@article { author = {javanbakht, maryam}, title = {Effect of Ramadan fasting on self-esteem and mental health of students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {11}, number = {44}, pages = {73-266}, year = {2009}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2009.1130}, abstract = {Some reports declare that Ramadan fasting has positive effects on mental health. This study was carried out to clarify Ramadan fasting effects on self-esteem and mental health of students. Materials and Methods: This descriptive-comparative study was accomplished on 60 apparently healthy medical students of School of Medicine of Azad University, Mashhad Branch (38 female and 22 male) who had decided to have fasting in Ramadan in 2007. The samples fulfilled the demographic and Cooper-Smith self-esteem and Symptom Checklist -90 -Revised (SCL-90-R) questionnaires at the beginning of Ramadan month and after at least 21 days of fasting. Data were analyzed by using Wilcoxon and paired t test in SPSS version 17. Results: In comparison with the beginning of Ramadan, students’ self-esteem increased after 21 days of fasting (P=0.001). Also some dimensions of SCL-90-R significantly diminished: depression (P=0.001), psychoticism (P=0.007), anxiety (P=0.001), obsession (P=0.001), interpersonal sensitivity (P=0.001), phobia (P=0.022), hostility (P=0.001), paranoid ideation (P=0.001) and global severity index (P=0.001). Conclusion: Ramadan fasting improves self-esteem and mental health of students.    }, keywords = {fasting,Mental health,Self-Esteem,university Students}, title_fa = {بررسی تاثیر روزه داری در ماه رمضان بر عزت نفس و سلامت روانی دانشجویان}, abstract_fa = {برخی مطالعات تاثیرات مثبت روزه‌داری را در بهبود وضعیت روانی افراد مطرح کرده‌اند. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی تاثیر روزه بر عزت‌نفس و سلامت‌روانی دانشجویان است. روش‌کار: این مطالعه توصیفی‌مقایسه‌ای بر روی 60 دانشجوی پزشکی به ظاهر سالم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد (38 زن و 22 مرد) که تصمیم به روزه داری در ماه رمضان 1386 را داشتند انجام شد. آزمودنی‌ها در آغاز  ماه رمضان توسط پرسش‌نامه‌ی مشخصات فردی، پرسش‌نامه‌ی عزت‌نفس کوپراسمیت و فهرست علامتی 90 گزینه‌ای بازبینی شده (SCL-90-R) مورد ارزیابی قرار گرفتند. این افراد حداقل 21 روز در این ماه روزه گرفته و مجددا" در پایان ماه رمضان با دو پرسش‌نامه‌ی کوپراسمیت و SCL-90-R بررسی شدند. داده‌های پژوهش به کمک آزمون‌های آماری تی‌زوجیو ویلکاکسون در نسخه ی 17 نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: پس از ماه رمضان عزت‌نفس آزمودنی‌ها نسبت به آغاز ماه افزایش معنی داری یافت (001/0>P). بر اساس نتایج آزمون SCL-90-R آزمودنی‌ها در ابعاد افسردگی (001/0>P)، روان‌پریشی (007/0>P)، اضطراب (001/0>P)، وسواس (001/0>P)، حساسیت بین فردی (001/0>P)، فوبی (022/0>P)، خصومت (001/0>P)، افکار پارانوئیدی (001/0>P)  و مقیاس کلی علایم مرضی (001/0>P) کاهش معنی داری نشان‌ دادند. نتیجه‌گیری: روزه‌داری در ماه رمضان تاثیر قابل ملاحظه‌ای در ارتقای عزت‌نفس و بهبود سلامت‌روانی دانشجویان دارد.    }, keywords_fa = {دانشجویان,روزه داری,سلامت روانی,عزت نفس}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1130.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1130_02c282d5ce01cefc3a239e22701bb452.pdf} } @article { author = {mohammadzadeh, ali}, title = {Iranian validation of the narcissistic personality inventory-16}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {11}, number = {44}, pages = {81-274}, year = {2009}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2009.1131}, abstract = {As narcissism has an one-dimensional approach, long questionnaires are not appropriate in clinical and research use, therefore it is necessary to use shortened questionnaires. The Narcissistic Personality Inventory-16 (NPI-16) is a short self report questionnaire for assessing narcissistic characteristics in non-clinical samples. This research was performed in order to validate this questionnaire in Iran. Materials and Methods: In this cross sectional survey, 342 university students, selected in stratified sampling method, were assessed by Narcissistic Personality Inventory-16 (NPI-16), Neuroticism Extroversion Openness Inventory (NEO) and Millon Clinical Multiaxial Inventory-II (MCMI-II) in 2008. The concurrent validity was assessed through completing a simultaneous MCMI-II test, while the differential validity was assessed as the differential power of test between individuals who had high or low extroversion and high or low agreement characteristics. Retest, splitting and internal consistency coefficients were reported. Results: There was a significant correlation between NPI-16 and MCMI-II scores (α=0.77, P<0.001). The reliability of NPI-16 was proved (P=0.001). Test retest consistency coefficient, splitting consistency coefficient and Cronbach alpha coefficient for internal consistency were estimated to be 0.84 (P=0.001), 0.74 (P<0.001) and 0.79 (P<0.001) respectively. Conclusion: Based on the results, the NPI-16 is an appropriate instrument to screen narcissistic personality traits in Iranian population for pertaining researches  }, keywords = {Narcissism,Personality,Reliability,Validity}, title_fa = {اعتبارسنجی پرسشنامه ی شخصیت خودشیفته (NPI-16) در جامعه ی ایرانی}, abstract_fa = {از آنجا که خودشیفتگی رویکردی تک‌بعدی دارد و استفاده از پرسش نامه‌های طولانی کاربرد بالینی و پژوهشی مناسبی ندارند، لذا معرفی پرسش‌نامه‌های کوتاه الزامی به نظر می‌رسد. پرسش‌نامه‌ی شخصیت خودشیفته (NPI-16) ابزار خودسنجی کوتاهی برای سنجش ویژگی‌های خودشیفتگی در گروه‌های غیربالینی می‌باشد. این پژوهش به منظور اعتبارسنجی این پرسش‌نامه در جمعیت ایرانی انجام‌شد. روش‌کار: در این مطالعه‌ی زمینه‌یابی مقطعی، 342 دانشجو در سال 1387 به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و با پرسش‌نامه‌ی شخصیت خودشیفته  (NPI-16)، مقیاس شخصیت نئو(NEO) و مقیاس بالینی چندمحوری شخصیت خودشیفته میلون-2 (MCMI-II) مورد آزمون قرارگرفتند. روایی هم‌زمان با اجرای هم‌زمان مقیاس خودشیفتگی MCMI-II و روایی افتراقی از طریق توان تمایزگزاری پرسش‌نامه بین افراد با صفت برون‌گرایی بالا و توافق جویی پایین سنجیده ‌شد. ضرایب پایایی از نوع بازآزمایی، تنصیفی و همسانی درونی گزارش ‌شد. یافته‌ها: ضریب همبستگی بین نمرات NPI-16 و MCMI-II برابر 77/ 0 و معنی‌دار بود (001/0=P).روایی افتراقی پرسش‌نامه اثبات شد (001/ 0=P). ضریب پایایی بازآزمایی ، ضریب همبستگی در تعیین پایایی تنصیفی و ضریب آلفای کرونباخ در سنجش همسانی درونی به ترتیب 84/ 0 (001/ 0=P)، 74/ 0 (001/ 0>P) و 79/0 (001/ 0>P) محاسبه ‌شد. نتیجه‌گیری: در جمعیت ایرانیNPI-16ابزار مناسب و کوتاهیبرای غربالگری در پژوهش‌های مرتبط با خودشیفتگی می‌باشد  }, keywords_fa = {پایایی,خودشیفتگی,روایی,شخصیت}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1131.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1131_df897255cac94019daeed5afe16237a9.pdf} } @article { author = {mojahed, aziz}, title = {Comparison of Islamic oriented and classical cognitive behavioral therapy on mental health of martyrs’ and veterans’ wives}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {11}, number = {44}, pages = {91-282}, year = {2009}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2009.1169}, abstract = {The present study was planned to assess the effectiveness of cognitive behavioral therapy emphasized on religious believes to relieve psychological problems of wives of martyrs and veterans. Materials and Methods: In a double-blind clinical trial in Zahedan city, south-eastern part of Iran during 2008-9, 60 individuals from wives of martyrs and veterans who had obtained abnormal General Health Questionnaire-28 (GHQ-28) scores and their anxiety and depression had been proved through a clinical interview, were selected by accessible sampling method and randomly divided to three equal groups. The first, the second and the third groups received 8 sessions of classical cognitive-behavioral therapy, 8 sessions of Islamic oriented cognitive-behavioral therapy and no intervention respectively. The study instruments included GHQ-28 and Dysfunction Attitude Scale, which were executed for each subject at the baseline and after the interventions. The scores were analyzed using ANCOVA statistical method Results: There were significant differences of scores between three groups (P<0.01). Although there were significant differences of improvement scores of two cases groups in comparison with control group (both with P<0.01), but there was no significant difference between scores of two cases groups (P>0.05). Conclusion: The findings exhibited that cognitive-behavioral therapy emphasized on Islamic approach bears the same effects of classical behavioral therapy.    }, keywords = {Cognitive behavior therapy,Mental health,Psychotherapy,Religion}, title_fa = {مقایسه ی تاثیر درمان شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی و درمان شناختی رفتاری کلاسیک بر سلامت روانی همسران شهدا و جانبازان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر جهت بررسی اثربخشی درمان شناختی‌رفتاری مبتنی بر باورهای مذهبی در کاهش مشکلات روان‌شناختی همسران شهدا و جانبازان  طراحی شد. روش‌کار: در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور طی سال‌های 88-1387 در شهر زاهدان، 60 نفر از همسران شهدا و جانبازان که در پرسش‌نامه‌ی سلامت عمومی نمره‌ی غیرطبیعی کسب کرده بودند و علایم اضطراب و افسردگی آنان نیز از طریق مصاحبه‌ی بالینی مورد تایید قرار گرفته ‌بود،  به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه مساوی تقسیم شدند. گروه اول 8 جلسه درمان شناختی‌رفتاری کلاسیک، گروه دوم 8 جلسه درمان شناختی‌رفتاری با رویکرد اسلامی وگروه سوم هیچ مداخلهای دریافت نکردند.پرسش‌نامه‌های سلامت عمومی و نگرش‌های ناکارآمد در ابتدا و انتهای مداخله برای آزمودنی‌ها تکمیل شد. نمرات آزمون با روش آماری  ANCOVAتحلیل شدند. یافته‌ها: تفاوت میان نمرات 3 گروه معنی‌دار بود (01/0>P). آزمون تعقیبی نشان‌داد که اگر چه هر دو گروه مورد درمان (شناختی‌رفتاری با رویکرد اسلامی و کلاسیک) نسبت به گروه شاهد بهبود معنی‌داری را نشان می‌دادند (01/0>P) اما بین دو گروه با مداخلات درمانی مختلف، تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (05/00.05). Children of LD group obtained lower scores in both inhibition and working memory in comparison with normal group. Conclusion: Children suffering from LD are more impaired in executive functions in comparison with normal and ADHD groups.  }, keywords = {Attention deficit hyperactivity disorder,Child,Executive functions,Learning disability}, title_fa = {مقایسه ی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار}, abstract_fa = {این پژوهش جهت مقایسه‌ی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه‌ بیش‌فعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار انجام‌ شد. روش‌کار: پژوهش ‌مقایسه‌ای حاضر بر روی تمامی دانش‌آموزان سوم ابتدایی تا اول راهنمایی که در سال 1386 در مدارس عادی و مراکز کودکان استثنایی شهر اردبیل تحصیل می‌کردند اجرا شد. شصت آزمودنی  شامل 20 پسر مبتلا به اختلال نقص‌توجه ‌بیش‌فعالی، 20 کودک مبتلا به ناتوانی در یادگیری و 20 کودک عادی،  به شیوه‌ی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش نامه‌ی کانرز، آزمون قلب‌ها و گل‌ها، آزمون های سیمون 1 و2، آزمون جستجوی دیداری و آزمون ارزیابی هوش ریون استفاده ‌شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی LSD تحلیل‌گردیدند. یافته‌ها: نتایج تفاوت معنی‌داری در زمینه کارکردهای اجرایی بین سه گروه نشان‌ دادند (00/0P<). کودکان دارای اختلال  نقص‌توجه ‌بیش‌فعالی نسبت به کودکان دچار ناتوانی در یادگیری، نمرات بالاتری را در حافظه‌ی فعال کسب کردند (05/ 0P<)، اما از نظر بازداری تفاوت معنی‌داری نداشتند (05 /0P>). کودکان مبتلا به ناتوانی در یادگیری نسبت به کودکان بهنجار در هر دو زمینه‌ی بازداری و حافظه‌ی فعال نمرات کمتری کسب‌کردند (01/ 0P<). نتیجه‌گیری: کودکانی که از ناتوانی در یادگیری رنج می‌برند، در مقایسه  با کودکان بهنجار و کودکان دارای اختلال نقص‌توجه ‌بیش‌فعالی، اختلال بیشتری در کارکردهای اجرایی دارند.    }, keywords_fa = {اختلال نقص توجه بیش فعالی,کارکردهای اجرایی,کودک,ناتوانی در یادگیری}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1216.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1216_3cbe4792accac023e45eb9c5c0e67091.pdf} } @article { author = {foolad, mahbobe}, title = {Comparison of career self-efficacy believes in high school female and male students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {11}, number = {44}, pages = {43-334}, year = {2009}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2009.1217}, abstract = {The evidences indicate the influence of individuals' self-efficacy beliefs in career choice and development that may be different in males and females. This study was planned to compare career self-efficacy beliefs in high school male and female students. Materials and Methods: This comparative study was performed in high school students of Fars province, south-western part of Iran. Participants included 1833 high school students (1007 females and 826 males), who were selected by cluster sampling method from different regions of Fars province. All participants completed Career Self-efficacy Scale. Cronbach alpha and criterion validity coefficients were used to examine reliability and validity. The one-way analysis of variance was used to analyze data. Results: There was no significant difference between females and males in studying self-efficacy for male-dominated occupations (P>0.05), while females obtained lower scores in career task self-efficacy for male-dominated occupations (P<0.03). Females obtained higher scores in the studying self-efficacy (P<0.0001) and career task self-efficacy (P<0.0001) for female-dominated occupations. Conclusion: Girls have lower career task self-efficacy beliefs in male-dominated occupations despite their equal studying self-efficacy with boys in this domain  }, keywords = {Job,Self-efficacy,Sex differences}, title_fa = {بررسی مقایسهای باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی}, abstract_fa = {شواهد موجود بیانگر نقش باورهای خودکارآمدی در انتخاب مشاغل و رشد حرفه‌ای است.  این باورها ممکن است در دو جنس متفاوت باشند. تحقیق حاضر با هدف مقایسه‌ی باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی انجام شده‌است. روش‌کار: این مطالعه علی‌مقایسه‌ای بر روی دانش‌آموزان دبیرستانی استان فارس انجام‌شد. شرکت‌کنندگان شامل 1833 دانش‌آموز دبیرستانی (1007 دختر و 826 پسر) به شیوه‌ی نمونه‌گیری خوشه‌ای از بین مناطق مختلف استان فارس انتخاب‌شدند. تمامی شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌ی خودکارآمدی شغلی را تکمیل‌کردند. پایایی و روایی ابزار ‌‌با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و روایی ملاکی بررسی‌شد و به منظور تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس یکسویه استفاده‌شد. یافته‌ها: دختران و پسران در خودکارآمدی تحصیلی مشاغل مردانه تفاوت معنی‌داری نداشتند (05/0