TY - JOUR ID - 9034 TI - مقایسه سبکهای فرزندپروری، دلبستگی و بهزیستی روانشناختی والدین بر گرایش به ورزش-های گروهی و انفرادی دانشآموزان JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - یعقوبی, حسین AU - ذاکرفرد, منیرالسادات AU - افرا, زهرا AD - کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، گرایش روانشناسی ورزشی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران AD - کارشناس ارشد روانشناسی، گرایش روان-شناسی بالینی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 19 IS - شماره 3-ویژهنامه سومین کنفرانس بینالمللی نوآوریهای اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری SP - 263 EP - 271 KW - بهزیستی روانشناختی KW - سبک فرزندپروری KW - دانشآموزان KW - دلبستگی KW - والدین KW - ورزش DO - 10.22038/jfmh.2017.9034 N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه گرایش به فعالیتهای ورزشی انفرادی و گروهی در دانشآموزان بر اساس سبکهای فرزندپروری، دلبستگی و بهزیستی روانشناختی والدین آنان انجام شده است.روشکار: روش پژوهش حاضر علی-مقایسهای است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه والدین دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی ناحیه شش شهر اصفهان است که به غیر از درس تربیت بدنی و زنگ ورزش در مدرسه برای ورزش خاصی به باشگاه های ورزشی در شهراصفهان مراجعه کرده باشند. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 120 نفر از جامعه مذکور است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش از پرسشنامههای سبک دلبستگی هازن وشیور (1987)، فرزندپروری بامریند (1989) و بهزیستی روانشناختی ریف (1980) استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSSو با روش تحلیل واریانس چند متغیره چندراهه تحلیل شدند.یافتهها: تفاوت معناداری در هیچ یک از مؤلفههای بهزیستی روانشناختی والدین در گرایش به ورزشهای گروهی و انفرادی وجود نداشت (05/0
P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که سبک دلبستگی و فرزندپروری بر گرایش دانشآموزان به ورزشهای انفرادی و یا گروهی تاثیر دارد. UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_9034.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_9034_56789347bfabe37b36ae35e722042a81.pdf ER -