مقایسه قدرت پیش‌بینی‌کنندگی کارکرد خانواده و سبک دلبستگی در پیش‌بینی اختلالات رفتاری برونی‌سازی کودکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران

2 استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی مشکلات رفتاری برونی­سازی بر اساس سبک­های دلبستگی و کارکرد خانواده در دانش­آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران انجام شد.
روش­کار: در این مطالعه همبستگی چندمتغیری، 341 نفر از دانش­آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران در سال 97-1396 به همراه والدین با شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش­نامه­ی کارکرد خانواده، سیاهه رفتار کودک و پرسش­نامه­ی سبک دلبستگی بود که توسط والدین تکمیل گردید. نتایج با استفاده از آزمون رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که متغیرهای دلبستگی و کارکرد خانواده با رفتارهای برونی­سازی ارتباط معنی­دار داشته (05/0>P و 01/0>P) و دلبستگی اضطرابی بیشترین نقش را در پیش­بینی رفتارهای برونی­سازی دارد. از بین مولفه­های عملکرد خانواده، کنترل رفتار، ارتباطات و نقش­ها بیشترین سهم را در پیش­بینی رفتارهای برونی­سازی شده داشتند. هم­چنین متغیرهای دلبستگی و کارکرد خانواده  (به ترتیب با 16 و 6 درصد) قادر به پیش­بینی مشکلات رفتاری برونی­سازی هستند.
نتیجه­گیری: به نظر می­رسد متغیرهای دلبستگی و کارکرد خانواده، قادر به پیش­بینی مشکلات رفتاری برونی­سازی در کودکان هستند.

کلیدواژه‌ها


1.      Achenbach T, McConaughy SH, Howell CT. Child/adolescent behavioral and emotional problems: Implications of cross-informant correlations for situational specificity. Psychol Bull 1987; 101: 213-32.

2.      Achenbach TM, Rescorla LA. Manual for the ASEBA School Age Forms and Profiles. J Youth Fam 2001; 8: 1762-87.

3.      Aunola K, Stattin H, Nurmi JE. Parenting styles and adolescents, achievement strategies. J Adolesc 2000; 23: 205-22.

4.      Berant E, Mikulincer M, Shaver P. Mothers’ attachment style, their mental health, and their children’s emotional vulnerabilities: A 7-year study of children with congenital heart disease. J Pers 2008; 76(1): 31-66.

5.      Biglari V. [The role of parental styles and parental personality in predicting behavioral disorders in children with ADHD]. MA. Dissertation. Saveh: Islamic Azad University, 2015: 35-50. (Persian)

6.      Bögels SM, Brechman-Toussaint M.  Family issues in child anxiety: Attachment, family functioning, parental rearing and beliefs. Clin Psychol Rev 2006; 7: 834-56

7.      Bradly SJ. Affect regulation and the development of psychology. New York: Guildford; 2002: 361-91.

8.      Brumariu LE, Kerns KA. Mother-child attachment and social anxiety symptoms in middle childhood. J Apply Dev Psychol 2008; 29(5): 393-402.

9.      Dishion TJ, Patterson GR. The development and ecology of antisocial behavior in children and adolescents. In: Cohen DJ, Cicchetti D. (editors). Developmental psychopathology. NJ Hoboken: Wiley and Sons Inc; 2006: 503-41.

10.  Epstein NB, Baldwin IM, Bishop DS. The McMaster assessment device. J Marit Fam Ther 1983; 9: 171-80.

11.  Goraya F, Shamama-tus-Sabah S. Parenting, children’s behavioral problems, and the social information processing among children. Pakistan J Psychol Res 2013; 28(1): 108-24.

12.  Gimpel GA, Holland ML. Emotional and behavioral problem of young children: Effective intervention in the preschool and kindergarten years. 1st ed. New York: Guildford; 2002; 400-27.

13.  Grusec J, Davidov M. Socialization in the family: The roles of parents. In: Grusec JE, Hastings PD. (editors). Handbook of socialization. New York, NY: Guilford; 2007: 284-309.

14.  Holenstein T. Rigidity in parent-child interaction early childhood. J Abnorm Child Psychol 2004; 32(4): 595-607.

15.   Khanjani  Z, Hadavand Khani F. [Relationship between maternal personality dimensions with girls externalizing and internalizing disorders]. Journal of contemporary psychology 2013; 1(7): 99-108. (Persian)

16.  Kopp R. Resolving power struggle in love and marriage. J Individ Psychol 2007; 63(4): 345-68.

17.  Korver N, Meijer C, Haan LD. The relationship between insecure attachment and psychotic sympthoms: preliminary results. Schizoph Res 2010; 117(2-3): 521.

18.  Kushan M, Behnam HR. [Prevalence of some behavioral disorders and familial factors affecting primary schools in Sabzevar]. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences 2001; 8(4): 40-6. (Persian)

19.  Mesman J, Koot H.M. Early preschool predictors of preadolescent internalizing and externalizing DSM-IV. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2001; 40: 1029-36.

20.   Minaee A. [Ahenbach experimental measurement assessment system, school of age students]. Tehran: Research Center for Educational studies; 2006: 32-40. (Persian)

21.  Morley TE, Moran G. The origins of cognitive vulnerability in early childhood: Mechanisms linking early attachment to later depression. Clin Psychol Rev 2011; 31(7): 1071-82.

22.  Muris P, Meesters C, van den Berg S. Internalizing and externalizing problems as correlates of selfreported attachment style and perceived parental rearing in normal adolescents. J Child Fam Stud 2003; 12(2): 171-83.

23.  Noftle EE, Shaver PR. Attachment dimensions and the big five personality traits: Associations and comparative ability to predict relationship quality. J Res Pers 2006; 40: 179-208.

24.  Pakdaman S, Seyyedmousavi P, Ghanbari S, Molhi E. [Quality of attachment to parents and internalizing and externalizing symptoms in adolescents: a comparative investigation about the role of fathers and mothers]. Journal of management system 2011; 6: 15-38. (Persian)

25.  Paivastegar M. [Explanation of psychological vulnerability based on the attachment styles in students of mixed-state universities of Tehran]. Journal of knowledge and research in applied psychology 2012; 13: 29-38. (Persian)

26.   Rahmani  F, Seyed-Fatemi  N, Baradaran-Rezaee M,  Sedaghat K,  Fathiazar S. [The relationship of Parenting Style and the Extent of Problem Behaviors in Students]. Journal of psychiatry and clinical psychology 2007; 12(4): 365-70. (Persian)

27.  Sagedi J, Zarabian K, Sadeghian E. [Prevalence behavior disorders in 3 to 6 years' children in Hamadan city]. Journal of Faculty of Nursing and Midwifery of Hamadan University of Medical Sciences 2010; 18(1): 2-11. (Persian)

28.  Sanaee B. [Family and marriage scales]. Tehran: Beast; 1990: 63-82. (Persian)

29.  Satoorian A, Tahmassian K, Ahmadi M. [The role of parenting dimensions and child-parent relationship in children's internalized and externalized behavioral problems]. Journal of family research 2016; 12(4): 683-705. (Persian)

30.  Talaean R, Vazpoor S. [Attachment and mental health]. Quarterly journal of thought of the family 2003; 13: 14. (Persian)

31.  Tambelli R, Laghi F, Odorisio F, Notari V. Attachment relationships and internalizing and externalizing problems among Italian adolescents. Children Youth Serv Rev 2012; 34(8): 1465-71.

32.  Van den Dries L, Juffer F, van Ijzendoorn MH, Bakermans-Kranenburg MJ. Fostering security? A meta-analysis of attachment in adopted children. J Children Youth Serv Rev 2009; 31(3): 410-21.

33.  Youngstrom E, Youngstrom JK, Starr M. Bipolar diagnoses in community mental health: Achenbach child behavior checklist profiles and patterns of comorbidity. J Biol Psychiatry 2005; 58: 569-75.

34.   Xu Y, Farver JA, Zhang Z. Temperament, harsh and indulgent parenting, and Chinese children’s proactive and reactive aggression. J Child Dev 2009; 80(1): 244-58.