TY - JOUR ID - 11773 TI - اثربخشی آموزش خودکنترلی و مهارت‌های ارتباطی بر تنظیم هیجانی، شدت درد ادراک شده و رفتارهای خودمراقبتی در نوروپاتی دیابتی JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - تقدیسی حیدریان, سیده منا AU - امیری, مهدی AU - توزنده جانی, حسن AD - کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، واحد نیشابور، ایران AD - استادیار روان‌شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان-پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران AD - دانشیار روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، واحد نیشابور، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 20 IS - 6 SP - 377 EP - 387 KW - تنظیم هیجانی KW - خودکنترلی KW - درد ادراک شده KW - رفتارهای خودمراقبتی KW - نوروپاتی دیابتی DO - 10.22038/jfmh.2018.11773 N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی و مهارت­های ارتباطی بر تنظیم هیجانی، شدت درد ادراک شده و رفتارهای خودمراقبتی در بیماران دیابتی با نوروپاتی انجام شد.روش­کار: نمونه تحقیق شامل 30 نفر، 15 نفر گروه آزمون و 15 نفر گروه شاهد شامل افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی بود که به مرکز بهداشت شهرستان مشهد، مرکز جامع سلامت شهید قدسی مراجعه کرده بودند. ابزار پژوهش شامل پرسش­نامه­های اختلالات تنظیم هیجانی گراتس (DERS)، درد مک­گیل (MPQ) و رفتارهای خودمراقبتی بیماران دیابتی توبرت و گلاسگو بود. داده­ها با آمار توصیفی و تحلیلی (تحلیل کوواریانس) و نرم­افزار SPSS تحلیل شدند.یافته­ها: بر اساس یافته­ها، آموزش خودکنترلی و مهارت­های ارتباطی بر تنظیم هیجانی، شدت درد ادراک شده و رفتارهای خودمراقبتی در بیماران نوروپاتی دیابتی موثر است (000/0>P).نتیجه­گیری: می­توان در کنار درمان دارویی از درمان روان­شناختی با تاکید بر آموزش­های خودکنترلی و مهارت­های ارتباطی برای افزایش سرعت بهبودی مراجعان مبتلا به نوروپاتی دیابتی استفاده کرد. UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_11773.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_11773_b627de2f34612295173dd890354ba7f6.pdf ER -