TY - JOUR ID - 8626 TI - بررسی مقایسه‌ای ذهن‌آگاهی، مهارت‌های جرات‌ورزی و بازداری و فعال‌سازی رفتاری در پسران تک‌والد و بدون والدین 15 ساله شهر گرگان JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - ذکایی آشتیانی, مهدیه AU - مقدم‌فر, نصیره AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی خانواده‌درمانی، پژوهشکده‌ی خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - دانشجوی روان‌شناسی ارشد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 19 IS - شماره 3-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری SP - 205 EP - 211 KW - پسران KW - ذهن‌آگاهی KW - جرات‌ورزی KW - رفتار KW - والد DO - 10.22038/jfmh.2017.8626 N2 - مقدمه:خانواده تک‌والدی اخیرا رواج روزافزون یافته است. با توجه به شیوع طلاق و افزایش خانواده­های تک­والد و بدون والدین، پژوهشی حاضر با هدف بررسی مقایسه­ای ذهن­آگاهی، مهارت­های جرات­ورزی و بازداری رفتاری در پسران تک والد و بدون والدین 15 ساله شهر گرگان انجام شده است.روش­کار: نمونه آماری این پژوهش توصیفی علی­مقایسه­ای شامل 76 نفر از پسران 15ساله تک­والد و بدون والد (40 تک والد و 36 نفر بدون والد) شهرستان گرگان است که در پاییز 1395 به روش غیرتصادفی هدفمند از نوع در دسترس انتخاب شدند و از آن­ها خواسته شد تا به پرسش­نامه­های مقیاس سیستم­های بازداری/فعال­سازی رفتاری، جرات­ورزی گمبریل و ریچی (1975) و پرسش­نامه ذهن­آگاهی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش آزمون ضریب تحلیل واریانس چندمتغیره مورد بررسی قرار گرفت. یافته­ها: در مجموع بین مشاهده، عدم قضاوت، از ابعاد متغیر ذهن­آگاهی، جرات­ورزی و فعال­سازی رفتاری/ بازداری رفتاری در دو گروه در پسران تک­والد و بدون والدین با توجه به تحلیل واریانس یک­سویه تفاوت معنی­داری در سطح (001/0>P) وجود دارد. همچنین نشان تفاوت معنی­داری در حیطه­های دیگر ذهن­آگاهی هم­چون عدم واکنش، توصیف، عمل همراه با آگاهی، در دو گروه در پسران تک­والد و بدون والدین وجود ندارد.نتیجه­گیری: با توجه به نتایج تحقیق به طور کلی می­توان بیان نمود که عدم برخورداری از دو والد در سیر رشدی افراد تاثیر بسزایی در فرایند شناختی و رفتاری آنان می­گذارد و وجود حتی یک والد به تنهایی نیز نقش کتمان­ناپذیری را در این روابط ایفا می­نماید. UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_8626.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_8626_504fe1849d35da124e51b62c642a9ae4.pdf ER -