دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
13
51
2011
09
23
ارتباط مصرف غذاهای آماده با سطح اضطراب در دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران
21
212
FA
رضا
همایون فر
دانشجوی دکترای تغذیه ی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران
r_homayounfar@yahoo.com
10.22038/jfmh.2011.879
رژیم غذایی از جمله متغیرهایی است که مستقیم یا غیر مستقیم بر الگوی بیماریهای غیر واگیر تاثیر گذاشته است. دانشجویان علوم پزشکی مستعد رویارویی با شرایط تنشزا، اضطراب و الگوهای بد غذایی نظیر استفاده از غذاهای آماده هستند. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین مصرف غذاهای آماده با سطح اضطراب در دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تهران انجام شده است. <br/>روشکار: در این مطالعهی مقطعی 488 نفر (204 پسر و 284 دختر) از دانشجویان بومی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1389 به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و وارد مطالعه گردیدند.<br clear="all" /> ارزیابیهای رژیمی با کمک یادآمد 24 ساعتهی خوراک در دو مقطع با فاصلهی یک هفته و دریافت غذاهای آماده به صورت بسامد دریافت از افراد انجام شد. تبدیل غذای دریافتی فرد به مقادیر ریزمغذیها از طریق جداول USDA انجام شد. سطح اضطراب از طریق پرسشنامهی استاندارد اشپیلبرگر نسخهی فارسی در دو حالت آشکار و پنهان ارزیابی گردید. برای بررسی اثر میزان مصرف غذای آماده بر متغیر اضطراب از مدل رگرسیونی شانسهای متناسب با تعدیل اثر متغیرهای مخدوشگر احتمالیاستفاده گردید. <br/>یافته ها: مصرف بالای غذای آماده در دانشجویان پسر تقریبا دو برابر دانشجویان دختر بود. شانس قرار گرفتن دانشجویانی که اغلب اوقات غذاهای آماده مصرف میکنند در یکی از طبقات اضطراب آشکار متوسط یا شدید تقریبا هفت برابر همین شانس (001/0<em>P</em><، 74/9-35/2، CI 95%،0/7=OR) برای دانشجویانی بوده است که کمتر غذای آماده مصرف میکردهاند. <br/>نتیجه گیری: میزان اضطراب دانشجویان با افزایش مصرف غذاهای آماده افزایش مییابد. <br/> <br/> <br/><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="AR-SA">رژیم غذایی از جمله متغیرهایی است که مستقیم یا غیر مستقیم بر الگوی بیماریهای غیر واگیر تاثیر گذاشته است. دانشجویان علوم پزشکی مستعد رویارویی با شرایط تنشزا، اضطراب و الگوهای بد غذایی نظیر استفاده از غذاهای آماده هستند. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین مصرف غذاهای آماده با سطح اضطراب در دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تهران انجام شده است.</span> <br/><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar';" lang="FA">روشکار: </span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="AR-SA">در این مطالعهی مقطعی 488 نفر (204 پسر و 284 دختر) از دانشجویان بومی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1389 به</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="AR-SA">روش</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="AR-SA">نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="FA">و</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="FA">وارد</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="FA">مطالعه</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="AR-SA">گردیدند.<br clear="all" /> <span> </span>ارزیابیهای رژیمی با کمک یادآمد 24 ساعتهی خوراک در دو مقطع با فاصلهی یک هفته و دریافت غذاهای آماده به صورت بسامد دریافت از افراد انجام شد. تبدیل غذای دریافتی فرد به مقادیر ریزمغذیها از طریق جداول </span><span style="font-size: 10pt; color: black;" dir="LTR">USDA</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="AR-SA"> انجام شد. سطح اضطراب از طریق پرسشنامه</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="FA">ی</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="AR-SA"> استاندارد اشپیلبرگر نسخهی فارسی در دو حالت آشکار و پنهان ارزیابی گردید. برای بررسی اثر میزان مصرف غذای آماده بر متغیر اضطراب از مدل رگرسیونی شانسهای متناسب با تعدیل اثر متغیرهای </span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="FA">مخدوشگر احتمالی</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="AR-SA">استفاده گردید.</span> <br/><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar';" lang="AR-SA">یافتهها</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar';" lang="FA">:</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="AR-SA">مصرف بالای غذای آماده در دانشجویان پسر تقریبا دو برابر دانشجویان دختر بود. شانس قرار گرفتن دانشجویانی که اغلب اوقات غذاهای آماده مصرف میکنند در یکی از طبقات اضطراب آشکار متوسط یا شدید تقریبا هفت برابر همین شانس (001/0</span><em><span style="font-size: 10pt; color: black;" dir="LTR">P</span></em><span style="font-size: 10pt; color: black;" dir="LTR"><</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="AR-SA">، 74/9-35/2، </span><span style="font-size: 10pt; color: black;" dir="LTR">CI</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="FA"> 95%،0/7</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="AR-SA">=</span><span style="font-size: 10pt; color: black;" dir="LTR">OR</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="AR-SA">) برای دانشجویانی بوده است که کمتر غذای آماده مصرف میکردهاند.</span> <br/><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar';" lang="AR-SA">نتیجهگیری</span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar';" lang="FA">: </span><span style="font-size: 11pt; font-family: 'B Zar'; color: black;" lang="AR-SA">میزان اضطراب دانشجویان با افزایش مصرف غذاهای آماده افزایش مییابد.</span> <br/><span style="font-size: 4pt; font-family: 'B Zar'; letter-spacing: -0.3pt;" lang="FA"> </span>
: اضطراب,دانشجویان,غذاهای آماده
https://jfmh.mums.ac.ir/article_879.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_879_36dd417b43f08f81c228f5d1882aeffa.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
13
51
2011
09
23
تاثیر هنردرمانی گروهی بر مهارت ارتباط بین فردی زنان مبتلا به اختلالات روانی مزمن بستری در مرکز نگهداری و بازتوانی بیماران روانی مزمن
9
222
FA
بهرام علی
قنبری هاشم آبادی
0000-0002-1841-7264
دانشیار روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
ghanbarih@um.ac.ir
10.22038/jfmh.2011.1006
در طول سه دههی اخیر مراقبت و بازتوانی از بیماران روانی مزمن در نظام بهداشت روانی مورد توجه فزاینده بوده است. این تحقیق جهت تعیین تاثیر هنردرمانی گروهی بر مهارت ارتباط بین فردی بیماران روانی مزمن انجام گرفته است.
روشکار: پژوهش حاضر یک مطالعهی شبه تجربی است که در مرکز نگهداری و بازتوانی بیماران روانی مزمن عاتف مشهد در شهریور ماه 1389 انجام گردیده است. جامعهی پژوهش شامل بیماران روانی مزمن زن بستری در مرکز بوده که از بین آنها 28 بیمار روانی مزمن زن واجد معیارهای ورودی پژوهش به شیوهی نمونهی در دسترس انتخاب و به روش گمارش تصادفی به دو گروه شاهد و آزمون تخصیص یافتند. سپس میزان مهارت ارتباط بین فردی آنان توسط پرسشنامهی هوش هیجانی بارآن ارزیابی شد. آنگاه 8 جلسهی هنردرمانی گروهی برای گروه آزمون اجرا گردید. گروه شاهد، برنامهی مراقبتی معمول را دریافت کردند. پس از انجام مداخله، میزان مهارت ارتباط بین فردی بیماران مجددا اندازهگیری و دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل گردید.
یافته ها: میان دو گروه نمونه، تفاوت نمرات در آزمون ارتباط بین فردی معنیدار بود (0001/0><em>P</em>). همچنین مقایسهی نمرات ارتباط بین فردی افراد حتی پس از تعدیل نمرات پیشآزمون نیز معنیدار گزارش گردید (0001/0><em>P</em>).
نتیجه گیری: اجرای هنردرمانی گروهی سبب افزایش میزان مهارت ارتباط بین فردی در زنان بستری مبتلا به اختلال روانی مزمن گردید.
اختلال روان پزشکی مزمن,هنردرمانی,مهارت ارتباط بین فردی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1006.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1006_075bb8d6f7ad8a6355cf27b4457b5b34.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
13
51
2011
09
23
اعتباریابی پرسش نامه ی مثلث شناختی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهدمقاله ی پژوهشی
41
230
FA
سید علی
کیمیایی
0000000319825902
استادیار روان شناسی مشاوره، دانشگاه فردوسی مشهد
kimiaee@um.ac.ir
10.22038/jfmh.2011.1007
هدف این پژوهش هنجاریابی پرسشنامهی مثلث شناختی (CTI) در میان دانشجویان بود. این پرسشنامه، شیوهی تفکر افراد افسرده را دربارهی خود، دنیا و آینده میسنجد.
روشکار: مطالعهی حاضر از نوع مقطعیتوصیفی بوده و برای اعتباریابی آن 412 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد (157 نفر مرد و 255 نفر زن) در سال تحصیلی 89-1388 به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته ها: ضریب پایایی آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 85/0 و برای خردهمقیاسهای نگرش نسبت به خود 80/0، نگرش نسبت به دنیا 73/0 و نگرش نسبت به آینده 81/0 میباشد. همچنین، در این هنجاریابی سئوالاتی که همخوانی معتبری نداشتند، مشخص شدند.
نتیجه گیری: پرسشنامهی مثلث شناختی روی دانشجویان ایرانی<br clear="all" /> میتواند به عنوان یک ابزار پایا و معتبر برای ارزیابی مثلث شناختی نظریهی بک و برای سنجش شیوهی تفکر دانشجویان افسرده باشد.
آینده,افسردگی,پرسش نامه ی مثلث شناختی,خود,دنیا
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1007.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1007_9397eaea59b68083cb5d26a03471f121.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
13
51
2011
09
23
مقایسه ی فراوانی انواع سوءاستفاده و مسامحه ی دوران کودکی بین دو گروه وابسته غیر وابسته به مواد
9
242
FA
نوذر
نخعی
دانشیار پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
nakhaeen@yahoo.com
10.22038/jfmh.2011.1008
هدف از این پژوهش، مقایسهی فراوانی انواع سوءاستفاده و مسامحهی دوران کودکی بین دوگروه وابسته و غیر وابسته به مواد است. <br/>روشکار: این مطالعهی مورد-شاهدی در یکی از شهرستانهای استان کرمان (بردسیر) در سال 1389 انجام شد. تعداد 212 بیمار دارای اختلال وابستگی به مواد در گروه مورد و 216 نفر بدون این اختلال در گروه شاهد به صورت متوالی انتخاب شدند. ابزارها مشتمل بر دادههای زمینهای، پرسشنامهی آسیبهای دوران کودکی (CTQ) و پرسشنامهی 12 سئوالی سلامت عمومی (GHQ-12) به صورت بدون نام توسط آنان تکمیل و جهت پی بردن به ارتباط انواع مختلف سوءاستفاده از کودک با وابستگی به مواد در بزرگسالی از مدل رگرسیون لجستیک استفاده شد. جهت مقایسهی نمرهی حیطههای پرسشنامه بین دو گروه از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. <br/>یافته ها: در گروه مورد 3/70% و در گروه شاهد 8/33% حداقل یکی از انواع سوءاستفاده و مسامحه را گزارش کردند (001/0<em>P</em><). میانگین نمرهی پرسشنامهی آسیبهای دوران کودکی در گروه مورد و شاهد به ترتیب 0/1±2/47 و 6/0±8/35 بود (001/0<em>P</em><). پس از تطبیق دو گروه از نظر دادههای زمینهای و نمرهی<br clear="all" /> پرسشنامهی سلامت عمومی، سوءاستفادهی عاطفی (06/5=OR) ، مسامحهی فیزیکی (96/1 =OR) و سوءاستفادهی جنسی ( 89/1 =OR) با وقوع وابستگی به مواد ارتباط معنیدار نشان دادند. <br/>نتیجه گیری: درگروه وابسته به مواد شیوع تمامی انواع سوءرفتار دوران کودکی در مقایسه با گروه شاهد بیشتر بود. از بین آنها و پس از تطبیق سایر متغیرها سه نوع سوءاستفادهی عاطفی، مسامحهی فیزیکی و سوءاستفادهی جنسی ارتباط واضحی نشان دادند. <br/>
سوء استفاده از کودک,وابستگی به مواد,مسامحه
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1008.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1008_4713db65563d92aface055b8a08a5fe9.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
13
51
2011
09
23
بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد
9
250
FA
جهانشیر
توکلی زاده
استادیار روان شناسی، مرکز تحقیقات توسعه ی اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد
jahanshir_t@yahoo.com.au
10.22038/jfmh.2011.1009
پژوهشهای متعددی در مورد خودتنظیمی و بهداشت جسمی و نقش یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی و انگیزش یادگیری انجام گرفته، اما مطالعات دربارهی یادگیری خودتنظیمی و بهداشت روانی اندک است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی<br clear="all" /> دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد در سال 88-1387 انجام گرفت.
روشکار: در این مطالعهی آزمایشی، تعداد 30 نفر از دانشآموزان پسر (15 نفر برای گروه آزمون و شاهد) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از نواحی هفتگانهی آموزش و پرورش شهر مشهد انتخاب گردید. ابتدا پرسشنامههای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سلامت عمومی-28 به صورت پیشآزمون در هر دو گروه اجرا شدند. سپس گروه آزمون تحت یک برنامهی آموزشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی به مدت 18 جلسهی یک ساعته قرار گرفتند. در پایان آموزش، پسآزمونهای پرسشنامههای یاد شده در هر دو گروه اجرا شد. دادههای پژوهش با نرمافزار SPSS و آزمون تی مستقل تحلیل شدند.
یافته ها: بین میانگینهای نمرات اختلافی وضعیت سلامت روانی (34/0=<em>P</em>) و مولفههای آن یعنی شکایات جسمانی (37/0=<em>P</em>)، اضطراب (59/0=<em>P</em>)، سوءعملکرد اجتماعی (12/0=<em>P</em>) و افسردگی (19/0=<em>P</em>) در دو گروه آزمون و شاهد تفاوت معنیداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانشآموزان تاثیر معنیداری ندارد. البتهرابطهی دو متغیر یاد شده میتواند متاثر از عواملی همچون ابزار سنجش سلامت روانی، روش آموزش، مدت برنامهی آموزشی، فرصت تمرین و کاربرد راهبردها باشد. بنابراین برای قضاوت دقیقتر پیرامون آنها، مطالعات بیشتری با در نظر گرفتن عوامل یاد شده ضرورت مییابد.
آموزش,دانش آموزان,سلامت روانی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1009.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1009_eb0feb9c15b9f7ecd6eaee992ddc2ad5.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
13
51
2011
09
23
بررسی نیمرخ آسیب شناسی روانی در متقاضیان جراحی پلاستیک
9
260
FA
فائزه
سهرابی
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد
sohrabi_faeze@yahoo.com
10.22038/jfmh.2011.1010
بر اساس پژوهشهای صورت گرفته توسط انجمن جراحان پلاستیک، میزان اختلالات و آسیبهای روانی در میان متقاضیان جراحی زیبایی بیشتر از افراد عادی است. مطالعهی حاضر به منظور مقایسهی نیمرخ آسیبشناسی روانی بین جمعیت عادی و متقاضیان جراحی پلاستیک انجام گرفت.
روشکار: در این مطالعهی توصیفی مقطعی با روش نمونهگیری قضاوتی در زمستان 1388 نمونهای با حجم 50 نفر از میان متقاضیان جراحی پلاستیک مراجعهکننده به چند کلینیک جراحی زیبایی شهر تهران انتخاب شدند که در دامنهی سنی 18 تا 45 سال قرار داشتند و با 50 نفر از همراهان این افراد به عنوان گروه شاهد که از لحاظ برخی متغیرهای جمعیتشاختی با یکدیگر همتا شده بودند، مقایسه شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی 175 سئوالی چند محوری بالینی میلون (MCMI-III) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که جویندگان جراحی پلاستیک در مقیاسهای افسرده، نمایشی، خودشیفته، وسواسی، خودآزار، مرزی و اسکیزوتایپال از میان شاخصهای مربوط به الگوهای بالینی شخصیت نمرات بالاتری داشتند. همچنین از میان شاخصهای مربوط به نشانگان بالینی نیز در مقیاسهای اضطراب، شبه جسمی، وابستگی به الکل، اختلال تفکر و افسردگی اساسی نمرات آنان بالاتر از جمعیت عادی بود (در سطح 05/0<em>P</em><).
نتیجه گیری: متقاضیان جراحیهای زیبایی تفاوتهایی در مقیاسهای شخصیت و نشانگان بالینی با گروه شاهد داشتند که شاید آنها را به سمت جراحی زیبایی سوق داده است. ارزیابیهای روانشناختی در تعیین نیمرخ بالینی متقاضیان، شناسایی اختلالات شخصیت و روانپزشکی و ارجاع آنها قبل از اجرای اعمال جراحی به رواندرمانی، مفید و کمککننده است
اختلال شخصیت,اختلال روان پزشکی,جراحی پلاستیک
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1010.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1010_c1874a469ffddcdfb4b8852d25d93f73.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
13
51
2011
09
23
بررسی اثربخشی مداخله ی فراشناختی بر علایم مولفه های فراشناختی در بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن
7
270
FA
محسن
احمدی طهور
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
mahmadi_1362@yahoo.com
10.22038/jfmh.2011.1011
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلهی فراشناختی بر کاهش علایم مربوط به مولفههای فراشناختی درگیر در بیماران اختلال بدشکلی بدن انجام شد.
روشکار: این پژوهش به روش کار آزمایی بالینی با گروه شاهد و با روش نمونهگیری داوطلبانه بر روی مراجعین به متخصصین جراحی زیبایی در شهر اصفهان در سال 1388 که بر اساس ملاکهای چهارمین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی و مقیاس اصلاح شدهی اختلال وسواسی<br clear="all" /> جبری یل-براون برای اختلال بدشکلی بدن (YBOCS-BDD) دچار اختلال بدشکلی بدن بودند، انجام شد. 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه شاهد و آزمون به روش تصادفی جایگزین شدند. پس از اجرای پیشآزمون که با استفاده از پرسشنامهی فراشناخت (MCQ) به عمل آمد، گروه آزمون طی 8 جلسهی هفتگی تحت مداخلهی فراشناختی قرار گرفتند در حالی که گروه شاهد هیچ مداخلهای دریافت نکردند. پسآزمون و پیگیری (6 ماه بعد) با همان ابزار انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره به کمک نرمافزار SPSS نسخهی 18 انجام شد.
یافته ها: مداخلهی فراشناختی درکاهش علایم مربوط به مولفههای فراشناختی (باورهای مثبت دربارهی نگرانی، کنترلناپذیری و خطر، نیاز به کنترل افکار و ...) در بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن در مراحل پسآزمون و پیگیری تاثیر معنیداری دارد (01/0<em>P</em><).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج، مداخلهی فراشناختی حتی در پیگیری 6 ماهه پس از مداخلات نیز در کاهش علایم مربوط به مولفههای فراشناختی در بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن موثر میباشد.
اختلال بدشکلی بدن,اختلال وسواسی جبری,درمان فراشناختی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1011.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1011_bbf55b54d1a8f43068724858862fa642.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
13
51
2011
09
23
عوامل خطر عوارض قلبی عروقی در بیماران دیابتی نوع 2: نقش پیش بین عوامل روان شناختی، عوامل اجتماعی و خصوصیات بیماری
93
278
FA
اسحاق
رحیمیان بوگر
استادیار روان شناسی بالینی، دکترای تخصصی روان شناسی سلامت، دانشگاه سمنان
eshaghrahimian@yahoo.com
10.22038/jfmh.2011.1012
عوارض قلبیعروقی از شایعترین و مهلکترین پیامدهای بالینی دیابت نوع 2 است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل خطر روانشناختی، اجتماعی و مرتبط با بیماری در پیدایش عوارض قلبیعروقی در بیماران دیابتی نوع 2 بود.
روشکار: در یک مطالعهی توصیفی از نوع همبستگی، تعداد 264 بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به شیوهی نمونهگیری در دسترس در درمانگاههای سرپایی بیمارستان شریعتی تهران طی ماههای اردیبهشت تا مرداد 1389 انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی جمعیتشناختی و خصوصیات بیماری و مقیاسهای کیفیت زندگی، تابآوری و خودمدیریتی دیابت جمعآوری و به کمک رگرسیون لجستیک دو مقولهای به روش ورود همگام با نرمافزار PASW تحلیل گردید.
یافته ها: هموگلوبین گلوکوزیله، نمایهی تودهی بدنی، کیفیت زندگی، تابآوری و خودمدیریتی دیابت قادر بودند به طور معنیداری بیماران دیابتی دارای عوارض قلبیعروقی را از بیماران دیابتی فاقد این عوارض تفکیک نمایند (001/0<em>P</em><). جنسیت، سن، مدت ابتلا و نوع درمان قادر نبودند به طور معنیدار دو گروه را از هم تفکیک نمایند (05/0<<em>P</em>). طبق تبیین مدل کامل رگرسیون، 97 درصد موارد به درستی طبقهبندی شدند.
نتیجه گیری: هموگلوبین گلوکوزیله، نمایهی تودهی بدنی، کیفیت زندگی،<br clear="all" /> تابآوری و خودمدیریتی دیابت در پیدایش عوارض قلبیعروقی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 سهیم هستند و این متغیرها میتوانند میزان بالایی از تغییرپذیری عوارض قلبیعروقی را در این بیماران تبیین نمایند. این یافتهها دارای پیامدهای کاربردی در طراحی مداخلات پیشگیرانه از دیابت و عوارض آن است. ادغام این عوامل در برنامههای ارتقای سلامت بیماران دیابتی واجد اهمیت خواهد بود.
دیابت نوع 2,عوارض قلبی عروقی,کیفیت زندگی,هموگلوبین گلوکوزیله
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1012.html
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1012_8c0fce1da73ca51181fe9149fe6d72d0.pdf