%0 Journal Article %T تاثیر آموزش مهارت های حل مسئله بر شدت افسردگی بر حسب آزمون بک در زنان در دوره ی پس از زایمان %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A نصیری, سعیده %D 2012 %\ 09/22/2012 %V 14 %N 55 %P 35-226 %! تاثیر آموزش مهارت های حل مسئله بر شدت افسردگی بر حسب آزمون بک در زنان در دوره ی پس از زایمان %K افسردگی پس از زایمان %K حل مسئله %K دوره¬ی پس از زایمان %K نشانه های افسردگی %R 10.22038/jfmh.2012.940 %X : مطالعه‌ای حاضر با هدف تاثیر آموزش مهارت‌های حل مسئله بر شدت افسردگی زنان در دوره‌ی پس از زایمان انجام شد.   روش‌کار: این کارآزمایی بالینی طی دی 1388 تا خرداد 1389 روی 54 زن در دوره‌ی پس از زایمان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی مناطق دو و سه مشهد صورت گرفت. با داشتن معیارهای ورود به پژوهش، کسب نمره‌ی 10 و بالاتر از مقیاس افسردگی پس از زایمان ادینبورگ و نمره‌ی 28- 14 از پرسش‌نامه‌ی افسردگی بک و تایید افسردگی توسط روان‌شناس بالینی، زنان به طور تصادفی به دو گروه آزمون (26 نفر) و شاهد (28 نفر) تقسیم شدند. در گروه آزمون، مهارت‌های حل مسئله طی 6 جلسه‌ی هفتگی (هر جلسه به مدت 50- 45 دقیقه) آموزش داده شد. در هر دو گروه، پرسش‌نامه‌ی افسردگی بک مجددا در هفته‌ی 9 بعد از زایمان تکمیل گردید. تحلیل آماری با استفاده از آزمون‌های تی مستقل و تی زوج در نرم‌افزار SPSS  ویرایش 14 صورت گرفت.   یافته‌ ها: شدت افسردگی بر حسب آزمون بک در 9 هفته پس از زایمان بین دو گروه اختلاف معنی‌داری داشت (00001/0>P). هم‌چنین اختلاف میانگین شدت افسردگی بر حسب آزمون بک دو گروه، در ابتدای پژوهش و 9 هفته پس از زایمان تفاوت معنی‌داری نشان داد (00001/0>P). کاهش شدت افسردگی بر حسب آزمون بک در گروه حل مسئله 6/77 درصد و در گروه شاهد 5/23 درصد بود.   نتیجه گیری: آموزش مهارت‌های حل مسئله روشی موثر در کاهش شدت افسردگی پس از زایمان است. پیشنهاد می‌گردد که این روش به عنوان یکی از راهکارهای سلامت روان در مراکز بهداشتی به کار رود.   %U https://jfmh.mums.ac.ir/article_940_cf5c39f3d459abc635c6d3a3b6a2fc5f.pdf