@article { author = {Mirzaaghasi, Ruhullah and Behbudi, Masoumeh and Dukanei Fard, Farideh}, title = {A comparative study on the predictive influence of family function and attachment style in foreseeing externalized behavioral problems in children}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {5}, pages = {265-277}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14039}, abstract = {Introduction: The present research aimed to foresee externalization behaviors based on attachment and family function in the students of elementary schools located in Tehran.Materials and Methods: The sample of this multivariate correlation model consisted of 341 elementary students of Tehran along with their parents which were selected via a multistage random sampling method in 2017-2018. The research instrument of this study including questionnaires of family function, child behavior and attachment analysis. The results were analyzed through multiple regression analysis.Results: The findings of this study show that attachment and family functionality had significant relationship with externalizing behaviors (P<0.05 and P<0.01). Furthermore, attachment anxiety, self-control and relationships had the foremost role in the predicting the behaviors. Attachment and family function were able to predict extrinsic behavior (16% and 6% respectively).Conclusion: It seems that attachment and family function were able to predict extrinsic behavior in children.}, keywords = {Attachment style,Behavioral Problems,Children,Family function}, title_fa = {مقایسه قدرت پیش‌بینی‌کنندگی کارکرد خانواده و سبک دلبستگی در پیش‌بینی اختلالات رفتاری برونی‌سازی کودکان}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی مشکلات رفتاری برونی­سازی بر اساس سبک­های دلبستگی و کارکرد خانواده در دانش­آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شد.روش­کار: در این مطالعه همبستگی چندمتغیری، 341 نفر از دانش­آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران در سال 97-1396 به همراه والدین با شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش­نامه­ی کارکرد خانواده، سیاهه رفتار کودک و پرسش­نامه­ی سبک دلبستگی بود که توسط والدین تکمیل گردید. نتایج با استفاده از آزمون رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد.یافته­ها: نتایج نشان داد که متغیرهای دلبستگی و کارکرد خانواده با رفتارهای برونی­سازی ارتباط معنی­دار داشته (05/0>P و 01/0>P) و دلبستگی اضطرابی بیشترین نقش را در پیش­بینی رفتارهای برونی­سازی دارد. از بین مولفه­های عملکرد خانواده، کنترل رفتار، ارتباطات و نقش­ها بیشترین سهم را در پیش­بینی رفتارهای برونی­سازی شده داشتند. هم­چنین متغیرهای دلبستگی و کارکرد خانواده  (به ترتیب با 16 و 6 درصد) قادر به پیش­بینی مشکلات رفتاری برونی­سازی هستند.نتیجه­گیری: به نظر می­رسد متغیرهای دلبستگی و کارکرد خانواده، قادر به پیش­بینی مشکلات رفتاری برونی­سازی در کودکان هستند.}, keywords_fa = {سبک دلبستگی,کودکان,عملکرد خانواده,مشکلات رفتاری}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14039.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14039_7787c206bfe2bc62e9575e7fc0517fee.pdf} } @article { author = {Talaei, Ali and Hashemi Javaheri, Zeinab and Zare Malekabad, Fatemeh and Khojasteh Rahimi, Fatemeh and Talaei, Andisheh and Rezaeitalab, Fariborz}, title = {Investigating social phobia and its relationship with emotional intelligence in medical students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {5}, pages = {275-282}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14704}, abstract = {Introduction: Social phobia may interfere with academic achievements in medical students. According to the fact that individuals with social phobia have difficulty in establishing social relationships, it can be concluded that social phobia is reversely related with emotional intelligence. This research investigates the causes of social phobia in medical students and its relationship with emotional intelligence.Materials and Methods: In this descriptive-analytical study, 244 medical students of Mashhad University of Medical Sciences who were doing basic sciences course in the academic year of 2012-2013 participated. The level of social anxiety and emotional intelligence were assessed by the Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS) questionnaire and the Schutte Self Report Emotional Intelligence Test (SSEIT). The collected data was analyzed by employing SPSS 16 and statistical tests including ANOVA, Pearson’s correlation coefficient and T-test.Results: The mean scores of emotional intelligence and social phobia were 43.34±21.74 and 123.5±15.98 respectively. There was an inverse relationship between social phobia and emotional intelligence (P= 0.001). The mean score of emotional intelligence in women was higher than men (P=0.006). Grade Point Average (GPA) was remarkably linked to emotional intelligence (P<0.001). We also showed a negative significant relationship between social phobia and emotional intelligence in students of semesters 1, 2, 3 and 5, in students with GPA below 17, in local students, in non-local students living in dormitories (P<0.05).Conclusion: There is a significant and inverse relationship social phobia and emotional intelligence in medical students.}, keywords = {Emotional intelligence,medical students,Social phobia}, title_fa = {بررسی میزان ترس اجتماعی در دانشجویان پزشکی و ارتباط آن با هوش هیجانی}, abstract_fa = {مقدمه : ترس اجتماعی می­تواند به کاهش موفقیت و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی بیانجامد. با توجه به افت توانایی افراد مبتلا به ترس اجتماعی در برقراری ارتباطات اجتماعی، به نظر می­رسد مولفه­های هوش هیجانی با آن ارتباط دارد. این مطالعه در جستجوی علل مرتبط با ترس اجتماعی، علاوه بر ارزیابی میزان آن در دانشجویان پزشکی، به بررسی ارتباط هوش هیجانی با ترس اجتماعی پرداخته است.روش­ کار: در این مطالعه­ی توصیفی تحلیلی، به روش سرشماری 244 نفر از  دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 91-90 با پرسش­نامه­های ترس اجتماعی LSAS و هوش هیجانیSREIT  ارزیابی شدند. تحلیل داده­ها با نرم­افزار spss 16 و به کمک آزمون تحلیل واریانس یک­طرفه و ضریب همبستگی پیرسون و تی­تست انجام شد.یافته­ها: نتایج نشان دادند که میانگین نمرات هوش هیجانی در دانشجویان  74/21 ±34/43 و میانگین نمرات ترس اجتماعی 98/15±52/123 بودند. ارتباط معکوس بین هوش هیجانی و ترس اجتماعی (001/0=p) مشاهده شد. هوش هیجانی در زنان بیشتر از مردان بود (006/0=p)  و بین هوش هیجانی و معدل تحصیلی ارتباط معناداری وجود داشت (001/0>p). بین هوش هیجانی و ترس اجتماعی در دانشجویان ترم­های 3-1و 5، معدل­های کمتر از 17، افراد بومی مشهد و غیربومی ساکن خوابگاه و افراد با درآمد خانوادگی متوسط و بالاتر رابطه منفی معناداری مشاهده شد (05/0>p).نتیجه­گیری: رابطه معکوس و معنیداری بین ترس اجتماعی و هوش اجتماعی در دانشجویان پزشکی وجود دارد. }, keywords_fa = {ترس اجتماعی,دانشجویان پزشکی,هوش هیجانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14704.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14704_79241b9804d5f04d341ef093490489be.pdf} } @article { author = {Vaghee, Saeed and Abootorabi, Javad and Zare, Masoud and Behnam Vashani, Hamidreza}, title = {The effect of home visits on self-efficacy in patients with schizophrenia: A clinical trial}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {5}, pages = {283-291}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14803}, abstract = {Introduction: One of the major problems of chronic patients such as schizophrenic patients with is difficulty in being able to take care of them and impose psychological burden on the family. This study aimed to determine the effect of home visits on self-efficacy in patients with schizophrenia.Materials and Methods: In this clinical trial in 2017-2018, 60 patients with schizophrenia who admitted in Ibn-e-Sina hospital of Mashhad-Iran were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group received the home visit program based on a community-based mental health group management method for two months (four to six 45-60 minute sessions), while the control group received routine care. The self-efficacy of both groups was measured by a general self-efficacy questionnaire before the intervention and at the end of the second month. Data were analyzed by SPSS software version 16 and descriptive statistics and independent t-test, Mann-Whitney, paired t-test, Wilcoxon, and Chi-square.Results: The results showed that the mean score of self-efficacy in the two groups before the intervention was not statistically significant (P= 0.52) but after the intervention, self-efficacy score in the experimental group was significantly higher than the control group (P< 0.001). The results of Wilcoxon test also showed that the mean score of self-efficacy in experimental group was higher significantly in the post-intervention phase (P< 0.001)Conclusion: The results of this study showed the positive effect of home visiting program on improving self-efficacy in schizophrenic patients. Therefore, it is recommended to use this program in empowering these patients.}, keywords = {Home visit,Schizophrenia,Self-efficacy}, title_fa = {تاثیر بازدید منزل بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی: کارآزمایی بالینی}, abstract_fa = {مقدمه: یکی از مشکلات اساسی بیماران مزمن از جمله بیماران مبتلا به اسکیزوفرن، مشکل در توانمندی جهت مراقبت از خود و تحمیل بار روانی به خانواده می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر بازدید منزل بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا انجام شد.روش­ کار­: در این کارآزمایی بالینی دو گروهه 60 بیمار اسکیزوفرنی به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای بیماران گروه مداخله، برنامه بازدید منزل براساس روش مدیریت گروهی سلامت روان جامعه نگر به مدت 2 ماه (4 تا 6 جلسه­ی 45 تا 60 دقیقه ای) و برای بیماران گروه کنترل، اقدامات روتین بخش انجام شد. خودکارآمدی بیماران هر دو گروه با پرسشنامه خودکارآمدی عمومی قبل از مداخله و انتهای ماه دوم سنجیده شد. جهت تحلیل داده ها از نرم­افزار آماری SPSS نسخه 16 و آمار توصیفی و آزمونهای تی مستقل، من ویتنی، تی زوجی، ویلکاکسون، کای اسکوئر و دقیق کای اسکوئر استفاده شد.یافته­ها:  میانگین نمره خودکارآمدی بیماران دو در مرحله قبل از مداخله تفاوت آماری معنی داری ندارد (52/0=p) ولی در بعد از مداخله، میانگین نمره خودکارآمدی بیماران گروه مداخله بصورت آماری معنی داری بیشتر از بیماران گروه کنترل است (001/0>P). همچنین نتیجه آزمون ویلکاکسون نشان داد، میانگین نمره خودکارامدی بیماران گروه مداخله نسبت به قبل مداخله افزایش معنی داری دارد (001/0>P).نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه بازدید منزل در بهبود خودکارآمدی بیماران  مبتلا به اسکیزوفرنیا می باشد، لذا توصیه می‌شود از این برنامه در توانمندسازی این بیماران استفاده شود.}, keywords_fa = {اسکیزوفرنیا,بازدید منزل,خودکارآمدی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14803.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14803_7db75f426ac2262cef5f39caea834bc1.pdf} } @article { author = {Shabani, Mohammad Javad and Mohsenabadi, Hamid and Zanjani, Zahra and Assarian, Fatemeh}, title = {Evaluation of psychometric properties of the Persian version of Avoidance and Fusion Questionnaire for Youth (AFQ-Y)}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {5}, pages = {293-301}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14804}, abstract = {Introduction: The concept of psychological inflexibility (PI) was proposed by the acceptance and commitment therapy (ACT). Avoidance and Fusion Questionnaire for Youth (AFQ-Y) is one of the tools for measuring this factor in youth. The aim of this study is to assess the factor structure and psychometric features of the Persian version of AFQ-Y.Materials and Methods: The cases of this study included 303 school students of Kashan, Iran who were selected through cluster sampling method during 2017. The tools used were AFQ-Y and Revised Children's Manifest Anxiety Scale (RCMAS). The factor structure of AFQ-Y was studied by exploratory and confirmatory factor analyses. Also, the convergent validity, test-retest reliability (4-week interval) and internal consistency of AFQ-Y were assessed. The statistical analysis was performed using SPSS version 19 and AMOS-22.Results: The results of exploratory factor analysis (EFA) indicated two factors: “cognitive fusion” and “experiential avoidance”. Confirmatory factor analysis (CFA) confirmed the 2-factor model (RMSEA 90% CI= 0.04-0.06). Furthermore, the convergent validity(r= 0.60, P< 0.001), Cronbach's alpha coefficient (α= 0.80) and test-retest reliability coefficient (r= 0.73) of this scale were also acceptable.Conclusion: Based on the results, the Avoidance and Fusion Questionnaire for Youth is an appropriate tool with acceptable psychometric features for measuring psychological inflexibility in the youth population of Iran.}, keywords = {Adolescent,Experiential avoidance,Cognitive fusion,Psychological inflexibility,Psychometric Properties}, title_fa = {بررسی کفایت روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه اجتناب و همجوشی- نسخه نوجوان (AFQ-Y)}, abstract_fa = {مقدمه: مفهوم انعطاف­ناپذیری روان شناختی را نظریه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) مطرح می­کند. پرسشنامه اجتناب و همجوشی- نسخه نوجوانان (AFQ-Y) یکی از ابزار­های سنجش این سازه در نوجوانان است. هدف از این مطالعه بررسی ساختار عاملی و ویژگی­های روان سنجی نسخه فارسی این مقیاس  بود.روش کار: نمونه مورد مطالعه شامل 303 دانش­آموزان شهر کاشان بود که به روش نمونه­گیری خوشه­ای در سال ۱۳۹۶ انتخاب شدند. ابزار­های مورد استفاده پرسشنامه اجتناب و همجوشی- نسخه نوجوانان(AFQ-Y) و مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان(RCMAS) بود. ساختار عاملی پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین اعتبار همگرا و پایایی بازآزمائی (با فاصله چهار هفته) و همسانی درونی پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل­های آماری با استفاده از SPSS19 و AMOS22 انجام شده است.نتایج: نتایج حاصل از تحلیل عامل اکتشافی، حاکی از وجود دو عامل "همجوشی شناختی" و "اجتناب تجربه­ای" در این پرسشنامه بود. تحلیل عامل تاییدی، الگوی دو عاملی را تایید کرد (RMSEA 90% CI=0.04 - 0.06). همچنین، اعتبار همگرا (r= 0.60, p < 0.001)، ضریب آلفای کرونباخ(α= 0.80)  و ضریب پایایی بازآزمایی(r= 0.73)  این مقیاس نیز قابل قبول بود.نتیجه‌گیری: براساس نتایج تحقیق حاضر، AFQ-Y ابزاری مناسب با خصوصیات روان سنجی قابل قبول برای سنجش انعطاف ناپذیری روان شناختی نوجوانان در جامعه ایرانی می­باشد.}, keywords_fa = {اجتناب تجربه‌ای,انعطاف‌ناپذیری روان شناختی,نوجوان,ویژگی‌های روان سنجی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14804.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14804_100a8033c1324e1dc42acabcd0eb364c.pdf} } @article { author = {Ghomian, Soheila and Shaeiri, Mohammad Reza and Farahani, Hojjatollah}, title = {Factor structure, validity and reliability of PROCSI; A questionnaire to measure relationship obsessive compulsive disorder}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {5}, pages = {303-314}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14811}, abstract = {Introduction: The purpose of the present study was to evaluate the factor structure, validity and reliability of the Partner-Related Obsessive-Compulsive Symptoms Inventory (PROCSI) in university students of Tehran.Materials and Methods: The present study included 459 married students who were selected through convenient sampling method from Tehran universities, such as Shahid Beheshti, Tehran, Shahed, Tarbiat Modares, Allameh Tabatabai, Amirkabir, Sharif and Kharazmi in the academic year of 2018-2019. This research was conducted in two steps. Firstly, after completing the translation steps, the final questionnaire was prepared. In the second stage, the PROCSI was implemented on students, along with Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS), Dyadic Adjustment Scale (DAS), Relationship Beliefs inventory (RBI) and Obsessive Compulsive Inventory- Revised (OCI-R) scales. Data analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation, Cronbach alpha coefficients, and the confirmatory factor analysis. The convergent and divergent validity were used based on the correlation of PROCSI with DAS, DASS, OCI-R, and RBI. The mentioned analyzes were performed based on SPSS 21 and Lisrel 8.80.Results: The internal consistency of PROCSI was in the range of 0.42 to 0.82. The confirmatory factor analysis of PROCSI showed that six factors of it have an appropriate fitness.Conclusion: It seems that it seems that the PROCSI has good validity and reliability to use in Iranian couples.}, keywords = {Factor Analysis,Partner-Related Obsessive-Compulsive Symptoms Inventory,Relational Obsessive Compulsive Disorder}, title_fa = {ساختار عاملی، روایی و اعتبار پرسش‌نامه وسواسی جبری متمرکز بر همسر (PROCSI) ؛ پرسش نامه ای برای سنجش اختلال وسواسی جبری ارتباطی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف مطالعه‌ی کنونی، بررسی ساختار عاملی و روایی و اعتبار پرسش‌نامه‌ی وسواسی‌جبری متمرکز بر همسر (PROCSI) در نمونه‌ای از دانشجویان دانشگاه‌های تهران می‌باشد.روش کار: نمونه‌ی پژوهش حاضر، 459 دانشجوی متاهلی را شامل می‌گردد که به روش نمونه‌گیری در دسترس از دانشگاه‌های تهران، شهید‌بهشتی، شاهد، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، امیرکبیر، صنعتی شریف و خوارزمی انتخاب شدند. شیوه‌ی انجام تحقیق شامل دو مرحله بود. در مرحله اول پس از سپری شدن مراحل ترجمه، پرسش نامه نهایی آماده شد. در مرحله‌ی دوم، پرسش‌نامه‌ی وسواسی جبری متمرکز بر همسر (PROCSI)، به همراه پرسش‌نامه‌های سازگاری زناشویی اسپانیر (DAS)، افسردگی، اضطراب و استرس (DASS)، فهرست وسواسی جبری بازنگری شده (OCI-R) و مقیاس باورهای ارتباطی (RBI)، بر روی دانشجویان اجرا شد.یافته‌ها:  همبستگی درونی PROCSI در دامنه‌ی 40/0 تا 82/0 قرار داشت که همگی در سطح 01/0 p < معنادار بودند. هم‌چنین، نتایج همبستگی دو بار اجرای آن در دامنه‌ی 57/0 تا  84/0 قرار داشت و آلفای کرونباخ کل پرسش‌نامه، 90/0 و آلفای کرونباخ خرده مقیاس‌های این پرسش‌نامه در دامنه 62/0 تا 76/0 به دست آمد. یافته‌های مربوط به روایی همگرا و واگرا نشان داد که خرده‌مقیاس‌ها و نمره کلی PROCSI با مقیاس DAS، همبستگی منفی و معنادار و با مقیاس‌های DASS، RBI و OCI-R همبستگی مثبت و معنادار دارد. علاوه بر این، در تحلیل عاملی تاییدی این مقیاس مشخص شد که شاخص‌های برازندگی، حاکی از برازندگی مناسب عامل‌های مقیاس PROCSI است.نتیجه‌گیری: پرسش‌نامه PROCSI از روایی و اعتبار مناسبی برای کاربرد در زوج‌های ایرانی برخوردار است.}, keywords_fa = {اختلال وسواسی جبری ارتباطی,پرسش‌نامه وسواسی جبری متمرکز بر همسر,ساختار عاملی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14811.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14811_930db5e01e85c661a5860e6026b34fe5.pdf} } @article { author = {Mousavi, Sarah and Takbiri, Shiva and Sedighi, Maryam and Karimi, Nahid}, title = {Determine the contribution of the quality of life components and happiness in predicting resilience of addicted people quitting substance abuse}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {5}, pages = {315-321}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14812}, abstract = {Introduction: The purpose of this study was to determine the contribution of the quality of life components and happiness in predicting resilience of people quitting substance abuse.Materials and Methods: In this descriptive-correlational study conducted in 2017-2018, one-hundred addicted men who quitted substance abuse were selected through a randomized cluster sampling method in addiction treatment centers of Ahvaz city, Iran. Data were collected by the Short Form of Health Survey Questionnaire, the Oxford Happiness Inventory (OHI), and Conner and Davidson Resilience Questionnaire (CD-RISC). The data were analyzed using SPSS 23 software, including statistical methods such as descriptive and inferential statistics.Results: The results showed that factors such as psychological quality and happiness had a positive significant correlation with resilience and the positivity of these coefficients actually indicated that with increasing these factors, the amount of resilience increases. Moreover, the results of linear regression showed that quality of life and happiness were able to predict 0.31 of variance of resilience in people quitting substance abuse.Conclusion: Regarding to the important role of quality of life and happiness increasing the resiliency of people quitting substance abuse, it seems that assessment of the quality of life, happiness, and resilience of individuals can be considered in evaluating treatment of substance abuse disorder, and therapeutic interventions.}, keywords = {Addiction,Happiness,Quality of life,Resilience}, title_fa = {تعیین سهم مولفه‌های کیفیت زندگی و شادکامی در پیش‌ بینی تاب‌آوری افراد معتاد ترک کرده}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر، تعیین سهم مولفه­های کیفیت زندگی و شادکامی در پیش­ بینی تاب­آوری افراد معتاد ترک کرده بود که در سال 97-96 انجام شد.روش­کار:  در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با حجم نمونه 100 نفری (50 مرد متاهل و50 مرد مجرد) است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی در مراکز اعتیاد انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها، پرسشنامه کیفیت زندگی، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI)  و همچنین پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون  (CD-RISC) اجرا شد.اطلاعات و داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار 23 SPSS شامل روش­های آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه وتحلیل گردید. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که عواملی چون کیفیت روان شناختی  وشادکامی با تاب آوری در سطح 5 درصد رابطه ی معنادار داشتند و مثبت بودن این ضرایب در واقع نشان داد که با افزایش این عوامل، میزان تاب آوری افزایش می‌یابد. علاوه بر این نتایج رگرسیون خطی نشان داد که کیفیت زندگی و شادکامی  31 درصد قادر به پیش بینی تاب آوری افراد ترک کننده مواد بودند.نتیجه­گیری:  بنابراین با توجه به نقش کیفیت زندگی و شادکامی در افزایش تاب­آوری افراد ترک کننده مواد با افزایش شادکامی و کیفیت زندگی افراد  ترک کننده مواد می توان میزان تاب­آوری آنان را افزایش داده و از عود مصرف در این گروه پیش­گیری کرد.}, keywords_fa = {اعتیاد,تاب آوری,شادکامی,کیفیت‌زندگی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14812.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14812_dbad040c43fd239c1ba9a6d410a5b58d.pdf} } @article { author = {Mirzaee, Elham and Shairi, Mohammad Reza and Asghari Moghaddam, Mohammad Ali}, title = {The effectiveness of mindfulness-based stress reduction model in reducing pathologic worry}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {5}, pages = {323-333}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14813}, abstract = {Introduction: This study aimed to determine the effectiveness of mindfulness-based stress reduction model in reducing pathologic worry about non-clinical population.Materials and Methods: The statistical population of this research consists of all undergraduate female students in all faculties of the Shahed University of Tehran, Iran. After selection of qualified participants, the individuals were divided into two groups of mindfulness-based stress reduction (n= 11) and control group (n= 9). The experimental group participated in the course which was hold at the faculty of humanities of Shahed University for two months (eight sessions), while the control group did not receive training at all. The Pennsylvania State Worry Questionnaire and the meta-worry subscale of Wells' Anxious Thought Inventory were given to both groups before and after training. The data were analyzed using the U Mann-Whitney and Wilcoxon signed-rank tests, via SPSS software.Results: The mindfulness-based stress reduction model reduces the level of pathologic worry (P<0.05) and meta-worry (P<0.05) in the experimental group than the control group. Also observed differences were significant with comparison the mean of pre-test scores with post-test, first follow-up, and second follow-up in the variables of pathological worry and meta-worry (P<0.05).Conclusion: Based on the results, the mindfulness-based stress reduction model is effective in reducing the pathologic worry.}, keywords = {Mindfulness,stress,Worry}, title_fa = {بررسی اثربخشی الگوی درمانی کاهش استرس بر اساس ذهن‌آگاهی در کاهش نگرانی بیمارگونه}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی الگوی درمانی کاهش استرس براساس ذهن آگاهی در کاهش نگرانی بیمارگونه جمعیت غیربالینی است.روش کار: جامعه ی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی در تمام دانشکده های دانشگاه شاهد می باشد. پس از انتخاب شرکت کنندگان واجد شرایط، افراد در دو گروه درمان کاهش استرس براساس ذهن آگاهی(11 نفر) و گروه شاهد (9 نفر) قرار گرفتند. اعضای گروه آزمون به مدت دو ماه (هشت جلسه) در دوره درمانی که در دانشکده انسانی دانشگاه شاهد برگزار شد،  شرکت کردند، در حالی که گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. پرسشنامه ی نگرانی ایالت پنسیلوانیا و خرده مقیاس فرانگرانی از آزمون افکار اضطرابی ولز، قبل و بعد از آموزش به شرکت کنندگان هر دو گروه داده شد. داده های حاصل با استفاده از آزمون مقایسه دو گروه یومن ویتنی و آزمون ویلکاکسون و از طریق نرم افزار SPSS تحلیل گردید.یافته­ها: الگوی درمانی کاهش استرس براساس ذهن آگاهی منجر به کاهش سطح نگرانی بیمارگونه  (05/0>p) و فرانگرانی (05/0>p) در گروه آزمون نسبت به شاهد شده است. هم چنین با مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون با پس آزمون، پیگیری 1 و پیگیری 2 در متغیرهای نگرانی بیمارگونه و فرانگرانی، تفاوت های مشاهده شده معنادار است (05/0>p).نتیجه­گیری: براساس نتایج، درمان کاهش استرس براساس ذهن آگاهی در کاهش نگرانی بیمارگونه موثر می باشد و می توان الگوی یاد شده را با رعایت احتیاط های بالینی در مراکز درمانی به کار گرفت.}, keywords_fa = {استرس,ذهن آگاهی,نگرانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14813.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14813_3c964234a18ed0c737602d44bd3f6d81.pdf} } @article { author = {Hedayati Chermahini, Somayeh and Hedayati Chermahini, Batoul}, title = {Mental health assessment among nurses in Shohadaye-Lenjan Hospital}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {5}, pages = {335-339}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14814}, abstract = {Introduction: Nurses play an important role in improving community health. The aim of this study was to evaluate the mental health among nurses of Shohadaye-Lenjan hospital.Materials and Methods: The present descriptive study was conducted using a simple randomized sampling method. The statistical population consisted of all nurses of Shohadaye-Lenjan hospital. After the statistical estimation and the sample size, 50 nurses were selected according to the Morgan table. The research tool was General Health Questionnaire (GHQ-28). After data collection, SPSS software was used to analyze the statistical data in addition to descriptive statistics indices, inferential statistics such as single variable, independent t test and F test were used.Results: The results of the research showed that there were not significant differences between mental health scores based on demographic factors such as educational level, occupational history and sex of nurses (P>0.05).Conclusion: Based in the results and importance of nurses' mental health, stress load and negative emotions should be reduced in these individuals.}, keywords = {Demographic characteristics,Mental health,Nurses}, title_fa = {بررسی سلامت روان در بین پرستاران بیمارستان شهدای لنجان}, abstract_fa = {مقدمه: پرستاران نقش مهم وحیاتی در بهبود سلامت جامعه دارند. پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان سلامت روان در بین پرستاران بیمارستان شهدای لنجان انجام شده است. روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی با نمونه گیری تصادفی ساده و جامعه آماری آن شامل کلیه پرستاران بیمارستان شهدای لنجان بوده است. پس از برآورد آماری و تعیین حجم نمونه تعداد50 نفر از پرستاران بر حسب جدول مورگان  انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه 28 سوالی (GHQ) گلبرگ و میلر 1979 بود. پس از گردآوری  داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSSبه منظور تجزیه وتحلیل آماری علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی از روشهای آمار استنباطی چون آزمون تک متغیری، t مستقل و آزمون F استفاده شده است. یافته ها: دستاوردهای پژوهش نشان دادند بین سلامت روانی پرستاران با مشخصات جمعیت شناختی مختلف مانند میزان تحصیلات، سابقه خدمت و جنسیت پرستاران، تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0