@article { author = {Parviz, Koorosh and Aghamohamadian-Sharbaf, Hamid-Reza and Dehghani, Mahmoud and Ghanbari-Hashemabadi, Bahram-Ali}, title = {Study of the relationship between superego and metacognition of male and female students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {2}, pages = {70-76}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.8291}, abstract = {Introduction: Superego and metacognition consider as two important constructs within the psychodynamic and cognitive psychology domain. The aim of this research is to examine the link between superego and metacognition among students at Ferdowsi University of Mashhad.  Materials and Methods: This is a cross-sectional study with a correlational design conducted among students of Ferdowsi University of Mashhad in 1395. A sample of 206 male and female students was recruited from target population through convenience sampling and completed metacognitive inventory as well as Superego questionnaire. All statistical analyses were carried out using SPSS 23 statistical package. Descriptive statistics such as frequencies, means, & standard deviations as well as inferential statistics including Pearson correlation and independent t-test are applied on variables of current study.  Results: The results indicate that there is a negative relationship between superego and metacognition (r=0.38, P< 0.001). In addition, data present a significant positive correlation between one of the superego’s subscales, conscience, and metacognition (r=0.65, P<0.0001). With regard to the superego, the results show a significant difference between men and women (t = -2.36, P=0.05). This result suggests that women have more inflexible yet powerful superego than men. Also there is a significant difference between men and women’s conscience (t=2.05, P<0.05).  Conclusion: Metacognition is weaker among those individuals holding stronger superego and therefore, they are more susceptible to neurotic disorders. With respect to the important role of metacognitive abilities on learning and education, it can be assumed that learning and education are also influenced by superego because of its impact on metacognition.}, keywords = {Conscience,Gender,metacognition,Superego}, title_fa = {بررسی رابطه‌ی فرامن و فراشناخت در بین دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه فردوسی مشهد}, abstract_fa = {مقدمه: فرامن و فراشناخت دو متغیر مهم در حوزه‌ی آسیب‌شناسی روانی هستند که مورد توجه محققان حوزه‌ی روان‌شناسی تحلیلی و روان‌شناسی شناختی هستند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه‌ی بین فرامن و فراشناخت است که تاکنون به طور همزمان، کمتر مورد توجه محققین بوده‌اند.روش‌کار: این پژوهش از نوع همبستگی است و در بین جامعه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال1395 انجام شد. نمونه این پژوهش 206 نفر از دانشجویان زن و مرد بود که به شیوه‌ی دردسترس مورد مطاله قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش دو پرسش‌نامه‌ی فراشناخت و فرامن است. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و روش‌های آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون و تی برای دو گروه مستقل استفاده شده است. داده‌های این پژوهش با استفاده از SPSS نسخه‌ی 23تحلیل شده است.یافته‌ها: بین فرامن و فراشناخت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد رابطه‌ی منفی معنی‌داری وجود دارد (001/0≥P، 38/0=r). در عین حال بین وجدان و فراشناخت آنان رابطه مثبت معنی‌دار قوی وجود دارد (0001/0P≤، 65/0=r). بین وجدان زنان و مردان دانشجو تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0≥P، 05/2=t). یعنی این که زنان گرچه از نظر فرامن فرقی با مردان ندارند اما از مردان باوجدان‌تر هستند.نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، فرامن شدید همایند فراشناخت ضعیف و وجدان قوی همایند  فراشناخت قوی است. به نظر می‌رسد فرامن به عنوان مانعی برای فراشناخت است در حالی که وجدان، تسهیل‌کننده‌ی فرایندهای فراشناختی ذهن است. اگر چه بین فراشناخت زنان و مردان تفاوتی یافت نشد اما به نظر می‌رسد زنان به دلیل ویژگی‌های عاطفی ذاتی زنانه از مردان باوجدان‌تر هستند.}, keywords_fa = {جنسیت,فراشناخت,فرامن,وجدان}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8291.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8291_0741602cac49c9dc97876ee9772717e4.pdf} } @article { author = {Khaleghi, Nasrin and Amiri, Mahdi and Taheri, Elham}, title = {Effectiveness of group reality therapy on symptoms of social anxiety, interpretation bias and interpersonal relationships in adolescents}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {2}, pages = {77-83}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.8326}, abstract = {Introduction: The present study investigates the effectiveness of group reality therapy on symptoms of social anxiety, interpretation bias and interpersonal relationships in adolescents.  Materials and Methods: The research population of this clinical research consisted of all students in ninth grade female Sabzevar city in academic year of 2016-2017 that this number based on social anxiety scale score teens, a negative interpretation consequences social and interpersonal relationships in the pre-test were 24 persons who were selected via convenient method and they randomly divided into two groups of experimental and control. The experimental group received group reality therapy and the controls received no treatment. Data analyzed through covariance analysis and SPSS software version 21.  Results: The results showed that social anxiety scores and interpretation bias and interpersonal relationships in adolescents who participated in the experimental group than in the control group have been replaced teens that had a significant change (P<0.05). Conclusion: It seems that group reality therapy is effective on social anxiety, interpretation bias and interpersonal relationships in adolescents.}, keywords = {Adolescent,interpersonal relationships,Reality therapy,Social anxiety}, title_fa = {اثربخشی واقعیت‌درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی، سوگیری تعبیر و روابط بین فردی نوجوانان}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر واقعیت‌درمانی به شیوه‌ی گروهی بر علایم اضطراب اجتماعی، سوگیری تعبیر و روابط بین فردی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی نهم تحصیلی انجام شد.روش‌کار: جامعه‌ی آماری این پژوهش بالینی شامل تمام دانش‌آموزان دختر پایه‌ی نهم شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 95-94 بود که از این تعداد بر اساس نمره‌ی پرسش‌نامه‌های اضطراب اجتماعی نوجوانان، تفسیر منفی پیامدهای اجتماعی و روابط بین فردی در پیش‌آزمون 24 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند که به ‌طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمون تحت واقعیت‌درمانی به شیوه‌ی گروهی قرار گرفت و گروه شاهد، هیچ‌گونه درمانی دریافت نکرد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس و نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 21 استفاده شد.یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که نمرات اضطراب اجتماعی و سوگیری تعبیر و روابط بین فردی در گروه آزمون نسبت به شاهد، تغییر معنی‌داری داشت (05/0>P).نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که آموزش واقعیت‌درمانی به شیوه‌ی گروهی بر اضطراب اجتماعی، سوگیری تعبیر و روابط بین فردی نوجوانان، موثر باشد.}, keywords_fa = {اضطراب اجتماعی,روابط بین فردی,نوجوان,واقعیت‌درمانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8326.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8326_ba79660d6cf7274a72cc32b46f9443b8.pdf} } @article { author = {Saei, Rezvan and Sepehrmanesh, Zahra and Ahmadvand, Afshin}, title = {Perceived emotions in patients with obsessive-compulsive disorder: Qualitative study}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {2}, pages = {84-89}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.8342}, abstract = {Introduction: Various social factors play important role in obsessive compulsive disorder (OCD). Type of behavior and emotions of family members to patient have been identified as effective factors in onset, severity and relapse of OCD. This study has been carried out to determine of family emotions to their patients.  Materials and Methods: This is quantitative study that was performed with targeted sampling method on 10 patients with OCD. In this study, focus group method was used for gathering data. All of statements was recorded and written words by word. Data were analyzed by content analysis method.  Results: The finding of this study show that perceived emotions of patients classify in four field such as over involvement, criticism, neglect and lack of emotional support and hostility; that this emotions was causing feeling including lack of self-confidence, the feeling of being in control, lack of privacy, lack of empathy, nervousness, guilt and hopelessness, lonely, depression, worthlessness, neglect, anxiety, self-blaming. Conclusion: Patients' perceived emotions indicates on maladaptive reactions of family in communication of patients that these threatening patients health and failure of therapeutic outcomes, severity and relapse of OCD. Also these emotions propose of lack of family education, lack of information about of nature of psychiatric disorders, family psychopathology and abnormal communications. Therefore holding family psychoeducation as base and supplement of treatment in prevention of disorder relapse should be in attention of clinicians.}, keywords = {Expressed emotions,Family,Obsessive-compulsive disorder}, title_fa = {هیجانات درک شده‌ی بیماران مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری: مطالعه‌ی کیفی}, abstract_fa = {مقدمه: عوامل اجتماعی متعددی در اختلال وسواسی-اجباری نقش بازی می‌کنند و نوع رفتار و هیجانات خانواده درارتباط با بیمار از جمله عوامل مهم در شروع، شدت و عود اختلال وسواسی-اجباری شناخته شده است. مطالعه‌ی حاضر به منظور شناخت هیجانات درک شده‌ی بیمار در محیط خانواده انجام گرفته است.روش‌کار: مطالعه‌ی حاضر از نوع کیفی می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند بر روی 10 بیمار مبتلا به اختلال  وسواسی-اجباری انجام شد. در این مطالعه از روش Focus Group جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. تمام اظهارات  بیماران ضبط و کلمه به کلمه پیاده گردید. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند.یافته‌ها: نتایج مطالعه‌ی حاضر نشان داد که هیجانات ادراک شده بیماران در 4 حیطه‌ی مربوط به هیجانات ابراز شده در خانواده شامل آمیختگی بیش از حد، انتقادگری، بی‌توجهی و عدم حمایت عاطفی و خشونت طبقه‌بندی می‌شود و این هیجانات باعث برانگیختن احساساتی نظیر عدم اعتماد به نفس، احساس تحت کنترل بودن، نداشتن حریم شخصی، احساس درک نشدن، خشم وعصبانیت، احساس گناه و ناامیدی، احساس تنهایی، افسردگی، بی‌ارزشی، بی‌توجهی و طرد شدن، اضطراب و خودسرزنشی در بیماران شده بود.نتیجه‌گیری: هیجانات درک شده‌ی بیماران از سوی خانواده، گویای واکنش‌های غیر انطباقی خانواده در ارتباط با بیمار می‌باشد که خود، تهدیدکننده‌ی سلامت بیماران و شکست نتایج درمانی و شدت و عود اختلال وسواسی-اجباری می‌باشد. هیجانات درک شده‌ی بیماران به گونه‌ای بیانگر عدم آموزش خانواده، عدم آشنایی آنان با ماهیت بیماری‌های روان‌پزشکی و به نوعی آشفتگی روانی و ارتباطات ناسالم در محیط خانواده می‌باشد بنابراین برگزاری جلسات آموزش خانواده به عنوان پایه و مکمل درمان در پیشگیری از عود اختلال وسواسی-اجباری باید مورد توجه درمانگران قرار گیرد.}, keywords_fa = {اختلال وسواسی-اجباری,خانواده,هیجان ابراز شده}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8342.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8342_7367fff327801681cba36244514e0aa5.pdf} } @article { author = {Moradi, Rahim}, title = {The effect of educational computer games on learning of mathematics concepts among students with autism spectrum disorder}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {2}, pages = {90-95}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.8345}, abstract = {Introduction: Despite technological capacity and its positive effects on the quantity and quality of teaching and learning, training students in the field of special educational needs unfortunately, far transformations has occurred and requires serious attention in this field. The aim of this study the impact of computer games on learning mathematics concepts among students withautism spectrum disorder. Materials and Methods: This clinical trial was conducted in 2013-14. Participants consisted of 30 students with autism spectrum disorders in Tehran who were randomly divided into two groups: experimental and control. Pre-test learning in both experimental and control groups were conducted by the researcher. In the experimental group, teacher educated mathematics concepts (addition, subtraction, multiplication and division) completely then the computer games provided as a complement to concepts being taught. The descriptive and analytical statistics (covariance analysis) used for data analysis.  Results: The results showed that the significant difference in the mathematics learning in experimental group compared to the control group (P≥0.001). Conclusion: It seems that computer games can be used in mathematics learning among students with autism spectrum disorder and it is suggested that modern educational technologies especially computer games use in teaching of mathematical concepts in addition to traditional methods.}, keywords = {Autism spectrum disorder,Computer games,Education,Learning}, title_fa = {تاثیر بازی‌های رایانه‌ای آموزشی بر یادگیری مفاهیم ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلالات طیف اوتیسم}, abstract_fa = {مقدمه: با وجود توانمندی‌ها و قابلیت‌های فن‌آوری و اثرات مثبت آن در کمیت و کیفیت یاددهی و یادگیری، متاسفانه حوزه‌ی آموزش دانش‌آموزان با نیازهای آموزشی ویژه، به دور از تحولات رخ داده قرار گرفته است و نیازمند توجه جدی در این زمینه می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی‌های رایانه‌ای آموزشی بر یادگیری مفاهیم ریاضی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی دارای اختلال طیف اوتیسم در درس ریاضی بود.روش‌کار: در این کارآزمایی بالینی در سال 92-1391 انجام شد. آزمودنی‌ها 30  نفر از دانش‌آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم در شهر تهران می‌باشند که به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. قبل از شروع مطالعه، تمام آزمودنی ها با آزمون محقق‌ساخته یادگیری ارزیابی شدند. سپس در گروه آزمون، ابتدا معلم درس خود را در مفاهیم مورد نظر (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) به طور کامل به دانش‌آموزان ارایه داد و از بازی رایانه‌ای به عنوان مکملی برای مفهوم آموزش استفاده شد. از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کواریانس) به منظور تحلیل داده‌ها استفاده شد.یافته‌ها: تحلیل نتایج با استفاده تحلیل کواریانس نشان داد که پس از آموزش تفاوت معنی‌داری در یادگیری گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد ایجاد شده است (001/0 P≥).نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که استفاده از بازی رایانه‌ای آموزشی به عنوان مکمل آموزش در درس ریاضی باعث افزایش یادگیری دانش‌آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم می‌شود لذا پیشنهاد می‌شود که در آموزش مفاهیم ریاضی از فن‌آوری‌های نوین آموزشی به خصوص بازی‌های رایانه‌ای در کنار شیوه‌ی سنتی استفاده شود.}, keywords_fa = {آموزش,اختلال طیف اوتیسم,بازی رایانه‌ای,یادگیری}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8345.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8345_03ffb0330faf51872c5705770e6b413c.pdf} } @article { author = {Nasirzadeh, Shiva and Keraskian, Adis}, title = {Comparing the relationship between early maladaptive schemas, defense mechanisms and type D personality among individuals with secure and insecure attachment style}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {2}, pages = {96-104}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.8496}, abstract = {Introduction: Attachment styles determine the emotional, cognitive rules and strategies that guide emotional reactions in people and interpersonal relationships. The primary aim of the current study was to compare the relationship between early maladaptive schemas, defense mechanisms and type D personality among individuals with secure and insecure attachment style.  Materials and Methods: The study population consisted of 240 patients that were selected by convenience sampling method from psychology clinic Delphi in Tehran in 2013. Data collection tools include the (DSQ-40), Adult Attachment Style (AAS), Type D Personality Questionnaire and primary schemas Questionnaire. Data analyzed through Pearson correlation and multiple regressions.  Results: The findings showed that the relationship between primary schemas and defense mechanisms are different in people with secure and insecure attachment. Also, the relationship between primary schemas and type D personality is different in people with secure and insecure attachment styles. In addition, the relationship between defense mechanisms and the type D personality is different in people with secure and insecure attachment styles (P<0.01). Conclusion: Considering the importance of attachment in development of early maladaptive schemas and effects of early maladaptive schemas and defense mechanism on personality pathology, attention to cognitive functions and attachment can help the healing process.}, keywords = {attachment,Defense mechanisms,Schema,Type D personality}, title_fa = {مقایسه‌ی رابطه‌ میان طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، ساز و کار‌های دفاعی و تیپ شخصیتی D درافراد دارای دلبستگی ایمن و ناایمن}, abstract_fa = {مقدمه: سبک‌های دلبستگی، تعیین‌کننده‌ی قواعد عاطفی، شناختی و راهبردهایی هستند که واکنش‌های هیجانی را در افراد و روابط بین شخصی هدایت می‌کنند. هدف از این پژوهش، مقایسه‌ی رابطه میان طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، ساز و کارهای دفاعی و تیپ شخصیتی D در افراد دارای دلبستگی ایمن و ناایمن بود. روش‌کار: جهت انجام این پژوهش همبستگی، نمونه‌ای به حجم 240 نفر از مراجعه‌کنند‌گان به کلینیک روان‌شناسی دلفی واقع در شهر تهران در سال 1393، به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسش‌نامه‌های ساز و کار‌های دفاعی (DSQ-40)، سبک‌های دلبستگی بزرگسالان (AAS)، تیپ شخصیتی D و طرح‌واره‌ی ناسازگار اولیه استفاده گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری انجام گرفت.یافته‌ها: نتایج نشان دادند که رابطه‌ی بین طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و ساز و کار‌های دفاعی در افراد دارای دلبستگی ایمن و ناایمن با یکدیگر، متفاوت است. هم‌چنین رابطه‌ی بین طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و تیپ شخصیتی D در افراد دارای دلبستگی ایمن و ناایمن و رابطه‌ی بین ساز و کار‌های دفاعی و تیپ شخصیتی D در افراد دارای دلبستگی ایمن و ناایمن با یکدیگر، متفاوت است (01/0P<).نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت دلبستگی در توسعه‌ی طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و اثرات این طرح‌واره‌ها و ساز و کار‌های دفاعی در آسیب‌شناسی شخصیت، توجه به کارکردهای شناختی و دلبستگی می‌تواند به فرایند درمان کمک کند.}, keywords_fa = {تیپ شخصیتی D,دلبستگی,طرح‌واره‌,ساز و کار دفاعی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8496.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8496_4309d1605468e496467e5a79d4208798.pdf} } @article { author = {Mojtabaee, Mina and saleh, mitra}, title = {The comparison between dimensions of perfectionism, brain/behavioral systems and resiliency among coronary artery patients and normal individuals}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {2}, pages = {105-112}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.8492}, abstract = {Introduction: Today, there is an increasing rate of coronary artery disease in different societies. The present study aimed to compare between the aspects of perfectionism, cerebral/behavioral system, and resiliency in coronary artery patients and normal individuals.      Materials and Methods: Samples of this causal-comparative study consisted of 300 individuals (150 patients and 150 intact individuals). The patients admitted at Tehran cardiovascular hospitals in 2013. Convenient sampling was carried out. Research tool included Frost Multidimensional Perfectionism Scale (FMPS), Behavioral Inhibitory Systems/Behavioral Activating System scale (BIS/BAS) of Carver White, and Connor-Davidson Resiliency Scale (CD-RISC). Data analyzed through binominal test of logistic regression analysis and U Mann-Whitney test by SPSS software version 18.    Results: Results indicated that there is positive significant relationship between the aspects of perfectionism (practical doubtfulness, parents’ expectations, and discipline) and standard variable (coronary disease or healthy condition) (P<0.05).  In brain/behavioral system, there is positive significant relationship between behavioral inhibition, escape, and activation with standard variable (P<0.05).  Yet, resiliency had no significant difference between two groups (P=0.158).  Conclusion: Specific components of perfectionism dimensions and systems of brain-behavior are associated with coronary heart disease and they can be useful components in the psychological analysis of coronary heart disease. }, keywords = {Cerebral/behavioral system,Coronary Artery Disease,Perfectionism,Resiliency}, title_fa = {مقایسه‌ی ابعاد کمال‌گرایی، سیستم‌های مغزی-رفتاری و تاب‌آوری در بیماران عروق کرونر و افراد عادی}, abstract_fa = {مقدمه: امروزه در جوامع مختلف با روند صعودی بیماریهای قلبی‌عروقی مواجه هستیم. مطالعه‌ی حاضر با هدف مقایسه‌ی ابعاد کمال‌گرایی، سیستم‌های مغزی- رفتاری و تاب‌آوری در بیماران عروق کرونر و افراد عادی انجام شد.روش‌کار: در این پژوهش علی-مقایسه‌ای، داده‌ها از 300 نفر شامل 150 نفر سالم و 150 نفر بیمار که در سال 1392 به بیمارستان‌های قلب و عروق شهر تهران مراجعه و بستری شده بودند، جمع‌آوری گردید که با روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شده بودند. ابزار سنجش تحقیق شامل مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی فراست، مقیاس سیستم‌های بازداری و فعال‌سازی رفتاری کارور وایت و مقیاس تاب‌آوری کانر دیویدسون بودند. تحلیل داده‌ها با تحلیل رگرسیون لجستیک دوجمله‌ای و یو-من‌ویتنی با کمک نسخه‌ی 18 نرم‌افزار SPSS انجام گرفت.یافته‌ها: ابعاد کمال‌گرایی متغیرهای تردید نسبت به اعمال، انتظارات والدین و نظم و ترتیب با متغیر بیماری عروق کرونر یا نبود آن (متغیر ملاک)، رابطه‌ی مثبت و معنی‌دار داشتند (05/0>P). در سیستم مغزی-رفتاری، بازداری رفتاری و تفریح‌طلبی فعال‌سازی با متغیر ملاک، رابطه‌ی منفی و معنی‌دار و جنگ و گریزبا متغیر ملاک، رابطه‌ی مثبت و معنی‌دار داشتند (05/0>P). تاب‌آوری در دو گروه تفاوتی نشان نداد (158/0=P).  نتیجه‌گیری: اجزای خاصی از ابعاد کمال‌گرایی و سیستم‌های مغزی-رفتاری با بیماری عروق کرونر قلب، ارتباط اختصاصی دارد و می‌توانند مولفه‌های مناسبی در تحلیل‌های روان‌شناختی بروز بیماری کرونر قلب باشند.}, keywords_fa = {بیماری عروق کرونر,تاب‌آوری,سیستم مغزی-رفتاری,کمال‌گرایی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8492.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8492_ae4596fb96108c156b52705eb04ce791.pdf} } @article { author = {Jannati, Shohreh and Faridhosseini, Farhad and Kashani, Amin and Seyfi, Hamid}, title = {Efficacy of cognitive behavioral group therapy on depression, anxiety and self-esteem of patients with bipolar disorder type I}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {2}, pages = {113-118}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.8494}, abstract = {Introduction: Bipolar mood disorder type I is a chronic, debilitating disorder with lifetime prevalence rate of 1.4 to 1.6 percent. The aim of the present study is to investigate the efficacy of cognitive behavioral group therapy on depression, anxiety and self-esteem of bipolar patients after remission of acute phase. Materials and Methods: The statistical community of this clinical trial was all male patients with bipolar I disorder, who admitted in Ibn-e-Sina hospital in 2011-12 (acute phase stabilized with medications). Amongst them, 30 participants were selected based on convenient sampling and randomly allocated in two equal-size groups of intervention and control. Intervention group received 10 sessions of cognitive behavioral group therapy, while participants in control group were under 10 sessions of an unstructured supportive group. Participants were assessed before, immediately after, 2 months and 6 months after interventions, using Beck Depression Inventory, Beck Anxiety Inventory and Eysenck self esteem questionnaire. Data analyzed through descriptive statistics, independent t-test and covariance analysis by SPSS software version 19.  Results: Intervention group showed a significant decrease in scores of depression as well as anxiety in assessments done immediately after treatment and after 2 months and 6 months of follow up compared to control group (P<0.05). However, there is no significant difference between two groups in self esteem scores. Conclusion: Cognitive behavioral group therapy could be a helpful adjunctive therapy to medications in controlling anxiety and depression of bipolar I patients and it could be considered in rehabilitation programs for these patients.}, keywords = {Anxiety,Bipolar mood disorder,Cognitive behavioral group therapy,Depression,Self Esteem}, title_fa = {اثربخشی گروه‌درمانی شناختی‌-رفتاری بر افسردگی، اضطراب و عزت نفس بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک}, abstract_fa = {مقدمه: اختلال دوقطبی یک بیماری روان‌پزشکی مزمن و ناتوان‌کننده است که میزان شیوع نوع یک آن، 4/1 تا 6/1 درصد است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی گروه‌درمانی شناختی-رفتاری بر افسردگی، اضطراب و عزت نفس بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک پس از تثبیت فاز حاد می‌باشد.روش‌کار: جامعه‌ی آماری این کارآزمایی بالینی شامل تمام بیماران مرد با تشخیص اختلال خلقی دوقطبی نوع یک بستری در بخش‌های بیمارستان روان‌پزشکی ابن‌سینای مشهد در سال 1390 بودند که با درمان دارویی فاز حاد در آن‌ها تثبیت شده بود. از میان این بیماران،30 نفر به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به 2 گروه 15 نفری آزمون و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمونتحت گروه‌درمانی شناختی-رفتاری 10 جلسه‌ای و گروه شاهد تحت درمان گروهی حمایتی غیر ساختاریافته قرار گرفتند. آزمون‌های افسردگی و اضطراب بک و عزت نفس آیزنک برای تمام بیماران، قبل، بلافاصله بعد و 2ماه و 6 ماه بعد از اتمام جلسات تکمیل شد. داده‌ها با شاخص‌های توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس‌ و تی‌مستقل با نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 19 تحلیل شدند.یافته‌ها: بعد از گروه‌درمانی شناختی-رفتاری، میزان افسردگی و اضطراب در پایان درمان و دو ماه و شش ماه پی‌گیری،کاهش معنی‌داری نسبت به گروه شاهد نشان داد (05/0>P) اما افزایش در میزان عزت نفس در پایان درمان و دوره‌ی پی‌گیری، معنی‌دار نبود.نتیجه‌گیری: رویکرد گروه‌درمانی شناختی-رفتاری به عنوان یک درمان موثر  برای کاهش افسردگی و اضطراب بعد از تثبیت فاز حاد در کنار درمان‌های دارویی برای بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک می‌تواند مد نظر قرار گیرد و می‌توان در بازتوانی بالینی این بیماران، از آن کمک گرفت.}, keywords_fa = {اختلال دوقطبی,افسردگی,اضطراب,عزت نفس,گروه‌درمانی شناختی‌-رفتاری}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8494.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8494_bab68153a4937455dd03462d8e4cce71.pdf} } @article { author = {Rostami, Fezzeh}, title = {Screening for psychiatric disorders among health workers in health centers of Khorasan Razavi province (2014-2015)}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {2}, pages = {119-123}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.8495}, abstract = {Introduction: The study of physical and mental health of health workers, as workers in the most peripheral level of health services is the basic structure of primary health in Iran.  Materials and Methods: The study aimed to screen for psychiatric disorders among 1013 health workers in home health centers of Mashhad University of Medical Sciences in 2014-15. Research instrument was Ninety-item questionnaire (SCL-90) as one of the most widely used tool for psychiatric diagnosis. SPSS software, descriptive statistics, tables, charts and chi-square were used to data analysis.   Results: According to the findings, 91.6% of cases were healthy while 3.2% and 5.2% had disorder and serious disorder. The highest average score was related to obsession (1.22) and the lowest score related to phobia (0.5). The most common disorders are somatization, obsessive-compulsive and depression respectively.The prevalence rate of disorder is higher among women (P<0.01) and health workers who aged 35-44 years. There were not significant differences in variables such as marital status, education level, occupational history and city.  Conclusion: Based on the results It seems that regarding to mental health in health workers especially among special age groups and gender is necessary. }, keywords = {Health worker,Psychiatric disorder,Screening}, title_fa = {غربالگری اختلالات روان‌پزشکی در میان بهورزان شاغل در خانه‌های بهداشت استان خراسان رضوی در سال 1393}, abstract_fa = {مقدمه: بررسی وضعیت سلامت جسمی و روانی بهورزان، به عنوان پرسنل شاغل در محیطی‌ترین سطح خدمات بهداشتی، زیربنای خدمات بهداشتی اولیه در ایران می‌باشد.روش‌کار: پژوهش حاضر با هدف غربالگری اختلالات روان‌پزشکی در میان 1013 نفر از  بهورزان شاغل در خانه‌های بهداشت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1392 انجام شد.ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌ی نود سئوالی (SCL-90) بود که  یکی از پراستفاده‌ترین ابزار تشخیص روان‌پزشکی است. جهت تحلیل داده‌های آماری از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. برای توصیف داده‌ها از نمودارها و جداول آماری و برای تحلیل از تست مجذور خی  استفاده شد.یافته‌ها: بر اساس نتایج، 6/91 درصد از بهورزان، سالم و 2/3 درصد دارای اختلال و 2/5 درصد دارای مشکل و اختلال جدی می‌باشند. بیشترین میانگین نمره در حیطه‌ی وسواس (22/1) و کمترین میانگین مربوط به حیطه‌ی ترس مرضی (5/0) تعیین گردید. شایع‌ترین اختلال به ترتیب شکایت جسمانی، وسواس–اجبار و افسردگی تعیین گردید. شیوع اختلال در زنان بیشتر از مردان (01/0P<) و در گروه‌های سنی 35 تا 44 سال بیشتر از سایر گروه‌ها می‌باشد. شیوع اختلالات روانی بر حسب وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، سابقه و شهرستان، تفاوت معنی‌داری را نشان نداد.نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، توجه به سلامت روانی بهورزان به خصوص در گروه‌های جنسی و سنی خاص، ضروری به نظر می‌رسد.}, keywords_fa = {اختلالات روان‌پزشکی,بهورز,غربالگری}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8495.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8495_daa2d9955d521d43f60ba55c2a6d2ecf.pdf} }