@article { author = {Shameli, Leila and Sadeghzadeh, Marziyeh}, title = {Investigating the relationship between experiential avoidance and addiction potential in college students: The mediating role of emotion regulation styles}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {4}, pages = {191-198}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14335}, abstract = {Introduction: This study aimed to investigate the relationship between college students’ experiential avoidance and addiction potential by mediating emotion regulation styles.Materials and Methods: The statistical population of this descriptive-correlational study consisted of all undergraduate students at Kazerun Salman Farsi University in the academic year 2017-2018. 250 students were selected through a stratified sampling method from all colleges of the university. Then, they fulfilled Acceptance and Action Questionnaire (second version), Iranian Addiction Potential Scale and Affective Style Questionnaire. Data were analyzed using SPSS-19 and AMOS-21 software.Results: The findings indicated that experiential avoidance predicts students’ addiction potential directly and indirectly it can predict addiction potential through the emotion regulation styles but the mediator role was not confirmed by the emotion regulation styles titled as concealing and tolerance.Conclusion: In order to prevent addiction among young people, it will be necessary to pay attention to reducing the experiential avoidance that can exacerbate adaptive emotional adjustment and reduce predisposing to addiction.}, keywords = {Addiction,Emotion regulation,Experiential avoidance}, title_fa = {بررسی ارتباط اجتناب تجربه‌ای و آمادگی به اعتیاد در دانشجویان: نقش میانجی‌ سبک‌های تنظیم هیجان}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط اجتناب تجربه­ای و آمادگی به اعتیاد با میانجی­گری سبک­های تنظیم هیجان در دانشجویان بود.روش کار: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در سال تحصیلی 97-96 بود. 250 نفر دانشجو با روش نمونه­گیری طبقه­ای از میان تمامی دانشکده­های دانشگاه انتخاب گردیدند. سپس گروه نمونه به وسیله سه ابزار پذیرش و عمل (نسخه دوم)، آمادگی به اعتیاد و سبک تنظیم هیجان مورد آزمون قرار گرفتند. داده ها  با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و AMOS-21 تحلیل شدند.یافته­ها: نتایج بیانگر آن بود که اجتناب تجربه­ای به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق سبک تنظیم هیجان سازگاری قادر به پیش­بینی آمادگی به اعتیاد در دانشجویان می­باشد. اما نقش میانجی­گر سبک­های تنظیم هیجان پنهان­کاری و تحمل مورد تأیید قرار نگرفت.نتیجه­گیری: جهت پیشگیری از گسترش دامنه‌ی اعتیاد در میان جوانان، توجه به کاهش اجتناب تجربه‌ای که قادر است سبک تنظیم هیجانی سازگاری را برانگیخته و آمادگی به اعتیاد را پایین آورد،  ضروری خواهد بود.  }, keywords_fa = {اعتیاد,اجتناب تجربه‌ای,تنظیم هیجان}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14335.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14335_68914156445fece710b46f2b73015c8d.pdf} } @article { author = {Azami, Edris and Dehghan, Fatemeh and Parandin, Shima and Jalili, Glareh and Rezaei, Mohsen}, title = {Comparing emotion dysregulation and distress tolerance in multiple sclerosis patients and healthy individuals}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {4}, pages = {199-202}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14381}, abstract = {Introduction: Multiple Sclerosis (MS) impacts on the quality of life of patients even in early phases of illness. Therefore, this study aimed to compare the emotion dysregulation and distress tolerance in people with multiple sclerosis and healthy cases.Materials and Methods: The statistical population of this comparative study included all MS patients aged 20 to 50 years who were referred to Kermanshah MS Society in the summer and fall of 2016. Three hundred seventy-six subjects, including 175 MS patients and 201 healthy cases, were selected using the convenient sampling method. Research instrument included Difficulties in Emotion Regulation Scale (DEES) and Distress Tolerance Scale. Data were analyzed by multivariate analysis of variance.Results: The mean scores of difficulties in emotion regulation in multiple sclerosis group and control group were 104.02 ±17.90, and 94.12 ± 19.75 respectively. Also, the mean scores of distress tolerance scores in multiple sclerosis patients group was significantly lower than the control group (37.05 ± 9.47 vs 41.41 ± 10.14).Conclusion: Multiple sclerosis patients have more emotion dysregulation and less distress tolerance compared with the normal people.}, keywords = {Distress tolerance,Emotion dysregulation,Multiple Sclerosis}, title_fa = {بدتنظیمی هیجان و تحمل آشفتگی در بیماران مولتیپل اسکلروزیس و افراد سالم}, abstract_fa = {مقدمه: مولتیپل اسکلروزیس تأثیر قابل ملاحظه ای بر کیفیت زندگی افراد مبتلا حتی در اوایل بیماری می گذارد. بنابراین هدف این پژوهش مقایسه بدتنظیمی هیجانی و تحمل آشفتگی افراد دارای بیماری مولتیپل اسکلروزیس با افرادگروه شاهد بود. روش کار: این مطالعه از نوع علّی مقایسه ای است و جامعه آمار ی آن تمام افراد عادی و تمـام بیمـاران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس هستند که در تابستان و پاییز سال 1395 به انجمن ام اس کرمانشاه مراجعه نموده اند. به روش نمونه گیری در دسترس، 376 نفر شامل 201 فرد عادی و 175 بیمار مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های دشواری در تنظیم هیجان و تحمل پریشانی بود که توسط مشارکت کنندگان تکمیل شدند. داده ها با روش تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمرات بد تنظیمی هیجانی در گروه بیماران مولتیپل اسکلروزیس 90/17 ± 02/104  به طور معناداری بیشتر از گروه شاهد 75/19 ± 12/94 بود.  همچنین میانگین نمرات تحمل آشفتگی گروه بیماران مولتیپل اسکلروزیس 47/9 ± 05/37   به طور معناداری کمتر از گروه شاهد 14/10 ± 41/41 به دست آمد.نتیجه گیری: بیماران مولتیپل اسکلروزیس در مقایسه با افراد عادی بد تنظیمی هیجانی بیش تر و تحمل آشفتگی کمتری دارند.}, keywords_fa = {بدتنظیمی هیجانی,تحمل آشفتگی,مولتیپل اسکلروزیس}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14381.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14381_8e23ece45994b8cc895a808825d33439.pdf} } @article { author = {Bagheri, Hossein and Mashhadi, Ali and Salehi Fadardi, Javad and Fayyazi Bordbar, Mohammad Reza}, title = {Cultural correlates of social anxiety disorder in the Iranian population: A qualitative study}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {4}, pages = {203-219}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14396}, abstract = {Introduction: This study aimed to investigate the cultural aspects of social anxiety and its clinical features in an Iranian population.Materials and Methods: The sample of this study consisted of the clients of Mashhad counseling centers. Twenty clients who had received the Social Anxiety Disorder diagnosis by a psychiatrist, were selected via a purposeful sampling to participate in the interview. The interviews were conducted using the semi-structured DSM-5 cultural formulation interviews. The transcripts of the interviews were analyzed by content analysis method using a seven-step Colaizzi technique and the concepts and categories were extracted.Results: The content analysis of the interviews resulted in the identification and extraction of one hundred and fifty concepts that were classified into seventeen components: emotional feature, cognitive feature, behavioral feature, anxiety somatization, interaction and communication deficit, function reduction, the perceived social desirability of lack of self-assertiveness, the perceived religious desirability of behavioral and speech constraint, lack of perceiving and receiving family support, lack of perceiving and receiving relatives and friends’ support, the impact of gender (being a girl) on the formation and continuation of anxiety, the causes of anxiety, applying ineffective coping strategies, ineffective encounter of family and friends with the treatment, ineffective individual encounter with the treatment, the influence of religious and spiritual resources, and the acceptance and the appropriate communication with the counselor and therapist.Conclusion: Despite the similarity of the participants' social anxiety experiences with the theoretical models as well as the consistency of the syndromes with the DSM-5 criteria, the content differences were observed in the form of normative beliefs, supportive resources, coping strategies, and encounter with the therapeutic resources.}, keywords = {Beliefs,Cultural feature,interview,Social anxiety disorder}, title_fa = {همبسته های فرهنگی اختلال اضطراب اجتماعی در جمعیت ایرانی: یک مطالعه کیفی}, abstract_fa = {مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی جنبه های فرهنگی اضطراب اجتماعی و سیمای بالینی آن در جمعیت ایرانی انجام شد.روش کار: جامعه آماری این پژوهش شامل مراجعان مراکز مشاوره شهر مشهد بود. تعداد بیست مراجع که توسط روان پزشک تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی دریافت کرده بودند، به شیوه نمونه گیری هدفمند، جهت شرکت در مصاحبه انتخاب شدند. مصاحبه ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته فرمول بندی فرهنگی DSM-5 انجام شد. متن نوشتاری مصاحبه ها به روش تحلیل محتوا و با تکنیک هفت مرحله ای کلیزی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و  مفاهیم و مؤلفه ها استخراج گردید.یافته ها: تحلیل محتوای مصاحبه ها منتج به شناسایی و استخراج یکصد و پنجاه مفهوم و هفده مؤلفه گردید که عبارتند از: نمود هیجانی، نمود شناختی، نمود رفتاری، جسمانی سازی اضطراب، نارسایی تعاملات و ارتباطات، کاهش کنش وری، تصور مطلوبیت اجتماعی عدم ابراز وجود، تصور مطلوبیت دینی محدودیت رفتاری و گفتاری، عدم ادراک و دریافت حمایت خانواده، عدم ادراک دریافت حمایت از بستگان و دوستان، تأثیر جنسیت (دختر بودن) بر شکل گیری و تداوم اضطراب، علل چندگانه اضطراب گری، کاربست راهبردهای مقابله ای نامؤثر، مواجهه نامؤثر خانواده و اطرافیان به درمان، مواجهه  نامؤثر فردی به درمان، تأثیر منابع مذهبی و معنوی و پذیرش و ارتباط مناسب با مشاور و درمانگر.نتیجه گیری: با وجود شباهت تجربه اضطراب اجتماعی شرکت کنندگان، با الگوهای نظری و نیز وجود همخوانی نشانگان با ملاک های DSM-5 تفاوت هایی محتوایی در قالب باورهای هنجاری، منابع حمایتی، روش های مقابله و مواجهه با منابع درمانی مشاهده گردید.}, keywords_fa = {اختلال اضطراب اجتماعی,باور,مصاحبه,نمود فرهنگی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14396.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14396_e2256e1f537558d63cb45271c9f30bcd.pdf} } @article { author = {Khodayarifard, Mohammad and Mansouri, Ahmad and Besharat, Mohammad Ali and Gholamali Lavasani, Masoud}, title = {The standardization of spiritual coping questionnaire in student population}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {4}, pages = {221-231}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14397}, abstract = {Introduction: Spiritual coping have an important role in confronting stressful events in life. Therefore, the aim of the present study was standardization of the spiritual coping questionnaire in students.Materials and Methods: In descriptive- correlational research, 600 undergraduate students of public universities in Tehran were selected using multistage cluster sampling. The Spiritual Coping Questionnaire (SCQ), Brief Religious Coping Scale (Brief-RCOPE), Spiritual Coping Strategies scale (SCS), Spiritual Intelligence Scale (SIS) and Iranian Mental Health Scale for students (IMHS) were administered on the participants. The research data were analyzed by the SPSS and LISREL software as well as Pearson correlation, exploratory and confirmatory factor analysis.Results: The internal consistency reliability (Cronbach's alpha) for total score, positive and negative spiritual coping were 0.84, 0.90 and 0.84, respectively. The reliability coefficient relevant to subscales of positive and negative spiritual coping was 0.57 to 0.90. The findings of exploratory factor analysis suggested two accessible factors of positive and negative spiritual coping in the original version of the Persian version. The results of the confirmatory factor analysis exhibit the seven-factor model of this questionnaire has an acceptable fit with data. Finally, this questionnaire has a criterion, convergent, and divergent validity.Conclusion: The results of this study indicate that Spiritual Coping Questionnaire has an appropriate reliability and validity to measure the spiritual coping of Iranian students.}, keywords = {Factor Analysis,Mental health,Religious,Spirituality}, title_fa = {استانداردسازی پرسشنامه مقابله معنوی در جمعیت دانشجویی}, abstract_fa = {مقدمه: مقابله­های معنوی نقش مهمی در مواجهه افراد با رویدادهای استرس­زای زندگی دارند. از این­رو، پژوهش حاضر با هدف استانداردسازی پرسشنامه مقابله معنوی در جمعیت دانشجویی انجام گردید.روش کار: در یک پژوهش توصیفی- همبستگی، تعداد 600 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه­های دولتی شهر تهران به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. پرسشنامه­های مقابله معنوی (خارژنیسکا، 2015)، مقابله­های دینی (پارگامنت و همکاران، 1998)، راهبردهای مقابله معنوی (بالداکینو و بوهاگیار، 2003)، پرسشنامه هوش معنوی (خدایاری فرد و همکاران، 1394) و پرسشنامه ملی سلامت روانی دانشجویان (پورشریفی و همکاران، 1391) در مورد شرکت­کنندگان اجرا گردید. داده­های پژوهش به کمک نرم افزارهای آماری اس­پی­اس­اس و لیزرل و همچنین با استفاده از روش همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی تحلیل شدند.یافته­ها: ضرایب اعتبار به روش همسانی درونی برای نمره کل، مقابله معنوی مثبت و منفی به ترتیب برابر 84/0، 90/0 و 84/0 بود. ضرایب اعتبار مربوط به خرده­مقیاس­های مقابله معنوی مثبت و منفی نیز بین 57/0 تا 90/0 قرار داشت. یافته­های تحلیل عاملی اکتشافی بیانگر وجود دو عامل مقابله معنوی مثبت و منفی موجود نسخه اصلی در نمونه ایرانی بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان دهنده این است که الگوی هفت عاملی این پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده­ها دارد. سرانجام، این پرسشنامه از روایی ملاکی، همگرا و واگرای مناسبی برخوردار می­باشد.نتیجه­گیری: نتایج تحلیل­ها حاکی از آن است که پرسشنامه مقابله معنوی اعتبار و روایی مطلوبی برای سنجش مقابله معنوی دانشجویان ایرانی دارد.}, keywords_fa = {تحلیل عاملی,دین,سلامت روان,معنویت گرایی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14397.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14397_8b80992309f149e596b7bdaa24ae00d1.pdf} } @article { author = {Abdolshahi, Hamid Reza and Mehdi Reza, Sarafraz}, title = {The relationship between self-compassion and procrastination: The mediating role of shame and guilt}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {4}, pages = {233-239}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14398}, abstract = {Introduction: Procrastination is a widespread phenomenon among people that has many negative consequences and has been associated with cognitive, emotional and motivational factors. The present study examined the relationship between academic procrastination and self-compassion and the mediating role of self-conscious affects (shame and guilt) in this process.Materials and Methods: The statistical population of this study consisted of 165 students (86 males and 79 females) of dormitories of Shiraz University in 2015 by convenient method. Data collected through the Academic Procrastination Scale (PASS), Self-compassion Scale (SCS) and the 3rd edition of the Test of Self-conscious Affect (TOSCA-3). Results were analyzed using path analysis through multivariate linear regression.Results: The results revealed that procrastination was positively associated with shame, depression, anxiety and stress and negatively associated with guilt. On the other hand, self-compassion was negatively associated with procrastination, shame, depression, stress and anxiety. Results of path analysis revealed that self-compassion mediated the relationship between shame, guilt and procrastination.Conclusion: According to the results of the present study, it can be concluded that self-compassion can lead to decrease in procrastination, depression, stress and anxiety by reducing shame. The results of the present study were explained based on the role of self-conscious affects in self-compassion and procrastination.}, keywords = {Compassion,Guilt,Procrastination,Shame,Students}, title_fa = {نقش واسطه‌ای شرم و گناه در رابطه‌ی شفقتِ خود و اهمال کاری تحصیلی}, abstract_fa = {مقدمه: اهمال کاری از پدیده­های گسترده در میان افراد است که پیامدهای منفی بسیاری را به همراه دارد و با عوامل شناختی، هیجانی و انگیزشی بسیاری در ارتباط است. پژوهش حاضر ارتباط بین اهمال کاری تحصیلی و شفقت خود و نقش هیجانات خودآگاه (شرم و گناه) را در این ارتباط مورد بررسی قرار می­دهد.روش کار: در این مطالعه، 165 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه­های دانشجویی دانشگاه شیراز (86 پسر و 79 دختر) در نیم سال اول تحصیلی 1394-1395 با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه­های شفقت خود، اهمال کاری تحصیلی و نسخه­ی سوم از پرسشنامه­ی عواطف خودآگاه پاسخ دادند و اطلاعات به دست آمده با به کار بردن مدل تحلیل مسیر از طریق رگرسیون خطی چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت.یافته­ها: یافته­های پژوهش حاکی از این بود که اهمال کاری به صورت مثبت با شرم، افسردگی، اضطراب و استرس، و به صورت منفی با گناه رابطه دارد. از طرف دیگر، شفقت خود دارای رابطه­ی منفی با اهمال کاری، شرم، افسردگی، اضطراب و استرس است. نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که شفقت خود در رابطه­ی بین اهمال کاری و شرم و گناه نقش واسطه­ای دارد.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که شفقت خود با کاهش آمادگی برای شرم، می­تواند به کاهش اهمال کاری و همچنین کاهش افسردگی، اضطراب و استرس منجر شود.}, keywords_fa = {اهمال کاری,دانشجویان,شرم,شفقت,گناه}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14398.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14398_7f7df76fca6e2f1dfbf00acc8fe99eb4.pdf} } @article { author = {Zeqeibi Ghannad,, Simin and Allipour, Sirous and Shehni Yailagh, Manijeh and Hajiyakhchali, Alireza}, title = {Evaluation of the causal relationship model of mindfulness with anxiety and depression by mediating unintentional mind wandering}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {4}, pages = {241-248}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14657}, abstract = {Introduction: Past studies have found mindfulness to be associated with improved mental health. Anxiety and depression are the most common problems in the field of mental health. The present research aims to indicate that the unintentional mind wandering is a mechanism mediating the relationship of mindfulness with anxiety and depression.Materials and Methods: In order to test the mediator model, 300 female students of Shahid Chamran University of Ahvaz-Iran in 2017 were selected by multistage random sampling method. So, in the first stage of sampling, 5 faculties (psychology and education, engineering, literature and humanities, basic sciences, economics and social sciences) were selected randomly from 12 faculties of this university. Then, among the undergraduate students in 23 different disciplines, 300 students were selected. They fulfilled the Mindful Attention Awareness Scale (MAAS), Depression Anxiety Stress Scale (DASS), short-form of the Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (SSTAI), and the Intentional/Unintentional Mind Wandering Scale. Collected data were analyzed by SPSS and AMOS and using structural equations modeling method. In order to earn the suitable model fitness indices, the item parceling method was used.Results: Based on the values of some indices (for example, RMSEA= 0.07 and GFI= 0.95), model had a good fit. Also, the results showed that mindfulness has significant relationships with unintentional mind wandering, depression, and anxiety and unintentional mind wandering has significant relationships with anxiety and depression (P≤ 0.01). In addition, the indirect effects of mindfulness on anxiety and depression were also significant through unintentional mind wandering.Conclusion: Unintentional mind wandering is a factor that facilitating the anxiety and depression and mindfulness can affect the anxiety and depression with reducing the unintentional unrelated thoughts.}, keywords = {Anxiety,Depression,Mindfulness,mind wandering}, title_fa = {ارزیابی مدل رابطه علّی ذهن‌آگاهی با اضطراب و افسردگی با میانجیگری سرگردانی ذهنی خود به خودی}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش­های گذشته دریافته­اند که ذهن­آگاهی با بهبود در سلامت روان رابطه دارد. اضطراب و افسردگی از متداول­ترین مشکلات در حوزه­ی سلامت روان هستند. پژوهش حاضر قصد دارد نشان دهد که سرگردانی ذهنی خود به خودی یک مکانیزم میانجی در رابطه ذهن­آگاهی با اضطراب و افسردگی می­باشد.روش کار­: به منظور آزمون مدل میانجی، 300 دانشجوی دختر دانشگاه شهیدچمران اهواز در سال 2017 به روش تصادفی مرحله­ای انتخاب شدند.در مرحله اول نمونه­گیری، 5 دانشکده (روان شناسی و علوم تربیتی، فنی و مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و اقتصاد و علوم اجتماعی) از میان 12 دانشکده دانشگاه شهیدچمران اهواز به شیوه­ تصادفی برگزیده و از بین دانشجویان کارشناسی در 23 رشته­ مختلف،  تعداد 300 نفر انتخاب شده و مقیاس هشیاری به توجه ذهن­آگاهانه، مقیاس استرس- اضطراب-افسردگی، نسخه کوتاه پرسشنامه اضطراب حالتی خصلتی و مقیاس سرگردانی ذهنی: خود به خودی و عامدانه را تکمیل کردند. داده­های گردآوری شده با استفاده از نرم­افزارهای spss و amos و به روش مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. برای به دست آوردن شاخص­های برازش بهتر برای مدل از روش پارسلینگ کردن ماده­ها نیز استفاده شد.یافته­ها: بر اساس ارزش برخی شاخصها­ (برای مثال، مقدار رمزی برابر 07/0 و جی اف ای برابر 95/0)، مدل برازش خوبی داشت. همچنین، نتایج نشان دادند که ذهن­آگاهی روابط معنی­داری با سرگردانی ذهنی خود به خودی، افسردگی و اضطراب و سرگردانی ذهنی خود به خودی با اضطراب و افسردگی دارد (در سطح کمتر از 01/0). به علاوه، اثرات غیرمستقیم ذهن­آگاهی بر اضطراب و افسردگی از طریق سرگردانی ذهنی خود به خودی نیز معنی­دار بود.نتیجه­گیری: سرگردانی ذهنی خود به خودی عاملی است که اضطراب و افسردگی را تسهیل می­کند و ذهن­آگاهی می­تواند بر اضطراب و افسردگی از طریق کاهش افکار نامرتبط ناخواسته تاثیر داشته باشد. }, keywords_fa = {افسردگی,اضطراب,سرگردانی ذهنی,ذهن‌آگاهی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14657.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14657_e203790ccba558628a2a21a36570949a.pdf} } @article { author = {Alimohammadi, Farzaneh and Jadidi, Houshang and Ramak, Nahid and Jangi, Paria and Sangani, Alireza}, title = {The role of extroversion and introversion traits in relation between girls' anxiety and parenting styles}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {4}, pages = {249-258}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14695}, abstract = {Introduction: Anxiety disorders can affect all attitudes, behaviors and even individuals state, and these effects in children will be far broader than adults. Therefore, this study aimed to assess the role of extroversion and introversion traits in relation between girls' anxiety and parenting styles.Materials and Methods: The statistical population of this descriptive correlative study included all 15872 junior girls in Qom city in academic year 2017-2018. Amongst them, 375 girls were selected by multistage cluster sampling method. The research instrument included Eysenck Personality Questionnaire, Baumrind parenting questionnaire, and Spielberger Anxiety Inventory. Data analyzed using statistical tests such as Kolmogrov-Smirnov test, and SPSS and AMOS software.Results: The results showed that traits of extroversion and introversion and parental parenting styles have a direct and significant effect on the anxiety in girls (P< 0.05). In an indirect way, traits of extroversion and introversion in children show a mediator role in the relationship between parenting styles and anxiety, and in general, the conceptual model was approved. Also, 0.27 of the anxiety variable can be explained by traits of extraversion and Introversion traits and parenting styles.Conclusion: These findings are based on the family systematic theory on psychological interplay of children with parents’ behavior patterns in the family environment and express the effects of personality traits on promoting parent-child relationship and child’s anxiety.}, keywords = {Anxiety,Extroversion,Introversion,Parenting}, title_fa = {نقش ویژگی‌های برون گرایی و درون گرایی در رابطه بین اضطراب دختران با سبک‌های فرزند پروری والدین}, abstract_fa = {مقدمه: اختلالات اضطرابی می توانند بر تمامی نگرش ها، رفتارها و حتی حالت افراد تاثیر گذار باشند و این اثرات در کودکان به مراتب گسترده تر از بزرگسالان خواهد بود، بنابراین هدف این پژوهش بررسی نقش ویژگی­های برون گرایی و ­درون گرایی در رابطه بین اضطراب دختران با سبک­های فرزند پروری والدین آن ها بود.روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود، جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی 15872 دانش آموزان دختر دبیرستانی مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم شهر قم در سال تحصیلی 96-1395 بود. حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران 375 نفر بود که با استفاده روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده­ها پرسش نامه شخصیت آیزنک، پرسش نامه شیوه های فرزندپروری بامریند و پرسش نامه اضطراب اسپیلبرگر بود. در تحلیل داده ها از آزمونهایی مانند آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و نرم افزار SPSS استفاده شد.یافته­ها: ویژگی­های برون گرایی و ­درون گرایی و سبک­های فرزند پروری والدین بر اضطراب دختران اثر مستقیم و معناداری دارد (05/0>P) و در مسیر غیر مستقیم ویژگی های برون گرایی و درون گرایی فرزندان در رابطه سبک‌های فرزند پروری و اضطراب دختران مقطع متوسطه دوم نقش واسطه ای ایفا می نمایند و به طور کلی مدل ارایه شده مورد تایید واقع گردید و 27/0 از متغیر اضطراب توسط ویژگی­های برون گرایی، ­درون گرایی و سبک­های فرزند پروری والدین آن ها قابل تبیین می باشد.نتیجه گیری: این یافته ها مبتنی بر دیدگاه سیستمی بر هم آمیختگی روان شناختی فرزندان با الگوهای رفتاری والدین در محیط خانواده تاکید می نماید و مبین اثرات ویژگی های شخصیتی در ارتقا سلامت ارتباطی والد-فرزندی و اضطراب فرزندان     می باشد.}, keywords_fa = {اضطراب,برون گرایی,درون گرایی,فرزند پروری}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14695.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14695_6ff0812c90602004a4323ba38545608b.pdf} } @article { author = {Malmir, Reyhaneh and Nedaee, Tahereh}, title = {The relationship between anger control and physical activity}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {4}, pages = {259-263}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14790}, abstract = {Introduction: Increasing social tensions and aggressive behaviors is one of the problems in all societies. It seems that physical activity can impact on anger control so the present study aimed to assess the relationship between anger control and physical activity.Materials and Methods: The statistical population of this study consisted of all girl students who educating in Qom University. Number of 280 students who selected randomly fulfilled demographic questionnaire, Baecke's physical activity questionnaire and anger control questionnaire. Data were analyzed using SPSS, Pearson correlation test and regression analysis.Results: The findings indicated that there was a significant inverse correlation between anger and physical activity (r=-0.125, P=0.037).Physical activity was also effective on anger control and work index and exercise index were predictors of anger control.Conclusion: It seems that there is an inverse correlation between physical activity, the work index, and the exercise index with the control of anger and anger trait.}, keywords = {Anger,Aggression,Physical Activity,Students,Sport}, title_fa = {ارتباط بین کنترل خشم و فعالیت بدنی}, abstract_fa = {مقدمه: افزایش شیوع تنش های اجتماعی و به تبع آن افزایش بروز برخوردهای پرخاشگرانه و افزایش خشم در جامعه یکی از مسائل مبتلا به در تمامی جوامع است. فعالیت بدنی یکی از عوامل مؤثر در کنترل خشم می باشد. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط فعالیت بدنی دانشجویان با میزان کنترل خشم انجام شده است.روش کار: پژوهش حاضر به صورت موردی و به شکل میدانی در بین 280 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه قم انجام شده است. با استفاده از پرسش نامه های دموگرافیک، فعالیت بدنی بک و کنترل خشم اسپیلبرگر اطلاعات افراد شرکت کننده در مطالعه جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی انجام شد.یافته ها: سن اکثر افراد شرکت کننده در مطالعه بین 18 تا 24 سال بود و اکثراَ در مقطع کارشناسی تحصیل می کردند. بین میزان خشم و فعالیت بدنی همبستگی معکوس معنی دار وجود داشت ( 0.125- = r، 0.037 = P). همچنین فعالیت بدنی به میزان 1.6 درصد در  کنترل خشم مؤثر بود و شاخص کار و شاخص ورزش، پیش بینی کننده میزان کنترل خشم بودند.نتیجه گیری: بین میزان فعالیت بدنی، شاخص کار و شاخص ورزش با کنترل خشم و صفت خشم همبستگی معکوسی وجود دارد.}, keywords_fa = {پرخاشگری,خشم,دانشجو,فعالیت بدنی,ورزش}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14790.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14790_22057e1879c46f3de7b3d5659f6f6213.pdf} }