@article { author = {Zojaji, Ramin and Sobhani, Ehsan and Meshkat, Mojtaba and Javanbakht, Maryam}, title = {Quality of life after cosmetic rhinoplasty in Iran: A systematic review}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {20}, number = {5}, pages = {265-269}, year = {2018}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2018.11326}, abstract = {Introduction:Nasal cosmetic rhinoplasty has been one of the most popular and commonly used facial cosmetic surgeries in the world and in Iran during the last two decades. This study was conducted to systematically review all the studies done on the quality of life after the rhinoplasty. Materials and Methods:The comprehensive search was conducted in PubMed, Web of Science and Scopus databases, and all the studies that were conducted by Iranian authors from the beginning of the year 2000 to the end of 2017 on the quality of life after the rhinoplasty were extracted. Only prospective studies and studies performed in Iranian patients and have evaluated quality of life before and after rhinoplasty were included. Double publications and unrelated items were removed. Results:Finally, there were three eligible articles, in which 275 patients seeking rhinoplasty were surveyed in total. Quality of life six months after rhinoplasty significantly increased, but no significant change was observed three months after rhinoplasty. Conclusion:As a result, it seems that quality of life in Iran is improved 6 months after rhinoplasty, and this change in quality of life is not significant before 6 months.}, keywords = {Beauty,Quality of life,Rhinoplasty,Systematic review}, title_fa = {کیفیت زندگی افراد بعد از عمل جراحی زیبایی بینی در ایران: یک مرور سیستماتیک}, abstract_fa = {مقدمه:عمل جراحی زیبایی بینی در دو دهه­ی اخیر جزء محبوب­ترین و شایع­ترین اعمال جراحی زیبایی صورت، در دنیا و ایران بوده است. این مطالعه با هدف مرور جامع و منظم تمام مطالعات انجام شده در مورد کیفیت زندگی افراد بعد از عمل زیبایی بینی انجام شد. روش­کار:با استفاده از کلمات کلیدی اختصاصی جستجوی جامع در بانک­های اطلاعاتی PubMed, Web of Science و Scopus انجام شد و تمام مطالعاتی که از ابتدای سال 2000 تا پایان سال 2017توسط نویسندگان ایرانی در مورد کیفیت زندگی افراد بعد از عمل رینوپلاستی انجام شده بود استخراج شد. فقط مطالعات آینده­نگر و مطالعاتی که در بیماران ایرانی انجام شده بود و کیفیت زندگی قبل و بعد از عمل رینوپلاستی بررسی شده بود وارد مطالعه شده و موارد تکراری و بی­ارتباط حذف شدند. یافته­ها:در نهایت سه مقاله واجد شرایط و در مجموع در این مطالعات 275 نفر بررسی شدند. کیفیت زندگی، شش ماه بعد از رینوپلاستی به صورت معنی­دار افزایش یافته اما سه ماه بعد از رینوپلاستی تغییر معنی­داری نداشت. نتیجه­گیری:به نظر می­رسد کیفیت زندگی در بیماران ایرانی، 6 ماه بعد از عمل رینوپلاستی بهبود می­یابد و قبل از 6 ماه این تغییر در کیفیت زندگی، معنی­دار نیست.}, keywords_fa = {رینوپلاستی,زیبایی,کیفیت زندگی,مرور سیستماتیک}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11326.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11326_e1aa3f31f96b6cd10be8e8a372993fbb.pdf} } @article { author = {Sharifi Rigi, Ali and Amini, Zeinab and Mehrabizadeh Honarmand, Mahnaz and Beshlideh, Kiumars}, title = {A study of the role of cognitive behavioral avoidance and diffuse avoidance style in prediction of adjustment to college with control of cognitive flexibility}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {20}, number = {5}, pages = {271-279}, year = {2018}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2018.11348}, abstract = {Introduction: The aim of the present study was to investigate the role of cognitive behavioral avoidance and diffuse avoidance style in predicting of the adjustment to college with control of cognitive flexibility.  Materials and Methods: In a correlation study, 285 students of Allam-ol-Hodda complex of Shahid Chamran  University of Ahvaz city were selected via multistage cluster sampling method during the fall semester of the 2016-2017 academic year. The participants completed the items of Cognitive Behavioral Avoidance Inventory, Diffuse Avoidance Style Subscale, Cognitive Flexibility and Adjustment to College Questionnaire. To analysis the data, statistical methods of Pearson correlation coefficient and simultaneous multiple regression analysis were conducted through SPSS software version 22.  Results: The results showed that the total cognitive behavioral avoidance subscales and diffuse avoidance style subscale had a significant negative correlation with adjustment to college. Also there were positive correlation between cognitive flexibility and adjustment to college. Moreover simultaneous multiple regression analysis showed that cognitive behavioral avoidance and diffuse avoidance with control cognitive flexibility were able to predict 0.28 of variance of adjustment college scores.  Conclusion: Therefore, regarding to the important role of cognitive behavioral avoidance and diffuse avoidance style in reducing adjustment to college, concerning these variables as goals can be effective in predicting and reducing maladaptive behaviors in college environment.}, keywords = {Adjustment,Cognitive behavioral avoidance,Diffuse avoidance style,Flexibility}, title_fa = {نقش اجتناب شناختی‌رفتاری و سبک هویت‌ اجتنابی‌آشفته در پیش‌بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل انعطاف‌پذیری ‌شناختی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش اجتناب شناختی­رفتاری و سبک هویت اجتنابی­ آشفته در پیش­بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل انعطاف­پذیری شناختی است.روش­کار: در یک طرح همبستگی و با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای­ ا­­ز بین دانشجویان مجتمع علم­الهدی وابسته به دانشگاه  شهید چمران اهواز، تعداد 285 دانشجوی پسر، در سال تحصیلی 96-1395 به پرسش­نامه­های اجتناب شناختی­رفتاری، سبک هویت اجتنابی آشفته، انعطاف­پذیری شناختی و سازگاری با دانشگاه پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان با SPSS نسخه 22 تحلیل شدند.یافته­ها: نتایج نشان داد که تمام خرده­مقیاس­های اجتناب شناختی­رفتاری­ و سبک هویت اجتنابی آشفته، همبستگی منفی و معنی­داری با سازگاری با دانشگاه دارند. هم­چنین بین انعطاف­پذیری شناختی و سازگاری با دانشگاه، همبستگی مثبت دیده شد. به علاوه، نتایج رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نشان داد که اجتناب شناختی­رفتاری و سبک هویت اجتنابی ­آشفته با کنترل انعطاف­پذیری شناختی قادر به تبیین و پیش­بینی 28 درصد از واریانس سازگاری با دانشگاه هستند.نتیجه­گیری: بنابراین با توجه به نقش مهم اجتناب شناختی­رفتاری و سبک هویت اجتنابی آشفته­ در کاهش سازگاری با دانشگاه، هدف قرار دادن این متغیرها در جهت کاهش و پیشگیری از رفتارهای ناسازگارانه در محیط دانشگاه، می­تواند مفید واقع شود.}, keywords_fa = {اجتناب شناختی‌رفتاری,انعطاف‌پذیری,سازگاری,سبک ‌هویت اجتنابی‌آشفته}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11348.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11348_bababe27f29a2d95abcb4b6df6ad8043.pdf} } @article { author = {Shakeri, Mohammad Taghi and Saleh Moghaddam, Amir Reza and Tireh, Hossein and Hadianfar, Ali and Yousefi, Razieh and Navipour, Elham}, title = {Mental health status of entrance students in Mashhad University of Medical Sciences from the national university entrance exam in the academic year 2014-2015}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {20}, number = {5}, pages = {281-287}, year = {2018}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2018.11400}, abstract = {Introduction: Psychological disorders have created many problems for students as the most prestigious and chosen sectors of society and have greatly affected students’ academic performance and also disturb their mental, emotional and social developments. This study was conducted to determine the mental health of entrance students in Mashhad University of Medical Sciences from the national university entrance exam in the academic year 2014-2015. Materials and Methods: This descriptive-analytical study was performed on 973 first year students (340 males and 633 females) from Mashhad University of Medical Sciences. Data were collected by General Health Questionnaire (GHQ-28) and analyzed with descriptive and inferential statistics using SPSS software version 22. Results:The prevalence of mental disorders among students was 12.2%. This ratio was 11.8% in men and 12.5% in women. There was a significant correlation between students' mental health and gender as well as the place of study variable (P<0.05). Also, the students of the Health and Paramedics Faculties had the highest rate of disorder or suspected impairment. There was no significant relationship between mental health and native status, marital status and age group. Conclusion: Attention to the mental health of students is important because of the prevalence of mental disorders among students in this study and that mental disorder reduces one's ability to perform activities and educational affairs and given the important point that many of these disorders can be evaluated and predictable.}, keywords = {General Health,Mental disorder,Students}, title_fa = {بررسی وضعیت سلامت روان دانشجویان ورودی از کنکور سراسری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی1393-1394}, abstract_fa = {مقدمه: اختلالات روان‌شناختی، مشکلاتی برای دانشجویان که از اقشار مستعد و برگزیده‌ی جامعه هستند ایجاد کرده و بر عملکرد تحصیلی آنان  اثر گذاشته و رشد روانی، عاطفی و اجتماعی آنان را مختل می‌کند. این مطالعه با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان ورودی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کنکور سراسری در سال تحصیلی 1394-1393 انجام شده است.روش­کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی روی  973 نفر  دانشجویان سال اول (340 نفر مرد و 633 نفر زن) دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده و ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسش­نامه سلامت عمومی (GHQ-28) بوده است. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند.یافته­ها: شیوع احتمالی اختلالات روانی در بین دانشجویان 2/12 درصد بود که این نسبت در مردان 8/11 درصد و در زنان  5/12 درصد به دست آمد. در بررسی بین سلامت روان دانشجویان و متغیر جنس و هم­چنین متغیر دانشکده‌ محل تحصیل رابطه معنی‌داری پیدا شد (05/0>P). دانشجویان دانشکده بهداشت و پیراپزشکی بیشترین نسبت اختلال یا مشکوک به اختلال را داشتند. در بررسی ارتباط بین سلامت روان و بومی یا غیربومی بودن، وضعیت تاهل و هم­چنین گروه سنی افراد، ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد.نتیجه­گیری: با در نظر گرفتنمیزان شیوع اختلالات روانی در بین دانشجویان در این مطالعه و توجه به این نکته که اختلال روانی باعث کاهش توانایی فرد در انجام فعالیت‌ها و امور آموزشی شده و بسیاری از این اختلالات قابل ارزیابی و ‌پیشگیری هستند، توجه به مسئله سلامت روان دانشجویان اهمیت می‌یابد.}, keywords_fa = {اختلال روانی,دانشجویان,سلامت عمومی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11400.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11400_292dab63ac93bd08bbd39559a486a56b.pdf} } @article { author = {Rahimi, Mehdi and Meratian, Nahid and Zareei Mahmoodabadi, Hassan}, title = {The role of family communication dimensions in adolescents’ depression with the mediation of cognitive flexibility}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {20}, number = {5}, pages = {289-297}, year = {2018}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2018.11401}, abstract = {Introduction: The aim of this study was to predict depression on the basis of family communication dimensions with the mediation of cognitive flexibility.                                                                                      Materials and Methods: In this correlational study, 390 students (201 girls and 189 boys) constructed the sample group. ‌They were selected from 2nd grade of high schools in Shiraz in the academic year of 2015-16 through randomized multi-stage cluster sampling style. To measure the research variables, Fitzpatrick and Ritchie's family communication patterns (RFCP), Dennis and Van der Wal's cognitive flexibility (CFI) and Beck depression-second edition (BDI-II) inventories were used. Pearson correlation coefficient and path analysis by SPSS 22 and AMOS 20 were used to analyze research data.  Results:The results of path analysis indicated that the conversation orientation has direct negative effect (P=0.005) and an indirect effect through the mediation of cognitive flexibility (P=0.001) on depression. Also conformity orientation had only direct and positive effect (P=0.001) on depression. Conclusion: In overall, the results of this study showed that cognitive flexibility plays mediating role in the relationship between conversation orientation and depression.}, keywords = {Cognitive flexibility,Communication,Depression,Family}, title_fa = {نقش ابعاد ارتباطی خانواده در افسردگی نوجوانان با واسطه‌گری انعطاف‌پذیری شناختی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی افسردگی بر اساس ابعاد ارتباطی خانواده با واسطه‌گری انعطاف‌پذیری شناختی بود.                     روش­کار: در این مطالعه از نوع همبستگی 390 دانش‌آموز (201 دختر و 189 پسر) مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 95-1394 شرکت داشتند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس‌های ابعاد ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی (RFCP)، انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وندروال (CFI) و افسردگی بک-ویرایش دوم (BDI-II) استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با بهره‌گیری از نرم­افزار SPSS نسخه­ی 22 و AMOS  نسخه­ی 20 استفاده شده است.یافته­ها: نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که بعد گفت و شنود، اثر مستقیم و منفی (005/0=P) و اثر غیر مستقیم با واسطه‌گری انعطاف‌پذیری شناختی (001/0=P) بر افسردگی دارد. بعد همنوایی نیز تنها اثر مستقیم و مثبت (001/0=P)  بر افسردگی دارد.نتیجه­گیری: در مجموع یافته‌های این پژوهش نشان داد که انعطاف‌پذیری شناختی نقش واسطه‌ای را در رابطه­ی جهت‌گیری گفت‌ و شنود و افسردگی ایفا می‌کند.}, keywords_fa = {ارتباط,افسردگی,انعطاف‌پذیری شناختی,خانواده}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11401.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11401_97bcf01ffba31c02481e8e7ce459c453.pdf} } @article { author = {Lashgari, Elham and Vaghee, Saeed and Karimi Moonaghi, Hossein and Behnam Vashani, Hamidreza}, title = {The effect of context- based learning in psychiatric nursing internship on empathy skills with the patient of nursing students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {20}, number = {5}, pages = {299-305}, year = {2018}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2018.11402}, abstract = {Introduction: Apprenticeship in mental health can cause feelings of stress and anxiety of nursing students before the onset of apprenticeship and serves as an obstacle to empathy and to establish a therapeutic relationship with the patient. The present study aimed to determine the effect of context-based learning (CBL) in psychiatric nursing training on empathy with the patient of nursing students.                                                                                     Materials and Methods: This clinical trial was conducted involving 97 nursing students. Students were assigned randomly to intervention and control groups. For students in intervention group, was conducted CBL (1. position test, 2. self-learning, 3. acquiring new information and 4. thinking and contemplation) during two weeks of internship. The students' empathy skills were measured with Jefferson's empathy questionnaire, and Spielberger anxiety questionnaire before the internship and the last day of the internship. Data using SPSS software 16 and independent t-test, paired t-test, and exact chi-square were analyzed. Results:The mean age of students was 21.6 ± 1.8 years in intervention group and 21.7±2.4 in control group. After the intervention, the result of independent t-test showed the mean score of empathy skills in the intervention group was statistically significantly higher than the control group (P<0.001). Conclusion: The results of this study indicate the positive effect of context-based learning on improving the empathy with patients of nursing students in psychiatric unit. Therefore, it is recommended that this method be used in nursing student nursing internship.}, keywords = {Education,Empathy,Learning,Psychiatric nursing}, title_fa = {تاثیر آموزش مبتنی بر زمینه در کارآموزی روان‌پرستاری بر مهارت همدلی با بیمار دانشجویان پرستاری}, abstract_fa = {مقدمه: کارآموزی در بخش روان می­تواند موجب احساس استرس و اضطراب دانشجویان پرستاری قبل از شروع کارآموزی و به عنوان مانعی جهت همدلی با بیمار عمل کند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر زمینه در کارآموزی روان­پرستاری بر مهارت همدلی با بیمار دانشجویان پرستاری بود.روش­کار: در این کارآزمایی بالینی 97 دانشجوی پرستاری در دو گروه (آزمون و شاهد) قرار گرفتند. برای گروه آزمون، آموزش بر مبنای گام­های چهارگانه آموزش مبتنی بر زمینه شامل آزمون موقعیت، خودآموزی، کسب اطلاعات جدید و تامل و تفکر طی دو هفته کارآموزی انجام شد. مهارت همدلی دانشجویان با پرسش­نامه­های مهارت همدلی با بیمار جفرسون و اضطراب اشپیل برگر قبل از شروع کارآموزی و روز آخر کارآموزی سنجیده شد. جهت تحلیل داده­ها از نرم‌افزار SPSS نسخه­ی 16 و آزمون­های تی مستقل، تی جفتی و مجذور خی دقیق استفاده شد.یافته­ها: میانگین سن دانشجویان گروه آزمون 8/1 ±6/21 و شاهد 4/2 ±7/21 سال بود. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد، در بعد از مداخله میانگین نمره­ی مهارت همدلی با بیمار دانشجویان گروه آزمون به صورت معنی­داری بیشتر از گروه شاهد بود (001/0>P).نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش حاکی از تاثیر مثبت آموزش مبتنی بر زمینه در بهبود همدلی با بیمار دانشجویان پرستاری در کارآموزی روا­ن­پرستاری می­باشد، لذا توصیه می‌شود از این روش آموزشی در کارآموزی روان­پرستاری استفاده شود.}, keywords_fa = {آموزش,روان‌پرستاری,همدلی,یادگیری}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11402.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11402_e18e5b074631689d90d578ed0d58bbc8.pdf} } @article { author = {Kouhestani Ourdumahaleh, Mohammad Mahdi and Shahverdi, Mostafa and Gharayagh Zandi, Hasan}, title = {Relationship between emotional intelligence and the injury occurrence rate in elite athletes of various martial fields}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {20}, number = {5}, pages = {307-313}, year = {2018}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2018.11403}, abstract = {Introduction: Emotional intelligence (EI) it’s a skill set that have ability to cope successfully with demands and have affect on the environment pressures. Athletic performance is mostly affected by the factors that create a common stress in sport that may be associated with risk of injury. Hence, the purpose of this study was to relationship between EI and the injury occurrence rate in elite athletes of various martial fields.                                                                                   Materials and Methods: In this study, 110 elite men athletes in the Tehran city who were active in various martial fields in 2016, completed Lane et al. (2009) questionnaire of EI at sport. Information about the injury of the previous year was collected through reports tab of sports injuries, interview with athletes and these data were analyzed in Faculty of Physical Education, University of Tehran. To investigate the relationship between variables Pearson’s correlation method was used. Results:The Pearson’s correlation analysis showed that there is a negative and significant relationship between the number of sports injuries for martial elite athletes and each of the six factors of EI. But, statistically this relationship was significant only in three factors the number of injuries-appraisal of others emotions (P=0.027, r= -0.211), number of injuries-appraisal of own emotions (P=0.015, r= -0.232), number of injuries- self-regulation (P=0.018, r= -0.225). Conclusion: Low EI and lack of appropriate evaluation and adjustment of emotions might be through disorder of external senses of athletes and increasing the muscle tension can make interfere with a person's neuromuscular coordination and increases the injury risk of athletes.}, keywords = {Athletic injuries,Elite,Emotional intelligence,Martial arts}, title_fa = {ارتباط بین هوش هیجانی و نرخ بروز آسیب در ورزشکاران نخبه رشته‌های رزمی}, abstract_fa = {مقدمه: هوش هیجانی، مجموعه مهارت­هایی است که بر توانایی رویارویی موفقیت­آمیز با مقتضیات و فشارهای محیط تاثیر می­گذارد. عملکرد ورزشی نیز تا حدود زیادی تحت تاثیر عوامل استرس­زای رایج ورزشی قرار می گیرد که ممکن است با خطر آسیب­دیدگی همراه باشد. از این رو، هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و نرخ بروز آسیب در ورزشکاران نخبه رشته­های رزمی بود.روش­کار: در این مطالعه 110 ورزشکار نخبه مرد شهر تهران که در رشته­های مختلف رزمی در سال 1395 فعالیت داشتند پرسش­نامه هوش هیجانی در ورزش لان و همکاران (2009) را به صورت داوطلبانه تکمیل کردند. اطلاعات مربوط به آسیب یک سال گذشته نیز با استفاده از برگه گزارش آسیب­های ورزشی از طریق مصاحبه با ورزشکاران جمع­آوری و در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران تحلیل شد. از همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده گردید.یافته­ها: آنالیز همبستگی پیرسون نشان داد که یک رابطه­ی منفی بین مولفه­های شش­گانه­ی هوش هیجانی و تعداد آسیب­های ورزشی ورزشکاران نخبه رزمی وجود دارد اما از نظر آماری این ارتباط تنها در سه عامل تعداد آسیب ـ ارزیابی احساسات دیگران (211/0- =r،027/0=P)، تعداد آسیب ـ ارزیابی احساسات خود (232/0- =r،015/0=P) و تعداد آسیب ـ خود تنظیمی (225/0- =r،018/0 =P) معنی­دار بود.نتیجه­گیری: هوش هیجانی پایین و در نتیجه عدم ارزیابی و تنظیم مناسب احساسات ممکن است از طریق اختلال در حواس خارجی ورزشکاران و افزایش تنش عضلانی در هماهنگی عصبی-عضلانی فرد اختلال ایجاد کند و باعث افزایش خطر آسیب­دیدگی وررزشکاران شود.}, keywords_fa = {آسیب‌های ورزشی,رشته‌های رزمی,نخبه,هوش هیجانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11403.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11403_66bd489c8d74f3b31bf8b1a8d501dcd0.pdf} } @article { author = {Shabanloo, Saeedeh and Alimoradi, Mahjoobeh and Moazedian, Amene}, title = {Comparative study of alexithymia and anger dimensions in two groups with dependency to opioids and stimulants with the healthy counterparts}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {20}, number = {5}, pages = {315-320}, year = {2018}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2018.11404}, abstract = {Introduction: The studies performed in the field of addiction emphasize that in addition to medical interventions, addiction treatment will not be possible without paying attention to the psychological factors. So, the present study has compared alexithymia and the anger dimensions in two groups with dependency to opioids and stimulants with the healthy counterparts.                                                                                  Materials and Methods: In thiscausal-comparative study in 2016, 120 cases were assessed. 80 cases of Delshodegan Center in Tehran placed in two groups with dependency to opioids (n=40) and stimulants (n=40) and non-dependent ones (n=40) were placed in matched groups in terms of demographic characteristics. Data collected through Toronto Alexithymia Scale and the Spielberger State-Trait Anger Expression Inventory (STAXI) and analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA). Results:There were significant differences among the three groups of healthy, dependent to stimulants and opioids in alexithymia (P<0.01, F=8.17) and anger (P<0.01, F=7.20). Amongst them, opioid addicts report high levels of alexithymia and anger. Conclusion: There is difference among the three groups of healthy people, dependents to stimulants and opioids in terms of alexithymia and anger rates. Meanwhile, it seems that the opioid addicts have more anger and alexithymia compared to healthy and dependents to stimulants.}, keywords = {Addiction,Alexithymia,Anger,Opioid,Stimulant}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای ناگویی هیجانی و ابعاد خشونت در دو گروه از معتادین به مواد مخدر و محرک با همتایان سالم}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش‌های انجام گرفته در حوزه­ی اعتیاد بر این نکته تاکید دارند که علاوه بر مداخلات پزشکی، درمان اعتیاد، بدون توجه به عوامل روان­شناختی، ممکن نخواهد بود لذا پژوهش حاضر به بررسی مقایسه‌ای ناگویی هیجانی و ابعاد خشونت در دو گروه از معتادین به مواد مخدر و محرک با همتایان سالم پرداخته است.روش­کار: در این پژوهش علی-مقایسه‌ای در سال 1395، 120 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد 80 نفر وابسته به سوء­مصرف مواد در مرکز دلشدگان شهر تهران (40 نفر معتاد به مواد مخدر و 40 نفر معتاد به مواد محرک) و 40 نفر غیر وابسته به لحاظ ویژگی‌های جمعیت­شناختی در گروه‌های همتا، قرار گرفتند. داده‌ها با مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو و سیاهه بروز خشم حالت-صفت اشپیل­برگر گردآوری و با روش تحلیل واریانس چندمتغیره (مانووا) تحلیل گردیدند.یافته­ها: بین سه گروه افراد سالم، معتاد به محرک‌ و مواد مخدر، در ناگویی هیجانی (01/0>P، 17/8=F) و خشونت (01/0>P، 20/7=F) تفاوت‌های معنی­داری مشاهده شد که در این میان افراد معتاد به مخدر، سطوح بالایی از ناگویی هیجانی و خشونت را از خود گزارش می‌کنند.نتیجه­گیری: بین سه گروه افراد سالم، معتاد به محرک­ و مواد مخدر از نظر میزان ناگویی هیجانی و خشونت، تفاوت، وجود دارد. به نظر می­رسد افراد وابسته به مواد مخدر نسبت به افراد سالم و افراد وابسته به محرک، از میزان خشونت و ناگویی هیجان بیشتری برخوردارند.}, keywords_fa = {اعتیاد,خشونت,محرک,مخدر,ناگویی هیجانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11404.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11404_8533d9771f134806353873bf1358be7d.pdf} } @article { author = {Rabanipour, Najmeh and Roohafza, Hamidreza and Feizi, Awat and Rabiei, Katayoun and Sarrafzadegan, Nizal}, title = {The association between mental health and quality of life: A cross-sectional study in a large sample of Isfahan Steal Company's employees}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {20}, number = {5}, pages = {321-329}, year = {2018}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2018.11405}, abstract = {Introduction: Investigating the quality of life and its determinants provides a general prospective about the health status and contributes in health planning. The present study aimed at investigating the relationship between mental health and quality of life, adjusting for the impacts of potential confounders in Isfahan Steal Company's employees. Materials and Methods: In a cross-sectional study in 2016, 3063 people of Isfahan Steal Company's employees were selected through multistage cluster sampling and investigated. Required Information were obtained by EQ-5D questionnaire for evaluating quality of life, GHQ-12 questionnaire for evaluating mental health, IPAQ Questionnaire for evaluating physical activity, job stress questionnaire for evaluating job stress and demographic characteristics of study participants. Latent class regression analysis with Mplus7 software was used for data analysis. Results:Based on the results 95.4% of participants have normal mental health score. Two classes were identified with latent class analysis based on quality of life; class 1 (good quality of life: 79.7%) and class 2 (poor quality of life: 21.3%). People with good mental health status had higher quality of life (P<0.0001); in which the direct significant association was observed between mental health and quality of life in crude model. After adjusting for the impacts of potential confounding variables the observed association was remained statistically significant which indicating that being in normal mental health level increases 4.25 times odds of beings in high quality of life class. Conclusion: The present study provided valuable information about quality of life in industrial employees. This research showed that mental health has a significant association with quality of life. So, through improving the lifestyle, quality of life and life satisfaction would be increased.}, keywords = {Industrial employees,Mental health,Quality of life}, title_fa = {ارتباط سلامت روان با کیفیت زندگی: یک مطالعه مقطعی در نمونه‌ای بزرگ از کارکنان کارخانه ذوب آهن اصفهان}, abstract_fa = {مقدمه: بررسی کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن باعث به‌ وجود آمدن یک دیدگاه کلی از وضعیت سلامت و ارایه راهکارهای مربوط به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های بهداشتی می‌شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط سلامت روان و کیفیت زندگی، با کنترل اثر مجموعه مهمی از مخدوش‌گرهای بالقوه شامل متغیرهای جمعیت­شناختی، سبک زندگی و شغلی در جمعیت کارکنان کارخانه ذوب آهن اصفهان انجام شده‌ است.روش­کار: در یک مطالعه مقطعی در سال 1394، 3063 نفر از کارکنان ذوب‌ آهن اصفهان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و بررسی شدند. پرسش‌نامه‌های کیفیت زندگی (EQ-5D)، سلامت روان (GHQ-12)، استرس شغلی، فعالیت فیزیکی (IPAQ) و اطلاعات جمعیت­شناختی استفاده گردیدند. تحلیل داده‌ها با مدل رگرسیون کلاس پنهان در نرم‌افزار Mplus7 صورت گرفت.یافته­ها: سلامت روان 4/95 درصد از کارکنان، مطلوب است. افراد از نظر کیفیت زندگی به دو دسته کیفیت زندگی بالا (7/79%) و کیفیت زندگی پایین (3/20%) طبقه‌بندی شدند. کارکنان با سلامت روان مطلوب، کیفیت زندگی بالاتری دارند (0001/0>P) به‌گونه‌ای که ارتباط مثبت و معنی­داری بین سلامت روان با کیفیت زندگی بالا مشاهده شد. بعد از تعدیل مجموعه مهمی از متغیرهای مخدوش‌گر، باز هم رابطه­ی­ مثبت و معنی­داری بین سلامت روان با کیفیت زندگی بالا مشاهده شد. شانس عضویت کارکنان با سلامت روان مطلوب در کلاس کیفیت زندگی بالا 25/4 برابر کارکنانی است که از سلامت روان نامطلوب برخوردار می‌باشند.نتیجه­گیری: مطالعه حاضر اطلاعات ارزشمندی در مورد ارزیابی کیفیت زندگی کارکنان صنعتی فراهم نمود و این نتیجه حاصل گردید کهسلامت روان ارتباط مثبت معنی­داری با کیفیت زندگی دارد بنابراین با بهبود سبک زندگی، کیفیت زندگی و میزان رضایت از زندگی افزایش می‌یابد.}, keywords_fa = {سلامت روان,کارکنان صنعتی,کیفیت زندگی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11405.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_11405_75aa8fa2447d90acebd7cac04584161a.pdf} }