TY - JOUR ID - 883 TI - رابطه ی هوش هیجانی و مولفه های آن با علایم اضطرابی JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - مشهدی, علی AD - استادیار روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 12 IS - 48 SP - 61 EP - 252 KW - اضطراب KW - دانشجویان KW - هوش هیجانی DO - 10.22038/jfmh.2010.883 N2 - ظریه‌ها و پژوهش‌های اخیر به بررسی نقش بدتنظیمی هیجانی در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی پرداخته‌اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی هوش هیجانی و مولفه‌های آن با علایم اضطرابی دانشجویان بود.  روش‌کار: در این پژوهش توصیفی‌همبستگی که طی سال‌های 89-1388 اجرا گردید، تعداد 184 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز از گروه‌های علوم انسانی، فنی‌مهندسی و علوم پایه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور اندازه‌گیری هوش هیجانی از مقیاس رگه‌ی فراخلقی (TMMS) و برای اندازه‌گیری علایم اضطرابی از آزمون اضطراب بک (BAI) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد.  یافته ‌ها: بین نمره‌ی کلی هوش هیجانی و علایم اضطرابی، رابطه‌ی معکوس و معنی‌داری وجود داشت (001/0>P). هم‌چنین بین مولفه‌های هوش هیجانی (وضوح احساسات و اصلاح خلق) و علایم اضطرابی رابطه‌ی معکوس و معنی‌داری وجود داشت (001/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مولفه‌های وضوح هیجانات و اصلاح خلق، توان لازم برای پیش‌بینی علایم اضطرابی را دارند.  نتیجه ‌گیری: هوش هیجانی با علایم اضطرابی رابطه‌ی معکوس دارد و مولفه‌های وضوح هیجانات و اصلاح خلق قادرند که علایم اضطرابی را پیش‌بینی کنند.     UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_883.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_883_eac0b199606dd9018478f2c527361e47.pdf ER -