TY - JOUR ID - 12338 TI - بررسی نقش پیش بینی کننده هیجان خواهی و سیستم های مغزی-رفتاری درابتلا به اعتیاد اینترنتی در دانشجویان دانشگاه آزاد ‏اسلامی مشهد JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - سلطانی فر, عاطفه AU - مشهدی, علی AU - saeid, سعید AU - غفاری, زهرا AU - سلیمی, زنیره AD - دانشیار پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد AD - دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، وا حد تربت جام AD - روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تربت جام، تربت جام، ایران. AD - گروه روانپزشکی،بیمارستان ابن سینا،دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی مشهد.ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - IS - SP - EP - KW - هیجان خواهی KW - اعتیاد اینترنتی KW - دانشجو DO - 10.22038/jfmh.2019.36420.2576 N2 - مقدمه اینترنت یکی از قدرتمندترین ابزارهای توسعه در دنیای معاصر است، اما استفاده بیش از حد از اینترنت منجر به اعتیاد اینترنتی می ‏شود. در این مقاله پیش بینی میزان اعتیاد اینترنتی ‏براساس هیجان خواهی وسیستم های مغزی-رفتاری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مورد بررسی قرار گرفته است.‏ مواد و روشها ‏ در این پژوهش که به صورت همبستگی با تحلیل رگرسیون بر روی 92 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، شامل 44 مرد ‏و 48 زن در سال‎ 95 ‎انجام شده است. دانشجویان پرسشنامه های پژوهش شامل ویژگی ‏های جمعیتشناختی، اعتیاد اینترنتی ‏young، هیجان خواهی ‏Zuckerman‏ و سیستم های مغزی-رفتاری است. داده ها با استفاده از ‏نرم افزار ‏SPSS‏ تجزیه و تحلیل شدند.‏ نتایج ‏ یافته ها نشان می دهد که بین وابستگی به اینترنت و اجزای سیستم مغزی-رفتاری دانشجویان دختر از جمله سائق، ‏جستجوی سرگرمی، سیستم فعال سازی رفتاری ، سیستم مهار رفتاری، رابطه وجود دارد، اما این همبستگی معنی ‏دار نیست و تنها ارتباط مثبت با پاسخ به مولفه پاداش وجود دارد. ارتباط بین اعتیاد به اینترنت وهیجان خواهی، مثبت و معنی دار بوده است و این ارتباط بین اعتیاد اینترنتی و گریز از بازداری ‏معنی دار و منفی بود در حالیکه ضریب همبستگی بین اعتیاد به اینترنت و حساسیت به یکنواختی و عناصرتجربه طلبی در این مطالعه ‏معنی دار نبود.‏ نتیجه گیری بر اساس نتایج، ارتباط مستقیم و معنی داری بین اعتیاد به اینترنت و هیجان خواهی وجود دارد، هرچند این ارتباط نسبت به نقش سیستم ‏های مغز رفتاری کمی ضعیف تر است UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_12338.html L1 - ER -