TY - JOUR ID - 11810 TI - تمرین طی بارداری: مطالعه‌ای تجربی از اثرات آن بر رشد شناختی در اوایل طفولیت JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - شجاعیان, نجمه‌السادات AU - شجاعی, معصومه AU - قاسمی, عبدالله AD - دانشجوی دکتری رشد حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران AD - دانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران AD - استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 19 IS - شماره 3-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری SP - 427 EP - 433 KW - بارداری KW - رشد شناختی KW - شیرخوارگی KW - فعالیت فیزیکی DO - 10.22038/jfmh.2017.11810 N2 - مقدمه: سبک زندگی فعال طی بارداری تاثیرات ماندگاری بر مادر و کودک وی خواهد داشت. تحقیق حاضر نیز با هدف بررسی اثرات فعالیت بدنی طی بارداری بر رشد شناختی کودک طی سه ماه اول تولد انجام شد.روش­کار: در این مطالعه تجربی، تعداد 40 جفت مادر-کودک انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، از یک دوره مداخله حرکتی 16 جلسه­ای با حداکثر مدت 50 دقیقه سود برده و گروه کنترل نیز هیچ گونه فعالیت جسمانی هدف­دار و منظمی را دنبال نمی کردند. سرانجام کودکان این دو گروه با استفاده از پرسشنامه سنین-مرحله (ASQ 3) در دو دوره یک و سه ماهگی مورد بررسی قرار گرفتند. به­منظور بررسی فرضیه ها از آزمون تحلیل واریانس اندازه تکراری و برای بررسی تفاوت بین دو گروه از آزمونt  مستقل استفاده شد. کلیه محاسبات آماری با استفاده از نرم افزار SPSS-22 انجام گرفت.یافته­ها: نتایج نشان داد که تمرین منتخب بدنی مادران باردار در گروه آزمایش منجر به برتری مهارت شناختی حل مساله شده و اثرات اصلی زمان (55/27, F= 001/0P=) و گروه (13/78, F= 001/0P=) معنی دار بود.نتیجه­گیری: نتایج کسب شده تایید کرد که فعالیت بدنی طی بارداری اثر منفی بر رشد کودک نداشته و می تواند باعث ارتقای رشد شناختی کودک گردد. UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_11810.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_11810_16a69b4ac9eaf334aef09ebb1235e336.pdf ER -