دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
17
3
2015
04
21
فراتحلیل رابطه ی بین تاب آوری و سلامت روان
103
108
FA
نرگس سادات
مرتضوی
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
نعمت ا...
یاراللهی
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه شاهد، ایران
10.22038/jfmh.2015.4309
مقدمه: محققان با تمرکز بر سلامت روان افراد، به طور فزایندهای به مفهوم تابآوری علاقهمند شدهاند. دانش در زمینهی تابآوری ممکن است به توسعهی مداخلات با هدف بهبود نتایج مثبت و یا کاهش پیامدهای منفی کمک کند. تابآوری واند به عنوان یک ساز و کار دفاعی در نظر گرفته شودکه افراد را به پایداری در مواجهه با سختی و بهبود سلامت روان، توانا سازد. پژوهش حاضر به جمعآوری و یکپارچهسازی نتایج رابطهی بین تابآوری و سلامت روان و محاسبهی میزان اثر آنها با استفاده از الگوی پژوهشی فراتحلیل پرداخته است. <br/>روش کار: تعداد9 پژوهش داخلی که از لحاظ روششناسی مورد قبول بودند، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام شد. بازهی زمانی مطالعات از سال 1386 تا 1392 میباشد. ابزار این پژوهش، چکلیست فراتحلیل بوده است. <br/>یافته ها: میزان رابطهی بین تابآوری و سلامت روان 35/0 بوده است (00001/0<em>P</em><). همچنین نتایج حاصل از تحلیل تعدیلی بیانگر اثرگذاری متغیرهای تعدیلکننده در این رابطه نبود. <br/>نتیجه گیری: بر اساس نتایج فراتحلیل حاضر، میزان رابطهی بین تابآوری و سلامت روان ، مطابق جدول کوهن در حد متوسط است.
تاب آوری,سلامت روان,فراتحلیل
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4309.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4309_890058d3123dab7d89451b8e4b00e9b1.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
17
3
2015
04
21
پیش بینی ناگویی خلقی در نوجوانان بر اساس تروماهای اوایل زندگی و نگرش به والدین
109
114
FA
سیده فاطمه
سجادی
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
f-sajadi@mscstu.scu.ac.ir
مهناز
مهرابی زاده هنرمند
استاد گروه روان شناسی عمومی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
clinical1392@gmail.com
نسرین
ارشدی
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
n.arshadi@yahoo.com
یدالله
زرگر
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سیده فروغ
سجادی
دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه، دانشگاه تهران، تهران، ایران
10.22038/jfmh.2015.4310
مقدمه: پژوهشها دریافتهاند که بین ناگویی خلقی و طیف گستردهای از بیماریها از جمله اختلالات خلقی، اختلالات خوردن، سوءمصرف مواد، بیماریهای قلبیعروقی، بیماری دیابت، آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده، سرطان، بیماریهای تنفسی و دردهای مزمن، همبستگی مثبت وجود دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی ناگویی خلقی بر اساس تروماهای اوایل زندگی و نگرش نسبت به پدر و مادر است. <br/>روش کار: در این پژوهش همبستگی متعارف در سال 92-1391، نمونهای به حجم 300 نفر (150 دختر و 150 پسر) از دانشآموزان دبیرستانهای شیراز، به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار مورد استفاده جهت جمعآوری دادهها شامل مقیاس تروماهای اوایل زندگی، مقیاس نگرش نسبت به پدر و مادر، مقیاس ناگویی خلقی تورنتو بود. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخهی 18 و روش همبستگی متعارف استفاده شد. <br/>یافته ها: نتایج این پژوهش بیانگر این است که الگویی از نمرات بالا در دشواری در شناسایی هیجانات و دشواری توصیف هیجانات با الگویی از نمرات بالا در تروماهای دوران کودکی، نگرش نسبت به پدر و نگرش نسبت به مادر همبسته هستند (001/0><em>P</em>). بنابراین، ترکیب دشواری در شناسایی هیجانات و دشواری در توصیف هیجانات پایین، احتمال وجود تروماهای دوران کودکی، نگرش نسبت به پدر و نگرش نسبت به مادر را پایین میبرد. <br/>نتیجه گیری: بنا بر نتایج، تروماهای اوایل زندگی، نگرش نسبت به پدر و نگرش نسبت به مادر، قادر به پیشبینی دشواری در توصیف و شناسایی هیجانات بوده و واریانس قابل توجهی از شاخص بقا را تبیین میکنند. <br/>
تروما,دوران کودکی,ناگویی خلقی,نگرش,والدین
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4310.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4310_7f7559bea1311d3ae52dc20821b87bf6.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
17
3
2015
04
21
نقش واسطه ای باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان در رابطه ی بین کمال گرایی شناختی و نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
115
122
FA
محمدعلی
بشارت
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
besharat@chamran.ut.ac.ir
رقیه السادات
میرجلیلی
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
mirjalili.r14@gmail.com
هادی
بهرامی احسان
0000-0000-0000-0000
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
hbahrami@ut.ac.ir
10.22038/jfmh.2015.4316
مقدمه: اختلال اضطراب فراگیر، شایعترین اختلال اضطرابی است و بالاترین نرخ همبودی را با سایر اختلالات روانپزشکی دارد. نگرانی شدید، معیار تشخیصی اصلی برای اختلال اضطراب فراگیر است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان در رابطهی بین کمالگرایی شناختی و نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. <br/>روشکار: جامعهی آماری این پژوهش اکتشافی همبستگی، بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مراجعهکننده به کلینیکها و مراکز روانپزشکی شهر تهران و یزد در سال 1391 و 1392 بودند. 100 بیمار مبتلا (74 زن، 26 مرد) به روش مراجعات متوالی و به صورت هدفمند انتخاب شدند. شرکتکنندگان، مقیاس شناختهای کمال گرایانه، پرسشنامههای نگرانی ایالت پنسیلوانیا، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجان را تکمیل کردند. برای تحلیل آماری دادهها از ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیلهای رگرسیونی دوگامی در نرمافزار SPSS نسخهی 16 استفاده شد. <br/>یافتهها: کمالگرایی شناختی، باورهای فراشناختی، به ویژه باورهای فراشناختی منفی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان با نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در سطح 001/0<em>P</em>< رابطهی مثبت معنیدار دارند. به علاوه، باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان در رابطهی بین کمالگرایی شناختی و نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر نقش واسطهای داشتند (001/0<em>P</em><). <br/>نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، رابطهی بین کمالگرایی و نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، یک رابطهی خطی ساده نیست و باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان میتوانند این رابطه را تحت تاثیر قرار دهند.
اختلال اضطراب فراگیر,باور,فراشناختی,کمال گرایی,نگرانی,هیجان
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4316.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4316_d76568027e5089ad0f829d0378712a00.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
17
3
2015
04
21
بررسی دشواری در نظم بخشی هیجانی به عنوان پیش بین در ابتلا به حالت تهوع و استفراغ و شدت آن در بیماران مبتلا به سرطان پستان
123
128
FA
یاسمن
آشخانه
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
جواد
ملازاده
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
molazade@shirazu.ac.ir
عبدالعزیز
افلاک سیر
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
aaflakseir@shirazu.ac.ir
محمد علی
گودرزی
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
mgoodarzi@rose.shirazu.ac.ir
10.22038/jfmh.2015.4318
مقدمه حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمیدرمانی از زجرآورترین عوارض این درمان برای بیماران سرطانی میباشد. به غیر از عوامل دارویی، عوامل غیر دارویی از جمله عوامل روانشناختی مثل هیجان و تنظیم هیجان در بروز و شدت این عارضه جانبی تاثیرگذار است. تنظیم هیجان از اصلیترین عواملی است که سبب بروز رفتارهای متفاوت در افراد در پاسخ به شرایط میشود. هدف از این مطالعه، بررسی دشواری در نظمبخشی هیجانی به عنوان پیشبین در ابتلا به حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمیدرمانی و شدت آن در بیماران مبتلا به سرطان پستان میباشد. <br/>روش کار: دراین مطالعهی توصیفی به روش همبستگی از مهر 1391 تا بهمن 1391، 300 نفر از بیماران سرطان پستان مراجعهکننده به کلینیک رضا و بیمارستان امید و قائم مشهد از طریق نمونهگیری در دسترس، پرسشنامهی دشواری در نظمبخشی هیجانی و به منظور بررسی حالت تهوع و استفراغ پرسشنامهی بررسی تهوع و استفراغ مورو را تکمیل کردند. در تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و تحلیل عاملی رگرسیون استفاده گردید. <br/>یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از طریق دشواری در نظمبخشی هیجانی میتوان شدت تهوع و استفراغ (01/0<em>P</em><) و ابتلا به حالت تهوع و استفراغ را نیز پیشبینی کرد (01/0<em>P</em><). <br/>نتیجه گیری: با توجه به یافتهها، به نظر میرسد که دشواری در نظمبخشی هیجانی، قادر به پیشبینی ابتلا و شدت تهوع و استفراغ در بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت شیمیدرمانی است.
استفراغ,تهوع,سرطان پستان,شیمیدرمانی,نظمبخشی,هیجان
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4318.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4318_d01d83094a7079f3cda49beaaecc39bd.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
17
3
2015
04
21
بررسی اعتبار و پایایی نسخه ی فارسی پرسش نامه ی معنویت پارسیان و دونینگ
129
134
FA
محمد
امینایی
0000-0001-7442-9342
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
m.aminaee@shirazu.ac.ir
محمدجواد
اصغری ابراهیم آباد
0000-0003-2408-1098
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
محمود
آزادی
گروه روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
nafisemydaughter@gmail.com
رضا
سلطانی شال
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
soltani.psy@gmail.com
10.22038/jfmh.2015.4319
مقدمه: امروزه معنویت به عنوان جنبهای مهم از سلامت و بهزیستی افراد شناخته شده است. معنویت به زندگی افراد معنا میبخشد و به عنوان یک منبع مقابلهای مهم در شرایط بحرانی به افراد کمک میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخهی فارسی پرسشنامهی معنویت پارسیان و دونینگ (2009) میباشد. <br/>روش کار: نمونهی پژوهش حاضر (92-1391) شامل 348 نفر از دانشجویان شهر مشهد (141 مرد و 206 نفر زن) که توسط نمونهگیری در دسترس انتخاب و پرسشنامهی معنویت پارسیان و دونینگ (2009)، را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با روش تحلیل عاملی تاییدی به منظور بررسی اعتبار سازه، شاخص همبستگی پیرسون به منظور بررسی اعتبار همگرا و پایایی (همسانی درونی) آن با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 20 انجام شد. <br/>یافته ها: باتحلیل عاملی تاییدی، 4 عامل (خودآگاهی، اهمیت اعتقادات معنوی، فعالیت معنوی و نیاز معنوی) استخراج شد. پایایی این آزمون (آلفای کرونباخ) برای عوامل خودآگاهی، اهمیت اعتقادات معنوی، فعالیت معنوی و نیاز معنوی به ترتیب برابر 84/0، 90/0، 77/0و 82/0 و برای کل آزمون 90/0به دست آمد. <br/>نتیجه گیری: بنا بر نتایجاین مطالعه، پرسشنامهی معنویت، اعتبار و پایایی مناسبی دارد و میتوان از آن به منظور ارزیابی معنویت در جامعهی ایرانی استفاده کرد.
اعتبار,پایایی,پرسش نامه,معنویت
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4319.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4319_7dacb821d3f0a4d0174b9af5b0b2f2d9.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
17
3
2015
04
21
اثربخشی آموزش برنامه ی والدگری مثبت به مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کاهش مشکلات برونی سازی شده ی کودک
135
141
FA
آناهیتا
خدابخشی کولایی
0000-0001-9466-3013
گروه روان شناسی مشاوره، عضو هیات علمی دانشگاه خاتم، تهران، ایران
anna_khodabakhshi@yahoo.com
عبدالستار
شاهی
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، تهران، ایران
shahi.sattar@gmail.com
علی
نویدیان
دانشیار مرکز تحقیقات سلامت بارداری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
alinavidian@gmail.com
لیلی
مصلی نژاد
گروه بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
saedparsa2012@gmail.com
10.22038/jfmh.2015.4312
مقدمه پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی برنامهی والدگری مثبت بر کاهش مشکلات برونیسازی شدهی کودکان دارای اختلال بیشفعالی همراه با نقص توجه در خانوادههای ترکمن انجام شد. <br/>روش کار: در این کارآزمایی بالینی در سال 1392، 22 نفر از مادران دارای کودک بیش فعال/نقص توجه در شهرستان کلاله از استان گلستان و به طور تصادفی به دو گروه آموزش والدگری مثبت در هشت جلسه (10 نفر) و گروه شاهد (12 نفر) تقسیم شدند. دادهها توسط پرسشنامهی چکلیست رفتاری کودکان که توسط والدین گزارش داده میشد، جمعآوری و با نرمافزار SPSS نسخهی 18 و آزمونهای تحلیل کوواریانس، تی مستقل و مجذور خی، تحلیل شدند. <br/>یافته ها: در گروه آزمون، کودکان کاهش معنیداری (004/0<em>P</em><) را در مشکلات برونیسازی شده نسبت به گروه شاهد نشان دادند. برنامهی والدگری مثبت، توانست اندازه اثر متوسطی را ایجاد کند. <br/>نتیجه گیری: با توجه به این که به نظر میرسد آموزش برنامهی والدگری مثبت به مادران در کاهش مشکلات برونیسازی شده کودکان موثر است، اجرای این برنامهی آموزشی در کنار درمان دارویی در کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی همراه با نقص توجه توصیه میشود.
اختلال بیش فعالی-نقص توجه,برونی سازی,والدگری مثبت
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4312.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4312_82d6a218c4a94bfacd4afc68302897a5.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
17
3
2015
04
21
مقایسه ی خود واقعی، خود ایده آل و خود بایسته در نوجوانان با و بدون سابقه ی کیفری
142
147
FA
نیره
کثیری
کارشناس ارشد آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
n_kasirie@hlth.mui.ac.ir
معصومه
علیدوستی
مربی گروه بهداشت، دانشکده ی علوم پزشکی بهبهان، بهبهان، ایران
m_alidosti@hlth.mui.ac.ir
سعید
حیدری سورشجانی
معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
heidari_1983@yahoo.com
سمیه
محمدی
0000-0001-7282-6790
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
mohammadi582@gmail.com
محمدهادی
عباسی
گروه آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
dmhadia2000@yahoo.com
فاطمه
هاشمی
گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد خمینی شهر، اصفهان، ایران
moshaver.fh@gmail.com
10.22038/jfmh.2015.4315
مقدمه: نوجوانان بنا به دلایل متعدد به عنوان یکی از اقشار آسیبپذیر جامعه در معرض ابتلا به انوع عوارض و آسیبهای اجتماعی هستند. این مطالعه با هدف مقایسهی بین خود واقعی، خود ایدهآل و خود بایسته در نوجوانان با و بدون سابقهی کیفری شهر اصفهان انجام شد. <br/>روش کار: در این مطالعهی مقطعی در سال 1391، 79 نفر از افراد 18-15 سالهی مرکز اصلاح و تربیت و 120 نفر از دانشآموزان بدون سابقهی کیفری مشغول به تحصیل در دبیرستانهای اصفهان بودند که از نظر سن با گروه اول همسانسازی شده بودند، مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی و 27 سئوالی خودگسستگی بود. دادهها با نرمافزار SPSS و آزمونهایآنکووا، آنووا، مجذور خی و تی مستقل تحلیل شدند. <br/>یافته ها: در گروه بزهکار میانگین و انحراف معیار نمرهی خود واقعی 82/13±08/63، خود ایدهآل 34/15±97/80، خود بایسته 14/14±77، تفاوت خود واقعی و ایدهآل 17/18± 89/17-، تفاوت خودواقعی و بایسته 09/17± 92/13- و در نوجوانان بدون سابقه، نمرهی خود واقعی 33/9±63/73، خود ایدهآل 69/14±35/79، خود بایسته 56/15±07/75، تفاوت خود واقعی و ایدهآل 17/15± 07/6- و تفاوت خود واقعی و بایسته 33/16± 31/1-بود. میانگین نمرهی خود واقعی در گروه بدون سابقه به طور معنیداری بالاتر بود(001/0><em>P</em>) اما اختلاف میانگین نمرهی خود بایسته (36/0=<em>P</em>) و خود ایدهآل (45/0=<em>P</em>) در دو گروه معنیدار نبود. <br/>نتیجه گیری: نمرهی خود واقعی در نوجوانان با سابقهی کیفری کمتر از نوجوانان بدون سابقه ارزیابی گردید لذا برنامهریزان آموزشی و اولیای مدارس بایستی رویکرد آموزشی متناسبی با توجه به خود واقعی برای حفاظت از نوجوانان در برابر رفتار بزهکارانه اتخاذ نمایند.
بزهکار,خود,نوجوان
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4315.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4315_6a426389e8fd3666a95d2428972db14a.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
17
3
2015
04
21
ویژگیهای خانوادگی افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی
148
154
FA
مجید
رضازاده
کمیته ی پیشگیری و کنترل ایدز سازمان بهزیستی، تهران، ایران
خدابخش
احمدی
مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)، تهران، ایران
kh_ahmady@yahoo.com
محمد
نفریه
کمیته ی پیشگیری و کنترل ایدز سازمان بهزیستی، تهران، ایران
زهرا
اخوی
گروه مشاوره، دانشکده ی روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
zahra_akhavi@yahoo.com
محمدعلی
زنگانه
کمیته ی پیشگیری و کنترل ایدز سازمان بهزیستی، تهران، ایران
حبیب
موعودی فرید
کمیتهی پیشگیری و کنترل ایدز سازمان بهزیستی، تهران، ایران
هما
صدقی جلال
گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده ی علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)، تهران، ایران
10.22038/jfmh.2015.4320
مقدمه: با توجه به نقش اساسی و مهم خانواده در شکلگیری رفتارهای آدمی، تحقیق حاضر با هدف شناخت ویژگیهای خانوادگی افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی انجام شده است. <br/>روش کار: در این پژوهش همبستگی، جامعهی آماری شامل افراد دارای رفتار جنسی پرخطر و خارج از روابط ازدواج بود. برای نمونهگیری تعداد 104 نفر از زنان دارای رفتار جنسی پرخطر از شهر تهران در سال 90-1389 به شیوهی نمونهگیری در دسترس، شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهی ارزیابی خطر ابتلا به ایدز (سیمپسون، 1997) برای سنجش میزان رفتارهای پرخطر و عوامل مرتبط با آن و پرسشنامهی میزان رفتارهای پرخطر جنسی و مشخصات خانوادگی بودند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و آزمون تی و تحلیل واریانس و ضریب همبستگی استفاده شد. <br/>یافته ها: نتایج حاصل از بررسی عوامل و متغیرهای خانوادگی مرتبط با میزان رفتارهای پرخطر جنسی نشان داد که بین وضعیت و چگونگی سکونت، وضعیت اشتغال، وضعیت زندگی، وضعیت حیات والدین و میزان صمیمیت در خانواده با میزان دفعات رابطهی جنسی پرخطر، رابطهی منفی معنیداری (05/0< <em>P</em>) و بین تجارب بدرفتاری از سوی اعضای خانواده با میزان دفعات رابطهی جنسی پرخطر رابطهی مثبت معنیداری (05/0< <em>P</em>) وجود دارد در حالی که بین وضعیت تاهل، وضعیت تحصیلات و میزان رابطهی جنسی پرخطر، رابطهی معنیداری وجود ندارد (05/0> <em>P</em>). <br/>نتیجه گیری: بنا بر نتایج مبنی بر نقش و اهمیت خانواده در بروز رفتارهای پرخطر جنسی و از سویی دیگر گسترش این گونه رفتارها در جامعهی امروزی، توجه به نقش خانواده برای پیشگیری از آن ضروری است.
ایدز,خانواده,رفتارهای پرخطر,روابط جنسی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4320.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_4320_5df3dfd496fa761d23dfc3956e1bc21c.pdf