TY - JOUR ID - 7810 TI - بررسی مقایسه‌ای اضطراب و افسردگی در نوجوانان با اختلال شاخص توده‌ی بدنی و نوجوانان طبیعی JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - نمکین, کوکب AU - ملایی, نوشین AU - شریف‌زاده, غلامرضا AU - جوادی‌نیا, سیدعلیرضا AD - دانشیار گروه بیماری‌های کودکان، بیمارستان آموزشی ولی‌عصر (عج)، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران AD - استادیار، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران AD - کمیته‌ی تحقیقات دانشجویی، گروه رادیوتراپی انکولوژی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 18 IS - 6 SP - 357 EP - 360 KW - افسردگی KW - اضطراب KW - شاخص توده‌ی بدنی KW - نوجوانان DO - 10.22038/jfmh.2016.7810 N2 - مقدمه: در سال‌های اخیر بیماری‌های غیر واگیر هم‌چون چاقی سهم عمده‌ای در بیماری‌ها و مرگ و میر جوامع بشری داشته‌اند. این بیماری‌ها با اختلال عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن همراهی دارند. این مطالعه به‌منظور بررسی مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی در نوجوانان چاق و دارای اضافه وزن در مقایسه با نوجوانان طبیعی انجام گردید.روش‌کار: این پژوهش تحلیلی مورد- شاهدی بر روی نوجوانان شهر بیرجند انجام پذیرفت. جهت تعیین میزان اضطراب در افراد مورد مطالعه از مقیاس خودسنجی اضطراب زانک و جهت سنجش میزان افسردگی از شاخص‌های افسردگی کودکان و نوجوانان استفاده شد. در این پژوهش داده‌ها پس از جمع‌آوری در نرم افزار SPSS نسخه‌ی 15 وارد و با آزمون‌های آماری مجذور خی، آزمون دقیق فیشر و تی مستقل تحلیل گردیدند. یافته‌ها: تعداد 204 نوجوان به مطالعه وارد شدند. میانگین نمره‌ی اضطراب در نوجوانان با اختلال شاخص توده‌ی بدنی به طور معنی‌داری بیشتر از نوجوانان طبیعی بود (1/37 در مقابل 1/31) (001/0>P). هم‌چنین میانگین نمره‌ی افسردگی در نوجوانان با اختلال شاخص توده‌ی بدنی به طور معنی‌داری بیشتر از نوجوانان طبیعی بود (3/14در مقابل 49/5) (001/0>P).  نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بین وجود اضطراب و افسردگی و اختلال شاخص توده‌ی بدنی در نوجوانان، ارتباط معنی‌داری وجود داشته است و اختلال شاخص توده‌ی بدنی بر اضطراب و افسردگی نوجوانان، موثر است. UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_7810.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_7810_9fe848fcc723765f7430ceef32d7ffb9.pdf ER -