therefore, the presence of aggression instrument (especially knife) was remarkable in this study. This should be an important issue for families and education authorities, because it is should be related to type of aggressive behaviors which are common in the society.  }, keywords = {Aggression,Boys,Draw-a-man test}, title_fa = {نشانه های پرخاشگری در آزمون نقاشی آدمک در پسران 9 ساله}, abstract_fa = {آزمون نقاشی آدمک به عنوان فرافکنی دنیای درونی می تواند اطلاعاتی در مورد علایق، اضطراب ها، دفاع ها و بازداری فرد نشان دهد. هدف این مطالعه بررسی نشانه های پرخاشگری در آزمون نقاشی آدمک دانش آموزان پسر بود. روش کار: در این مطالعه ی تبیینی، 57 نفر از دانش آموزان پسر پایه ی سوم دوره ابتدایی یکی از مدارس شهر خرم آباد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مطابق دستورالعمل تست آدمک در ابتدا از آن ها خواسته شد تصویر یک فرد را نقاشی کرده و سپس ویژگی های یک فرد پرخاشگر را بنویسند و در آخر تصویر یک فرد پرخاشگر را بکشند. جهت تعیین نشانه های پرخاشگری، نشانه های موجود در نقاشی آدمک پرخاشگر با آدمک معمولی مقایسه گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های غیر پارامتر یک نظیر آزمون علامت، مک نمار وضریب همبستگی فی تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ها: بر اساس تحلیل داده ها، خطوط پررنگ، رنگ قرمز، شکل دهان ( قوس به پایین)، ابروی کج و گره ای، سر بدون مو، موی سیخ شده وگرفتن ابزار پرخاشگری در دست (مخصوصا چاقو) به عنوان نشانه های پرخاشگری در آزمون آدمک پرخاشگر استخراج شدند که به طور معنی داری (001/0P<) از فراوانی بالاتری نسبت به آزمون نقاشی آدمک معمولی برخوردار بودند. نتیجه گیری: بین نتایج این مطالعه درخصوص بعضی نشانه های پرخاشگری با سایر مطالعات هم خوانی وجود دارد. چون در این مطالعه نمایش ابزارهای پرخاشگری به خصوص چاقو قابل ملاحظه بود، این مسئله باید مورد توجه خا�%  }, keywords_fa = {}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1689.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1689_18201502306819aeca4c599b44ed4aa3.pdf} } @article { author = {bayani, ali}, title = {The relationship between the religious orientation and anxiety and depression of university students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {10}, number = {39}, pages = {209-214}, year = {2008}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2008.1690}, abstract = {Human beings tendency to religion is coincidental with the man’s history. Experimental researches show no correlation among findings related to the relationship of religions orientation and mental health .The main purpose of this study was to explore the relationship between the religious orientation and anxiety and depression of university students. Materials and Methods: The main method in this study was descriptive-analytic. The subject was 571 students in Islamic Azad University, Azad Shahr branch, who were chosen randomly .The participants, were 324 male and 247 female students with the average age of 22 years. They answered to the researcher-made questionnaire, Beck Depression Inventory (BDI), religious attitude scale and Spilberger State-Trait Inventory (STAI) .Data were analyzed through SPSS software with descriptive-deductive base, ANOVA and Pearson,s correlation. Results: Data analysis indicated the high negative correlation between the religious orientation and anxiety and depression of university students. With the increase of the student’s religious orientation, their depression and anxiety decreased (P< 0.05). Conclusion: The study indicates the close relationship between the religious orientation and anxiety and depression of university students. Reinforcement and assimilation of religious values in students can lead them toward increased mental health. }, keywords = {Anxiety,Depression,Religious orientation}, title_fa = {بررسی رابطه ی جهتگیری مذهبی بااضطراب و افسردگی در دانشجویان}, abstract_fa = { گرایش انسان به دین با تاریخ بشر مقارن است. پژوهش های تجربی حاکی از عدم هماهنگی یافته ها در خصوص رابطه ی بین جهت گیری مذهبی و بهداشت روانی است. هدف اصلی مطالعه ی حاضر بررسی رابطه ی بین جهت گیری مذهبی با اضطراب و افسردگی در دانشجویان بود. روش کار: روش غالب بر این پژوهش روش توصیفی- همبستگی بود. 571 دانشجو از بین3500 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به طور تصادفی انتخاب شدند.آزمودنی ها 324 نفر زن و 247 نفر مرد با میانگین سنی 22 سال بودند که به پرسش نامه ی جمعیت شناختی محقق ساخته، آزمون افسردگی بک، مقیاس جهت گیری مذهبی و پرسش نامه ی صفت- حالت اشپیل برگر پاسخ دهند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و در سطح توصیفی و استنباطی و با آزمون تحلیل واریانس و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بین جهت گیری مذهبی دانشجویان با اضطراب و افسردگی آن ها رابطه ی معکوس و معناداری از لحاظ آماری وجود داشته و با افزایش جهت گیری مذهبی دانشجویان، افسردگی و اضطراب آن ها کاهش یافت (05/0>P ). نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که بین جهت گیری مذهبی دانشجویان و اضطراب و افسردگی آنان رابطه ی تنگاتنگی وجود دارد لذا به نظر می رسد تقویت و درونی سازی ارزش های دینی می تواند منجر به افزایش سطح بهداشت روانی دانشجویان گردد.}, keywords_fa = {اضطراب,افسردگی,دانشجو,مذهب}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1690.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1690_9e5eaba5e168c89695bc95855514e748.pdf} } @article { author = {khadem, nayre}, title = {Assessment of effect of Quran sound and music on intrauterine insemination}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {10}, number = {39}, pages = {215-220}, year = {2008}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2008.1694}, abstract = {In this study, we’ve evaluated the effects of the voice of Quran and music as two kinds of complementary medicine on the intrauterine insemination. Materials and Methods: This clinical trial study was down on the 327 infertile couples, referred to the infertility center of MashhadUniversity of Medical Science in 2005. Infertile women were selected based on purpose. They divided randomizely into 3 groups include: Quran, music and control. Before, during and after IUI (intrauterine insemination), 110 patients listen to Quran, 105 patients listen to music and 112 patients were control groups. The patients were entered to the study that had good mental health by completing general health questionnaire. Data gathered via observe exam and experience. Analysis was down with use of T-test, Chi-square statistical tests by SPSS and Excel software. Results: Mean of age in the female and male, infertility duration, job, induction ovulation method, endometrial wide and follicular count before treatment were not significantly different in the 3 groups. We had 18 IUI positive cases per cycle (16.36%) in Quran group, this rate in music and control groups were 10 (9.52%) and 6 (5.35%) respectively. Theraputic response was significantly different between music and control groups (P=0.007), which shows the effect of the voice of Quran in infertility treatment, but there was no significant differences between music and control groups (P=0.18) nor between Quran and music groups (P=0.1). Conclusion: The effect of Quran sound on the infertility treatment by intrauterine insemination was more than music.  }, keywords = {Infertility,Intrauterine insemination,Quran,Music}, title_fa = {مقایسه ی تاثیر"آوای قرآن"و موسیقی بر موفقیت تلقیح داخل رحمی اسپرم}, abstract_fa = {یکی از این درمان های مکمل صدا درمانی است که در این مطالعه اثر "آوای قرآن" و موسیقی بر موفقیت تلقیح داخل رحمی اسپرم (آی یوآی) بررسی شده است. روش کار: این کارآزمایی بالینی بر روی 327 زوج نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1383 انجام شد. زنان نابارور کاندید تلقیح داخل رحمی اسپرم (آی یوآی) به صورت" مبتنی بر هدف" انتخاب و به طور تصادفی به 3 گروه تحت"آوای قرآن"، موسیقی و شاهد تقسیم شدند. قبل، طی و بعد از انجام آی یوآی،110 نفر به صوت قرآن و 105 نفر به موسیقی گوش دادند. 112 نفر نیز به عنوان گروه شاهد بودند. بهداشت روان آزمودنی ها با استفاده از پرسش نامه ی سلامت عمومی روان در حد مناسب ارزیابی شد. داده ها به صورت دوسوکور جمع آوری و با آزمون های آماری تی و خی دو با SPSS تحلیل شدند. یافته ها: تفاوت آماری معنی داری بین گروه ها در میانگین سن زن و مرد، مدت ناباروری، شغل زنان و مردان، روش تحریک تخمک گذاری، ضخامت آندومتر و تعداد فولیکول قبل از درمان مشاهده نشد. در گروه "آوای قرآن"، 18 مورد در هر سیکل آی یوآی به درمان پاسخ مثبت دادند (36/16%)، که در گروه موسیقی 10 مورد (52/9%) و شاهد 6 مورد (35/5%) بود. تفاوت پاسخ درمانی بین گروه "آوای قرآن" و شاهد معنی دار (007/0=P) ولی بین گروه موسیقی و شاهد (18/0=P) و گروه "آوای قرآن" و موسیقی(1/0=P) معنی دار نبود. نتیجه گیری: در مجموع تاثیر مثبت آوای قرآن بر نتیجه ی درمان ناباروری از موسیقی بیشتر بود.  }, keywords_fa = {آوای قرآن,تلقیح داخل رحمی اسپرم,موسیقی,ناباروری}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1694.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1694_8b22425374ce64ffb9f66d1333f1d680.pdf} } @article { author = {sarraf, nasrolah}, title = {The effects of aerobic and Yoga training modes on physical self-description components of female university students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {10}, number = {39}, pages = {221-230}, year = {2008}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2008.1695}, abstract = {According to behaviorists physical self-concept can be influence by interventional programs such as physical exercise or weight loss programs. More understanding of physical self-concept formation manner and its affectability ways by proper exercise programs, therefore, play an important role in achieving psychic health and desirable individual behavior. The purpose of the present study was to investigate the effects of aerobic and Yoga training modes on physical self-description components of female students. Materials and Methods: Fifty seven sedentary female students with an age range of 19-25 years from Ferdowsi University who had not had any experience a­bout selected training modes voluntarily took part in the research. They were randomly and equally assigned to two experimental groups (aerobic and Yoga) and one control group. The experimental groups participated in two 60-minute sessions per week for ten weeks in certain related program. During this period, the control group did not engage in any organized exercise program. In order to collect data, physical self-descriptive questionnaire was used at the beginning and at the end of the program. One-Way ANOVA and Post Hoc Tukey test were used for statistical analysis. Results: Physical self-concept and physical activity and strength componentsin Yoga group compared to control group were significantly higher (P<0.05) at the end of 10th week of exercise. In addition, coordination component in Yoga and aerobic groups was significantly higher than control group (P<0.05). Conclusion: The results reveal the relative preference of Yoga exercises for improving some components of physical self-description.  }, keywords = {Aerobic,Female Students,Physical self-description,Yoga}, title_fa = {اثر روش­های تمرینی آیروبیک و یوگا بر مولفه­های خود­ توصیفی بدنی دانشجویان دختر}, abstract_fa = {خود‌ پنداره ی بدنی می‌تواند تحت تاثیر برنامه‌های مداخله‌ای چون ورزش و تمرین بدنی یا برنامه ‌های کاهش وزن قرار گیرد. بنا بر این ادراک بیشتر از نحوه ی شکل‌گیری و شیوه‌های تاثیر پذیری آن به وسیله ی روش‌های تمرینی مناسب، برای نیل به بهداشت روانی و رفتار مطلوب فردی، نقش مهمی را ایفا می‌کند. هدف تحقیق حاضر بررسی اثر روش‌های تمرین آیروبیک و یوگا بر مولفه‌های خود ‌توصیفی بدنی دانشجویان دختر است. روش کار: تعداد 57 دانشجوی دختر غیر‌فعال دانشگاه فردوسی مشهد با دامنه ی سنی 25-19 سال که تجربه‌‌‌ای در روش‌های تمرینی منتخب نداشتند، به صورت داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی و به تعداد مساوی به سه گروه تجربی آیروبیک، یوگا و شاهد تقسیم شدند. آزمودنی‌ها در گروه‌‌های تجربی، به مدت 10 هفته (2 جلسه در هفته و60 دقیقه در هر جلسه) در برنامه ی تمرینی مشخص شرکت کردند، اما آزمودنی‌های گروه شاهد در این مدت در هیچ برنامه تمرینی سازمان‌یافته‌ای شرکت نداشتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش نامه ی خود توصیفی بدنی در شروع و پایان برنامه ی تمرین استفاده شد و داده‌ها از طریق تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافتهها: در پایان دوره ی تمرین، خود پنداره‌ ی بدنی و مولفه‌های قدرت و فعالیت بدنی در گروه یوگا نسبت به گروه شاهد به طور معنی‌ داری بالاتر بود (05/0P<). مولفه ی هماهنگی نیز در گروه یوگا و آیروبیک به طور معنی ‌داری بالاتر از گروه شاهد بود (05/0P<). نتیجهگیری: بر اساس نتایج فوق تمرینات یوگا در بهبود برخی از مولفه‌های خود ‌توصیفی بدنی از مزیت نسبی برخوردار است. }, keywords_fa = {The effects of aerobic and Yoga training modes on physical self-description components of female university students}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1695.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1695_64512947a9b34febd614d7f615adb3b4.pdf} } @article { author = {Hebrani, paria}, title = {Evaluation of stress factors in nurses of different hospital wards}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {10}, number = {39}, pages = {231-237}, year = {2008}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2008.1696}, abstract = {Nurses are at risk for the job-related-stresses, because of their responsibility in preparing convenience, comfort and cure for patients. These stresses affect their mental and physical health. This study aims to evaluate the job-related stressors of nurses in different wards. Materials and Methods: In this cross sectional (2005) study, 150 professional nurses were randomly selected from surgery, burn, psychiatry, emergency and internal wards of Ebn-e-Sina and Imam Reza hospitals. They answered to nurses' stressors questionnaire that evaluates all aspects of self- stress and physical, patients care, management and interpersonal stressors. Data were analyzed through қ2 test, Pearson's correlation, variance analysis and SPSS software. Results: The most important stressors were physicians who could not attend in emergency cases, shortage of working staffs compared to the numbers of patients and caring of end- stage patients. The most severe stressors were about management and the less severe were interpersonal. There was not a significant difference between the mean tension rates of wards. Job stresses of nurses did not relate to any of variables such as age, gender marital status, work shift, job history and working in different wards Conclusion: The most severe job-related stressors in professional nurses are management stressors.  }, keywords = {Hospital wards,nurse,Stressors}, title_fa = {بررسی عوامل تنش زا در پرستاران}, abstract_fa = {پرستاران به علت مواجهه با عوامل تنش زای مختلف در محل کار با هدف تامین سلامت و آسایش بیماران در معرض عوارض جسمانی و روان شناختی متعدد هستند. هدف این مطالعه تعیین عوامل تنش زای مختلف در پرستاران می باشد تا با شناخت بهتر این عوامل جهت کاهش آن ها برنامه ریزی شود. روش کار: این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی مقطعی است. جامعه ی پژوهش 150 نفر از پرستاران بخش های داخلی، جراحی، سوختگی، روان پزشکی و اورژانس بیمارستان های امام رضا(ع) و ابن سینای مشهد در سال 1383 هستند. ابزار پژوهش پرسش نامه ی "عوامل تنش زای پرستاران" بود که عوامل تنش زای بین فردی، مدیریتی، مراقبت از بیمار، فیزیکی و فردی را بررسی می کند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های مجذور خی، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس مورد آنالیز آماری قرار گرفتند. یافته ها: مهم ترین عوامل تنش زا، در دسترس نبودن پزشکان در موارد اضطراری، کمبود کارکنان نسبت به بیماران و مراقبت از بیماران بدحال و رو به مرگ بودند. در بین عوامل تنش زا، عوامل تنش زای مدیریتی بیشترین شدت و عوامل بین فردی کمترین شدت را دارا بودند. میانگین تنش بین بخش های مختلف بیمارستانی تفاوت معناداری نداشت. عوامل تنش زای شغلی پرستاران با هیچ کدام از متغیرهای سن، جنس، وضعیت تاهل، سنوات کاری، نوبت کاری و در نهایت اشتغال در بخش های مختلف بیمارستانی ارتباط معناداری نداشت. نتیجه گیری: بیشترین شدت عوامل تنش زا در پرستاران شاغل بیمارستانی مربوط به عوامل تنش زای مدیریتی است.  }, keywords_fa = {بخش های بیمارستانی,پرستاران,عوامل تنش زا}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1696.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1696_236884d12ff136fcf75a584face7a44b.pdf} } @article { author = {ziaaddini, hasan}, title = {Prevalence of cigarette smoking and relevant factors among school students in south of Iran}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {10}, number = {39}, pages = {239-245}, year = {2008}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2008.1697}, abstract = {The aim of this research was to evaluate the prevalence of cigarette smoking and its relationship with some demographic features, among first and second grade of high school students in Kerman city. Materials and Methods: In this cross – sectional study 860 students (514 girls, 346 boys) were selected randomly in Kerman in 2003. They answered to the self – made questionnaire including issues related to smoking and demographic features and included Fagerstrom test for nicotine dependent. Data analysis was done by SPSS -10 software and using T– test, қ2 and Fisher test. Results: In males 6.1% and in females 6.6% (6.4% totally) had smoked at least once in their life. 1.7% of males and 2.3% of females (2.1%) smoke sometimes. 2.8% of males and 0.4% of females (1.2%) were smokers. So 10.1% of males and 9.7% of females had experienced smoking. About 2.3% of males and 1.2% of females would like to quit smoking. In according to Fagerstrom test, 9 students, 5 males (1.5%) and 4 females (0.8%) were heavy smokers. 27 students, 15 males (4.4%) and 12 females (3.3%) were mild or moderate cigarette users. Conclusion: Cigarette smoking abuse is significantly high among teenagers in Iran therefore preventive activities should be directed in that way. This study showed that the prevalence of smoking was higher among boys but smoking for fun intentions was more in girls.  }, keywords = {Cigarette,High school,Iran,Students}, title_fa = {شیوع مصرف سیگار و عوامل مرتبط در دانش آموزان دبیرستانی کرمان}, abstract_fa = {این مطالعه با هدف برآورد شیوع اعتیاد و مصرف سیگار و برخی عوامل مرتبط در دانش آموزان سال اول و دوم دبیرستان شهر کرمان انجام شد. روش کار: در این پژوهش مقطعی860 دانش آموز (514 دختر، 346 پسر) در سال 1381 از طریق خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و توسط پرسش نامه ای که علاوه بر سئوالات دموگرافیک شامل سئوالات مربوط به مصرف و هم چنین آزمون بررسی اعتیاد به نیکوتین فاجراستروم بود، مورد بررسی قرار گرفتند. داده های حاصل با استفاده از آزمون تی، مجذور خی و آزمون دقیق فیشر و نرم افزار10-SPSS تحلیل شدند. یافته ها: در مجموع 1/6% پسرها و 6/6% دخترها (4/6%) حداقل یک بار سیگار کشیدن را تجربه کرده بودند. 7/1% پسرها و 3/2% دخترها (1/2%) گاهی اوقات سیگار می کشیدند و 3/2% پسرها و 4/0% دخترها (2/1%) سیگاری بودند، به عبارت دیگر 1/10% پسران و 7/9% دختران سیگار را تجربه یا مصرف کرده و یا به آن اعتیاد داشتند. 3/2% پسرها و 2/1% دخترها تمایل به ترک سیگار داشتند. با توجه به نتایج تست فاجر استروم، 9 نفر سیگاری شدید بودند که 5 نفر آن ها پسر (5/1%) و 4 نفر دختر (8/0%) بودند و 27 نفر سیگاری خفیف تا متوسط که 15 نفر پسر (4/4%) و 12 نفر دختر (3/3%) بودند. نتیجه گیری: سوء مصرف سیگار در سنین نوجوانی به طور قابل توجهی بالا است و لذا خدمات پیشگیرانه و آموزش مهارت های زندگی باید در نظر گرفته شود. شیوع مصرف سیگار در پسران بالاتر از دختران بوده اما شیوع تفریحی مصرف در دختران بالاتر از پسران است. }, keywords_fa = {ایران,سیگار,دانش آموزان,دبیرستان}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1697.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1697_79a747855d46d541b540681bd1b64782.pdf} }