بررسی اثربخشی الگوی درمانی کاهش استرس بر اساس ذهن‌آگاهی در کاهش نگرانی بیمارگونه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

3 استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی الگوی درمانی کاهش استرس براساس ذهن آگاهی در کاهش نگرانی بیمارگونه جمعیت غیربالینی است.
روش کار: جامعه ی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی در تمام دانشکده های دانشگاه شاهد می باشد. پس از انتخاب شرکت کنندگان واجد شرایط، افراد در دو گروه درمان کاهش استرس براساس ذهن آگاهی(11 نفر) و گروه شاهد (9 نفر) قرار گرفتند. اعضای گروه آزمون به مدت دو ماه (هشت جلسه) در دوره درمانی که در دانشکده انسانی دانشگاه شاهد برگزار شد،  شرکت کردند، در حالی که گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. پرسشنامه ی نگرانی ایالت پنسیلوانیا و خرده مقیاس فرانگرانی از آزمون افکار اضطرابی ولز، قبل و بعد از آموزش به شرکت کنندگان هر دو گروه داده شد. داده های حاصل با استفاده از آزمون مقایسه دو گروه یومن ویتنی و آزمون ویلکاکسون و از طریق نرم افزار SPSS تحلیل گردید.
یافته­ها: الگوی درمانی کاهش استرس براساس ذهن آگاهی منجر به کاهش سطح نگرانی بیمارگونه  (05/0>p) و فرانگرانی (05/0>p) در گروه آزمون نسبت به شاهد شده است. هم چنین با مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون با پس آزمون، پیگیری 1 و پیگیری 2 در متغیرهای نگرانی بیمارگونه و فرانگرانی، تفاوت های مشاهده شده معنادار است (05/0>p).
نتیجه­گیری: براساس نتایج، درمان کاهش استرس براساس ذهن آگاهی در کاهش نگرانی بیمارگونه موثر می باشد و می توان الگوی یاد شده را با رعایت احتیاط های بالینی در مراکز درمانی به کار گرفت.

کلیدواژه‌ها


  1. Gladstone GL, Parker GB, Mitchell PB, Malhi GS, Wilhelm KA, Austin MP. A Brief Measure of Worry Severity (BMWS). Personality and clinical correlates of severe worriers. Anxiety Disord 2005; 19; 877-92.
  2. Wells A. [Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy]. Bahrami F, Rezvan Sh. (translators). Isfahan: Mani; 2000. (Persian)
  3. Hirsch CR, Mathews A. A cognitive model of pathological worry. Behav Res Ther 2012; 50: 636-46.
  4. Querstret D, Cropley M. Assessing treatments used to reduce rumination and/or worry: A systematic review. Clin Psychol Rev 2013; 33: 996-1009.
  5. Roemer L, Orsillo SM. Expanding our conceptualization of and treatment for generalized anxiety disorder: Integrating mindfulness/acceptance-based approaches with existing cognitive-behavioral models. Clin Psychol (New York) 2002; 9: 54-68.
  6. Baer RH. Mindfulness-based treatment approaches, clinician’s guide to evidence base and applications. Cambridge: Elsevier Academic Press; 2006.
  7. Clark DM, Fairburn CG. [The science and practice of cognitive behovior therapy]. Kaviani H. (translator). Tehran: Mehrkavian; 2006. (Persian)
  8. Barlow DH. Anxiety and its disorders, the nature and treatment of anxiety and panic. New York: Guilford; 2002.
  9. Hayes S, Follette V, Linehan M. Mindfulness and acceptance: Expanding the cognitive-behavioral tradition. New York: Guilford; 2004.
  10. Wells A. GAD, metacognition, and mindfulness: an information processing analysis.
    Clin Psychol (New York) 2002; 9: 95-100.
  11. Khong BSL. Mindfulness: A way of cultivating deep respect for emotions. Mindfulness 2011; 2(1): 27-32.
  12. Delgado-Pastor LC, Ciria LF, Blanca B, Mata JL, Vera MN, Vila J. Dissociation between the cognitive and interoceptive components of mindfulness in the treatment of chronic worry. J Behav Ther Exp Psychiatry 2015; 48: 192-9.
  13. Keng SL, Smoski MG, Robins CG. Effects of mindfulness on psychological health: A review of empirical studies. Clin Psychol Rev 2011; 31: 1041-56.
  14. Delgado LC, Guerra P, Perakakis P, Vera MN, del Paso GR. Treating chronic worry: Psychological and physiological effects of a training program based on mindfulness. Behav Res Ther 2010; 48: 873-882.
  15. Vøllestad J, Sivertsen B, Nielsen GH. Mindfulness-based stress reduction for patients with anxiety disorders: Evaluation in a randomized controlled trial. Behav Res Ther 2011; 49: 281-8.
  16. Boyle MP. Mindfulness training in stuttering therapy: A tutorial for speech-language J Fluency Disord 2011; 36: 122-9.
  17. Britton WB, Shahar B, Szepsenwol O, Jacobs WJ. Mindfulness-based cognitive therapy improves emotional reactivity to social stress: Results from a randomized controlled trial. Behav Ther 2012; 43: 365-80.
  18. Carmody J, Bear RA. Relationship between mindfulness practice and levels of mindfulness, medical and psychological symptoms and well-being in a mindfulness stress reduction program. Behav Med 2007; 31: 23-33.
  19. Kim B, Lee SH, Kim YW, Choi TK, Yook K, Suh SY. Effectiveness of a mindfulness-based cognitive therapy program as an adjunct to pharmacotherapy in patients with panic disorder. J Anxiety Disord 2010; 24: 590-95.
  20. Orsillo SM, Roemer L. Acceptance and mindfulness-based approaches to anxiety conceptualization and treatment. Berlin: Springer Science-Business Media; 2005.
  21. Treanor M. The potential impact of mindfulness on exposure and extinction learning in anxiety disorders. Clin Psychol Rev 2011; 31: 617-25.
  22. Nasiri F, Aliloo MM, Bakhshipoor Roodsari A. [The efficacy of mindfulness-based cognitive therapy in treating people with generalized anxiety disorder]. Research in clinical psychology and counseling 2015; 1: 116. (Persian)
  23. Bayrami M, Movahedi Y, Kazimi Razai SV, Esmaili S. The effect of mindfulness cognitive therapy on pathological worry and anxiety symptoms in students with generalized anxiety disorder. Iranian journal of rehabilitation research in nursing 2015; 1: 79-90. (Persian)
  24. Imani M, Karimi J, Behbahani M, Omidi A. Role of mindfulness, psychological flexibility and integrative self-knowledge on psychological well-being among the university students. Feyz 2017; 2 : 171-8. (Persian)
  25. Alibeigi-Beni E, Salehi A, Jafary F. [The effect of mindfulness-based stress reduction program on emotional well-being (stress, anxiety, depression, and sadness) of patients with psoriasis]. Journal of Isfahan Medical School 2017; 436: 756-62. (Persian)
  26. Didonna F. Clinical handbook of mindfulness. Italy: Springer Science+Business Media, LLC; 2009.
  27. Germer CK, Siegel RD, Fulton PR. Mindfulness and psychotherapy. New York: Guilford; 2005.
  28. Mohammadkhani P, Jahani Tabesh O, Tamanaeifar Sh. [Structured clinical interview for DSM-IV (DSM-IV)]. Tehran: Faradid; (Persian)
  29. Naeinian M, Shaeiri M,Sharifi M, Hadian M. [Validity and reliability of Generalized Anxiety Disorder Scale (GAD-7)]. Scientific-research journal of Shahed University 2011; 4: 41-50. (Persian)
  30. Shirinzadeh Dastgiri S, Gudarzi MA, Ghanizadeh A, Naghavi SMR. [Comparison of metacognitive and responsibility beliefs in patients with obsessive-compulsive disorder, generalized anxiety disorder and normal individuals]. Iranian journal of psychiatry and clinical psychology 2008; 14(1): 46-55. (Persian)
  31. Khanipour H, Mohamadkhani P, Tabatabaei S. [Thought control strategies and trait anxiety: Predictors of pathological worry in non-clinical sample]. Journal of behavioral sciences 2011; 5(2): 21-22. (Persian)
  32. Fata L,Moutabi F, Moloudi R, Ziayee K. [Psychometric properties of Persian version of thought control questionnaire and anxious thought inventory In Iranian students]. Journal of psychological models and methods 2010; 1(1): 81- (Persian)
  33. Chaskalson M. The mindful workplace: Developing resilient individuals and resonant organizations with MBSR. New Jersey: Wiley-Blackwell; 2011.
  34. Verplanken B, Fisher N. Habitual worrying and benefits of mindfulness. Mindfulness 2014; 5: 566-73.
  35. Roemer L, Lee JK, Salters-Pedneault K, Erisman SM, Orsillo SM, Mennin DS. Mindfulness and emotion regulation difficulties in Generalized Anxiety Disorder: Preliminary evidence for independent and overlapping contributions. Behav Ther 2009; 40: 142-54.
  36. Vlemincx E, Vigo D, Vansteenwegen D, Bergh OV, Dies IV. Do not worry, be mindful: Effects of induced worry and mindfulness on respiratory variability in a non-anxious population. Int J Psychophysiol 2013; 87: 147-51.
  37. Sugiura Y. Detached mindfulness and worry: a meta-cognitive analysis. Pers Individ Diff 2004; 37: 169-79.
  38. Mahjoub N, Teymouri S. [The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on reducing anxiety sensitivity and meta-worry in students with social anxiety]. Journal of clinical psychology 2015; 2: 39-48. (Persian)