TY - JOUR ID - 9034 TI - مقایسه سبک‌های فرزندپروری، دلبستگی و بهزیستی روان‌شناختی والدین بر گرایش به ورزش-های گروهی و انفرادی دانش‌آموزان JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - یعقوبی, حسین AU - ذاکرفرد, منیرالسادات AU - افرا, زهرا AD - کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، گرایش روان‌شناسی ورزشی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران AD - استادیار گروه روان‌شناسی صنعتی و سازمانی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی، گرایش روان-شناسی بالینی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 19 IS - شماره 3-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری SP - 263 EP - 271 KW - بهزیستی روان‌شناختی KW - سبک فرزندپروری KW - دانش‌آموزان KW - دلبستگی KW - والدین KW - ورزش DO - 10.22038/jfmh.2017.9034 N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه گرایش به فعالیت­های ورزشی انفرادی و گروهی در دانش­آموزان بر اساس سبک­های فرزندپروری، دلبستگی و بهزیستی روان­شناختی والدین آنان انجام شده است.روش­کار: روش پژوهش حاضر علی-مقایسه­ای است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه والدین دانش­آموزان پسر مقطع ابتدایی ناحیه شش شهر اصفهان است که به غیر از درس تربیت بدنی و زنگ ورزش در مدرسه برای ورزش خاصی به باشگاه های ورزشی در شهراصفهان مراجعه کرده باشند. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 120 نفر از جامعه مذکور است که به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش از پرسش­نامه­های سبک دلبستگی هازن وشیور (1987)، فرزندپروری بامریند (1989) و بهزیستی روان­شناختی ریف (1980) استفاده گردید. داده­ها با استفاده از نرم افزار  SPSSو با روش تحلیل واریانس چند متغیره چندراهه تحلیل شدند.یافته­ها: تفاوت معناداری در هیچ یک از مؤلفه­های بهزیستی روان­شناختی والدین در گرایش به ورزش­های گروهی و انفرادی وجود نداشت (05/0P).    نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که سبک دلبستگی و فرزندپروری بر گرایش دانش­آموزان به ورزش­های انفرادی و یا گروهی تاثیر دارد. UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_9034.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_9034_56789347bfabe37b36ae35e722042a81.pdf ER -