TY - JOUR ID - 11348 TI - نقش اجتناب شناختی‌رفتاری و سبک هویت‌ اجتنابی‌آشفته در پیش‌بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل انعطاف‌پذیری ‌شناختی JO - مجله اصول بهداشت روانی JA - JFMH LA - fa SN - 1028-6918 AU - شریفی ریگی, علی AU - امینی, زینب AU - مهرابی‌زاده هنرمند, مهناز AU - بشلیده, کیومرث AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، اهواز، ایران AD - استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران AD - دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 20 IS - 5 SP - 271 EP - 279 KW - اجتناب شناختی‌رفتاری KW - انعطاف‌پذیری KW - سازگاری KW - سبک ‌هویت اجتنابی‌آشفته DO - 10.22038/jfmh.2018.11348 N2 - مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش اجتناب شناختی­رفتاری و سبک هویت اجتنابی­ آشفته در پیش­بینی سازگاری با دانشگاه با کنترل انعطاف­پذیری شناختی است.روش­کار: در یک طرح همبستگی و با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای­ ا­­ز بین دانشجویان مجتمع علم­الهدی وابسته به دانشگاه  شهید چمران اهواز، تعداد 285 دانشجوی پسر، در سال تحصیلی 96-1395 به پرسش­نامه­های اجتناب شناختی­رفتاری، سبک هویت اجتنابی آشفته، انعطاف­پذیری شناختی و سازگاری با دانشگاه پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان با SPSS نسخه 22 تحلیل شدند.یافته­ها: نتایج نشان داد که تمام خرده­مقیاس­های اجتناب شناختی­رفتاری­ و سبک هویت اجتنابی آشفته، همبستگی منفی و معنی­داری با سازگاری با دانشگاه دارند. هم­چنین بین انعطاف­پذیری شناختی و سازگاری با دانشگاه، همبستگی مثبت دیده شد. به علاوه، نتایج رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نشان داد که اجتناب شناختی­رفتاری و سبک هویت اجتنابی ­آشفته با کنترل انعطاف­پذیری شناختی قادر به تبیین و پیش­بینی 28 درصد از واریانس سازگاری با دانشگاه هستند.نتیجه­گیری: بنابراین با توجه به نقش مهم اجتناب شناختی­رفتاری و سبک هویت اجتنابی آشفته­ در کاهش سازگاری با دانشگاه، هدف قرار دادن این متغیرها در جهت کاهش و پیشگیری از رفتارهای ناسازگارانه در محیط دانشگاه، می­تواند مفید واقع شود. UR - https://jfmh.mums.ac.ir/article_11348.html L1 - https://jfmh.mums.ac.ir/article_11348_bababe27f29a2d95abcb4b6df6ad8043.pdf ER -