ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه‌ی فارسی پرسش‌نامه‌ی هوش شخصی در نمونه‌ی دانشجویان ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روان‌شناسی، دانشیار روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دکتری روان‌شناسی، استادیار دانشگاه پیام نور، ایران

چکیده

مقدمه: بررسی ابعاد مختلف هوش و ساخت ابزارهای مربوط به ارزیابی آن،  یکی از موضوعات مطرح در روان­شناسی است. هدف پژوهش حاضر تحلیل عاملی تاییدی فرم کوتاه پرسش­نامه­ی هوش شخصی در نمونه­ی دانشجویان ایرانی است.
روش­کار: جامعه آماری این پژوهش توصیفی-همبستگی شامل کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1395 بود که از بین آن­ها 370 نفر 18تا 33 سال با سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد به شیوه­ی تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسش­نامه­های هوش شخصی، هوش اجتماعی، هوش هیجانی و تنظیم شناختی هیجان را تکمیل نمودند. از ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی همسانی درونی  و ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی اعتبار همزمان پرسش­نامه استفاده شد.   برای تعیین اعتبار محتوای پرسش­نامه که اصلی­ترین نوع اعتبار است از نظرات 3 نفر متخصص روان­شناسی استفاده گردید. برای تعیین اعتبار سازه پرسش­نامه از تحلیل عاملی تاییدی با نرم­افزار AMOS18 استفاده شد.
یافته­ها: بنا بر ضرایب همبستگی پیرسون، از بین دو عامل، عامل دوم، راهنمای انتخاب با استفاده از اطلاعات مرتبط با شخصیت، قوی­ترین (73/0r=) همبستگی را با کل مقیاس داشته و فرم کوتاه پرسش­نامه­ی هوش شخصی و دو عامل آن از اعتبار خوبی (آلفای کرونباخ=86/0) در جمعیت دانشجویی برخوردار است.
نتیجه­گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، پرسش­نامه­ی هوش شخصی ابزاری معتبر و روا برای ارزیابی این بعد از هوش است.

کلیدواژه‌ها


  1. Gobari Bonab B, Salimi M, Slyany L, Noori Moghaddam S. [Spiritual intelligence]. Journal of religious biker 2007; 3(10): 125-47. (Persian)
  2. Kihlstrom JF, Cantor N. Social intelligence. In: Sternberg RJ. (editor). Handbook of intelligence. New York, NY: Cambridge University Press; 2000: 359-79.
  3. Salovey P, Mayer JD. Emotional intelligence. Imagin Cognit Pers1990; 9: 185-211.
  4. Wechsler D. WAIS III: Wechsler Adult Intelligence Scale (3rd ed.). San Antonio, TX: The Psychological Corporation; 1999.
  5. Mayer JD, Mitchell DC. Intelligence as a subsystem of personality: From Spearman’s to contemporary models of hot processing. In: Tomic W, Kingma J. (editors). Advances in cognition and educational practice. Greenwich, CT: JAI Press; 1998: 43-75.
  6. Mayer JD, Panter AT, Caruso DR. Test of Personal Intelligence MINI MARKER-12 (TOPI MINI-12) (2nd ed): Brief Manual; 2013.
  7. Mayer JD. Personal intelligence. Imagin Cognit Pers 2008; 27: 209-32.
  8. Mayer JD, Panter AT, Caruso DR. Does personal intelligence exist? Evidence from a New Ability-Based Measure. J Pers Assess 2012; 1: 124-40.
  9. Mayer JD, Salovey P, Caruso DR. Emotional Intelligence: Theory, findings, and implications. Psychol Inq 2004; 15: 197-215.
  10. Brenner C. Freud’s great voyage of discovery. Psychoanal Quart 2007; 76: 9-25.
  11. Gertler B. Self-knowledge. Available from: http://plato.stanford.edu/archives/win2003/entries/davidson. 2003.
  12. Gangestad SW, Snyder M. Self-monitoring: Appraisal and reappraisal. Psychol Bull 2000; 126: 530-55.
  13. Robak RW. Self-definition in psychotherapy: Is it time to revisit self-perception theory? North Am J Psychol 2001; 3: 529-34.
  14. Yeung KT, Martin JL. The looking glasses self: An empirical test and elaboration. Soc Forces 2003; 81: 843-79.
  15. Burton S, Mitchell P. Judging who knows best about yourself: Developmental change in citing the self across middle childhood. Child Dev 2003; 74: 426-43.
  16. Hill V, Pillow BH. Children’s understanding of reputations. J Genet Psychol 2006; 167: 137-57.
  17. Dunning D. Self-insight: Roadblocks and detours on the path to knowing thyself. New York: Psychology Press; 2005.
  18. Rieffe C, Villanueva L, Terwogt MM. Use of trait information in the attribution of intentions by popular, average and rejected children. Infant Child Dev 2005; 14: 1-10.
  19. McAdams DP, Pals JL. A new Big Five: Fundamental principles for an integrative science of personality. Am Psychol 2006; 61: 204-17.
  20. Baumeister RF, Vohs KD. Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications. New York: Guilford; 2004.
  21. Cox WM, Klinger E. Handbook of motivational counseling: Concepts, approaches, and assessment. New York: John Wiley and sons; 2004.
  22. Mayer JD, Korogodsky M. A really big picture of personality. Soc Pers Psychol Compass 2011; 5(2): 104-17.
  23. Schutte NS, Malouff JM, Hall LE, Haggerty DJ, Cooper JT, Golden CJ, et al. Development and validation of a measure of emotional intelligence. Pers Individ Dif 1998; 25(2): 167-77.
  24. Austin EJ, Saklofske DH. Far too much intelligence? On the communalities and differences between social, practical, and emotional intelligences. In: Schulze R, Roberts RD. (editors). Emotional intelligence: An international handbook. Ashland, OH: Hogrefe and Huber Publishers; 2005: 107-28.
  25. Besharat MA. [The study of the effect of emotional intelligence on social communication quality]. Quarterly journal of psychological studies 2005; 2: 25-38. (Persian)
  26. Saffari Niya M, Salgi Z, Tavakoli S. [Preliminary examination of validity and reliability of social intelligence questionnaire in students of Kermanshah University]. Social psychological research 2011; 1(3): 57-70. (Persian)
  27. Garnefski N, Baan N, Kraaij V. Psychological distress and cognitive emotion regulation strategies among farmers who fell victim to the foot-and-mouth crisis. Pers Individ Dif 2005; 38: 1317-27.
  28. Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. Negative life events, cognitive emotion regulation and depression. Pers Individ Dif 2001; 30: 1311-27.
  29. Besharat MA. [Preliminary study of psychometric characteristic of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire]. Research report. Tehran University; 2009. (Persian)
  30. Besharat MA. Bazzazian S. [Psychometric properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire in a sample of Iranian population]. Advances in nursing and midwifery 2012; 24: 61-70. (Persian)
  31. Ghazi Tabatabaei M, Hejazi E, Rezaei Sharif A. [Test theories of social issues related to the school among elementary students]. Quarterly social issues 2010; 1(2): 113-38. (Persian)
  32. Hooman HA. [Psychological and educational measurement (engineering procurement and testing of the questionnaire)]. Tehran: Parsa Publication; 2002. (Persian)
  33. Mayer JD, Skimmyhorn WL. TOPI data.