%0 Journal Article %T بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود کیفیت زندگی، کاهش علایم اضطراب و افسردگی در سالمندان ساکن سرای سالمندان خصوصی شهر تهران %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A موسوی, محمدرضا %A پروین, سمیه %A فرید, فاطمه %A بحرینیان, عبدالمجید %A اصغرنژاد فرید, علی اصغر %D 2016 %\ 10/22/2016 %V 18 %N ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی %P 549-555 %! بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود کیفیت زندگی، کاهش علایم اضطراب و افسردگی در سالمندان ساکن سرای سالمندان خصوصی شهر تهران %K افسردگی %K اضطراب %K سالمندان %K کیفیت زندگی %K هوش هیجانی %R 10.22038/jfmh.2016.8303 %X مقدمه: هوش هیجانی به عنوان یک مفهوم نوپدید موضوعی است که به جایگاه و نقش هیجانات، احساسات و عواطف و تنظیم آن‌ها در انسان اشاره دارد و از آن به عنوان یک متغیر مرتبط با کیفیت زندگی، اضطراب و افسردگی نام برده می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود کیفیت زندگی، کاهش علایم اضطراب و افسردگی در سالمندان ساکن سرای سالمندان خصوصی شهر تهران بود.روش‌ کار: این پژوهش بالینی بر روی 24 نفراز سالمندان ساکن سرای خصوصی سالمندان با روش نمونه‌ گیری در دسترس انجام گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه اضطراب و افسردگی بک و پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) بود. گروه آزمون تحت آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند در حالی که گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت ننمودند. نتایج توسط  نرم‌افزار  SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته‌ ها: آموزش هوش هیجانی تاثیر مثبت و معنی‌داری  بر بهبود کیفیت زندگی، بهبود علایم روانی و کاهش علایم اضطراب و افسردگی سالمندان ساکن سرای سالمندان داشته است (05/0>P).نتیجه‌ گیری: نتایج به دست آمده حاکی است که هوش هیجانی می‌تواند به عنوان یک متغیر تعدیل‌کننده و مهم، تاثیر تعیین کننده‌ای بر بهبود کیفیت زندگی، کاهش علایم اضطراب و افسردگی سالمندان داشته  باشد. %U https://jfmh.mums.ac.ir/article_8303_1149c86a81b638ef7efaeb3da6d2243b.pdf